Aprilia ETV 1000 Caponord deel Quatro (4)

Capo gisteren weer in elkaar gezet. Afgelopen weken zodra ik tijd had de luchtfilter, benzine filter (plus nieuwe interne slang) vervangen en een hele grondige schoonmaak van de machine gedaan.

Helaas vanochtend na 5 kilometer richting werk weer omgedraaid met nagenoeg dezelfde issues als voor het vervangen van de gescheurde interne slang. Inhouden bij gas open, vermogen missen, stotteren, etc. Misschien moet ik nog even doorrijden met een injectorcleaner, maar ik betwijfel het of dat gaat helpen.

Weer op onderzoek uit dus. Ik ga dit maal maar eens kijken naar het bobines circuit en even checken wat TuneECU voor waardes geeft bij de bobines.
 
Fatal mind,

achterrem verbranden zonder dat je daar gebruik van maakt heb ik ooit ook eens gehad.
oorzaak bleek een te krappe vrije slag van de achterrem.
Dit gebeurde op een yamaha maar dat is geen andere techniek.
Ik wilde de rem lekker direct laten aanspreken en heb de slag bijna nul gemaakt bij inhalen trok de motor ineens niet meer, inhaal actie afgebroken en met rokende achterrem tot stilstand in de berm.
Het stangetje 2 omw, indraaien loste het probleem op. daarvoor en daarna nooit vergelijkbare problemen gehad.

mss heb je hier wat aan.
 
Is het niet iets simpels als een dubbelgevouwen retourleiding ofzo? Ik heb zelf net mn coils gemeten en bij mij zijn ze alle 4 1.9 volt

Capo gisteren weer in elkaar gezet. Afgelopen weken zodra ik tijd had de luchtfilter, benzine filter (plus nieuwe interne slang) vervangen en een hele grondige schoonmaak van de machine gedaan.

Helaas vanochtend na 5 kilometer richting werk weer omgedraaid met nagenoeg dezelfde issues als voor het vervangen van de gescheurde interne slang. Inhouden bij gas open, vermogen missen, stotteren, etc. Misschien moet ik nog even doorrijden met een injectorcleaner, maar ik betwijfel het of dat gaat helpen.

Weer op onderzoek uit dus. Ik ga dit maal maar eens kijken naar het bobines circuit en even checken wat TuneECU voor waardes geeft bij de bobines.
 
De retourleiding zou ook heel goed kunnen, heb geen aandacht besteed bij het monteren van de tank hieraan. Zou dus zomaar kunnen dat die net shit zit.
 
Fatal mind,

achterrem verbranden zonder dat je daar gebruik van maakt heb ik ooit ook eens gehad.
oorzaak bleek een te krappe vrije slag van de achterrem.
Dit gebeurde op een yamaha maar dat is geen andere techniek.
Ik wilde de rem lekker direct laten aanspreken en heb de slag bijna nul gemaakt bij inhalen trok de motor ineens niet meer, inhaal actie afgebroken en met rokende achterrem tot stilstand in de berm.
Het stangetje 2 omw, indraaien loste het probleem op. daarvoor en daarna nooit vergelijkbare problemen gehad.

mss heb je hier wat aan.

Ik zal het eens voorstellen, bedankt voor de tip,

Gisteren nog wel even langs geweest, ze hebben met diversen monteurs nu zo'n 60 km gereden met de Capo, van alles geprobeerd, onredelijk hard remmen, vol abs in laten komen etc etc, maakt niet uit er gebeurd niks vreemds.

Als ze volgende week nog niks hebben haal ik em denk ik weer op en ga ik weer eens kijken wat er bij mij gebeurd.

Heb ondertussen op de leenmotor zo'n 500 km probleemloos gereden.
 
De retourleiding zou ook heel goed kunnen, heb geen aandacht besteed bij het monteren van de tank hieraan. Zou dus zomaar kunnen dat die net shit zit.

Retourleiding is het niet, net gecontroleerd en die zat goed. Plus nog een ritje gemaakt en de boel blijft haperen.

Wat ik wel heb ontdekt is dat een van de DB killers van mijn GPR dempers los was gekomen. Dus die semi-stijve piemel los van de cockring die de boel op zijn plek houd bij het uiteinde van de demper. Nou vraag ik me alleen af of dit de boel genoeg blokkeerde om het rijgedrag te verklaren.
 
Garage heeft het probleem nu ook zelf ondervonden, vrije slag van rem staat naar wat ik begreep prima, absoluut niet strak of wat dan ook, wat het dan wel is stelt ze voor raadsels, leidingwerk / slangen etc zijn allemaal na gelopen, geen problemen gevonden.

't word steeds waziger... en vermoeiender. Heb liever dat ze zeggen dit is het probleem, kost je 300 euro. Daar kan ik wat mee, dit is vermoeiend.
 
Goed dat ze het nu ook zelf meemaken, mogelijk is de hoofdremcylinder vd achterrem de boosdoener. Het zou misschien een af en toe verstopt compensatie gaatje kunnen zijn waardoor na het intrappen vd rem en loslaten de remvloeistof niet snel genoeg terug kan ontsnappen en er enige druk opbouw in de leiding blijft met als gevolg aanlopende remblokken🔥 maar ja ze zullen stapsgewijs het raadsel vast ontrafelen.
 
En dat is nu ook wat de garage vermoed na contract met Aprilia Nederland en Aprilia Italie, ze gaan een revisie set voor me bestellen zo snel die italianen dat toe laten ( iets met feestdagen deze periode wat ik begreep ) ( en of ze ezels met karren beschikbaar hebben ).

Hopen dat dit het probleem oplost en dat de capo weer normaal rijd. Dan kan die de verkoop in.
 
Laatst bewerkt:
Ok ik weet het even niet meer. Motor blijft stotteren en inhoud. Exacte symptomen:
- Onregelmatig rijden / stotteren bij lage constante toeren (3500 bijvoorbeeld)
- Inhouden bij hard optrekken

Benzine filter is vervangen, idem voor de kapotte slangen. Laatste JCI bobine net vervangen met NGK bobine. De andere bobines zijn nog niet zo oud en NGK/Valeo, plus ECI geeft niks aan.

Wat kan het nog zijn?
- Bobine bekabeling?
- Brandstofpomp?
 
sunaj

ff vrij meegedacht,

heb jij tune ecu?
is de motor van je een katalysator versie?
als bede ja is zou ik in tune ecu de lambda sensor uitschakelen om te testen of de rukkerigheid daar van komt? testje van niks, gokje dat wel.

brandstof druk (laten) meten als dit OK is en blijft gedurende fel optrekken dan kan de brandstofpomp idd twijfelachtig zijn al is het het niet het eerste waar ik aan denk.

Iets gelijkwaardigs had ik met mijn eerste capo zoop stevig en stonk naar benzine ook met andere mappings met extreem zuinig rijden 1:13/14 en rukkerig lopen bij op en doortrekken.
injectors eruit en laten reinigen checken en voila soepel en meestal 1:17.

zo laat maar eens horen wat je ervaring is.
 
Wat kan het nog zijn?

Open deurtje, maar voor de zekerheid. Heb je je stappenmotor gecontroleerd en schoongemaakt, die kan ook het brandstofmengsel verstoren? Omdat je je ontsteking helemaal nagekeken hebt zou ik het in eerste instantie in het brandstofmengsel zoeken. Ik weet niet goed hoe de automatische choke werkt, maar het zou ook kunnen dat daar iets mis gaat, alhoewel het eerder als te arm mengsel klinkt. Injectors schoon (laten) maken kan idd sowieso geen kwaad, dan heb je dat in ieder geval uitgesloten.

6.6.2 AUTOMATIC AIR ADJUSTMENT MOTOR
- Lift the airbox, see 7.1.6 (AIRBOX REMOVAL).
NOTE This is a stepper motor that opens and closes some particular air passages to make the air/fuel mixture richer or leaner.

To test the stepper motor (2) for proper operation:

- Release and remove the two screws (1) and remove the motor from the airbox.

- Set the ignition switch key to on and then right away to off. When the key is set to off, an automatic set-up procedure takes place during which the small white cylinder travels fully out (about 28.5 mm) and then backs off by a few millimetres (about 19.6 mm).

- When this is not the case, measure the resistance between the two coils using a multimeter set to the Ohm range:
- check across pins A and D, correct reading is 50 ohm ± 10%;
- check across pins B and C, correct reading is 50 ohm ± 10%;
- across the other pins: infinite resistance.
 
Motor draait netjes stationair dus stepper motor staat niet op de shit-list. En deze zag er nog netjes uit bij de luchtfilterwissel (week geleden).

Injectoren schoonmaken gebeurt nu met een injector cleaner in de tank erbij (niet zaligmakend, maar het kan soms prima helpen). De motor haalt echter ook gewoon netjes 180km/u en dat is toch niet echt mogelijk met slechte injectoren.

Ik zit nu te denken aan de anti-return valves tussen vacuumslangen.
 
Ik zit nu te denken aan de anti-return valves tussen vacuumslangen.

Die heb ik een paar jaar geleden vervangen (door volkswagen exemplaren a. 12 euro per stuk) die van mij waren volledig verrot, maar de motor reed daardoor helemaal niet zo slecht als jij nu beschrijft. Het enige wat ik merkte van de vervanging is dat de slipper-clutch veel beter werkte en iets rustiger stationair lopen. Het zou natuurlijk kunnen dat er een verschil is tussen altijd open kapot of altijd dicht kapot....

mvg,

Marco.
 
Het lijkt er op dat het is gefixed. Vandaag beide anti return valves vervangen en de oude waren serieus kapot.

Ook meteen proefrit gemaakt en de motor reed veel beter. Heb nog 1 a 2 keer een hikje/stotter gevoeld in 45 minuten rit, maar inhouden bij gas open trekken en lekker vlot kunnen rijden.
 
Vandaag de capo weer in ontvangst mogen nemen, wat bleek nou, de veer die in rempomp zit, was bij m'n oude rempomp dus zo'n 10mm korter dan de nieuwe die ik aangeleverd heb. Volgens garage best waarschijnlijk dat hij dus niet terugveerde en dus bleef remmen. Affijn, vond het plausibel klinken.

Terugrit was prima, geen gekkigheid meer. Ik ga er vanuit dat nu alle problemen opgelost zijn. Nu op et gemak zoek naar een koper en iets anders op de kop tikken.
 
hallo iedereen, ik zal mij binnenkort even voorstellen in het rondje.
Heb eerst dringend hulp nodig,
Heb een 2002 capo gekocht en ben er blij mee.
Maar loopt erg beroerd.
Afgelopen weekend alles schoongemaakt en olie oliefilter luchtfilter stappenmotor e.d schoongemaakt vervangen.
Nog steeds niks!
Vorige eigenaar heeft er een leovince systeem onder geplaatst maar nooit afgesteld!
Wat resulteerde in een bokkig karakter,en veel ploffen bij gas los.
Niet zoals ik bij andere motoren weleens hoor.
Ik met mijn goede bedoeling met obd stekker en verloop aprilia een andere mapping erop.
Loopt niet meer stationair, rijden gaat dikke prima kort stukje!
Stil staan en valt direct bokkend uit.
tuneecu op android geeft aan bij co -42.6% en bij stationair regel 64!
Wie weet welke waardes hier horen????
Heb de stanleybobly 051123 mapping erop gezet.
Als ik eerst een basis heb kan ik van het weekend de co afstellen door middel van een meet apparaat?
Hoop dat iemand mij hiermee kan helpen???

Vriendelijke groet Mark uit Friesland
 
Update!
Heb de caponord lopend!
En rijd beter als eerst, op de 051123 mapping van stanleybobly.
Van de week even kijken of ik ergens de co kan meten.
Staat nu op 40
Wat resulteert op enorme knallen bij gas los.
Stationair loopt boven de 2000 in de versnelling met koppeling in.
Vrij gaat ie naar beneden rond de 15-1600
Verkeerslichten blijft ie ook mooi op bovengenoemd toerental.
Word niet meer dan normaal warm bij wachten langer dan 5 min.
Dus denk zelf dat ik aardig op weg ben.
 
Klinkt als aanzuigen van valse lucht na het gasklephuis. Had een Buell Ulysses en die had lekke intakeseals. liep daardoor veel te arm en werd ook loeiheet precies dezelfde symptomen. De capo’s Hebben een vergelijkbaar systeem toch?
 
Geen valse lucht.
alles gecheckt.
Loopt mooi stationair nu.
Alleen nog steeds knallen bij gas los begint het rond de 3000 toeren.
Daarboven niks aan de hand.
Tussen de 3000 en 2000 knalt ie erop los.
Merk niks met rijden.
Van de week sowieso naar een garage om de co te laten meten.
 
Hallo,

na lange afwezigheid toch maar weer eens wat posten.
Ik heb een nieuwe Caponord gekocht. Een RallY Raid uitvoering. Voor de boekhouding van Stanley het NR is 98.
Ik heb hierdoor wat spullen over en mijn oude (naja eigenlijk nieuwere en met ABS) Caponord gaat binnenkort op Marktplaats.
Even poetsen.. dat schijnt beter te verkopen. Ik heb van de Rally Raid een vers setje rubber afgehaald. Dit zijn de Heidenau Scout K60. Staat super maar omdat ik alleen op het verharde wegdek rijdt toch maar wat anders eronder. Het setje K60 heeft maar 150km asfalt gezien. de pikkies zitten er nog op.
Mischien kan ik er hier iemand blij mee maken voor een leuk prijsje. Dotcode week 51 2017.

Tevens een valbeugel van een capo, de originele en slechts een keer gebruikt :-) Maar gezien de schaarste en kosten mischien intressant voor iemand die ze opnieuw poedercoat. Dan kunnen ze nog wel een ronde mee.
Ook heb ik nog zo`n gewei voor voor de koplamp die je normaal alleen op de Rally Raid ziet. Heb ze besteld op Af1 en vanwege de verzend en invoer kosten maar gelijk 2. Gewei mag weg voor 100,- ( JA dat is duur.. ik was >200 euro kwijt incl invoer douane kosten etc.. ) zelf 1 bestellen is duurder...




20180917_143619.jpg
20180917_191709.jpg
20180917_124707.jpg
20180917_190611 (1).jpg
20180917_190616 (2).jpg
20180908_160105.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan