Aprilia Dorsoduro SMV 750/1200 Deel 5

Misschien dat ik ze weer verkoop en Mivvs ofzo aanschaf met e-keur.
Maar in het verleden ook MIVVs gehad op een SV1000 en dat was echt aso.
En met dB-killer klonken ze toen meteen nergens naar.

Ik zou zeker geen Mivv's aanschaffen. Zoals je zelf al zegt zijn die over het algemeen vreselijk luid. Zonder killer eigenlijk niet te doen. En met killer zit je dan weer vast aan geluid wat net ff te tam is.

Voor een Dorso is Arrow volgens mij the way to go. Prachtige pijpen die ontzettend gaaf klinken. Wel fors aan de prijs, maar dan zit je wel goed.
 
Ja, 1200 euro vind ik wel veel geld. Tenminste daar kwam ik ze voor tegen.
Had ik onder mijn street triple ook, Arrows. Maar daar moest je toch echt oordoppen in wegens een irritante resosonantie rond de 5500 rpm. Zonder db-killer was het nog erger.
Tijdens de proefrit niet gemerkt, maar als de dempers warm werden begonnen ze meer herrie te maken om een of andere reden.
 
Goedenavond!

Sinds deze week ben ik trotse eigenaar van een Dorsoduro 750 uit 2008, maar nadere inspectie toont aan dat een vorige eigenaar er ooit mee is gevallen. Er zit nu een ander stuur op en volgens mij is deze behoorlijk smaller dan origineel (72 cm).

Zou iemand zijn stuur eens op willen meten van eind tot eind zonder gewichten en mijn twijfel wegnemen?

Alvast bedankt!

Foto volgt zodra de motor naar mijn zin is. 😁
 
Ik zou zeker geen Mivv's aanschaffen. Zoals je zelf al zegt zijn die over het algemeen vreselijk luid. Zonder killer eigenlijk niet te doen. En met killer zit je dan weer vast aan geluid wat net ff te tam is.

Je kan de bestaande dB killers aanpassen zodat ze wat minder dempen. Heb ik destijds ook gedaan bij de dB killers van de Akra's op mijn Tuono V2 Factory.
Kan goed.
 
Ik zit ff met een vraag. Ik vind de verlichting van mijn dorsoduro 900 aan de voorkant niet mooi van kleur. Ik zou graag iets moderns willen hebben. Het mooie blauwe xenon wat je vaak ziet op nieuwe motors en autos. Ik vind de lichtopbrengst van de standaard verlichting prima op de dorsoduro dus ben op zoek naar simpel een bolletje vervangen wat deze kleur nabootst. Echter zijn er zoveel verschillende soorten dat ik niet weet welke ik nodig heb. Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Moet je ff kijken in de handleiding wat er nu qua fitting in zit. Mijn KTM heeft een H4, prima wit licht met die Philips, heb zelf zowel dim- alsook stadslicht vervangen, zitten samen in een setje.
 
Dorsoduro 750 heeft H4, ik heb er een LED lamp inzitten met compakte ventilator aan de achterkant. Past allemaal net, betere lichtopbrengst en 'modernere' kleur.
 
Dank jullie voor de antwoorden. Mag ik vragen welke led lamp je heb? En is dit niet een heel gedoel om te instaleren?

ik heb deze lamp: US $15.89 47% OFF|Zdatt H7 LED H4 H11 H8 H1 HB3 9005 9006 H9 HB3 Canbus Headlight Bulb Car Light 12000LM 100W 6000K 12V Auto Lamp No Radio Noise-in Car Headlight Bulbs(LED) from Automobiles & Motorcycles on Aliexpress.com | Alibaba Group

Ik heb een klein randje van het afdichtrubber af moeten snijden, verder is het plug & play. Even je koplampunit eraf, lamp vervangen en weer terug, is in een half uurtje prima te doen. Voor het mooie zou je ook gelijk het stadlampje kunnen vervangen voor LED, dat staat bij mij nog op de planning.
 
Goedemiddag!

Ik mij even kort voorstellen, ik ben Simon en woon in Noord-Holland. Ik rijdt nu een CBR600F uit de vorige eeuw en zit al een hele tijd te wikken en wegen of ik nou een SM moet gaan kopen voor ernaast of niet.. Maar, de kogel is eigenlijk door de kerk.. Ik wíl er gewoon eentje! 8-) Nou zat ik eerst een hele tijd te denken aan een KTM990SMR, maar na mij wat ingelezen te hebben, lijkt deze vrij bokkig onderin (niet op proefgereden nog) en volgensmij heeft KTM ook niet een hele goede trackrecord met betrekking tot betrouwbaarheid en onderhoud.. (correct me if i'm wrong) Iemand noemde een keer een Aprilia Dorsoduro, dit eens ingetypt en dit was eigenlijk ook precies het soort motor dat ik mooi vond!

Afijn, ik ben de afgelopen tijd eens wat dingen over de Dorso aan het opzoeken geweest en heb gister proefgereden op een Dorsoduro 750 uit 2012. Ik kan héél goed begrijpen waarom dit zulke leuke motorfietsen zijn! :]

Voor ik iets ga beslissen, heb ik nog wel een aantal vragen, waar jullie mij als ervaringsdeskundigen hopelijk mee kunnen en willen helpen. O-)
  • Bekende problemen of veelvoorkomende kwaaltjes? (Ik las hier iets over problemen met snelheidsmeter en koelventilatoren?)
  • Betrouwbaarheid en levensduur, is bijvoorbeeld een motor met 30k+ op de teller nog een slimme keuze om te kopen?
  • Wat zijn de onderhoudsintervallen, vooral: Bij welke kilometerstanden krijg je dure zaken als kleppenstellen etc.?
  • Zitten er (grote) verschillen in de modeljaren? Ik zie een aantal mooie uit 2009-2013, maar ook een aantal nieuwere uit bijvoorbeeld 2016.
  • Ik had me voorgenomen om een andere motor mét ABS te kopen, alleen beperkt dat het aanbod nogal.. Toch aan te raden, of kan het ook prima zonder? (Tijdens proefrit van de week, een keer hard geremd (deze motor had geen ABS) en dat voelde heel vertrouwd aan, wat mij aan het twijfelen bracht, of ABS nou wel zo'n harde eis moet zijn...)
Alvast heel erg bedankt voor de info! :t
 
Hoi Simon,

Onderhoud gebeurd elke 10.000 km. Kleppen controleren elke 20.000km, bij mij was het niet nodig om te stellen. Geen schokkende zaken hierbij.

Ik heb mijn dorsoduro van 2009 5 jaar in bezit. Een paar kleine mankementjes gehad zoals zekeringetje begeven bij een hele harde bui. Brandstoffilter moeten vervangen omdat de motor soms uitviel. Pakking kleppendeksel ging heel licht lekken. En ook pakking bij de brandstofpomp ging bezine zweten door iets uitzetten van benzinetank. Niets waardoor je stil komt te staan en wat makkelijk is op te lossen.

Ik lees (en hoop) dat de blokken zelf heel betrouwbaar zijn en zeker een hele tijd mee zouden kunnen. Die van mij heeft er bijna 30.000 op staan en ik hoop er nog een hele poos mee vooruit te kunnen. ABS is een keuze. Ik vind ze met abs iets mooier en ik verwacht dat je ze in de toekomst iets makkelijker weer kunt verkopen.

Veel succes met je keuzes,
 
Hey Mike!

Thanks voor je uitgebreide bericht, daar kan ik wat mee! :}

Elke 20k is inderdaad nog wel te overzien, word ook m'n speelfiets, dus zal ik ook niet zoveel kilometers mee maken als de CBR, dus hoef ik dan niet elke 2 jaar ofzo te doen :+ De 'probleempjes' die je noemt, zijn inderdaad nog wel te overzien en kan ik veelal ook wel zelf inderdaad, alleen als klepdekselpakking eens vervangen zou moeten worden, moet denk ik wel het blok onderuit het frame?

Wat je zegt over ABS is wel een goeie, daar had ik zelf ook nog niet over nagedacht, dat als je hem ooit weer wil verkopen, ABS natuurlijk steeds meer in trek gaat komen..
 
Sinds vrijdag ben ik ook trotse eigenaar van een Dorso 750 uit 2016 mét ABS en nog geen 8000km op de teller! *O*

IMG_20190804_162108_2.jpg

Zal van de week effe betere foto maken, maar dan hebben jullie vast een idee..

Wat nog op het verlanglijstje staat, een setje Akra's, dus mocht iemand een setje over hebben of weten waar die voor een mooi prijsje te krijgen zijn, houdt ik mij zeker aanbevolen! Al klinkt het originele uitlaatje ook zeker niet slecht moet ik zeggen.
 
Mijn nieuwe aanwinst :]

IMG_1882.jpg


Schijnt een terugroep actie opgestart te zijn voor de voorrem.
Een of andere tolerantie is buiten spec waardoor er kans is dat de voorrem blijft hangen.
Is the checken via OVI: RDW Kentekencheck

Mijn motor valt hier ook onder (helaas?), iemand die al bij de dealer langs geweest is eigenlijk?

Ik heb overigens nog een vraagje, toen ik de motor net had, zag ik dat het koelvloeistof niveau in het tankje onder minimum stond. Toen wat ENI Bike S besteld (vervanger van wat er in het boekje stond wat erin moet), bijgevuld tot halverwege tussen MIN en MAX. Maar ik zie dat het niveau nu weer onder MIN staat..

Is dit een bekend probleem, of is het niveau van MIN in het tankje te hoog al en gooit hij het overtollige eruit? Ik zie nergens echt direct sporen van lekkage, maar ook geen witte rook uit de uitlaat oid.. Iemand een idee?
 
Ik ben van plan mijn dorsoduro 900 te koop te zetten. Binnenkort kopen van een huis kost veel geld:/. Heeft er iemand interesse?
Het gaat om een dorsoduro 900 uit bouwjaar 2018 voorzien van arrow uitlaten. Hij staat ook nog op 35 kw en heeft een kilometer stand van ong 5500.
 
Ik ben van plan mijn dorsoduro 900 te koop te zetten. Binnenkort kopen van een huis kost veel geld:/. Heeft er iemand interesse?
Het gaat om een dorsoduro 900 uit bouwjaar 2018 voorzien van arrow uitlaten. Hij staat ook nog op 35 kw en heeft een kilometer stand van ong 5500.

Hallo Timo, kan je mij eens wat fotos en info appen over je dorso?
0615643075. Thanks!
 
Beste Lezers,

Ik zal mij even kort voorstellen, ik ben Danian 31 jaar en sinds afgelopen weekend in het bezit van een Dorsoduro 750 uit 2009 met 8200km op de teller. Hiervoor heb ik een CBR fireblade uit 1999 gehad, dit is voor mij wel even omschakelen. Het is nog niet echt lekker weer geweest om te gaan rijden maar het stuk wat ik heb gereden was echt heerlijk, was meteen verkocht door de V-twin roffel.
De motor is al voorzien van een setje Dominator dempers welke een mooi diep geluid hebben.
Het enigste wat ik aan de motor wil gaan doen is misschien een cat vervanger installeren, zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? wat doet dit met het geluid?
Dorso.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan