Aprilia Atlantic 500

Bedankt voor je update, ga je de vario spoiler op de givi zetten of op je originele scherm? Zou wel eens een leuk experiment kunnen zijn. Vanwege mijn oordoppen (altijd nodig vanwege de turbulentie) heb ik geen idee of de mijne het geluid maakt dat je beschrijft. Wat niet weet, wat niet deert........ })
 
Bedankt voor je update, ga je de vario spoiler op de givi zetten of op je originele scherm? Zou wel eens een leuk experiment kunnen zijn. Vanwege mijn oordoppen (altijd nodig vanwege de turbulentie) heb ik geen idee of de mijne het geluid maakt dat je beschrijft. Wat niet weet, wat niet deert........ })


Volgende week woensdag komt het varioscherm op de givi zoals die nu op de foto staat. Ik plaats volgende week de nieuwe foto met varioscherm.


Ik heb het vorige hogere scherm ook nog liggen en daarnaast ben ik nu ook in het bezit van het originele ruitje

Ik denk dat ik ze beide maar eens op marktplaats ga zetten voor de liefhebber.
( of om er mee te experimenteren ?? ;) )
 
Na een week zit er al bijna 500 km op de teller van de nieuw Atlantic. Wat een wegligging. Ook de Michelin banden zijn echt goed. Ik zit nog op het grotere Aprilia scherm te wachten. Het standaardscherm geeft wel turbulentie.

Tjonge, wat rijdt dat ding. 1 op 27 had ik bij de eerste tankbeurt gemeten. Dat wordt nog mooi als die is ingereden.
 
ondertussen 5600 km op de teller en nog steeds een heel gelukkige Atlantic rijder.
Heb ondertussen ook het verhoogd GIVI scherm erop gezet (datgene dat 19 cm hoger is dan het origineel. Je hebt er ook een dat slechts 9 cm hoger is). Kostprijs 107€ bij RAD (www.rad.be) in België en heel tevreden. Ik kan nu tegen 130 km/u rijden zonder enige turbulentie.
Wat mij wel opvalt: sinds ik het scherm geplaatst heb (zelf gedaan: heel eenvoudig) voel ik een vorm van slipstream. Ik word als het ware naar voren gezogen eens ik boven de 120 rijd.

Wat is mij bijkomend opgevallen:
- ik heb er mijn GPS opgeplaatst (Garmin Quest) en volgens deze GPS rijdt de Aprilia minstens 10km/u trager dan wat de wijzer aanduidt. Dezelfde GPS in de wagen geeft dit verschil niet, dus ik ben er vrij zeker van dat het aan de wijzer van de scooter ligt.
- de aandrijfriem piept nogal veel. Soms is het beter, maar ik kan niet zeggen dat het nog nooit gepiept heeft
- ikzelf vind de remmen wat sponzig. Je moet echt (heel) hard remmen om echt snel te stoppen (ik heb het dan als je tegen meer dan 120 km/u rijdt)

Voor de rest erg tevreden (ook van het verbruik: gemiddeld 4.8 l/100km)
 
Voor de rest erg tevreden (ook van het verbruik: gemiddeld 4.8 l/100km)



Hey Day,

Hoe komt het dat jij 4,8 ltr / 100 km verbuikt ?? ( = 1 ltr op 20,8 km )

Ik heb ook een hoger scherm zoals je hebt kunnen lezen in vorige berichten , maar ik krijg ook met redelijk vlot rijden het verbruik niet boven de 4,2 ltr per 100 km oftewel 1 op 24....

Gemiddeld rijdt ik 1 op 25 en tijdens een langere toerrit van rond 250 tot 300 km ligt het verbruik zelfs rond de 1 op 28 .....
 
Op 21 mei gaf ik aan dat vorige week het vario scherm op mijn verhoogde givi scherm zou komen.

Wel.....het is vorige week gelukt en het resultaat is te zien op de foto.

Het lawaai rondom mijn helm is nu een stuk minder, maar zal altijd blijven ben ik bang. Ik was een beetje verwend met het grote en brede scherm dat ik op mijn X-max had , die ook nog eens rechterop stond.

In ieder geval is het lawaai dat ik nu nog hoor niet storend .......

full
 
Hoi,

vandaag is mijn groter scherm geplaatst op de Atlantic. Scheel veel. Misschien dat ik nog die vario er op zet. Is die gemakkelijk te bedienen? Nu ik de Atlantic heb ingereden wil ik die eens meer gaan testen. Maar ik ben zeer tevreden! Stuurt strak, trekt snel op, top is goed, wat wil je nog meer.
 
Foutje van mijnentwege. Dit moet 3.8l/100km zijn. Met een tank van 12l doe ik iets meer dan 300km.
twee laatste tankbeurten was gemiddelde 3.8. Soms, afhankelijk van het verkeer (veel of weinig file in Brussel) loopt dit op tot 4l maar eigenlijk nooit meer. En ik moet toegeven dat ik op de snelweg goed doorrijd...
 
Op 21 mei gaf ik aan dat vorige week het vario scherm op mijn verhoogde givi scherm zou komen.

Wel.....het is vorige week gelukt en het resultaat is te zien op de foto.

Het lawaai rondom mijn helm is nu een stuk minder, maar zal altijd blijven ben ik bang. Ik was een beetje verwend met het grote en brede scherm dat ik op mijn X-max had , die ook nog eens rechterop stond.

In ieder geval is het lawaai dat ik nu nog hoor niet storend .......

[afbeelding]
Je zou het geluid nog beduidend beter kunnen krijgen. Heb je deze oplossing gezien in het Burgman-forum? Ik kan daardoor nu 140 km/u rijden met jethelm, zonder oordoppen. :Y Nou, dat had ik eerst echt niet moeten proberen. :N

Je kunt zelf waarschijnlijk prima zo'n verhoogde fliptop zagen uit je oude scherm. Dat klinkt ingewikkeld, maar het is echt geen hogere raketwetenschap! Ik doe het inmiddels in een krap uurtje. Je zou alleen wel heel goed moeten opletten dat je de groef voor het kantelwieltje breed genoeg maakt!

Met deze aanpak ga je ook het kantelmechanisme zinvol gebruiken, zodat je meer genot krijgt voor de zelfde uitgegeven euro's!! ;)
 
Laatst bewerkt:
Je zou het geluid nog beduidend beter kunnen krijgen. Heb je deze oplossing gezien in het Burgman-forum? Ik kan daardoor nu 140 km/u rijden met jethelm, zonder oordoppen. :Y Nou, dat had ik eerst echt niet moeten proberen. :N

Je kunt zelf waarschijnlijk prima zo'n verhoogde fliptop zagen uit je oude scherm. Dat klinkt ingewikkeld, maar het is echt geen hogere raketwetenschap! Ik doe het inmiddels in een krap uurtje. Je zou alleen wel heel goed moeten opletten dat je de groef voor het kantelwieltje breed genoeg maakt!

Met deze aanpak ga je ook het kantelmechanisme zinvol gebruiken, zodat je meer genot krijgt voor de zelfde uitgegeven euro's!! ;)

Ziet er goed uit.... maxi vario dus _O-


Ik ben eerst wel tevreden zo, maar je hebt me wel op een idee gebracht en misschien dat ik komende winter ook wel eens ga experimenteren.....
 
Goedemorgen.

Gisteren [dinsdag 7/7] heb ik voor het eerst proef gereden met de Atlantic 500.
Was net op weg toen ik midden in de storm terecht kwam. :N
Ik voelde mijn motorpak en helm heen en weer gaan van de verschillende rukwinden, maar de Atlantic ging onverstoord de ingegeven richting.
Zeiknat kwam ik terug bij Motoport Rockanje en zei: dit wordt hem als ik een goede deal krijg. ;)

Ik heb hem dus gekocht [grijs/zilver] en als de RDW een beetje vlot is kan ik hem aan het einde van de week ophalen.
Een mooie, vlotte scooter met goede wegligging voor een schappelijke prijs. :]

Eerst maar een tijdje gaan rijden voordat ik beslis of ik het Givi scherm erop zet, want die vind ik er best wel knap uit zien maar weet niet of ik hem nodig heb [ben 1,70 meter lang/kort].
 
Gouden tip die ik van een mede MF-er (sorry, ben even kwijt van wie...) kreeg tijdens een tourrit;
"Haal dat plastic beschermrandje van je ruit eraf, dat scheelt veel in windgeraas"
En aangezien de klipjes die dat randje op z'n plaats houden bij mij al begonnen te roesten heb ik de proef op de som genomen. En ja hoor; het scheelt inderdaad!!!
Dus; doe er je voordeel mee ;)
 
Bij deze een vraag over de onderhoudskosten van de 500 sprint m.b.t. kleppen stellen.
Om de hoeveel km. moet dit nu werkelijk?
Wat is het verschil in onderhoudsintervallen tussen een sprint en een gewone atlantic?
Lees op het forum dat LCI veel km. maakt maar lees niets terug over de onderhoudskosten.
Vind de sprint 500 een mooie scooter maar voorin werdt gesproken over klep stellen om de 6000k.
Is dit in werkelijkheid ook zo of worden er intervallen overgeslagen.
Ben zelf redelijk handig echter kleppen stellen nooit gedaan.
 
De kleppen spelling van de Sprint 500 iedere 10K controleren en bij de Sprint 250 is inderdaad iedere 6K.

Zie gebruikershandleiding van de Sprint 400/500 klik hier. (in Firefox: rechter muis klik en kies voor "koppeling opslaan als" gaat sneller)
 
Laatst bewerkt:
Is dit in werkelijkheid ook zo of worden er intervallen overgeslagen.

ik heb je in je verkoopstopic op een andere vraag ook eens beantwoord
igv van je onderhoudsintervallen kan ik je zeggen; als je zoveel km's maakt als jij, kan je gerust in mijn ogen de onderhoudsintervallen wat verlengen
bv 5000km naar 7000km of 10000 km naar 14000km
alleen als je veel regenrijdt, moeten bepaalde filters bv. tijdig vervangen worden, maar bougies en olie kunnen in dat geval toch echt wel langer mee.
mijn gedacht is dat in jouw geval (ong. 25-30000km/jaar) je beter voor een 2-cylinder scoot gaat
waarom?
leversduur, hogere kruissnelheid, comfortabeler ivm trillingen,meestal betere(langere) onderhoudsintervallen maar ook wel duurder dan 1cylinder
grtz
tom
 
Tom.

Klopt je hebt al eerder gereageerd en bedankt daarvoor.
Ben gewoon aan het orienteren.
Heb nooit gereden op een scooter dus sta er vrij onbevangen tegenover.
 
Ik rijd nu 6 weken op een Atlantic en die rijdt goed, en is zijn prijs waard. Stuurt strak en is zuinig in gebruik. Ik heb nu 3000 km gereden en ben super tevreden. Verbruik ongeveer 1 op 27 met daarbij snelweggebruik. De ruit is te klein en heb nu een groter Apriliascherm met daarboven op een fliptop. Nu nagenoeg zonder turbulentie. De door Tom genoemde trillingen vallen naar mijn mening mee. Voordelen dus: standaard alarm met startblokkering, snel, goede toermachine, 12 volt stopcontact, start goed. Het blok is een masterblok dat binnen het Piaggio concern veel wordt ingezet en ook bv. door Peugot. Heeft zich bewezen. Nadeel is dat de afwerking van het dashboardkastje beter had gekund. Verder is de cockpit redelijk eenvoudig en analoog.
 
Goedemiddag.
Heb de atlantic nu ruim een week en ben er zeer tevreden over. :)
Alleen heb ik kabeltje dat ik niet weet waar het hoort.

In de opbergruimte ligt een los staalkabeltje van ongeveer 25 cm met aan beide kanten een lus/oog.
Ik ben er nog niet achter waar het voor dient, al denk ik dat het voor het vasthouden van de buddyseat is.
Maar zo ja, waar moet dat dan gemonteerd worden en zo nee, waar is het dan voor. :?

Ik zie hier niets over in de gebruiksaanwijzing en de monteur had ook geen idee en heeft het daarom maar los laten liggen.

Ik hoop dat er iemand is die weet waar het voor is. :}
 
Goedemiddag.
Heb de atlantic nu ruim een week en ben er zeer tevreden over. :)
Alleen heb ik kabeltje dat ik niet weet waar het hoort.

In de opbergruimte ligt een los staalkabeltje van ongeveer 25 cm met aan beide kanten een lus/oog.
Ik ben er nog niet achter waar het voor dient, al denk ik dat het voor het vasthouden van de buddyseat is.
Maar zo ja, waar moet dat dan gemonteerd worden en zo nee, waar is het dan voor. :?

Ik zie hier niets over in de gebruiksaanwijzing en de monteur had ook geen idee en heeft het daarom maar los laten liggen.

Ik hoop dat er iemand is die weet waar het voor is. :}



Onder je buddyzit zit een haakje.

Hier kan je beide lusjes van de kabel omdoen en zodoende b.v. je helm of iets anders vastzetten buiten de buddyzit........


of als je creatief bent kan je ook het ene lusje door het andere lusje doen, zodat je een soort stropje hebt. Hiertussen kan je hetgeen doen wat je vast wilt zetten.

de andere lus doe je dan om het haakje onder je buddyzit
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje over de Atlantic 500 Sprint: is deze scooter ook praktisch en voldoende wendbaar voor gebruik in de stad en geraak je er makkelijk mee in kleine openingen tussen de auto's door, of is hij eigenlijk enkel geschikt voor het toeren op grotere wegen en snelweg? Graag jullie ervaringen hieromtrent, waarvoor alvast mijn dank.
 
Even een vraagje over de Atlantic 500 Sprint: is deze scooter ook praktisch en voldoende wendbaar voor gebruik in de stad en geraak je er makkelijk mee in kleine openingen tussen de auto's door, of is hij eigenlijk enkel geschikt voor het toeren op grotere wegen en snelweg? Graag jullie ervaringen hieromtrent, waarvoor alvast mijn dank.


Voor de 250 is dit zeker van toepassing.
Ik rij 90% in de stad en schiet overal tussendoor ;)
De 500 heeft hetzelfde formaat dus daar zou het ook mee moeten kunnen.
Hij is natuurlijk wel iets zwaarder, maar dat zou het probleem niet moeten zijn.

De spiegels zitten lekker hoog (hoger dan de meeste spiegels van personenauto's) dus tussen auto's door is meestal geen probleem. Alleen als er een busje of vrachtwagen staat, blijf ik er achter. Ook omdat die jou meestal niet zien en dat is een beetje link als het stoplicht op groen springt en je bent er nog niet voorbij.

En ja; ook de 250 kan goed meekomen op de snelweg.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan