Goedemiddag!
Ik mij even kort voorstellen, ik ben Simon en woon in Noord-Holland. Ik rijdt nu een CBR600F uit de vorige eeuw en zit al een hele tijd te wikken en wegen of ik nou een SM moet gaan kopen voor ernaast of niet.. Maar, de kogel is eigenlijk door de kerk.. Ik wíl er gewoon eentje!

Nou zat ik eerst een hele tijd te denken aan een KTM990SMR, maar na mij wat ingelezen te hebben, lijkt deze vrij bokkig onderin (niet op proefgereden nog) en volgensmij heeft KTM ook niet een hele goede trackrecord met betrekking tot betrouwbaarheid en onderhoud.. (correct me if i'm wrong) Iemand noemde een keer een Aprilia Dorsoduro, dit eens ingetypt en dit was eigenlijk ook precies het soort motor dat ik mooi vond!
Afijn, ik ben de afgelopen tijd eens wat dingen over de Dorso aan het opzoeken geweest en heb gister proefgereden op een Dorsoduro 750 uit 2012. Ik kan héél goed begrijpen waarom dit zulke leuke motorfietsen zijn!
Voor ik iets ga beslissen, heb ik nog wel een aantal vragen, waar jullie mij als ervaringsdeskundigen hopelijk mee kunnen en willen helpen.
- Bekende problemen of veelvoorkomende kwaaltjes? (Ik las hier iets over problemen met snelheidsmeter en koelventilatoren?)
- Betrouwbaarheid en levensduur, is bijvoorbeeld een motor met 30k+ op de teller nog een slimme keuze om te kopen?
- Wat zijn de onderhoudsintervallen, vooral: Bij welke kilometerstanden krijg je dure zaken als kleppenstellen etc.?
- Zitten er (grote) verschillen in de modeljaren? Ik zie een aantal mooie uit 2009-2013, maar ook een aantal nieuwere uit bijvoorbeeld 2016.
- Ik had me voorgenomen om een andere motor mét ABS te kopen, alleen beperkt dat het aanbod nogal.. Toch aan te raden, of kan het ook prima zonder? (Tijdens proefrit van de week, een keer hard geremd (deze motor had geen ABS) en dat voelde heel vertrouwd aan, wat mij aan het twijfelen bracht, of ABS nou wel zo'n harde eis moet zijn...)
Alvast heel erg bedankt voor de info!