Aprilia Atlantic 500

Dai

Rookie
27 dec 2008
16
0
Hoi,

Sinds vandaag de trotse eigenaar van een Aprilia Atlantic.

Ik weet dat er velen zullen zeggen van 'allez, een Aprilia - je bent beter met een Japaner', maar een aantal testverslagen hebben mij toch overtuigd.

Eigenlijk vind je maar weinig terug van deze Aprilia. Zijn er ondertussen nog liefhebbers? Wat zijn jullie ervaringen?

Als bijlage een foto.

greetz, C.

Ps. ik heb er direct handverwarming opgeplaatst. Heeft mij 100€ gekost. Al bij al niet veel volgens mij...
full
 
Inderdaad een mooie machine, mooie velgen…. om kort te zijn “klasse”.
Proficiat, veel plezierige en veilige km gewenst. En gelieve ons op de hoogte te houden van uw wedervaren.
 
Als deze Aprilia Atlantic net zo goed rijd dan als hij er uit ziet.
Zul je er veel plezier aan beleven,mooie machine.

En die japaners,kunnen best wat goede concurrentie gebruiken,houd de markt scherp.
Veel plezier er mee.
 
gefeliciteert wat een mooie machine.
ik geloof niet dat ik echt slechte dingen heb gehoord over aprillia
volgens mij word de atlantic en de scrabeo juist erg geprezen.
 
Een heel mooie scooter, gefeliciteerd !
Deze doet naar mijn idee in niets onder voor de Japanners. Ziet er niet alleen goed uit, zit volgens mij ook goed in elkaar; zo zag ik o.a. een RVS uitlaatsysteem en staalommantelde remleidingen.... Dat heeft mijn duurdere Japanner niet.

Maar vertel eens wat meer over deze Atlantic, deze is nog steeds onderbelicht op dit forum.
 
Laatst bewerkt:
Proficiat Dai,

Veel plezier toegewenst met je mooie Atlantic. Daar rijden er in de Benelux niet zo heel veel van. Op dit moment heb ik een Sym GTS 250 i maar zit toch wat met het vermogen. Ik zoek een scooter die op de snelweg wat meer in zijn mars heeft. De Sym is erg degelijk en goedkoop in gebruik. Dat heeft de Aprilia Atlantic 500 sprint ook. Verbruik ongeveer 1 - 25 (met de Sym 1 - 30!) en redelijke aanschafprijs.

Hij is uitgerust met het beroemde Masterblok dat ook terug te vinden is in de Piaggio X9, Gilera Nexus, Piaggio Beverly en Aprilia Scarabeo. Als je de details bekijkt kun je echt zien dat de aandrijving identiek is.

Er zijn wat meer lijntjes o.a. een test uit 2003 tussen de Atlantic, Tmax en nog een scooter in Parijs. In Duitsland zijn er enkele reviews en ook in Nieuw Zeeland/Australie. Daar zijn ze over het algemeen positief, alleen de onderdelen schijnen af en toe wat moeilijker te leveren te zijn.

Ben erg benieuwd naar je verbruik en het rijden.
Veel plezier in 2009 met de Aprilia.
 
gefeliciteerd met een uitstekende keuze! ;)
zie hier de mijne:
Aprilia Atlantic 250
full

en ik weet dat er minstens nog 1 atlantic rijder op dit forum huist! (toch? Vtwinner?)
 
Laatst bewerkt:
Mooi ding! Ben momenteel ook aan het rondkijken voor een motorscooter maar dan wat kleiner maar deze ziet er echt goed uit. Heb zelf mijn oog laten vallen op een ander model van Aprilia, de Scarabeo 250 i.e.
 
Het exacte merk van de handverwarming ken ik niet. Ik vraag eens na bij de garagist.

Gisteren een eerste rit gedaan en ik was echt onder de indruk. Ik heb nog een oude Virago in de garage staan en ben gewoon om met wat zwaardere motoren te rijden (GSX 750, ZZR 600). Het acceleratievermogen van de Aprilia is echt indrukwekkend. Bijkomend was het -3 C° en ik had totaal geen last van de koude. De bedoeling is om dagelijks naar het werk te pendelen (+- 30km enkele rit) en om die reden leek mij een scooter een ideale keuze.

Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen. Andere ervaringen steeds welkom...
full
 
Tjongejonge, dat is echt een hele mooie ms; en dat voor zo'n concurrerende prijs.
Staat bij mij in de top2 van aan te schaffen nieuwe motorscooters :) .
Ik snap niet dat er niet veel meer van verkocht worden; ligt dat misschien aan de importeur en/of dealers?
 
Ik weet dat er velen zullen zeggen van 'allez, een Aprilia - je bent beter met een Japaner', maar een aantal testverslagen hebben mij toch overtuigd.

Dai,

Welkom en je hebt een mooie scooter aangeschaft. :}

Lijkt me ideaal voor woon-werk-verkeer.

Ik heb er destijds ook een proefrit op gemaakt maar ik wilde een iets actievere zit.
Ben dus uitgekomen op een Scarabeo 500.

Ik ben daar nog steeds heel tevreden over en van mij zul je dus niet horen dat je beter af bent met een Japanner.
 
Dat is idd een erg mooie scoot zeg, daar zal je een hoop plezier aan beleven.
En het acc. is niet te vergelijken met een gewone schakelmotor. Om nog maar niet te spreken over de bescherming tegen de weers elementen.
 
Vtwinner present!

Inderdaad een mooie scooter, komt me enigszins bekend voor *O*
Ik heb er nu zo'n 1600km mee gereden en het bevalt nog altijd prima. Het blok is soepel, zuinig en behoorlijk vlot. De afwerking had iets beter mogen zijn (klepje van de tank gammel en stuur een beetje scheef gemonteerd) maar daar is de prijs dan ook naar. Het stuur wordt onder garantie nog recht gezet. Daar moet blijkbaar de vork voor uit elkaar.
Enfin, dat is garantiewerk en is eigenlijk maar een kleinigheidje. Verder is het een degelijke scooter. Hiervoor had ik een Piaggio X9 500 en deze is zo goed bevallen dat ik nogmaals een soortgelijke Italiaan heb aangeschaft. De afschrijving was zo gering dat ik voor de prijs van de grote beurt en een riem een nieuwe Atlantic kon kopen.
full
 
Hoi VTwinner,

Komt inderdaad bekend voor *:) !

Ondertussen wat rondgereden (bij -3) en alles bevalt prima. Je hebt gelijk: hier en daar wat gerammel, wat niet zo leuk is. Voor de rest alles ok. Morgen moet ik even naar de garage. De handverwarming werkt niet 100%. We zien wel.
Wegligging heel goed. Acceleratie indrukwekkend. Verbruik moet ik nog afwachten.

De garagist stelt voor om elke 3000km op onderhoud te gaan wat mij snel lijkt. Zijn mening: beter één keer teveel dan te weinig. We zien wel.

De garagist heeft nog een exemplaar te koop aan nieuwjaarscondities: 4800€ ipv 5390€. Dus voor diegenen die geïnteresseerd zijn: snel naar daar...

greetz, Dai.
 
Dai, elke 3000km is wel erg veel. De mijne is met 1000km naar de dealer geweest en zal vervolgens elke 6000km gaan. Dat is hetzelfde schema als bij de Piaggio X9. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel je rijdt. Normaal gesproken elke 6000km of eens per jaar.

Ook is het afhankelijk van hoe 'groot' de 3000km beurt zal zijn. Alleen olie verversen (vergeet de naafolie niet!) en nakijken is niet zo duur. Kleppenstellen wel!

Natuurlijk is het wel belangrijk je dealer te vriend te houden zolang je nog garantie hebt.....!

Overigens, in Nederland kostte de mijne 5650 euro, vergeleken met een Burgman 400 mogen er dan best een paar kleine afwerkingsfoutjes aanzitten. Mooi is ie in ieder geval wel en de wegligging en remmen zijn prima. Had ik niet gedacht van de enkele schijf. Ik moest hem trouwens nog wel eerst inremmen. Na de eerste paar 100km ging het remmen veel beter.
 
@Hybride: het uitlaatsysteem is geen RVS. Het zijn alleen RVS sierstukken die er op geschroefd zitten. Daaronder zit een uitlaat van pisbakkenstaal. Ik heb de mijn laatst vervangen door een
LV 4road uitlaat.
 
KKeeZZ, welk type Atlantic heb je? Het oude type of de Atlantic Sprint? De Sprint heeft het nieuwe Master blok en dat heeft, hopelijk, de RVS uitlaat.
 
.... het uitlaatsysteem is geen RVS. Het zijn alleen RVS sierstukken die er op geschroefd zitten. Daaronder zit een uitlaat van pisbakkenstaal....
OK, dan hebben ze dat knap gedaan.... Die staalommantelde remleidingen zijn toch wél echt hoop ik ? ;)
De motor die ik bekeek is trouwens een splinternieuwe Atlantic 500 Sprint.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan