Aprilia Atlantic 500

De staalommantemde remleidingen zijn echt! Wat de uitlaat betreft: ik zou het echt niet weten. Hij maakt wel een schitterend geluid. Ik vraag het eens na bij de garagist en laat het jullie weten. K'moet straks toch langsgaan omdat de handverwarming niet 100% naar mijn zin is.

greetz, Dai
 
Ben zonet naar de garage geweest. De garagist bevestigde dat de uitlaat een RVS uitlaat is. *D

De vorige versie van de Aprilia Sprint had nog een uitlaat van gewoon staal met als gevolg dat deze na verloop van tijd begon te roesten. Hij verzekerde dat dit bij deze versie niet meer het geval is (wou er zelf over wedden). Greetz, Dai
 
Gelukkig! Deze uitlaat is te mooi om hem te vervangen. Ik had bij mijn X9 500 wel de uitlaat van PBS (pisbakken staal) en die is daarom vervangen voor een LeoVince 4road. Ook mooi maar wel prijzig. De Atlantic laat ik lekker standaard, afgezien van Xenon verlichting binnenkort.

Dai, de handvat verwarming zul je nu wel goed getest hebben. Tis wel fris *:)
De mijne staat nu lekker warm en droog in de garage. Misschien ga ik hem morgen nog even uitlaten.
 
Beste,
Wil iemand zijn ervaringen aangeven mbt de windbescherming van de Atlantic. Wat ik weet is dat de Burgman (en Majesty maar daar lees je ook wel mindere dingen over) een zeer goede windbescherming zou hebben. Heeft iemand hier ervaring mee tov de Atlantic?

Ik vraag dit omdat ik een motorscooter wil aanschaffen die ik veel op de snelweg ga gebruiken. Windbescherming vind ik zodoende een belangrijk punt.
 
Hoi BikerT,

De windbescherming van de Atlantic is best goed, helaas wel turbulenties=herrie. Dat is eigenlijk het enige minpunt van de Atlantic t.o.v. de Piaggio X9. Die heeft echt een prima ruit. Ik zou kunnen experimenteren met een hoge Givi ruit maar die vind ik niet echt fraai. Dan maar betere oordoppen. Tje, wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

P.S. veel is afhankelijk van je lengte, ik ben ongeveer 1.80m
 
Vtwinner bedankt voor de info! Ik ben ook rond de 1.80 dus dat is vergelijkbaar. Iemand anders ervaringen met het originele scherm of iemand ervaring met het Givi scherm?
 
Persoonlijk vind ik het scherm wat te laag. Zelf ben ik maar 1m72 maar toch... Ik heb een goede integraalhelm (Arai) wat de turbulentie wat afzwakt (ik draag geen oordoppen en heb er ook geen nodig), maar al bij al overweeg ik op termijn een GIVI sherm aan te schaffen. 2 voordelen: deze is hoger wat dus de turbulentie vermindert en ten tweede geeft het een betere bescherming voor de handen. Eerst nog wat rondrijden met het standaard scherm. Ik heb al op een site (ik moet deze nog eens opzoeken) het GIVI scherm gevonden aan 106€ (wat ik al bij al een schappelijke prijs vind).
 
Hallo BikerT,

Ik heb op zo'n Atlantic een dagje rond mogen rijden, omdat de mijne afgesteld moest worden.
De Atlantic rijdt op binnenwegen heerlijk vlot en soepel, maar op de snelweg rammelden de vullingen uit m'n kiezen van de turbulentie/ resonantie, echt niet normaal voor een machine die wel wat sneller kan rijden. Dit begon al bij zo'n 100 km/uur! (Ik ben 1.80 m en gebruik een jethelm)
Ik zou zeggen, maak eerst een snelle proefrit of overweeg een ander scherm.
Bij m'n Burgman 200 met varioscherm hoor je op snelheid ook wel wat lawaai, maar is er lang niet zo'n turbulentie.

Groeten van het "Yskonijn" (koud hè)
 
Hallo BikerT,

Ik heb op zo'n Atlantic een dagje rond mogen rijden, omdat de mijne afgesteld moest worden.
De Atlantic rijdt op binnenwegen heerlijk vlot en soepel, maar op de snelweg rammelden de vullingen uit m'n kiezen van de turbulentie/ resonantie, echt niet normaal voor een machine die wel wat sneller kan rijden. Dit begon al bij zo'n 100 km/uur! (Ik ben 1.80 m en gebruik een jethelm)
Ik zou zeggen, maak eerst een snelle proefrit of overweeg een ander scherm.
Bij m'n Burgman 200 met varioscherm hoor je op snelheid ook wel wat lawaai, maar is er lang niet zo'n turbulentie.

Groeten van het "Yskonijn" (koud hè)

mhh, waarschijnlijk incidenteel dan.
de mijne is heerlijk rustig, ook boven de 100 km/u.
turbulentie is er natuurlijk wel, maar echt merkbaar is dat pas vanaf 120 km/u.
hangt ook af van je helm waarschijnlijk. ik ben 1.82 en heb een systeemhelm.
resonanties heb ik nog niet gehoord.
 
Dat soort dingen is altijd heel persoonlijk, wat de een veel herrie vindt is voor de ander acceptabel. Het hangt natuurlijk ook af van je helm. Ik zelf ervaar wel turbulenties maar niet meer dan op de meeste andere motoren. Alleen de X9 was een uitzondering.

Dai, als je voor de Givi ruit gaat kijken zorg er dan wel voor de je de ruit voor het nieuwe type Atlantic koopt. Er zijn namelijk twee types. Bij www.rad.be hebben ze de ruit voor de Atlantic 500 tot 2005, dat is niet de juiste. Ze hebben ook de ruit voor de latere Atlantic 250. Waarschijnlijk past die wel op de 500 Sprint.

P.S. als je de ruit koopt graag een foto, misschien is het toch niet zo lelijk als ik verwacht.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al eens op de site van RAD gekeken (mijn vrouwtje heeft daar vroeger nog gewerkt tijdens de vakantiemaanden). Bij RAD heb ik niet direct mijn gedacht gevonden. Op http://www.motolife.nl/index1.html vind je een scherm dat 19cm hoger is dan het origineel. Persoonlijk vind ik dit wel een mooi scherm...
 
De Givi D242ST bij Motolife is in ieder geval de juiste ruit voor de Sprint. Ben zeer benieuwd hoe het er in het echt uitziet en of het ook goed werkt.
full
 
Hoi KKeeZZ,

Dan heb je inderdaad het pre-MASTER blok dat ik ook onder mijn X9 had. Niks mis mee, alleen helaas met PBS uitlaat. Ik had hem op mijn X9 ook vervangen door een RVS 4Road. Lekker geluid, maar wel duur!
Verder is jouw Atlantic luxer dan de nieuwe Sprints. Zo zit op de nieuwe Sprint geen boardcomputer en toerenteller en verder ook een enkele schijfrem voor. In eerste instantie dacht ik dat de enkele schijf niet voldoende zou zijn maar dat valt heel erg mee. Remt prima.
 
Laatst bewerkt:
Hoi sossa,

Ik heb naar mijn originele ruit zitten kijken en probeerde me voor te stellen dat ie 19 cm hoger was en een stuk breder, zoals de Givi. Het leek me in eerste instantie best wel veel. Zal wel een kwestie van wennen zijn. Op de foto ziet het er niet verkeerd uit.
 
@VTWINNER:

Duur? Ja maar niet zo duur als de originele uitlaat! 4Road 355 euro maar de originele zou 655 euro zijn !!!
(prijzen incl btw en excl montage)
 
Ja, maar voor 655 euro heb je dan wel een echte PBS uitlaat........... |(
Even zonder gekheid, de 4Road is een degelijke en lekker lichte uitlaat. Goede keuze.
 
Hallo,

Ik ben sinds eind dec. ook de trotse eigenaar van een atlantic 500 uit 2006.
Ik heb deze scooter gekocht met een verhoogde Givi ruit en het bevalt me prima.
M'n buurman heeft dezelfde scooter met een lagere ruit en het is een behoorlijk verschil.

Zou iemand me nog kunnen helpen met het beantwoorden van een vraag.
Zit er op de atlantic sprint (nieuwe model) allemaal het masterblok?
Mijn scooter trekt een stuk minder vlot op dan die van de buurman.
Ik heb namelijk nog wel de uitlaat van pbs (pisbakken staal)
 
Laatst bewerkt:
Welkom Henck, voor zover ik weet heeft de Sprint 500 altijd het MASTERblok. Aprilia heeft mogelijk een andere CDI op jouw Atlantic geschroefd waardoor het vermogen minder is. Het zou natuurlijk ook aan de uitlaat kunnen liggen. De RVS uitlaat maakt wat meer geluid als de oude, dat kan natuurlijk ook wat aan de snelheidsbeleving doen.
 
Hoi Henck,

Proficiat met de aankoop!

Het verwondert mij een beetje dat jouw scooter trager is. Eén van de klanten van de garagist waar ik ga, heeft een Aprilia van 2004 (met 45.000 km!) en volgens de garagist is dit hetzelfde mastermotor. Misschien ligt het aan de uitlaat, maar ook dat zou mij verwonderen. Op de site Aprilia staan wat cijfers. Misschien kan je de prestaties van jouw scooter eens vergelijken met deze cijfers. Als er een groot verschil op zit, kan je best eens langs gaan naar een garage...

Alvast veel plezierige km toegewenst!

Kan je eens een foto doorsturen van jouw Aprilia met verhoogd scherm?
 
He hallo

Allemaal bedankt voor het hartelijke welkom.

Vttwinner bedank voor je reactie maar ben niet zo technisch ingesteld en weet niet wat cdi is.
De buurman en ik hebben gesport en ik bleef duidelijk achter ondanks dat hij een stuk zwaarder is dan ik ;)

Dai bedankt voor je link maar ben ook al niet zo goed in frans (ik had beter op moeten letten op school geloof ik)
Ik zal foto's maken en op het forum zetten.

En LaagVlieg ... het is inderdaad koud in Rotterdam.

Groeten Henck
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan