Aprilia atlantic 500 sprint probleem met motor

Dalo

Rookie
27 apr 2007
10
0
Goede dag allen,

Ik ben sinds 2007 in het bezit van een aprilia atlantic 500 sprint en heb ik het verleden al vele kilometers gereden, echter heeft hij de laatste 1.5 jaar niet gereden en heb hem alleen een paar keer gestart.

Nu wilde ik gaan rijden, maar na 100 meter begint de motor moeilijk te doen en wil afslaan.
als ik gas geef gaat het toerental niet omhoog maar lijkt het alsof hij verzuipt voordat hij toch beslist om te gaan rijden. heb een 5 tal kilometer gereden maar het word niet minder.

stationair loopt hij wel goed.

Kan het zijn dat er iets verstopt zit?
de luchtfilter is schoon, en de bougie is nieuw. (ook de oude bougie was hetzelfde probleem)

mvg,
Dalo
 
De injector kan verstopt zitten, waardoor hij niet goed verneveld.
Als je de mogelijkheid hebt, eruit halen en ultrasoon laten reinigen.
Kun je dit niet, je hebt van die reinigings middeltjes die je voor het tanken in de tank moet doen.
Bij een 10 liter tank kun je beter niet heel het flesje erin gooien.
En voorlopig BP euro 98 tanken, heeft ook een reinigende werking.

Mocht dat het niet doen, kan de pomp misschien te weinig druk en flow geven.
Kost nieuw rond de 25 euro, en heel wat werk.

Arno
 
Ik zou beginnen met nieuwe brandstof gecombineerd met een reinigingsmiddeltje van een 8 euro. Denk dat ie gewoon lamlendig is van het lang stilstaan.
 
Ik zou ook eventjes kijken (je weet maar nooit) of er een nest van een knaagdier te vinden is in je luchtfilterhuis! In mijn scoot had iets zich door het luchtfilter gevreten en jahoor, na het starten zat het inlaattraject vol gezogen met troep!
 
Laatst bewerkt:
Oke dank U voor de reacties, ik zal de injector eerst eens schoonmaken, en dan nog eens proberen.
ook het reinigingsmiddel zal ik eens toevoegen aan de benzine, hopen dat het mee helpt.

De luchtfilter heb ik gecontroleerd, deze is schoon en intact.

bedankt,
Dalo
 
Kan misschien ook duiden op een defecte bobine als ik dit zo lees.
Misschien even door laten meten en/of preventief vervangen.
 
inmiddels is het me gelukt, de luchtfilter nogmaals gecontroleerd, deze was mooi schoon.
De injector eruit gehaald en schoon gemaakt in een ultrasoon bad, flesje gehaald voor reinigende werking in en in de benzine gedaan en daar een kilometer of 30 mee gereden. (rijden deed hij wel, maar motor stotterde bij loslaten gas en kwam moeilijk weer op gang)
daarna tank afgevult met benzine en nu loopt hij weer als een zonnetje.

Dank jullie wel.

lamp van de elektronische ontsteking brand af en toe, maar dat heeft hij al sinds hij een optater gehad heeft (ik denk van mijn xenon verlighting net na het inbouwen), ook geeft hij niet altijd de hoeveelheid benzine aan, en brand de gele tank lamp constant.
Ook na uitschakelen startonderbreker of alarm, knipperen niet alle 4 de knipperlichten maar alleen een kant.

Dit heeft hij al lang, en is nooit een probleem geweest voor starten/rijden.
 
ik heb ook Xenon ingebouwd in mijn Atlantic van 2010, vorig jaar gekocht met 2100 op de teller, zit nu aan de 17.000 km, rijdt echt als een trein. Wel heb ik Heidenau al weather banden er opgelegd, dat scheelt gigantisch. Op mijn vorige Atlantic had ik Michelin Pilot Grip, maar deze zijn veel beter.
Ik heb nog geen probleem gehad, niet met de eerste Atlantic (75.000 mee gereden) en deze ook nog niet. Ik denk dat de controlelampjes wel te herstellen zijn. Als het ECI lampje aangaat geeft de CDI een fout melding. Je motorgarage kan dat uitlezen om welke fout het dan gaat.

Veel rijplezier maar weer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan