Aprilia pegaso 650 1996

20 mei 2021
37
11
Hallo,

Ik heb het hele koel systeem van mijn motor schoon gemaakt. Nu lekte de motor nooit koelvloeistof. Na het schoon spoelen en het nieuwe koelvloeistof toevoegen lekte er wat koelvloeistof uit het gaatje.

Iemand een idee of dit normaal is?

En heeft iemand een idee wat de functie is van het gaatje onder in het blok naast het aftap punt van het koelvloeistof? (Zie de twee bijgevoegde foto's)

Bedankt
 

Bijlagen

  • IMG-20210716-WA0003.jpeg
    IMG-20210716-WA0003.jpeg
    98,1 KB · Weergaven: 39
  • 20210716_173054.jpg
    20210716_173054.jpg
    114,3 KB · Weergaven: 45
Hoi,

Je had gereageerd op mijn bericht van mij aprilia pegaso 1996. Zou je misschien kunnen uitleggen wat ik zou moeten doen om dit probleem te verhelpen. Snap het niet precies hoe je het net vermelden in het topic. Heb ook niet extreem veel verstand van dit systeem van het motorblok.

TS heeft een PB gestuurd, maar als ik daar antwoord kan een ander er weinig mee.

Ik ken alleen de BMW tegenhanger van het pegaso blok, maar als ik op de technische tekeningen kijk is de opbouw het zelfde. Ga AUB wel naar de aprilia dealer voor de correcte onderdelen, of doe even onderzoek wat er uitwisselbaar is. Met een minuut googlen komt er al naar boven dat de delen van de pomp en afdichting gelijk zijn, maar dat de pakking van de koppelingdeksel afwijkt.

Het herstel gaat als volgt bij de BMW rotax blokken, voor jouw aprilia rotax blok zul je even moeten kijken wat er overeen komt of niet:
  • Tap het koelsysteem af
  • Tap de motorolie af
  • Trek de koelslangen van de koppelingdeksel los.
  • Demonteer het waterpomp dekseltje
  • Demonteer de olieleiding die vanaf de onderzijde van het carter naar het oliereservoir loopt.
  • Demonteer de linker voetsteun/schetsplaat
  • Demonteer de uitlaat voorbocht als deze in de weg zit met het demonteren van de olieleiding
  • Demonteer de schakelpook
  • Demonteer de koppelingdeksel
  • Trek het kunststoffen tandwiel van de waterpomp as af, let op de pin en shimring die er onder zitten. Het tandwiel kan erg vast zitten.
  • Demonteer de waterpomp as
  • Vervang beide keerringen, let op de inbouwdiepte!
  • Vervang de waterpomp as (deze slijt in de meeste gevallen in, daarom krijg je een lekkage)
  • Bouw alles in omgekeerde volgorde weer terug
  • Controleer of alles juist vast zit.
  • Vul het koelsysteem
  • Vul de motorolie.
  • Laat de motor recht op stationair draaien
  • Controleer op lekkages
  • Controleer het oliepeil, let op, dit is een dry sump systeem
  • Voel of de radiateur heet wordt, gebeurt dit niet, dan zit er lucht in het systeem, zet de motor uit, laat deze afkoelen en ontlucht het systeem
  • Laat de motor warm draaien tot de ventilator aan slaat, en ook weer uit gaat. Blijft de ventilator eindeloos draaien dan zit er nog steeds lucht in het systeem. Laat de motor volledig afkoelen en ontlucht het systeem
Klaar?

Even een kleine aanvulling op de uitgebreide uitleg;
* De uitlaatbochten kunnen blijven zitten bij deze Pegaso.
* Let op bij het verwijderen van het koppelingsdeksel dat de schakelas op zijn plek blijft zitten!!!! Als je deze te ver meetrekt dan moet het hele blok uit elkaar.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kars
Daar is inderdaad geen ruimte voor.
Ik heb een werkplaats handboek voor een F650, dat is hetzelfde onder blok. Daar staat duidelijk beschreven hoe je het moet doen.
Als je mij een pb stuurt met je emailadres, stuur ik je een WeTransfer linkje om hem te downloaden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
TS heeft een PB gestuurd, maar als ik daar antwoord kan een ander er weinig mee.

Ik ken alleen de BMW tegenhanger van het pegaso blok, maar als ik op de technische tekeningen kijk is de opbouw het zelfde. Ga AUB wel naar de aprilia dealer voor de correcte onderdelen, of doe even onderzoek wat er uitwisselbaar is. Met een minuut googlen komt er al naar boven dat de delen van de pomp en afdichting gelijk zijn, maar dat de pakking van de koppelingdeksel afwijkt.

Het herstel gaat als volgt bij de BMW rotax blokken, voor jouw aprilia rotax blok zul je even moeten kijken wat er overeen komt of niet:
  • Tap het koelsysteem af
  • Tap de motorolie af
  • Trek de koelslangen van de koppelingdeksel los.
  • Demonteer het waterpomp dekseltje
  • Demonteer de olieleiding die vanaf de onderzijde van het carter naar het oliereservoir loopt.
  • Demonteer de linker voetsteun/schetsplaat
  • Demonteer de uitlaat voorbocht als deze in de weg zit met het demonteren van de olieleiding
  • Demonteer de schakelpook
  • Demonteer de koppelingdeksel
  • Trek het kunststoffen tandwiel van de waterpomp as af, let op de pin en shimring die er onder zitten. Het tandwiel kan erg vast zitten.
  • Demonteer de waterpomp as
  • Vervang beide keerringen, let op de inbouwdiepte!
  • Vervang de waterpomp as (deze slijt in de meeste gevallen in, daarom krijg je een lekkage)
  • Bouw alles in omgekeerde volgorde weer terug
  • Controleer of alles juist vast zit.
  • Vul het koelsysteem
  • Vul de motorolie.
  • Laat de motor recht op stationair draaien
  • Controleer op lekkages
  • Controleer het oliepeil, let op, dit is een dry sump systeem
  • Voel of de radiateur heet wordt, gebeurt dit niet, dan zit er lucht in het systeem, zet de motor uit, laat deze afkoelen en ontlucht het systeem
  • Laat de motor warm draaien tot de ventilator aan slaat, en ook weer uit gaat. Blijft de ventilator eindeloos draaien dan zit er nog steeds lucht in het systeem. Laat de motor volledig afkoelen en ontlucht het systeem
Klaar?
Even een kleine aanvulling op de uitgebreide uitleg;
* De uitlaatbochten kunnen blijven zitten bij deze Pegaso.
* Let op bij het verwijderen van het koppelingsdeksel dat de schakelas op zijn plek blijft zitten!!!! Als je deze te ver meetrekt dan moet het hele blok uit elkaar.
 
Dat gaatje heeft als functie het verklikken van het kapot gaan van de waterpomp afdichting. Oplossing is de as en keerringen vervangen.

Dat het net gebeurt na het vervangen van de koelvloeistof is denk ik stom toeval '(
nee, dat gaatje is beluchting van de ruimte tussen de water en de oliekeerring ivm warm en koud worden en druk opbouw.

Dat het met oude dikke drab niet lekte en met schone koelvloeistof wel, zie ik ook gebeuren bij koppeling cilinders (met remvloeistof dan natuurlijk)
 
Dankje voor de correctie, ik zal het aanpassen.
nee, dat gaatje is beluchting van de ruimte tussen de water en de oliekeerring ivm warm en koud worden en druk opbouw.

Dat het met oude dikke drab niet lekte en met schone koelvloeistof wel, zie ik ook gebeuren bij koppeling cilinders (met remvloeistof dan natuurlijk)

Echt niet.
Dat gaatje voorkomt dat er koelvloeistof in de motorolie komt als de keerringen het opgeven.
 
Dat gaatje heeft als functie het verklikken van het kapot gaan van de waterpomp afdichting. Oplossing is de as en keerringen vervangen.

Dat het net gebeurt na het vervangen van de koelvloeistof is denk ik stom toeval '(


nee, dat gaatje is beluchting van de ruimte tussen de water en de oliekeerring ivm warm en koud worden en druk opbouw.

Dat het met oude dikke drab niet lekte en met schone koelvloeistof wel, zie ik ook gebeuren bij koppeling cilinders (met remvloeistof dan natuurlijk)
 
Laatst bewerkt:
Dat gaatje heeft als functie het verklikken van het kapot gaan van de waterpomp afdichting. Oplossing is de as en keerringen vervangen.

Dat het net gebeurt na het vervangen van de koelvloeistof is denk ik stom toeval '(
Oké bedankt voor de info. Zou je alleen nog kunnen uitleggen hoe ik dit zelf zou kunnen vervangen en wat ik nodig heb (in zo makkelijk mogelijke termen)?
 
Dat gaatje heeft als functie het verklikken van het kapot gaan van de waterpomp afdichting. Oplossing is de as en keerringen vervangen.

Dat het net gebeurt na het vervangen van de koelvloeistof is denk ik stom toeval '(
Of dat vervangen van de as pérse nodig is?

Misschien dat de keerringen iets op kunnen schuiven naar een schoon aan de maat gedeelte van de as? Wat niet ingesleten is.
2mm is meer dan genoeg.
 
Of dat vervangen van de as pérse nodig is?

Misschien dat de keerringen iets op kunnen schuiven naar een schoon aan de maat gedeelte van de as? Wat niet ingesleten is.
2mm is meer dan genoeg.
Voor die drie tientjes zou ik er gewoon een nieuwe as in zetten. Ik denk niet dat er veel ruimte is om de keerringen anders te plaatsen dan waar ze horen.
 
Ik ken de truuk :Y In mijn herinnering is daar bij dit type rotax blok geen plek voor.
Maar je hebt gelijk , voor €30 kun je net zo goed een nieuwe as aftikken.
In de industrie kijken ze natuurlijk naar wat kost een as, en hoeveel werk is het om alles uit te bouwen.

Dan is de keerringen eruittrekken en nieuwe erin in 2 mm verzet een stuk goedkoper, en het is weer als nieuw.
Of smallere keerringen, word ook wel eens gedaan.
 
Even een kleine aanvulling op de uitgebreide uitleg;
* De uitlaatbochten kunnen blijven zitten bij deze Pegaso.
* Let op bij het verwijderen van het koppelingsdeksel dat de schakelas op zijn plek blijft zitten!!!! Als je deze te ver meetrekt dan moet het hele blok uit elkaar.

Ik zal jouw aanvulling er even bij zetten
 
nee, dat gaatje is beluchting van de ruimte tussen de water en de oliekeerring ivm warm en koud worden en druk opbouw.

Dat het met oude dikke drab niet lekte en met schone koelvloeistof wel, zie ik ook gebeuren bij koppeling cilinders (met remvloeistof dan natuurlijk)

Dankje voor de correctie, ik zal het aanpassen.
 
Echt niet.
Dat gaatje voorkomt dat er koelvloeistof in de motorolie komt als de keerringen het opgeven.
Dat is een gevolg.

Maar misschien moeten ze ook een olie opvang kom ring om onderpoten doen zodat er geen olie op de remmen komt als de voorvork keerringen het begeven :}
 
Echt niet.
Dat gaatje voorkomt dat er koelvloeistof in de motorolie komt als de keerringen het opgeven.
Dat gaatje heet in het Engels weep hole,en zorgt ervoor dat wanneer er koelvloeistof lekt langs de seal,de koelvloeistof niet in de olie/carter komt.
Heb vorig jaar bij mijn Scarver(zelfde blok) de seals en het asje vervangen.De seals zijn gewoon oliekeerringen met de veertjes tegenover elkaar gericht.
Onderdelen waren niet duur.Asje was bij de mijne niet erg ingelopen,maar toch maar vervangen.
 
Ik heb en F650 gehad waarbij de vorige eigenaar een popnagel met kit in dat gaatje gestopt had. Heel effectief. Ik heb toch maar de as en de seals vervangen. Het is geen heksenwerk, alleen vervelend dat de koelvloeistof er uit moet.
 
Ik heb en F650 gehad waarbij de vorige eigenaar een popnagel met kit in dat gaatje gestopt had. Heel effectief. Ik heb toch maar de as en de seals vervangen. Het is geen heksenwerk, alleen vervelend dat de koelvloeistof er uit moet.
Klopt het dat de aprilia pegaso 650 dezelfde as en dezelfde keeringen heeft als de f650?

En waar kan ik het best deze onderdelen kopen/bestellen?
 
Het onderblok is hetzelfde. Ik heb de spulletjes toen bij de BMW dealer gekocht. Als je motor niet dagelijks nodig hebt kan je de keerringetjes ook bij een willekeurige lagerboer, landbouwmechanisatie of rubberwarenhandel kopen. Dan kan je ook beoordelen of de as nog goed is of toch vervangen moet worden.
De basis is een standaard Rotax blok dat ook in dingen als sneeuwscooters zit.
 
Dat gaatje heet in het Engels weep hole,en zorgt ervoor dat wanneer er koelvloeistof lekt langs de seal,de koelvloeistof niet in de olie/carter komt.
Heb vorig jaar bij mijn Scarver(zelfde blok) de seals en het asje vervangen.De seals zijn gewoon oliekeerringen met de veertjes tegenover elkaar gericht.
Onderdelen waren niet duur.Asje was bij de mijne niet erg ingelopen,maar toch maar vervangen.
Ik bedoelde hetzelfde als jouw maar toch heeft Zot gelijk.
Zonder weep hole beluchting rotten de lagers en keerringen er vanzelf uit (veel sneller dan met gaatje) door condensvorming.
 
Laatst bewerkt:
De waterpomp as is inderdaad een heel klein beetje ingesleten (Zie foto 1). Er moet dus een nieuwe as en nieuwe keeringen in het blok. Nu is mijn vraag daarbij waar ik dit het best kan kopen en of de bmw f650 onderdelen zoals bij foto 2 (42,50 euro) ook in mijn aprilia pegaso 650 passen?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210719-091740_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20210719-091740_WhatsApp.jpg
    52,2 KB · Weergaven: 15
  • Screenshot_20210719-090856_Chrome.jpg
    Screenshot_20210719-090856_Chrome.jpg
    62,4 KB · Weergaven: 18
  • Screenshot_20210719-090919_Chrome.jpg
    Screenshot_20210719-090919_Chrome.jpg
    56,6 KB · Weergaven: 11
  • Screenshot_20210719-091232_Chrome.jpg
    Screenshot_20210719-091232_Chrome.jpg
    85,9 KB · Weergaven: 15
Terug
Bovenaan Onderaan