Aprilia Atlantic 500

Hoi Henk, de CDI is de regelunit voor de ontsteking (evt. injectie). Het is nogal populair om de CDI van de Gilera Nexus op de Master blokken van bijvoorbeeld de Beverly te monteren. De Atlantic zou ook moeten kunnen. Je hebt dan iets meer vermogen.

Het zou ook kunnen dat je buurman iets heeft gedaan aan de transmissie gedaan heeft. Met andere veertjes/gewichtjes in je CVT kun je met een hoger toerental optrekken en dus sneller van je plek komen. Kost natuurlijk wel benzine.
 
hoi henk voor de vertaling van de web pagina kun je bij google kijken.
die vertalen de hele pagina voor je.
om het je niet al te moeilijk te maken heb ik de koppeling er al bij gedaan.

Google Translate
 
he wat leuk......dit is de scooter die ik zo rond het voorjaar erbij koop als file oplosmiddel.

't word een nieuwe en de kleur zal waarschijnlijk zilvergrijs worden.........saai ik weet het,maar bijna altijd schoon :)

zijn er punten waar ik op moet letten (het wordt dan wel een nieuwe) of tips die nuttig zijn om alvast bij de nulbeurt te regelen??
ik lees ook dat dit blokje in principe al een paar jaartjes meedraait.......wat is dan zo'n beetje de levensduur bij normaal gebruik van dit 460 cc'tje.
afraggen is nooit mijn ding geweest en op tijd zijn periodiek onderhoud altijd een pré.....dus hoeveel km's moeten er probleemloos uit dit blokje kunnen rollen voordat er serieus onderhoud om de hoek komt kijken?

ik weet voor 110% zeker dat de aprilia mijn file speeltje gaat worden en zelfs meer......

denk dat mijn ducati op mooie dagen soms wel eens in zijn eentje in de garage blijft staan :)


veel plezier allemaal met de 500 sprint.
 
ik lees ook dat dit blokje in principe al een paar jaartjes meedraait.......wat is dan zo'n beetje de levensduur bij normaal gebruik van dit 460 cc'tje.
De hoogste stand die ik tot nu toe gelezen heb is in het blad motoren en toerisme(scooterspecial). De Brusselse koerier heeft er 94.000 kilometer mee gereden(het betreft een Piaggio x9 500 met hetzelfde blok dus.). Ook rijdt hij met een t max, inmiddels 125.000 en met een silverwing 600, 100.000 km.

De t max staat ook in een Frans artikel met zo'n slordige 138.000km *D . Ze hebben hem uit elkaar gehaald en hij scheen niet erg veel slijtage te vertonen. Let wel dat is een 2 cilinder.
 
Welkom Basman, je zult zeker geen spijt van je keuze krijgen. Waar je bij aflevering even op moet letten is of alles netjes in elkaar geschroefd is. Vanwege de relatief lage prijs is niet altijd alles netjes afgewerkt. Let op het tankklepje en het stuurslot. Gelukkig is de techniek wel oerdegelijk.

Waar je bij prijsonderhandelingen over kunt hebben is een topkoffer. De ruimte onder het zadel is niet overdreven groot t.o.v. de concurrentie dus dat koffertje is wel handig. Het is toch het typische voordeel van een scooter dat je er je motorspullen in gooit en dan helemaal casual naar je werk of naar de stad gaat. :}
 
ik koop de 500 sprint puur voor woon werk slaaf als er file staat.
woon in het anton pieck achtige almere :) en moet elke dag richting amsterdam over de a6/a1.......zal de scoot dus niet als vakantievervoer gaan gebruiken.
zolang mijn rugzak er maar in past is dan voor mij de laadruimte prima en dat lukt zo'n beetje wel bij elke scooter.

las ook ergens dat er bij met dit blokje elke 6000 km controle was op klepspeling????
klopt dit????

het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat dit bij elke 6000 km zal plaats vinden want de hele scooter moet dan zowat uit elkaar en 6000 km stelt natuurlijk ook voor 460cc niets voor.
wie weet hier wat meer over?
 
Formeel moet inderdaad elke 6000km de klepspeling gecontroleerd worden en dat is geen fijn klusje :(
Volgens de locale dealer komt het echter maar zelden voor dat er ook iets gesteld moet worden. Tja......
 
6000km is wel heel erg kort dag als je bedenkt dat de burgman bij 24000km pas de kleppen gestelt moeten worden, en ik vind dat al kortdag. ik had liever 40.000km gezien.
 
met alle respect voor de 500 sprint...


ik vind het knap waardeloos als dit het geval is.
ook al gaat het om slechts controle,het blijft een hele sleutelklus die als je het door de monteur laat doen het complete economische plaatje van de 500 sprint zo de prinsengracht in sodemieterd.

ik blijf het een hele mooie scoot vinden die in alle testen fantastisch eruit komt.......maar daar is nooit gekeken wat het kost en,om de hoeveel tijd je weer naar de dealer kan voor periodiek onderhoud.
persoonlijk vind ik dit een een serieus punt om toch weer eens goed om mij heen te kijken.
de lulligste opel of volkswagen (ik weet het.....scooters zijn geen auto's) moeten pas bij 30.000 km of om de 2 jaar naar binnen voor een beurtje......dus 6000 km en je halve scooter moet uitelkaar is geen optie.

zelfs mijn nieuwe ducati monster s4r heeft bij biggelaar tegen 12.000 km een beurt nodig om dan pas bij 48.000 km controle op klepspeling te krijgen.

gemiste kans van aprilia denk ik.
 
Misschien eerst eens vragen wat de dealer ervan zegt?
Het is een vervelende klus maar zo erg als bij de Burgman 650 is het nu ook weer niet. Maar ja, die hoeft dan ook 'maar' eens in de 24000km. De vergelijking met een auto gaat niet op, ik ken geen enkele motor met die lange onderhouds-intervallen. Bij BMW is het elke 15000km. Bij mijn oude Guzzi's was het zelfs elke 3500km wegens het ontbreken van een oliefilter (alleen zeefje).

Maar, eerlijk is eerlijk, ik had de termijn ook graag op 12000km gezien of nog langer.
 
heb al wat rond gekeken en gevraagd en praktisch alles komt pas binnen voor dit soort onderhoud bij 24.000 km........dan is de aprilia al voor de 4de keer aan de beurt.

helaas......geen 500 sprint voor mij om deze reden.
ben van plan jaarlijks redelijk wat km's te gaan rijden en daar past dit soort flauwekul niet in.
majesty 400 of burgman zijn de nieuwe opties.
 
Even googlen ipv gissen :

Google op "onderhoud atlantic 500 sprint"en je vindt een pdf vanaf de dealerportal (serviceaprilia.com), normaal heb je hier een wachtwoord voor nodig maar via google kom je blijkbaar achter de slagboom terecht.

De bedoelde PDF is de handleiding van een Atlantic sprint 500 uit 2006, in het onderhoudschema staat kleppen stellen bij 10k 30k 50k etc....

Ben een beetje verbaasd dat er nog niemand in zijn boekje heeft gekeken ??

Groeten Rene
 
De 6000km voor kleppen stellen komt niet uit het boekje maar van de dealer. Advies van de dealer hoef je niet altijd op te volgen maar het is soms wel raadzaam als je een goede relatie met je dealer wil houden (garantie!). Ik heb zo'n vermoeden dat ze de 6000km hanteren omdat dit vermeld stond in de boekjes van de Piaggio X9 500. Die dingen zijn in redelijke aantallen verkocht in het verleden.

P.S. bedankt voor de link, kan ik mijn dealer eens onder zijn neus wrijven.
 
Laatst bewerkt:
en zo heb je ze van alle modellen;
http://www.serviceaprilia.com/public/lumAprilia
 
mocht dit bovenstaande kloppen wat de 40.000 km aangaat is dit voor mij alweer een stap in de richting van de yamaha.
wat ik zoek in een nieuwe scooter is een betrouwbaar werkpaard waar luxe en uiterlijk geen pre zijn,maar levensduur en bv onderhouds intervallen juist weer wel.

heb vanmiddag tussendoor even een majesty bekeken hier bij motorport almere en qua afwerking zag het er allemaal piekfijn uit.
kappen sluiten mooi aan,knappe buddy(zeg maar ligstoel)net dasboard,dubbele schijfrem en abs......leuk ding dus.

zal eerst zodra de temperaturen wat hoger liggen en de gladheid weer pleite is eens een proefrit maken met een knappe scooter.
ik had naast de ducati een aprilia leonardo 125cc voor gooi en smijt brommert.(inmiddels verkocht)
dat ding was leuk voor in de stad en op de 80 km wegen.....maar op de snelweg was het helemaal niks.
mijn ervaring met de flinke scooters is dus nul komma nul.....eerst proefrijden dus en dan weet ik meer.

bedankt voor alle info iedereen.
 
Hoi Basman, altijd een prima idee om te gaan vergelijken. Ben benieuwd wat er uit gaat komen. Misschien kun je in je vergelijking ook de Burgman 400 meenemen? Die zal ongeveer in dezelfde prijsklasse zitten. Geen idee of die ook met ABS leverbaar is. De Atlantic in ieder geval niet. Succes!
 
Om nog even terug te komen op de Givi ruit, ik had wat forums (Duits en Engels) nagekeken en de ervaringen met het Givi scherm zijn nogal wisselend. Als je niet veel groter bent dan 1.70m dan gaat alles prima. Als je rond de 1.80 bent wordt het al lastiger. Ook schijnt de hoge ruit gevoelig te zijn voor scheuren.

Omdat MRA helaas geen Vario ruit heeft voor de Atlantic is er nog een optie:
Laminar Products for Aprilia Atlantic
Ziet er goed uit maar ik weet niet zeker of dit ook op de Sprint past. Goedkoop is het zeker niet omdat de Laminar Lip uit Amerika moet komen. Ik heb geen importeur gevonden.

Iemand ervaring met Laminar?

full
 
Ondertussen 4300 km op de teller. Ben heel tevreden. Verbruik onder de 5 liter.
Het enige waar ik eens voor bij de garage moet gaan is wat lawaai van de riem als de motor koud staat. Soms is dit heel erg.

Heel tevreden van de stabiliteit van de moto, zelf als er veel wind is. De turbulentie rond de helm hangt af van het type helm. Verwonderlijk heb ik meer last met een integraal helm dan met een criuser helm.

De prestaties zijn ook indrukwekkend: altijd als eerste weg aan de lichten en heel wendbaar!.
 
Hoi Dai,

Ik heb ondertussen 2000km op mijn Atlantic Sprint staan, verbruik hetzelfde als bij jouw Atlantic en verder probleemloos. De riem heb ik niet gehoord maar dat komt misschien omdat ik oordoppen in heb :) De wegligging is echt prima, veel beter dan mijn oude X9. Zelfs de enkele schijf voor stelt niet teleur, prima remmen.

Ik heb wel een slecht afgewerkt exemplaar, de klepjes sluiten niet echt goed. Mijn handschoenen vak gaat nu telkens open als ik ergens overheen stuiter. Dat is eigenlijk gewoon garantie maar ik ben nog te lui om naar de dealer te gaan (200km v.v.). Echt erg is het niet, ik gebruik het handschoenenvak toch niet.
 
Ik heb wel een slecht afgewerkt exemplaar, de klepjes sluiten niet echt goed. Mijn handschoenen vak gaat nu telkens open als ik ergens overheen stuiter. Dat is eigenlijk gewoon garantie maar ik ben nog te lui om naar de dealer te gaan (200km v.v.). Echt erg is het niet, ik gebruik het handschoenenvak toch niet.

Dat van dat klepje heb ik ook; niet dat ie vanzelf opengaat, maar ik moet hem wel flink aandrukken totdat ie "klik" zegt.

Oh ja, nog iets; de klemmetjes die het beschermstripje van de ruit op z'n plaats houden begonnen al na 2 maanden te roesten. Heel lelijk omdat ze ook nog eens behoorlijk in het zicht zitten...
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan