Aprilia Atlantic 500

jawel, die atlantic 400 werd ook in Nederland verkocht.
ik wilde er eentje gaan kopen bij motoport Amsterdam, maar hij was al verkocht, en toen heb ik de Scarabeo 300 gekocht in maart 2010.
ze waren toen flink afgeprijst omdat piaggio/tricolore ging verhuizen van Vianen naar Breda.
tot wel 2000 euro korting {op de scarabeo 500}
de atlantic 400 kon toen voor 4500 euro worden gekocht, als je geluk had rijklaar.
toen heb ik de scarabeo 300 gekocht rijklaar voor 3990 euro {afgeprijst van 5340 euro}
Na een half jaar stond de atlantic 400 weer te koop, nog even een proefrit opgemaakt, hij was een stuk sneller maar ik was toch blijer op de scarabeo 300 met zijn actievere zithouding.
 
Laatst bewerkt:
Even :W voor oma....

Ik ben opzoek naar een fijne motor/motorscooter voor woon/werk, maar die ook voldoet voor een stevig ritje met vrienden met snelle (Z1000sx - 1200 Corsaro) motoren.
Hoe is de betrouwbaarheid van deze Aprilia?
Ik kan namelijk voor een nette prijs een 500cc uit 2002 kopen met 40.000 op de teller.

Nog specifieke dingen om op te letten?
 
2002 is het oudere model, ik zou voor het nieuwere model gaan.
Ik zag net op internet een atlantic 400cc staan bij Korteland motoren, ik dacht voor 2250 euro met 9000km, gaat vlot naar de 150km/u.
Hij heb ook een 500cc voor 2990 met 5000km maar die staat er al bijna 3 jaar.
Hier een filmpje van een Spanjaard met een aprilia xevo 400 zelfde blok.
Met 500.000km op de teller, motor is nog nooit open geweest.
 
Laatst bewerkt:
2002 is het oudere model, ik zou voor het nieuwere model gaan.
Wat is er mis met het oudere model?
Had juist gelezen dat deze luxer was...dubbele schijf tov enkele.

Ik zag net op internet een atlantic 400cc staan bij Korteland motoren, ik dacht voor 2250 euro met 9000km, gaat vlot naar de 150km/u.
Dat ding heeft net 1000km per jaar gemaakt...
Waarschijnlijk puur stadskilometers.
Dan heb ik er liever 1 met meer snelwegkilometers.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, allen.
Het is voor mij een tijd geleden dat ik op het forum was.
Na een aantal motoren en een knieoperatie, was het tijd voor een MS, en het is de Atlantic 500 sprint geworden.
Rijdt heerlijk moet ik zeggen, maar zou wel iets meer geluid mogen maken wat mij betreft.
Nu ben ik aan het rondkijken voor een andere uitlaat, en zag ik een leovinci 4road voorbij komen.
Hebben jullie enig idee of een uitlaat van het oude model past op het latere model?
Hoor het graag.

grt.
 
Heb ook wel eens overwogen om er een andere uitlaat te plaatsen; voor de looks en het geluid en ook omdat de originele de reputatie heeft om nogal snel te roesten. Als ik dan naar de prijzen ga kijken bekoeld het enthousiasme weer. Vooral Akra is onbeschoft duur. Nu heb ik laatst een test gelezen met 10 vervangingsuitlaten op een dikke BMW. Het schokkende resultaat was dat vrijwel elke vervangingsuitlaat pk's kost. Alleen een van SR Racing kwam iets voorbij het origineel maar alleen zonder dB killers. Nu is het voor zo'n 1000cc Beemer niet zo erg om een paar pk kwijt te raken; daar krijg je 'psychologische pk's' in de vorm van geluid voor terug. Maar laten we eerlijk zijn; dat geldt niet voor onze scoots. Elke pk is er een... De uitlaat van de Atlantic Sprint is ook niet zo lelijk als de gemiddelde scooter-uitlaat. Wegens ruimtegebrek is dat meestal een soort vreemd gevormde metalen (PBS = pisbakken staal) doos. De Atlantic heeft tenminste een 'echte' uitlaat.

Ik heb een jaar of 10 geleden zelf een Atlantic gehad. Fijne degelijke scooter alleen de afwerking had wat netter gemogen. Zo stond bij mij het stuur, af fabriek, scheef. Niet netjes maar wel wat aan te doen.

De nieuwe en oude Atlantic hebben beiden het 460cc Master blok. De 4Road zal waarschijnlijk wel passen. Heel misschien moet de adapterplaat wat aangepast worden. Ik dacht hem even op Easyparts op te zoeken maar de 4Road wordt niet meer geleverd. Dus partnummers vergelijken gaat dus niet.
 
Ik heb 1 x een vervangings uitlaat gekocht, namelijk voor m'n Aprilia SR300 want daarvan hoorde je niets.

Werd een G&G... prachtig om te zien en te horen, maar zeker niet te luid.
 
Heb onze 500 voorzien van een imi Akra. Moijn hemel wat een pleurisherrie!
Snel weer netjes origineel gemaakt, veel beter en geen idioot harde back fires meer.
 
Hallo beste motor bezitters!
Sinds niet al te lange tijd heb ik een aprilia atlantic 500 sprint van BJ. 2010 met 19.500KM in mijn bezit
Een apparaatje waar wel wat aan moet gebeuren in de vorm van onderhoud.
- Ik gok variateur rollen ( hokt en bokt een beetje met langzaam rijden en optrekken
- Remblokken voor en achter
- Misschien de aandrijfriem al weet ik dat nog niet zeker
verder
- Bougie is vervangen voor het juiste type
- Oliepeil op orde gebracht
- Nieuw luchtfilter
- Koelvloeistof aangevuld ( wat een onmogelijke plek )
- Remvloeistof vernieuwd

Maar het meest vreemde verschijnsel is misschien wel een naar ik begrepen heb een bekend probleem het EFI lampje
wat doet denken dat er iets mis is met de elektronische injectie of een onderdeel dat daar mee te maken heeft.

In mijn geval gebeurt het volgende:
Bij een koude start gaat hij [EFI] aan en blijft gedurende 30 minuten rijden aan, daarna gaat hij na de nodige opwarming van het blok uit en blijft uit tot de volgende afkoeling
Alleen bij stationair draaien gaat hij altijd uit ook bij een koude start.
Het 49X CC blok zoemt prima en lijkt zeker als de koppeling in de vario is gemaakt heerlijk te spinnen, Genoeg power en de motor lijkt geen hinder te ondervinden van het EFI lampje, echter als hij uit gaat lijkt hij iets beter ( lees rustiger ) te lopen maar dat kan natuurlijk ook gewoon zijn omdat hij is opgewarmd.

Wie heeft hier ervaring mee?
PS: ik heb al injectie reiniger toegevoegd aan de euro98 brandstof en in middels bijna een tank weer leeg gereden
Aprilia 500-400 Atlantic Sprint  07.jpg
 
Waarom biedt Piaggio/Aprilia die scooter vandaag niet meer aan? Ziet er patent uit en kan zo de competitie aangaan met vb de T-Max.

Jouw technische vragen:

Dat bokken bij lage snelheid is waarschijnlijk te wijten aan gebrek aan smering van de achterste poelies in je aandrijving. Niet aan de rollen.
Als je geen geschiedenis hebt van het onderhoud aan de scooter is het aangeraden om nu een 20.000km onderhoud te laten uitvoeren, of als je een handige Harry bent, om dat zelf uit te voeren.

Wat dat EFI lampje betreft moet ik je het antwoord schuldig blijven. Mij niet bekend.
 
Waarom biedt Piaggio/Aprilia die scooter vandaag niet meer aan? Ziet er patent uit en kan zo de competitie aangaan met vb de T-Max.

Jouw technische vragen:

Dat bokken bij lage snelheid is waarschijnlijk te wijten aan gebrek aan smering van de achterste poelies in je aandrijving. Niet aan de rollen.
Als je geen geschiedenis hebt van het onderhoud aan de scooter is het aangeraden om nu een 20.000km onderhoud te laten uitvoeren, of als je een handige Harry bent, om dat zelf uit te voeren.

Wat dat EFI lampje betreft moet ik je het antwoord schuldig blijven. Mij niet bekend.
Beste Peter, ten eerste dank voor je reactie !

Een te wijten aan gebrek aan smering van de achterste poelies in je aandrijving? Behoort dit geen enige vorm van smering te hebben d.m.v. een smeernippel en zo nee enig idee of het slechts een kwestie van vuil is ( schoonmaken ) en licht smeren. Ik ben al mijn hele motor leven gewend aan oude beestjes groot zwaar en simpel, De scooter als motor is een eerste voor mij. Handig ben ik tot een bepaalde hoogte bij het gebrek aan een motor lift of werkplaats poelietrekker,momentsleutel voelers e.d. ben ik echt aangewezen of een setje basis gereedschap! Wat ook erg wennen is dat alles in extreem kleine ruimtes is weg gepropt in heel erg veel breekbaar plastic, Bij een snelle inspectie had ik al redelijk door dat het grootste deel van de tijd gaat zitten in het ontmantelen van alle plastics om dan nog maar niet te spreken over de bereikbaarheid van simpele onderdelen denk aan de bougie, labdasonde etc. Maar dat zullen de perikelen van een scooter wel zijn.
Ik ben al aan het rond snuffelen of ik ergens een enig sinds betaalbare garage kan vinden zodat de bare-basics in ieder geval gedaan kunnen worden
- Remmen voor en achter ( die zijn echt meer dan op )
- Aandrijving schoon en gangbaar maken
- En oorzaak EFI lampje tackelen en dan ga ik niet uit van het uitschakelen van het lampje wat ik al als tip kreeg ;)

Jou indicatie van de aandrijving lijkt redelijk te kloppen aangezien ik zeker met koude motor het idee krijg een droog lopend bijgeluid in de aandrijving zo nu en dan te herkennen, je zou bijna denken zo iets als een lagertje die zo nu en dan schraapt of een v-snaar die af en toe slipt maar dan hoofdzakelijk bij een koude motor
 
Vreemd, ik heb wel wat ervaring met het Master 500 blok (Atlantic 500 en X9 500) maar nooit dat EFI lampje aan gehad. Wel wat andere elektronische perikelen maar dat lag dan voornamelijk aan het beruchte (niet waterdichte) digidash van de X9. Daar zat namelijk het hele motor management in. De Atlantic was een leuke scooter voor relatief weinig geld. Maar ook een beetje slordig afgemonteerd in de fabriek. EFI in combinatie met warm of koud doet me denken aan iets in combinatie met de lambda sonde in de uitlaat. Eens doormeten? Maar het Master 500 blok is verder behoorlijk robuust. Staat me alleen vagelijk iets bij van kunststof tandwielen van de oliepomp die zwak zouden zijn. Mogelijk al lang opgelost.
 
Beste Peter, ten eerste dank voor je reactie !

Een te wijten aan gebrek aan smering van de achterste poelies in je aandrijving? Behoort dit geen enige vorm van smering te hebben d.m.v. een smeernippel en zo nee enig idee of het slechts een kwestie van vuil is ( schoonmaken ) en licht smeren. (...)

Jou indicatie van de aandrijving lijkt redelijk te kloppen aangezien ik zeker met koude motor het idee krijg een droog lopend bijgeluid in de aandrijving zo nu en dan te herkennen, je zou bijna denken zo iets als een lagertje die zo nu en dan schraapt of een v-snaar die af en toe slipt maar dan hoofdzakelijk bij een koude motor
Die achterste poelies moeten kunnen glijden over een as. De voorste trouwens ook. Om helemaal correct te zijn is er zowel voor als achteraan telkens 1 van de 2 poelies die moet kunnen glijden, de andere poelie heeft een vaste positie.

Het is inderdaad een kwestie van zuiver te maken en licht te smeren zodat de poelies vlot kunnen schuiven. Het is zeker niet de bedoeling dat de hele aandrijving onder de olie komt te zitten.

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Beverly die toen ik hem tweedehands kocht al een hele tijd had stilgestaan.
 
Inmiddels nieuwe remblokken voor en achter een nieuwe voorband lichtere rolletjes en nieuwe aandrijfriem verder motortje snort redelijk, geen rook of andere vreemde zaken maar dat EFI lampje blijft aan gaan, wel heb ik ergens iets kunnen ontdekken. VOORDAT ik mijn halogeen verlichting heb vervangen voor ontstoorde led lampen ging het EFI lampje na zeg maar 20 minuten rijden uit en bleef uit tot de volgende volgende afkoeling, nu met de led verlichting gaat het lampje helemaal niet meer uit ..of althans tijdens stationair draaien gaat hij altijd uit,heel vreemd allemaal
 
Terug
Bovenaan Onderaan