Aprilia Atlantic 500

stikel

MF'er
23 jul 2008
30
0
Hallo, Ik ben Jan rijd Moto Guzzi Stelvio en Audi a3 Sportback. Heb daarnaast een (gebruikte) Altantic 500 aangeschaft voor woon/werkverkeer en voor de lol natuurlijk. Heb er nu 500 km mee gereden met een steeds grotere smile in de helm. Hoewel er in enkele topics wel eens wat over is geschreven zou ik toch graag wat meer (praktijk)ervaringen willen horen.

Groet Jan
 
proficiat met uw aankoop
ik vind dit een zeer mooi model (net zoals uwen guzzi) alleen vind ik het dashboard wat druk
laat zeker zoveel mogelijk van uw ervaringen aan ons weten en eventueel ook nog wat foto's
erbij
veilige km's rijden
tom
 
Ga eens aan de gang met de zoekfunctie, bovenaan de pagina. Er komen dan vast nog wel wat dingen bovendrijven.

Misschien al gelezen:

http://www.motormaniacs.nl/motorscooter/rijtest-aprilia-atlantic-500-sprint.html (TransIP - Reserved domain)
 
Foto's moeten nog eventjes gemaakt worden. Ik heb 'm gisteren pas gehaald. En vandaag nogmaals 200 km gereden dus voor foto's nog geen tijd gehad. De motormaniacs site had ik al gelezen, nog bedankt. Ik vind dat een leuke site maar zou ook graag eens medeforumleden horen over de Atlantic. Hoop dat er in de komende dagen nog een paar komen opduiken. Vanzelfsprekend ben ik gaarne bereid mijn ervaringen met jullie te delen.

groet Jan
 
Proficiat natuurlijk en wat een luxe. Kunnen kiezen tussen een 500cc motorscooter EN een Guzzi Stelvio.

Zo'n Stelvio is en blijft een droom op wielen, althans toch voor mij.
 
De Stelvio is idd een droom op wielen. Je kunt er mee raggen (stuurt zoals een italiaan betaamt) , met vrouw + bagage op vakantie, je zit lekker rechtop, het is een heerlijke krachtige tweecilinder, heeft cardan en het is geen B*W. Maar dit terzijde de Atlantic is ook een blijvertje. Loopt met gemak 160 km/u. Verbruik ong. 1 op 22. Gaat als een streep rechtdoor. Zitten prima. Je blijft meer dan redelijk droog. Alleen moet ik nog een beetje wennen aan het bochtengedrag tov de Stelvio maar dat gaat met elke km. beter. Tot zover de update. Foto's volgen.

groet Jan
 
Je hebt mijns insziens een goede smaak: de Stelvio vind ik werkelijk prachtig maar ook de Atlantic is niet te versmaden.
Vraag me wel af waarom je de Stelvio niet gebruikt voor wwverkeer?
 
De Stelvio heeft standaard geen bagagemogelijkheden. Dan zou je je broodtrommel op de bagagedrager moeten meenemen. Geldt ook voor kantoorkleding. De Stelvio neemt bij stevig gassen (is zooo lekker) 1 op 12 van dat vloeibare "goud". De Atlantic loopt op mijn route ongeveer 1 op 23. Bovendien ben ik van plan iets lichter gekleed te gaan op de Atlantic. Op de Atlantic blijf je bovendien droger en dus ook warmer. Parkeren gaat veel gemakkelijker bij de werkgever. Ja, hier in het hoge noorden wordt het ook steeds drukker in de spits. Enfin jullie kennen de voordelen. En last but not least de Atlantic is fun too drive. Je neemt niet voor niets een 500. Het is zo prettig als je iets over hebt. Ik ging voorheen nooit op de motorfiets naar mijn werk (ongeveer 25 km. binnenwegen met max 80 km/u). Veel te veel drukte met uitgebreide verkleedpartijen. Nu heeft het vrouwtje, welke ondernemer is en het werk aan huis heeft, ook eens de beschikking over de automobiel. Ben je met de zwemlessen van je kind niet altijd afhankelijk van een ander.


Groet Jan
 
Zoals belooft nog een fotootje. Jammer dat er geen Atlantic bezitters met ervaringen reageren of zijn die er soms niet.
full
 
Ik heb het broertje van de Atlantic, de Piaggio X9 500. Technisch vrijwel gelijk, hetzelfde blok (fameuze MASTER blok). Ik heb hem nu een jaar en ben zeer tevreden, het is een heerlijk ding om mee te rijden. Enige minpunt is de elektronica die watervrees heeft en de remmen die wat beter mogen zijn. De Atlantic heeft een ander remsysteem. Verder alles naar volle tevredenheid.
full
 
Dag Jan.

Ik heb ook een Atlantic van het eerste model gehad,ik meen in 2003.(wissel nog eens van motor)
Heb hem een jaar gehad,er mee op vakantie naar Zuid Duitsland geweest en er ongeveer 6000 km mee gereden en hem toen weer ingeruild op een normale motorfiets.
Kan je dus weinig vertellen hoe hij zich houdt op langere termijn qua betrouwbaarheid e.d.
Heb iig niets gehoord in tijdschriften en op fora over evt.problemen.

Rob.
 
Vanmiddag om ongeveer 17.50 uur was het feest afgelopen met de Atlantic. Ik was bij iemand op bezoek ongeveer drie kwartier rijden van mijn woonplaats. Op de heenweg geen enkel probleem. Ben net 2 minuten op de terugweg begint plots het olielampje te branden en het motorblok sloeg af. Hij startte wel weer maar na 100 meter sloeg de motor weer af. Daar sta je dan midden in de middle of nowhere. (ja zulke gebieden zijn er nog in Friesland) Afijn vrouwtje gebeld, kwam olie brengen. Hielp echter niets het olielampje bleef branden en de geluiden uit het motorblok klonken onheilspellend. Heb de scoot afgelopen donderdag aangeschaft met een km. stand van ongeveer 7000 bj 2003. Omdat hij zijn eerste beurt had moeten hebben (volgens het bijgeleverde serviceboekje) bij 6000 km heb ik afgelopen vrijdag meteen een afspraak gemaakt voor een beurt en een nieuwe achterband. De band was niet direct leverbaar dus nog een paar dagen doorgereden. De vorige eigenaar had trouwens van zijn dealer gehoord dat doorrijden tot 7500 km geen kwaad kon. Morgen eerst maar eens kijken wat er aan de hand is en de boer bedanken voor het stallen van de scoot. Mijn eerste scootervaring (ong 1000 km) is dus nog niet geheel positief. ;(
 
Dat is kl*ten, hoop dat het een kleinigheid is. Zat er echt te weinig olie in? Indien er toch genoeg olie in zat kan het een sensor zijn die bij twijfel de motor laat stilvallen.
Veel geluk
 
Hoi Stikel, is al bekend wat er aan de hand is met je Atlantic?
Ik heb zojuist mijn X9 500 ingeruild voor een Atlantic (aanbieding bij Molenaar Motoren) en hoop dat die van mij wel heel blijft. Nu moet ik wel zeggen dat het blok van mijn X9 geen enkel probleem heeft gegeven en ik dus toch wel goede hoop dat die van de Atlantic het blijft doen.

Een bekend euvel van de oudere X9's is het vast gaan zitten van de wieltjes aan de middenbok. Hierdoor wordt het oliefilter, waar een van de wieltjes overheen loopt, doorgesleten en ben je binnen no-time je olie kwijt. Einde nokkenas en misschien de rest van het blok. Dit is gebeurd bij een Oostenrijkse 50.000km test van de X9 500.

Kan zoiets bij jouw Atlantic gebeurd zijn????
 
Hoogstwaarschijnlijk is het plastic (hoe bedenk je het) tandwiel van de oliepomp kapot gegaan. Daardoor viel de oliedruk in het motorblok weg. Stukjes tandwiel zijn namelijk met de vervuilde olie naar buitengekomen. Ik ga er vanuit dat alle master blokken dit plastic tandwiel hebben. Of het gebrek aan oliedruk meer schade heeft toegebracht is nog onbekend. Ik hou jullie op de hoogte. Ik heb echter ook nog een Mallaguti Madison 250 (yamaha blok) dus ik red me voorlopig wel. En natuurlijk de Stelvio :)

Groet Jan
 
Sinds 6 weken rij ik op Aprilia Sportcity 250ie. Best leuk, compact en snel, alhoewel ik 'm nu beetje te klein voor mij vind. Na het lezen van dit forum ben ik op zoek naar de Atlantic500, weet nog niet of het een nieuwe wordt. Voor w-w-verkeer van ± 80 km p/dag is dit toch wel een perfecte motorscooter.
Voordat ik de SC250 kocht heb ik 2½ jaar geen motor gereden. Daarvoor reed ik 7 jaar Honda Varadero (XL1000V) en daarvoor 5 jaar Honda Pan European (ST1100) met nog andere motoren daarvoor.
Zo stop je met motorrijden en zo begin je er toch weer aan.........
 
Hoi Jan, een plastic tandwiel in de oliepomp komt wel vaker voor. Ik heb op het X9 forum het volgende draadje gevonden over een soortgelijk probleem:

Login

De oudere X9's hadden nogal veel last van benzine in de olie (lag volgens mij aan de afstelling van de thermostaat, als ik me goed herinner). Door te lage temperatuur werd benzine langs de zuigerveren geperst, misschien een tip om ook even naar de thermostaat te kijken.

Succes,

Paul
 
Het heeft wat langer geduurd door enorme drukte bij mijn dealer maar het motorblok is gedemonteerd en uitelkaar gehaald. Schade: er zit geen tand meer op het plastic tandwiel van de oliepomp dus dit is al langer geleden begonnen te afbrokkelen en het bigend ligt eruit.
 
Vervelend dat je avontuur zo moet beginnen. We horen het wel van je wanneer je hem weer öp de been hebt. '(
 
Ben even met vakantie geweest maar zal deze week navraag doen bij mijn dealer.
 
gefeliciteert met je aanschaf fijn dat je er zo blij mee bent.
balen voor de pech maar straks weer lekker met een smile verder rijden.
tja dat snap je ook niet dat fabrikanten op zulke belangerijke onderdelen bezuinigen.
de burgman 650 toch ruim 10duizend euro zit er ook zo stom plastic tandwiel op is ook al 1 x vervangen toen nog onder garantie.
het is net alsof je een hele dure video recorde gekocht hebt.
alles van binnen is ook gewoon plastic.
 
Ik heb het broertje van de Atlantic, de Piaggio X9 500. Technisch vrijwel gelijk, hetzelfde blok (fameuze MASTER blok).

De Atlantic van stikel is niet voorzien van het MASTER-blok dat net nà het uitkomen van zijn Atlantic in de Beverly werd ge-introduceerd. De voorganger kun je herkennen aan de slankere uitlaatdemper en het ontbreken van het dikke luchtfilterhuis aan de linkerkant van het achterwiel (uitzondering daar weer op is de Gilera Nexus 500). Wel hetzelfde blok dat in de eerste generatie X9 500 werd gebruikt!

Stikel ik hoop dat alles nu goed gaat met de Atlantic!
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk Buikschuiver, dat is het verschil tussen de eerste generatie Atlantic en de Atlantic Sprint die ik nu heb. De Sprint is een soort low-budget versie maar heeft (gelukkig) wel het Master blok.

Het luchtfilter links van het achterwiel en de dikke Master uitlaat zijn prominent aanwezig. De Sprint is wel een beetje geknepen, 37pk i.p.v. 39pk van de Bev.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan