Aprilia Dorsoduro terugvoeren naar 35 KW * tips aub :) *

motroman

Rookie
13 jan 2016
14
0
TILBURG
Goedendag heren en ladies,

Afgelopen weekend heb ik een Aprilia dorsoduro aangeschaft. Dit is mijn eerste motor dus ik zit nog met wat vraagtekens.. en zou elke tip/advies erg goed kunnen gebruiken :)

Mijn vragen opgesomd :)

- ik moet de motor terugvoeren naar 35KW ivm A2 rijbewijs... nu heb ik paar motorzaken gebeld omtrent de kosten en krijg verschillende verhaaltjes te horen. De ene zei kost 200euro dmv gas aanpassing.. een ander dealer zij kost 90 euro we passen de software van de motor aan.. Wereld van verschil in prijs.. Iemand adviseerde mij om NIET voor de software aanpassing te gaan.. Hoe zit dit nou precies??

- daarnaast las ik op internet dat wanneer een motor is teruggevoerd hij niet meer terug kan naar zijn oude vermorgen.. Klopt dit....?? ( klinkt onlogisch..)

- De Dorsoduro die ik heb aangeschaft lekt olie bij de linker voorvork.. waarschijnlijk keering die beschadigt is.. heeft iemand met een Dorsoduro dit ook gehad of vergelijkbare motor of een andere aprilia.. zo ja, wat gaat me dit kosten etc..


ik zie graag jullie tips tegemoet!!

groeten.

Motroman
 
Hoi motroman,

Als eerste gefeliciteerd met je aprillia!
Ik zou zelf eerst eens met een aprillia dealer bellen en vragen wat het officieel terugvoeren bij hen kost.

Het is onzin dat hij niet meer terug kan op origineel vermogen of ze moeten twee cilinders volgieten met beton ;p

Qua voorvork... Tja laten doen denk ik rond de 200€ en zelf doen is alleen het materiaal. (60€ vaak) maar het is de vraag of je dat zelf kan :)

Ik zou als je hem terug laat voeren ook direct een grote beurt en die voorvork laten doen ;) kan je er weer lang tegenaan
 
Hey Larsonyt,

Bedankt voor je reactie. Ik moet idd een garage inschakkelen kan zelf niet sleutelen ahah.
Weet je toevallig ook wat beter is?

Software begrenzen tot 35 of via de gashendel 35kw

Voor my is het belangrijk lekker dat de trekkracht lekker blijft en straks de begrenzer weer easy eraf kan.
 
De vraag is niet perse wat beter is, maar wat de legale manier van begrenzen is.
Uit welk bouwjaar is jouw Dorsoduro? Ik weet dat een nieuwe dorsoduro ook als 35kw geleverd kan worden, maar of jouw Dorsoduro ook al een 2e typegoedkeuring heeft voor 35kw weet ik niet.

Heeft je motor een 2e typegoedkeuring voor 35kw, dan naar de dealer en via de officiële weg laten begrenzen. Dan heb je er ook geen gezeur mee. (En dit is zeker niet via het gashendel)

Heeft je motor geen 2e typegoedkeuring voor 35kw, dan wordt het een IKS (individuele keuring speciaal) bij het RDW á ~€400,- om je motor legaal begrenst te rijden. Dit is natuurlijk een klap geld voor 2 jaartjes begrensd rijden. Wil je dit er niet aan uitgeven dan is het devies in dit geval om je motor alsnog bij de dealer te laten begrenzen, (dan is het in ieder geval een officiële begrenzing, al heeft je motor er geen typegoedkeur vooor) en een vermogensuitdraai bij je te houden. Let op: dit is niet legaal. Of je er problemen mee krijgt ligt aan de agent in kwestie. Laat het bij je verzekering iig op papier zetten dat je motor is teruggevoerd door de dealer en dat de verzekering akkoord gaat met de manier van begrenzen.

TLDR (al raad ik het je wel aan); Ga voor de officiële manier van begrenzen bij een dealer voor het minste trammelant.
 
Laatst bewerkt:
Dag Dyon,

Mooie uitleg bedankt. Er zijn alleen paar punten wat ik niet helemaal snap, bijv. De 2e typegoedkeuring?
Wat houdt dit in? Gaat om een dorsoduro uit 2008 750 SMV.

Ik heb begrepen dat ,zodra je een gegevensuitdraai hebt met chassis nummer enz. Dat de verzekeringsmaatschappij hier genoegen meeneemt en je je voertuig gewoon verzekerd krijgt.

Over het legale ervan heb je gelijk. Agenten zouden moeilijk kunnen doen..
 
Laatst bewerkt:
Dag Dyon,

Mooie uitleg bedankt. Er zijn alleen paar punten wat ik niet helemaal snap, bijv. De 2e typegoedkeuring?
Wat houdt dit in? Gaat om een dorsoduro uit 2008 750 SMV.

Ik heb begrepen dat ,zodra je een gegevensuitdraai hebt met chassis nummer enz. Dat de verzekeringsmaatschappij hier genoegen meeneemt en je je voertuig gewoon verzekerd krijgt.

Over het legale ervan heb je gelijk. Agenten zouden moeilijk kunnen doen..
Je tweede alinea is een verkeerde aanname. Dat ging vaak zo in het 25kW tijdperk. Je zult geen verzekering meer vinden die dit doet.
Op gashendel beperken is uit diezelfde tijd. Er zijn echt maar twee methoden. Zelf (laten) doen en via Lelystad om laten keuren, of:

De importeur heeft de Dorsoduro zowel als vol vermogen, als 35 kW laten typekeuren. Er zijn dus twee typekeuringen.
Als je naar de Aprilliadealer gaat zal hij de motor aanpassen en hem om laten zetten op de tweede typekeuring. Dit is de goedkoopste legale manier. Dan komt er ook 35kW op je kenteken te staan.
 
Dus met andere woorden, ik moet hem op de software manier laten begrenzen bij de dealer. Papierwerk wordt geregeld en daarna kan ik hem verzekeren?

Gashendel begrenzing en vermogens uitdraai etc is niet meer mogelijk..

Begrijp ik dat goed?
 
Ik zelf rijd een Aprilia Shiver 750.
Toen ik hem kocht had ik ook een rijbewijs voor 35 KW.
Hij is begrenst in de uitlaat met een soort prop erin, en vervolgens heb ik een vermogensuitdraai gekregen.
Hiermee ging bij mij inderdaad de verzekering akkoord mee. Ikzelf ben nooit aangehouden hiermee en dus ook niet mijn papieren te moeten laten zien. Een kameraad in de zelfde situatie wel en dit was voldoende volgens de politie. het terug zetten van de motor naar 35 kw koste bij mij rond de 200 euro.
 
Dus met andere woorden, ik moet hem op de software manier laten begrenzen bij de dealer. Papierwerk wordt geregeld en daarna kan ik hem verzekeren?

Gashendel begrenzing en vermogens uitdraai etc is niet meer mogelijk..

Begrijp ik dat goed?

Precies :Y

De Dorsoduro wordt nu nieuw geleverd met een optie tot 35kw dus er is een goede kans dat je motor door de dealer kan worden omgetoverd tot een 35kw motor, ook op je kentekenpasje.
 
Ik zou zelf nooit het risico lopen....
Begrenzen via de dealer of de keuring innLelystad.

Wij hebben met het werk ook ooit een jongen gezien die iemand had aangereden. De politie was niet mals.... Ja leuk dat je verzekering dit goed vind... Je gaat toch even met ons mee...
 
Ik zou ook nooit kiezen voor een niet officiele begrenzing.

Als je betrokken raakt bij een ongeval dat niet jouw schuld is kan het zo zijn dat de verzekering van de tegenpartij moeilijk gaat doen omdat je officieel niet op de motor mag rijden. Ongeacht wat jouw eigen verzekering zegt.

En het kan ook juridische gevolgen hebben.....
 
Ik zit bij combimotors en die accepteert gewoon een uitdraai van een rollerbank.
Je moet ze echter wel op de hoogte brengen van het vermogen.
http://www.combimotors.nl/acties/teruggebracht-in-vermogen/

Je tweede alinea is een verkeerde aanname. Dat ging vaak zo in het 25kW tijdperk. Je zult geen verzekering meer vinden die dit doet.
Op gashendel beperken is uit diezelfde tijd. Er zijn echt maar twee methoden. Zelf (laten) doen en via Lelystad om laten keuren, of:

De importeur heeft de Dorsoduro zowel als vol vermogen, als 35 kW laten typekeuren. Er zijn dus twee typekeuringen.
Als je naar de Aprilliadealer gaat zal hij de motor aanpassen en hem om laten zetten op de tweede typekeuring. Dit is de goedkoopste legale manier. Dan komt er ook 35kW op je kenteken te staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan