Aprilia Atlantic 500

Ik heb nu ook sinds de winter en het natte weer Michelin City Grip voor de scooter op mijn Atlantic 500 sprint. Bevallen erg goed.
 
Mooi ding!

Mijn Beo heeft bij 20 K groot onderhoud gehad. Riem, Vario, enz. moeten vervangen of gecontroleerd worden. Ik heb ze vervangen, wil zeker geen pech krijgen.

Veel plezier ermee!

Michel
 
Mijn nieuwe speeltje : sinds aug :z
Aprilia Atlantic 500 cc Motorscooter.

Rijd super

Nu bijna 18dkm op de teller.
klopt het dat de olie + filter, luchtfilter en riem vervangen moeten worden.
Waar kan ik dat het beste bestellen.
En als ik de riem vervang, ook de rolletjes etc etc :}

Proficiat!

Klik http://www.serviceaprilia.com/public/lum/index.asp?l=Atlantic%20500 (hier) en download de gebruikershandleiding van je machine. In de handleiding staat een onderhoudsschema.
 
Laatst bewerkt:
als je de trillingen bij lagere snelheid kwijt wilt,en de scooter veel beter "aan het gas" wilt laten hangen zou ik geen rollen maar sliders van DR Pulley instaleren.Kosten ongeveer hetzelfde maar zijn veel beter dan de orginele rollen(lees rijdt fijner).
gr martin
 
10 april meldde ik hier in dit forum dat ik een givi scherm had gekocht.

Hier is de foto met het nieuwe hogere givi scherm :

[afbeelding]

[afbeelding]



Het scherm is iets hoger en de bovenkant is breder dan het vorige scherm. Ik ben op zich wel tevreden, ware het niet dat ik toch net iets last heb van de wind rondom mijn helm.

Als ik mijn hoofd rechtop houdt, ruist het nog enigszins en als ik mijn hoofd iets voorover buig ( alsof je naar iemand knikt.. :Y ) dan heb ik geen last.

Dus heb ik nu een vario scherm ( lijkt op een spoilertje ) besteld en die komt er volgende week op.

Dan moet het helemaal over zijn.


Wat de Aprilia zelf betreft ben ik zeer tevreden, vooral over het benzineverbuik..... lekker zuinig. Ik rijdt gemiddeld alleen korte afstanden voor woon/werk verkeer 12,5 km enkele rit, en dan verbruikt de ms gemiddeld 1 liter op 25 km. Laatst een rondrit gemaakt van 350 km en toen was het verbruik 1 liter op 30 km !! gemiddeld zo rond de 80 km per uur gereden en dus viel me dit echt mee.

Wel heb ik bij een koude motor het idee dat er iets "ratelt"....zelf zit ik te denken aan versleten rollers van de automaat . Heeft iemand enig idee of dat zou kunnen ? ook omdat ik nu achter het grotere scherm zit hoor ik de motor meer en dus ook de andere bijgeluiden en ook dan meen ik zo nu en dan bij het optrekken na een kruising dat ik datzelfde geratel hoor.

De teller staat nu op 11.100 km en ik heb geen idee hoelang de rollers van de automaat mee zouden moeten gaan.......

Ik ben benieuwd hoe jullie ervaring is.....



en hoe gaat het nu met de spoiler er op? ik overweeg ook de givi D242ST aan te schaffen.
 
Ik heb dergelijk verhoogd scherm ook al 2 jaar op m'n atlantic 400 ; biedt goede bescherming maar zorgt ervoor dat de topsnelheid (GPS) net onder de 150 blijft.
Heb ook Dr Pulley sliders en hitclutch laten plaatsen en dat verschil is onderin te merken; reageert zeer vlot op de gas vanaf nagenoeg stilstand en zeker bij hernemingen vanaf lage snelheid. (Zit er nu 17000 km op, probleemloos). Vreet wel remblokken.
Best een goede en practische scoot die AA, al heb ik mijn hart verloren aan een SRV850...
 
Eind juni naar een congres in Bloemendaal met de Aprilia Atlantic vanuit de Achterhoek. Ritje ging prima tot een wildrooster met daarachter een verkeersdrempel. Het was op de Parnasiaweg. Met een vaartje van 30 km schoof ik onderuit, had zelf niks, maar de blikschade aan de Aprilia was groot. Na 63.000 fijne km. toch afscheid moeten nemen. Gelukkig all risk verzekerd en nu een andere gekocht, een zilvergrijze van 2010 met maar 2700 km op de teller.
Er zat al navigatievoorbereiding en handvatverwarming op, ik heb mijn koffer over laten zetten, een groter ruit en xenon verlichting. Wat een drel licht komt daar vanaf. Een fijne machine de nieuwe motorsccooter. Rijdt snel en is ook op de snelweg een stuk rapper dan ik met mijn oude machine was gewend. Ook lijkt die nog wat stabieler te zijn. Samen met mijn zoon in Duitsland kort op de snelweg toch de 160 km aangetikt en zo'n half uurtje vastgehouden. Het verbruik van de oude machine lag op 1-29 van deze is het nu 1-25.

Het blijven toch lekkere lichte scooters met power (als je de juiste banden eronder hebt zitten), eenvoudig van opzet, toch injectie en dubbele bougies, snel wendbaar weinig onderhoud (behalve de riem, die is duur), geen verdere fratsen die je toch weinig gebruikt. Helaas geen abs dus weer uitkijken met het remmen.
 
Goed dat je allrisk verzekerd was, nu weer bijna een nieuwe, alleen een groot verschil in verbruik zeg.
 
Spijker ik heb een atlantic 500 uit2005 ik denk dat zelfs al ben je 3meter je nog goed zit.
Ik zeg doen de atlantic niet het mooist maar super betrouwbaar en snel sterk. Ik heb er wel een polini vario opzitten. Trekt als een beest scheelde op de bank heel veel power.
 
Zoekende naar een middel maat motor scoot viel mijn oog ook op deze Aprillia.
Maar lezende op dit forum vielen mij een paar dingen wel op.
oa. wat elektrische problemen met deze scoot.
Kan iemand daar meer over vertellen hier?
 
Ik heb twee Aprilia´s Atlantic Sprint 500 gehad. Fijne scooter, simpele techniek. Met goede banden stuurt die ook prima. Ik heb eigenlijk maar twee problemen gehad in 10 jaar tijd. Ik heb in die tijd twee Aprillia´s gehad. En ongeveer 160.000 km mee gereden. Enige probleem was een keer de spanningsregelaar zit helemaal achterin achter de buddyseat en is van een apart type, en een keer een doorgeschuurde aarde kabel. Voor de rest nooit geen problemen gehad.
 
Hoe zijn of waren de ervaringen met de remmen (en zijn het zogenaamde "linked brakes")?

Hier lees ik wat klachten over de remmen namelijk. Dat gaat dan wel over een 400, maar ik neem aan dat ze op de cylinderinhoud na technisch gelijk zijn.
 
Laatst bewerkt:
Kleine wieltjes? Welke wielmaat hebben die dan?



Zoek dat dan gewoon op lui konijn. Hier staat het.

14 inch dus. Op mijn 50cc bami-chinees had ik 10 inch, als je daarmee door de bocht ging reed je op de wangen van je banden....

Die ik op het oog heb is trouwens een 400 (die zijn blijkbaar nooit geleverd in Nederland)
en ik geloof dat er ABS op zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan