Goedendag, ik ben bezig met een motorscooter weer gaans te krijgen.
Eerst maar wat achtergrond informatie,
Het betreft een een Aprilia Atlantic 500 sprint uit 2008, het was al een probleemgeval toen ik hem via dit forum kocht. (hetgeen ook de reden is dat ik hem gekocht heb )
Voorgeschiedenis op dit forum:
In eerste instantie gebeurde er echt niks op het moment dat de startknop werd ingedrukt. Ik heb toen met de service manual in de hand het primaire startrelais opnieuw aangesloten. Vervolgens wilde de motor weer een startpoging doen.
Echter met een afgrijselijk geluid zonder dat de krukas rond ging.
Hierop heb ik de startmotor verwijderd en met een schroevendraaier de motor rondgetornd. Vervolgens dit vergeleken met de draairichting van de startmotor. Hierop leek het alsof de startmotor niet de goede richting zou draaien. Vergeleken met de gegevens van de startmotor bleek de startmotor wel de goede kant op te gaan.
Vervolgens heb ik de motor geopend en het vliegwiel, tussentandwiel, vrijlooplager en tandwiel verwijderd.
Het vrijloop lager zat er verkeerd op.
Tevens was het loopvlak van de vrijloop slecht, je kan nog een stukje zien.
Dit tandwiel heb ik vervangen door een nieuw exemplaar, het blok weer in elkaar gebout, nieuw filter, groffilter schoon gemaakt, en action spoelolie er in gedaan. (heb de correcte olie ook al klaar staan)
Startpoging gedaan en de motor gaat rond, echter hij slaat niet aan.
Vervolgens ben ik gaan meten, ik heb onder andere het volgende gecontroleerd. Veel onderdelen zijn er dubbel vanwege eerdere werkzaamheden, in welk geval ik beiden heb doorgemeten.
Ik heb op dit moment geen vonk en geen injectie.
Afwijking gemeten:
20 Ohm weerstand via de zijstandaard schakelaar.
RPM sensor / nokkenas sensor.
Volgens de handleiding (pagina 83 moet deze tussen pool 1 en 2 680 Ohm+/- 10% hebben, ik meet echter 900 Ohm, op beide sensoren. Als ik dezelfde polen aan de multimeter zet en tegen ijzer tik met de sensorkop dan krijg ik meet ik een spanningspiekje, als ik hem gemonteerd heb en ik neem de stekker los en aan de scope zet dan zie ik dit:
Dit moet hem zijn:
Dit lijkt er ook sprekend op, inclusief het snelbindertje en de code op het draad.
Als ik google op de Bosch onderdeel nummer (op beide sensoren hetzelfde) dan kom ik specs tegen dat dit inderdaad 900 Ohm moet zijn
Bosch onderdeel nummer is: 26121024095433
TLDR?
Geen vonk, geen injectie, VEEUUUULL doorgemeten en tussen meerdere exemplaren uitgewisseld.
Beide ECU's kunnen natuurlijk op dezelfde manier defect zijn, ditzelfde geld voor de RPM sensor.
Ik ben er al een paar dagen mee bezig dus ik kan nog een paar dingen vergeten zijn te melden dat ik ze al geprobeerd heb.
Bij voorbaat dank
db
Eerst maar wat achtergrond informatie,
Het betreft een een Aprilia Atlantic 500 sprint uit 2008, het was al een probleemgeval toen ik hem via dit forum kocht. (hetgeen ook de reden is dat ik hem gekocht heb )
Voorgeschiedenis op dit forum:
Krukassensor Aprillia Atlantic 500
Ten einde raad. Ik heb een Aprillia Atlantic 500 sprint, die al een jaar uit elkaar ligt omdat hij niet meer start. De motor stopte er een jaar geleden mee en startte niet meer. De starmotor was overduidelijk kapot en ook de vlijlooplager was kapot. Inmiddels is ongeveer alles wat relevant kan...
www.motor-forum.nl
Hoeveel compressie?
Hoeveel compressie hoor ik te hebben bij een Aprillia Atlantic 500 sprint. Ik meet 125 PSI maar kan nergens vinden wat het hoort te zijn.
www.motor-forum.nl
Stekkertjes startrelais op welke plek? Aprillia Atlantic sprint
In de zoektocht naar de oorzaak van het niet meer willen starten, heeft mijn vriend de stekkertjes van het startrelais afgehaald en weet nu niet meer welk draadje op welk stekkertje hoort. Het garage handboek helpt hem nog niet erg. Iemand tips. Welke kleur op welk stekkertje?
www.motor-forum.nl
In eerste instantie gebeurde er echt niks op het moment dat de startknop werd ingedrukt. Ik heb toen met de service manual in de hand het primaire startrelais opnieuw aangesloten. Vervolgens wilde de motor weer een startpoging doen.
Echter met een afgrijselijk geluid zonder dat de krukas rond ging.
Hierop heb ik de startmotor verwijderd en met een schroevendraaier de motor rondgetornd. Vervolgens dit vergeleken met de draairichting van de startmotor. Hierop leek het alsof de startmotor niet de goede richting zou draaien. Vergeleken met de gegevens van de startmotor bleek de startmotor wel de goede kant op te gaan.
Vervolgens heb ik de motor geopend en het vliegwiel, tussentandwiel, vrijlooplager en tandwiel verwijderd.
Het vrijloop lager zat er verkeerd op.
Tevens was het loopvlak van de vrijloop slecht, je kan nog een stukje zien.
Dit tandwiel heb ik vervangen door een nieuw exemplaar, het blok weer in elkaar gebout, nieuw filter, groffilter schoon gemaakt, en action spoelolie er in gedaan. (heb de correcte olie ook al klaar staan)
Startpoging gedaan en de motor gaat rond, echter hij slaat niet aan.
Vervolgens ben ik gaan meten, ik heb onder andere het volgende gecontroleerd. Veel onderdelen zijn er dubbel vanwege eerdere werkzaamheden, in welk geval ik beiden heb doorgemeten.
Ik heb op dit moment geen vonk en geen injectie.
- Beide bobine's doorgemeten, beiden voldoen aan de specs, beiden er in gehad, geen verschil, af en toe aan het eind van een start poging is er een klein vonkje zichtbaar.
- Main injection relais door gemeten, degene die er nu in zit en degene die er als reserve bij zit, beiden goed
- Zijstandaard schakelaar getest, werkt correct, met zijpikkel uit gaat de startmotor ook niet rond. Weerstand gemeten door dit circuit, 20 Ohm
- Killswitch, met killswitch in gaat de motor niet rond
- Alarm, werkt, met de afstandsbediening is hij te activeren en veilig te zetten, met alarm actief gaat de startmotor niet rond, geparkeerd kan het alarm onder de hoes ook vrolijk afgaan, voor de volledigheid heb ik een handleiding gevonden hoe het alarm te omzeilen is, dit maakt geen verschil voor de werking, dus met verwijderd en overbrugt alarm wel een startpoging, geen vroem.
- Van het main injection relais, deze voedt de de brandstofpomp, de bobine en de injector alle aansluitingen doorgemeten op weerstand/voltage, geen afwijkingen gevonden.
- Beide omval sensoren doorgemeten, beiden komen overeen met de specs, beiden er in gehad, geen verschil
- Brandstofpomp, heeft spanning, maakt zijn buzz geluidjes bij op contact zetten en als de slangen van de injector los neem komt er brandstof uit.
- Beide Ecu's er in gehad, geen verschil.
Afwijking gemeten:
20 Ohm weerstand via de zijstandaard schakelaar.
RPM sensor / nokkenas sensor.
Volgens de handleiding (pagina 83 moet deze tussen pool 1 en 2 680 Ohm+/- 10% hebben, ik meet echter 900 Ohm, op beide sensoren. Als ik dezelfde polen aan de multimeter zet en tegen ijzer tik met de sensorkop dan krijg ik meet ik een spanningspiekje, als ik hem gemonteerd heb en ik neem de stekker los en aan de scope zet dan zie ik dit:
Dit moet hem zijn:
EasyParts.nl - Piaggio Sensor Nexus 500 - Originele onderdelen
Dit onderdeel is vervangen door artikelnummer: 00156389915 Piaggio Sensor Nexus 500 - Originele onderdelen - Originele scooter onderdelen | Piaggio, Vespa, Aprilia, Sym, Derbi, Yamaha, etc. | Uitlaten, helmen, accessoires | Snelle verzending wereldwijd | Grote voorraad
www.easyparts.nl
Als ik google op de Bosch onderdeel nummer (op beide sensoren hetzelfde) dan kom ik specs tegen dat dit inderdaad 900 Ohm moet zijn
Bosch onderdeel nummer is: 26121024095433
TLDR?
Geen vonk, geen injectie, VEEUUUULL doorgemeten en tussen meerdere exemplaren uitgewisseld.
Beide ECU's kunnen natuurlijk op dezelfde manier defect zijn, ditzelfde geld voor de RPM sensor.
Ik ben er al een paar dagen mee bezig dus ik kan nog een paar dingen vergeten zijn te melden dat ik ze al geprobeerd heb.
Bij voorbaat dank
db