Aprilia Atlantic 500

Hoi Vtwinner,

Ik heb meer geluk wat de afwerking betreft; alles zit naadloos in elkaar al merk ik dat de kwaliteit wel beter kan. Ik ben van plan om bij RAD (in België - zie www.rad.be) een verhood GIVI sherm te halen. Echt nodig is het misschien niet, maar nog beter uit de wind zitten verhoogt sowieso het confort.

Ik heb op een bepaald moment ook getwijfeld om met oordopjes te rijden (met mijn integraalhelm had ik veel last van gesuis eens ik boven de 120km reed). Met de andere helm heb ik dit niet.

Waar ik bijvoorbeeld minder tevreden over ben zijn de achteruitkijkspiegels. Ik vind deze wel mooi maar iets te klein. Ik heb deze nu zodanig geplaatst dat ik zeker mijn dode hoek kan zien, met als gevolg dat ik geen vergezicht meer heb naar achteren. Een oplossing kan zijn (heb ik gezien op een andere scooter) om er dodehoek spiegeltjes (van die kleine) bijkomend op het spiegelglas te plaatsen.
 
Ik ben gelukkig maar een smal manneke en kan dus makkelijk langs mijn schouders kijken. Maar je hebt gelijk de spiegels zijn wat minder, dat is bij veel motoren en scooters zo. Blijkbaar vinden fabrikanten het niet zo belangrijk wat achter je gebeurd. De X9 was wel weer een goede uitzondering.
 
heb al wat rond gekeken en gevraagd en praktisch alles komt pas binnen voor dit soort onderhoud bij 24.000 km........dan is de aprilia al voor de 4de keer aan de beurt.

helaas......geen 500 sprint voor mij om deze reden.
ben van plan jaarlijks redelijk wat km's te gaan rijden en daar past dit soort flauwekul niet in.
majesty 400 of burgman zijn de nieuwe opties.

Hoi,

Ik rij een Aprilia Scarabeo 500 en die heeft volgens mij hetzelfde blok als de Atlantic 500.

In mijn onderhoudsboeksje staat dat de 'Kleppenspeling- controle' elke 20K, 40K, 60K en 80K. plaats moet vinden.
 
Hallo!
Bij deze kunnen jullie er nog een Aprilia Atlantic-rijder (125) bijzetten *D
Tis een wereldmachientje en de topsnelheid is dik 120 km/u (heb er 125 mee gereden).
Ik heb er helemaal nog geen problemen mee gehad, behalve een lege accu (kwam waarschijnlijk door de kou want ik rij er altijd op) en een gare bougie (idem).
Het droevige kouderecord waarin ik heb gereden is -15°C. Na 25 km die ik moet rijden naar m'n werk had ik toch wel wat koude handjes ;)
Maar nu ziet het er naar uit dat het eindelijk wat beter weer wordt!
Veel plezier allemaal!
Tony

full
 
Laatst bewerkt:
Welkom toyamigo, Min 15°C is inderdaad koud, zelf nog nooit meegemaakt. Het koudste was Min 4°C was wel 100 km. De pollekes tintelden een uur later nog.
Veel plezierige maar vooral veilige km gewenst.
 
Min 15°C, oef! Gelukkig heb ik dan mijn auto nog (supersnelle Renault Modus 1.2 met verwarming).
Wat betreft dat kleppenstellen, daar is al heel wat discussie over geweest. Bij de oude types werd nog wel eens uit gegaan van 6000km, bij de latere heb ik 10000km gehoord. Kortom, Piaggio heeft waarschijnlijk langzamerhand wat meer ervaring met de Master blokken en durft wat meer marge te nemen.

Ik heb wel een nagevraagd bij een dealer die ze elke 6000km controleerde en, volgens hun, was stellen eigenlijk nooit nodig.
 
Hallo!
Bij deze kunnen jullie er nog een Aprilia Atlantic-rijder (125) bijzetten *D
Tis een wereldmachientje en de topsnelheid is dik 120 km/u (heb er 125 mee gereden).
Ik heb er helemaal nog geen problemen mee gehad, behalve een lege accu (kwam waarschijnlijk door de kou want ik rij er altijd op) en een gare bougie (idem).
Het droevige kouderecord waarin ik heb gereden is -15°C. Na 25 km die ik moet rijden naar m'n werk had ik toch wel wat koude handjes ;)
Maar nu ziet het er naar uit dat het eindelijk wat beter weer wordt!
Veel plezier allemaal!
Tony

[afbeelding]
Welkom @toyamigo!!! Mooie machine :+
check ook even de mijne: Aprilia Atlantic 250
 
Toyamigo, volgens mij heb je een Toyota Aygo thuis... Welkom op het forum!
 
Droomscooter: thanx!! En voor volgende winter ga ik winterhandschoenen kopen...die ik nu heb zijn allround denk ik...Dat plezier gaat goed komen en veilig hopelijk ook, heb m'n scoot in november gekregen en heb er zo'n 4000 km mee gereden al...vooral met regen en kou :o
rvwijk: ook thanx...en tis een beauty die van jou, mooi kleurtje ook...Ik blijf het wonderschone machientjes vinden die Aprilia's.
Vox: thanx again :) heb geen Toyota, mijn vriendin een Opel Corsaatje 1.6...die naam is een overblijfsel van chatnaam kiezen in 1995 ;)
 
Laatst bewerkt:
Mooie Maxiscooter! Ik heb de Gilera Nexus 500 met hetzelfde blok. Heel sportief te berijden en een enorm goede grip. Hoe is de wegligging van de Atlantic?
 
De wegligging is heel goed. Ben gewoon van met zwaardere motoren te rijden (ZZR600 - GSX750,..) dus had ik wel wat angst mbt de wegligging. Na een dikke 4000 km heel tevreden. De motor kan je werkelijk in de bochten leggen. Was er in het begin niet gerust in, maar de Michelin's die erop liggen doen goed hun werk. De rechtuitstabilitiet is werkelijk schitterend. Onlangs tegen 150km/u in regenachtig en winderig weer naar huis gereden en de scooter verzette zich geen kik. Dus heel tevreden.

Wat betreft rijden bij vriestemperaturen: ik heb direct handverwarming geplaatst. Werken niet echt naar mijn zin (vooral het linkse handvat niet), maar alle beetjes helpen. De garagist heeft er slechts 100€ voor aangerekend (incl. plaatsing), wat ik niet overdreven vind. Nu ja, had ik het geweten dan had ik - denk ik - geopteerd voor verwarmde handschoenen ipv handvatverwarming.
 
Hallo iedereen,
Ben nieuw op het forum. Heb al sinds juni 2007 een sprint 500. Hij wordt bijna dagelijks gebruikt voor woon-werkverkeer (+-200km/dag). In weer en wind, droog en nat. Ondertussen staan er 43500km op de teller.
Ik heb er een hoger en breder scherm van Aprilia zelf laten opzetten, maar dat heeft het gewenste doel niet bereikt (stiller). Zelf ben ik 1,85 cm lang, heb een systeemhelm en zou zonder oordoppen een dreunende hoofdpijn hebben door het windgeruis. Heb er al eens aangedacht om het ruitje helemaal weg te halen, maar dan verlies je teveel van de wind-en waterbescherming.
Spijtig genoeg ben ik er al tweemaal tegen de grond gegaan. 1 maal iets te fervent geremd op een markeer streep op straat en 1 maal aan optreksnelheid tegen de rand van een borduur geknald, waardoor er wat 'carrosserie'-schade is. Maar ik troost me met de gedachte dat er slechts twee soorten motorrijders zijn, zij die al gevallen zijn en zij die zullen vallen ;;-)).
Mijn ervaringen:
Leuke scooter, hier en daar wat gammel en/of niet degelijk afgewerkt, voornamelijk dan de afsluitingen van de verschillende luikjes die erop zitten.
Bij heftig regenweer is de ruimte onder het zadel niet helemaal waterdicht, blijkbaar kan er via één of andere rand toch nog wat water binnen, niet veel, maar toch vervelend.
De standaardbanden geven niet zoveel vertrouwen, bij het vervangen van de achterband is er nu dezelfde op gemonteerd als op een T-MAX. Zalige band, veel extra grip, vertrouwen en schokdemping. Vooraan is ie nog ver van versleten, dus rij ik nog op de iets hardere standaardband.
Verbruik ligt rond de 4,5. Ik weet dat ik rond de 300 - 320 km kan rijden met een tankje. Voor een gemiddelde snelheid tussen de 120 en 140 (teller) vind ik dit nogal meevallen. Ik heb ondertussen geleerd om al lang geen rekening meer te houden met de benzinemeter aangezien die toch altijd verkeerd is. Bij elke tankbeurt stel ik de dagteller op 0, wat makkelijker is.
In de laatste vier maanden heb ik 'm moeten missen door serieuze last van elektrische problemen. Doordat hij bijna altijd buiten slaapt, was er blijkbaar corrosie op de contactjes, met als gevolg dat hij niet meer wou aanslaan (uitleg motoboer). Heel vervelend. Hopelijk is het nu opgelost.
De reden om 'm buiten te laten slapen: er komt heel regelmatig behoorlijk wat licht gekleurde (koffie met veel melk) olie uit de luchtfilter, blijkbaar is dat normaal bij scooters (uitleg motoboer), maar dat zorgt er toch voor dat vrouwlief 'm niet in de garage wilt. Ondertussen plaats ik er een bakje onder en mag'm wel binnenslapen. Het oliepeil moet ik heel regelmatig controleren want dat durft wel eens laag te gaan.
Aan hogere snelheden mis ik soms wat 'punch' maar aan de verkeerslichten een plezier om vele 'echte' motards keer op keer weer achter je te laten.

Greetz all
 
iLDC: welkom tussen de Atlantic rijders 8-)
(en de andere scooters natuurlijk) :+
 
er komt heel regelmatig behoorlijk wat licht gekleurde (koffie met veel melk) olie uit de luchtfilter, blijkbaar is dat normaal bij scooters (uitleg motoboer)

Onzin natuurlijk, da's niet goed!

Ik vind de Atlantic een erg mooie scooter maar er mankeert toch al aardig wat aan voor een slechts 2 jaar oude ms als ik dit zo lees.
 
Laatst bewerkt:
... er komt heel regelmatig behoorlijk wat licht gekleurde (koffie met veel melk) olie uit de luchtfilter, blijkbaar is dat normaal bij scooters (uitleg motoboer)...
Olie of drab in het luchtfilter wijst op de carterontluchting; dat is een slangetje dat de drukverschillen in het carter naar buiten ventileert, anders zouden er oliekeerringen uit geblazen kunnen worden.....
Om te zorgen dat er geen vuil door het slangetje naar binnen gaat is die slang aangesloten op het luchtfilter; daar is het immers schoon en zo gaan de oliedampen meteen mee de inlaat in, de drab blijft achter (althans dat zou zo horen).

Als er een koffiekleurig goedje uit komt is dat toch een teken dat er soms een beetje olie naar buiten gewerkt wordt, samen met wat condens krijg je de beschreven lichtbruine emulsie.
Olie controleren doe je al; als er echt zoveel uitkomt als jij beschrijft zou ik ook het koelvloeistof niveau eens controleren, wie weet komt dáár het vocht vandaan.
 
Te veel olie is een veel gemaakte fout bij de Master blokken. Het is namelijk zo dat de peilstok erin geschroefd moet worden om het peil te meten. Bij de meeste andere blokken met schroef-peilstokken moet de peilstok op de schroefdraad gelegd wordt en niet ingedraaid. Bij de Master dus wel. Scheelt wel 1-2cm oliepeil.

Bij mijn Atlantic hebben ze bij Molenaar, op die manier, ook te veel olie in het blok gedaan. Die olie komt er via het onluchtingslangetje gelukkig gewoon weer uit en niet langs de keerringen.

Mayonaise (mix van olie en condenswater) vorming komt overigens vooral voor bij blokken die niet warm gereden worden, lijkt me bij jouw, als kilometervreter, niet echt van toepassing.
 
Welkom iLDC, mooi verhaal. Nog veel plezierige en veilige km gewenst. Post eens een foto van je km vreter.
 
Hallo allemaal,

na een 9 maanden Yamaha X-max ( waarover geen enkel negatief woord ;-) heb ik

nu sinds 3 april ook een Aprilia Atlantic 500 Sprint van juni 2007 met 9000 km op de teller :

full



Tot nu toe is het mij niet tegengevallen, behalve dan dat het scherm wat ik er op heb wel iets breder is onderom, zodat ik met mijn handen lekker uit de wind zit. Naar boven toe wordt het scherm echter snel smaller en is het mij net even iets te laag. Op de Yamaha X-max had ik een hoger en breder scherm via motolife besteld en dit was echt perfect en die mis ik nu dus heel erg. Ik was gewend om mijn systeemhelm altijd open te hebben tijdens het rijden en deze kwam alleen maar dicht als het regende.

Nu moet ik mijn helm altijd dicht hebben en hoor ik alleen maar gebolder van de wind.

Het scherm ga ik dus zeer binnenkort vervangen door het hogere en bredere scherm van GIVI, die ik reeds heb besteld bij www.motolife.nl

De foto hiervan is al eens eerder gepost hier in het forum.


Zodra ik dit nieuwe scherm heb , ga ik een nieuwe foto posten en mijn bevindingen ervan.


Binnenkort heb ik dus het scherm dat er nu op zit te koop. Mocht iemand er belang bij hebben , laat me dat dan even weten.....over de prijs worden we het denk ik heel snel eens...... ik heb liever dat iemand het gebruikt , dan dat het hier maar ligt te liggen ;-)


Binnenkort dus meer over het nieuwe scherm...... en oh ja...... wat is jullie maximum snelheid op de teller ?? ben ik wel benieuwd naar...... Die van mij komt niet boven de 150 km/uur op de teller
 
Ik ben zeer benieuwd naar de ervaringen met het Givi scherm, ik vind zelf het originele scherm voor de Sprint ook het enige echte minpunt. Mijn vorige scooter (X9) had een veel betere ruit. Enige remedie, tot nu toe, betere oordoppen.

Het scherm dat je er nu op hebt zitten is overigens ook niet het normale scherm. Ik vraag me af of het de originele Aprillia ruit is. Het lijkt erg veel op de Givi.

De Sprint moet, op de teller, zeker 170 halen. In werkelijkheid is dat natuurlijk minder. Misschien heb je wel een erg eerlijke teller....
 
Binnenkort dus meer over het nieuwe scherm...... en oh ja...... wat is jullie maximum snelheid op de teller ?? ben ik wel benieuwd naar...... Die van mij komt niet boven de 150 km/uur op de teller
appieollo, welkom tussen de Atlantic-rijders :]
het worden er steeds meer !!!

150 km/u op de teller lijkt mij wat weinig voor een 500cc
mijn 250cc atlantic haalt met gemak 140 km/u op de teller.
nu weet ik dat de teller van de atlantic een klein beetje optimistisch is; als ik op mijn navigatie kijk is 140 op de teller, ongeveer 130 in het echt. een uitgebreide meting moet ik nog een keer doen.
misschien dat andere Atlantic 500-bezitters wat zinnigs kunnen zeggen over de topsnelheid.

Dat van dat scherm klopt wel; op de snelweg heb ik ook altijd mijn helm dicht en oordoppen in. Als ik dan in elkaar duik achter het scherm is het ineens heel erg stil. Misschien dat ik ook ooit nog eens een hoger scherm erop zet.

Vtwinner: Natuurlijk ben je me voor!! :+
 
Laatst bewerkt:
Hallo Appieolo,

150 op teller lijkt me wat weinig. Mijn scooter rij ik af en toe tegen de toerenbegrenzer aan en dan loopt ie tussen de 160 en 170 (afhankelijk van de tegenwind.)
Jouw scherm lijkt me idd niet hetzelfde originele breder aprilia scherm zoals ik het op mijn scooter gemonteerd heb.
Ondertussen heb ik mijn scooter terug, electro-problemen (of weet ik het) zijn nog niet echt opgelost. Laatst reed ik door de gietende regen terug naar huis en na ongeveer 50 km watervreten had ie d'er blijkbaar genoeg van. Stilvallen op de autostrade rijdend aan 100 km/h tussen zich naar huis jagende autobestuurders is niet één van mijn favoriete bezigheden. Kon gelukkig schuilen onder een brug en na een tijdje wachten en verschillende keren te herstarten kreeg ik 'm eindelijk toch terug gestart. Dan met een bang hartje en zoveel mogelijk plassen vermijdend aan 90 km/h nog 40 km gereden en thuis geraakt. pffieew...
Twee dagen later in vochtige omstandigheden naar 't werk gesjeesd, zonder probleem. Scooter gestald in een afgesloten hok (speciaal voor de motorijdende medewerkers, yep, we worden goed behandeld), maar 's avonds kreeg ik'm weer niet meer aan de praat. 20 minuten later en ontelbare keren demarreren wou hij toch starten, zij het met heel onregelmatig draaiende motor. Tijdens het verschillende keren starten sloeg 'm soms aan, bleef heel onregelmatig draaien, maar op't moment dat ik het gas beroerde viel'm onmiddellijk stil. (geen idee waarom). Daarna met continue het gas erop door de bochten en stoppende aan de verschillend rode lichten (want als ik durfde lossen viel 'm stil) en eens op de autostrade geen probleem meer, dan was ie blijkbaar warm genoeg.
Sinds vorig motoboer bezoek is ook de watertemp meter hersteld (reed al bijna een jaar zonder), en nu merk ik dat die meter heel hoog oploopt als ik de scooter na een tijd rijden stilleg, tijdens het rijden geen probleem. Iemand daar ervaring mee?
Stillekesaan begin ik te denken dat ik een maandagmorgen scooter heb en om 'm in te ruilen voor mijn droommoto (fjr 1300 AS), maar eigenlijk rij ik er nog zo graag mee.
Als iemand een goeie motoboer weet, laat het maar weten.
Greetz,
iLDC
 
iLDC: met mijn Atlantic 125 heb ik hetzelfde probleem, als ik in de gietregen rij slaat de motor soms ook uit, stilstaan en gas open (zover dat ie net niet gaat rijden) al dan niet met ingeknepen rem is bij mij de remedie. Maar kan toch niet de bedoeling zijn. Ik heb een spuitbus silliconenspray gehaald en moet de motor daar mee inspuiten, hopen dat dat helpt want het kan niet anders dan een vochtprobleem zijn volgens mij. Ik weet alleen niet wat ik wel en niet mag inspuiten (bougie enz.), dus als iemand daar ervaring mee heeft of tips....
Volgens mij heb jij zeker GEEN maandagmorgenscooter want er zijn er meer met dit probleem.
Ik zal je op de hoogte houden van mijn bevindingen.
Greets
Tony
 
De verhalen over betrouwbaarheid van de Aprilia atlantic 500 sprint vind ik nogal verschillend. Is die voor dagelijks gebruik en doorrijden in de winter geschikt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan