Aprilia Atlantic 500 sprint slaat niet aan

Dirtbag

MF veteraan
Donateur
30 nov 2009
7.090
7.888
Deventer
Goedendag, ik ben bezig met een motorscooter weer gaans te krijgen.

Eerst maar wat achtergrond informatie,

Het betreft een een Aprilia Atlantic 500 sprint uit 2008, het was al een probleemgeval toen ik hem via dit forum kocht. (hetgeen ook de reden is dat ik hem gekocht heb :) )

Voorgeschiedenis op dit forum:

In eerste instantie gebeurde er echt niks op het moment dat de startknop werd ingedrukt. Ik heb toen met de service manual in de hand het primaire startrelais opnieuw aangesloten. Vervolgens wilde de motor weer een startpoging doen.

Echter met een afgrijselijk geluid zonder dat de krukas rond ging.

Hierop heb ik de startmotor verwijderd en met een schroevendraaier de motor rondgetornd. Vervolgens dit vergeleken met de draairichting van de startmotor. Hierop leek het alsof de startmotor niet de goede richting zou draaien. Vergeleken met de gegevens van de startmotor bleek de startmotor wel de goede kant op te gaan.

Vervolgens heb ik de motor geopend en het vliegwiel, tussentandwiel, vrijlooplager en tandwiel verwijderd.

IMG_20221017_142822.jpg

Het vrijloop lager zat er verkeerd op.

IMG_20221017_144547.jpg

Tevens was het loopvlak van de vrijloop slecht, je kan nog een stukje zien.

Dit tandwiel heb ik vervangen door een nieuw exemplaar, het blok weer in elkaar gebout, nieuw filter, groffilter schoon gemaakt, en action spoelolie er in gedaan. (heb de correcte olie ook al klaar staan)

Startpoging gedaan en de motor gaat rond, echter hij slaat niet aan.

Vervolgens ben ik gaan meten, ik heb onder andere het volgende gecontroleerd. Veel onderdelen zijn er dubbel vanwege eerdere werkzaamheden, in welk geval ik beiden heb doorgemeten.

Ik heb op dit moment geen vonk en geen injectie.

  • Beide bobine's doorgemeten, beiden voldoen aan de specs, beiden er in gehad, geen verschil, af en toe aan het eind van een start poging is er een klein vonkje zichtbaar.
  • Main injection relais door gemeten, degene die er nu in zit en degene die er als reserve bij zit, beiden goed
  • Zijstandaard schakelaar getest, werkt correct, met zijpikkel uit gaat de startmotor ook niet rond. Weerstand gemeten door dit circuit, 20 Ohm
  • Killswitch, met killswitch in gaat de motor niet rond
  • Alarm, werkt, met de afstandsbediening is hij te activeren en veilig te zetten, met alarm actief gaat de startmotor niet rond, geparkeerd kan het alarm onder de hoes ook vrolijk afgaan, voor de volledigheid heb ik een handleiding gevonden hoe het alarm te omzeilen is, dit maakt geen verschil voor de werking, dus met verwijderd en overbrugt alarm wel een startpoging, geen vroem.
  • Van het main injection relais, deze voedt de de brandstofpomp, de bobine en de injector alle aansluitingen doorgemeten op weerstand/voltage, geen afwijkingen gevonden.
  • Beide omval sensoren doorgemeten, beiden komen overeen met de specs, beiden er in gehad, geen verschil
  • Brandstofpomp, heeft spanning, maakt zijn buzz geluidjes bij op contact zetten en als de slangen van de injector los neem komt er brandstof uit.
  • Beide Ecu's er in gehad, geen verschil.



Afwijking gemeten:
20 Ohm weerstand via de zijstandaard schakelaar.

RPM sensor / nokkenas sensor.
Volgens de handleiding (pagina 83 moet deze tussen pool 1 en 2 680 Ohm+/- 10% hebben, ik meet echter 900 Ohm, op beide sensoren. Als ik dezelfde polen aan de multimeter zet en tegen ijzer tik met de sensorkop dan krijg ik meet ik een spanningspiekje, als ik hem gemonteerd heb en ik neem de stekker los en aan de scope zet dan zie ik dit:

IMG_20221104_155100.jpg

Dit moet hem zijn:
Dit lijkt er ook sprekend op, inclusief het snelbindertje en de code op het draad.

Als ik google op de Bosch onderdeel nummer (op beide sensoren hetzelfde) dan kom ik specs tegen dat dit inderdaad 900 Ohm moet zijn
Bosch onderdeel nummer is: 26121024095433



TLDR?
Geen vonk, geen injectie, VEEUUUULL doorgemeten en tussen meerdere exemplaren uitgewisseld.
Beide ECU's kunnen natuurlijk op dezelfde manier defect zijn, ditzelfde geld voor de RPM sensor.

Ik ben er al een paar dagen mee bezig dus ik kan nog een paar dingen vergeten zijn te melden dat ik ze al geprobeerd heb.

Bij voorbaat dank

db
 

Bijlagen

  • Aprilia_Atlantic500_Service_Manual.pdf
    7,2 MB · Weergaven: 23
Ik heb vandaag een andere nokkenas sensor gekocht. Absoluut geen zekerheid dat het daar aan zal liggen. Echter ook aangesloten aan de de draadboom met de scope er aan kreeg ik geen nette vierkante blokvorm.

Zal dan wel sensor no 3 zijn. echter het is net wat goedkoper dan een derde ECU.

Heb de 20 Ohm van de zijpikkel ook maar uitgesloten. Maakte geen verschil.

db
 
Ik overwoog ook om deze motor(scooter) te kopen. Ik dacht zo dat het wel makkelijk op te lossen is, maar als ik dat zo lees heb je de meest voor de hand liggende oplossingen al af kunnen schrijven. succes, ik ben benieuwd wat de oorzaak nou is.
 
Halleluja, dat was het dus niet :(

Nieuwe sensor binnen gekomen, heeft net als de andere twee een weerstand van ongeveer 900 Ohm, dit in tegenstelling tot WPHB die het over 600 heeft.

Bij plaatsen heeft die dus ook niks meer te bieden.

db
 
  • Beide bobine's doorgemeten, beiden voldoen aan de specs, beiden er in gehad, geen verschil, af en toe aan het eind van een start poging is er een klein vonkje zichtbaar.
Dit doet me vermoeden dat het een ECU probleem is.
Je scope beeld, dat was met draaiende motor op de startmotor?
Klopt die 20mv schaalverdeling?
Dan meet je maar 80mV piek tot piek ongeveer?
Hoeveel volt komt er uit de ECU? (Meestal 5V)
Op de hall effect toerental sensor zijn er 3 draden, 1 signaal, 1 plus en 1 min voeding sensor.

Mogelijks is de 5v uit je ECU defect (of de kabel).
 
Laatst bewerkt:
  • Beide bobine's doorgemeten, beiden voldoen aan de specs, beiden er in gehad, geen verschil, af en toe aan het eind van een start poging is er een klein vonkje zichtbaar.
Dit doet me vermoeden dat het een ECU probleem is.
Je scope beeld, dat was met draaiende motor op de startmotor?
Klopt die 20mv schaalverdeling?
Dan meet je maar 80mV piek tot piek ongeveer?
Hoeveel volt komt er uit de ECU? (Meestal 5V)
Op de hall effect toerental sensor zijn er 3 draden, 1 signaal, 1 plus en 1 min voeding sensor.

Mogelijks is de 5v uit je ECU defect
Scopebeeld is met een losgekoppelde sensor. Passief dus. Ik heb de kabelboom doorgemeten vanaf de stekker van de ecu waarbij ik als enige afwijking een hogere weerstand op de injector meet. Echter ik weet niet tov waarvan ik dat hoor te meten, pagina 79 en 80 geeft aan dat aansluiting 13 de injector is met 14,5 ohm. Daar mat ik iets in de kohm bereik tov de massa.


Als ik pagina 113 van het wphb met het complete schema dan zijn van de 3 polen van de rpm sensor (no 2) twee daarvan voor signaal, de derde aansluiting lijkt een shield mantel achtig iets te zijn en aangesloten op de massa.

Ik zal bij de eerste gelegenheid met licht eens meten of ik spanning op de sensor aansluiting heb. Ergens ging ik er van uit dat het een passieve sensor kon zijn.

Ik zal dus moeten wachten op tijd + licht.

Wordt vervolgd.

db
 
Brrr, tijd en licht, wel ietsje frisjes :) Straks lekker met de VF naar het werk ;)

Gemeten aan de kabelboom kant van de stekker van de RPM sensor / nokkenaspositiesensor.

Afbeelding van de draadboom is weer bijgevoegd.

No2 is de RPM sensor.

Aansluiting 1 is aangesloten op ECU aansluiting 12
Aansluiting 2 is aangesloten op ECU aansluiting 7
Aansluiting 3 is aangesloten op massa.

gemeten tov massa op accuOp contacttijdens starten
No1 op sensor (12 op ECU)1.65 volt8.8 tot 9.5 volt
No2 op sensor (7 op ECU)2.48 volt8.8 tot 9.5 volt
No 3 op sensor (moet ook massa zijn)0 volt9 volt

Heb dit gemeten met een fluke 177 op DC

Zwevende massa van de ECU?

Heb ECU 23 (massa aansluiting) ook maar even gemeten op weerstand naar de - pool vd accu, had de stekker toch al weer los.
Dat is 6.6 Ohm.

Hmmm...

db
 

Bijlagen

  • 6-42 wiring diagram.pdf
    190,1 KB · Weergaven: 8
De accu woont op dit moment aan een lader. Tijdens testen sluit ik de massa weer aan op de accu. Bij langere tests sluit ik ook een autoaccu aan.

Ik verbaas mij meer over de beide polen van de sensor die verschillende spanningen hebben tijdens contact en hetzelfde tijdens starten.

db
 
De accu woont op dit moment aan een lader. Tijdens testen sluit ik de massa weer aan op de accu. Bij langere tests sluit ik ook een autoaccu aan.

Ik verbaas mij meer over de beide polen van de sensor die verschillende spanningen hebben tijdens contact en hetzelfde tijdens starten.

db
Dat is "normaal".
Een hall effect sensor is een digitale sensor.
Dit is het signaal dat eruit komt.
De bovenkant is normaal gezien de voedingspanning van de sensor. ( 9 of 10v +-10%)
Het kan zijn dat de fluke te traag meet en daarom ook 9v meet.
9v op de massa daarintegen is niet normaal.

hall-effect-speed-sensor-signal-768x324.jpg
 
Dat is "normaal".
Een hall effect sensor is een digitale sensor.
Dit is het signaal dat eruit komt.
De bovenkant is normaal gezien de voedingspanning van de sensor. ( 9 of 10v +-10%)
Het kan zijn dat de fluke te traag meet en daarom ook 9v meet.
9v op de massa daarintegen is niet normaal.

Bekijk bijlage 1823985
Het enige probleem is dat ik de voeding vanuit de ecu aan het meten ben met losgekoppelde sensor.

db
 
Je gaat tussendoor even een schutting zetten en het is een keer wat kouder en je bent zo een maand kwijt....

Vandaag weer wat aan het prutsen geweest.

Vanwege de +9 volt op de massa aansluiting van de stekker van de krukaspositiesensor terwijl de stekker los is gemeten aan de kant van de ECU met los genomen stekker zat ik in mijn kop dat er misschien een massa probleem kan zijn.

Zie afbeelding, op aansluiting N op met stekker 1 los genomen meet ik dus 9 volt aan de kant van de ECU.

De bobine en de injector worden via de ECU naar de massa geschakeld. Als er dan een slechte massa is op de ECU zou dit de symptomen kunnen veroorzaken. Denk ik..

Dus heb ik een extra massa aangelegd. Ik heb aansluiting 23 en aansluiting N (wat dat kleine staartje is dat origineel onder 1 van de schroeven zit die de ECU vast houdt aan wat plastic) via een draadje (en zekering houder) aangesloten op de - van de accu.

Die zekeringhouder was blijkbaar geen overbodige luxe. Eerste start poging de 5 ampere zekering kapot, uiteindelijk een 30 ampere zekering had net even wat langer nodig. Zwaardere zekeringen heb ik niet liggen. Deze ging op het moment dat de startmotor heel ietsje langzamer ging ook door.

Vervolgens heb ik vanaf de startmotor een extra massa naar de accu gelegd met testsnoer, dit veranderde echter niets.

Is het mogelijk dat de ECU afgefakkeld is intern door een verkeerd aangesloten start relais?


db
 

Bijlagen

  • IMG_20221221_141938.jpg
    IMG_20221221_141938.jpg
    119,2 KB · Weergaven: 16
  • Schermafdruk 2022-12-21 12.02.27.png
    Schermafdruk 2022-12-21 12.02.27.png
    12 KB · Weergaven: 17
Oei, ik merk dat ik hier nooit meer heb geplaatst wat nu de oorzaak bij mij was van het niet willen starten.

Een massa aansluiting van de kabelboom zat op de PLUS van de startmotor.

Nu heb ik zelf geen idee of dit al verkeerd zat toen ik hem kocht of dat ik dit zelf geïntroduceerd heb. Ik heb echter de startmotor los gehad, dus de laatste die hem op die plek heeft geschroefd was ikzelf in ieder geval.

Massa van de kabelboom op de plus, zodra je de startknop in drukt heeft de ECU geen spanningsverschil meer, dus is de ECU spanningsloos. Ergo, geen aansturing voor de nodige delen.

Vervolgens had ik vonk, echter geen injectie. Ik had de injector al eerder doorgemeten en toen was die goed, nu niet meer. Ik zal hem gemold hebben tijdens het sleutelen.

Dus een gebruikte injector gekocht, deze geplaatst en LO AND BEHOLD na wat moeite wil die starten.

Tussendoor heb ik een paar 100 km er mee gereden, echter starten is nog steeds moeizaam.

Hij gooit de motor met moeite rond en slaat slecht aan. Dus betrouwbaar met het ding ergens heen rijden is altijd link, zware acculader en verlengsnoer liggen dus altijd in de helmbak.

De bougiekabel heb ik reeds vervangen nadat de connector aan de bobine uit elkaar viel.

Van de week het startrelais kapot gestart. Verwijderd, doorgemeten en overbrugt om alles te testen. (de aansluiting op de startmotor is ook aardig warm geweest) met sleuteltje 10 de aansluiting van het startrelais doorverbonden en toen startte en sloeg het ding meteen aan.

Hopelijk werd het slechte aanslaan dus veroorzaakt door een startrelais op de weg naar buiten.

Enfin, hopelijk komt het nieuwe relais snel binnen. Een nieuwe bougie zit daar ook bij als het goed is.

db
 
Okay, startrelais is vervangen, toen wilde die weer starten echter nog steeds slecht aanslaan. Ik heb toen besloten om de startmotor te inspecteren, deze was redelijk gebraden en hij heeft de inspectie niet overleefd. (zie sleutelblunders topic).

Vervolgens een andere tweedehandse startmotor geplaatst.

Hij start goed nu.

Vandaag nog even de spoelolie, oliefilter, eindtransmissieolie en de remvloeistof vervangen. Bougie en luchtfilter had ik tegelijk met het startrelais al vervangen en een goede relaisvoet voor het injectierelais ipv de 4 amp stekkertjes die er op zaten.

Het plastic van de voetenruimte eens een opfrisbeurt gegeven en ik ga een vel zadelbkleding bestelen om het dekje te vervangen vanwege beginnende scheuren alleen de webshop waar ik wil bestellen is pas open vanaf de 31e.

Hij lijkt het nu dus goed te doen.

db
 
Terug
Bovenaan Onderaan