Aprilia pegaso 650 ratel/knapgeluiden

jmaring

Rookie
19 jun 2008
19
0
Ik ben in het prettige bezit van een aprilia pegaso650 uit 2000. Nu rijdt hij prima, alleen in de 2e t/m de 5 e versnelling komen er knappende geluiden uit het blok wanneer ik optrek tussen de 3000 en 4000 toeren. Net alsof de ketting en kettingwielen versleten zijn en de ketting er dus soms overheen getrokken wordt. Dit is echter niet het geval. Ook is volgens de reparateur het geen nokkenas ketting probleem.
Mijn reparateur heeft verder geen idee. Wie herkent dit probleem? en beter nog, weet de oplossing?

Thanx
 
Laatst bewerkt:
Tja Rambabbel,

Ik heb het blok nog niet uitelkaar dus of de lagers/van de uitgaande as ( welke is dat?), tandwieldrager goed is, weet ik niet. Achterwiel is geen probleem. draait netjes.
 
Tja Rambabbel,

Ik heb het blok nog niet uitelkaar dus of de lagers/van de uitgaande as ( welke is dat?), tandwieldrager goed is, weet ik niet. Achterwiel is geen probleem. draait netjes.

Uitgaande as is waar je voortandwiel op zit. Daar hoef je het blok ook niet voor los te hebben om te controleren. En tandwieldrager daar zit je achtertandwiel op.

Dat het netjes draait hoeft niks te zeggen, als een lager niet fris is kan hij onbelast nog best wel goed draaien, maar gaan knappen zodra de kracht van de acceleratie erop komt.

Haal het voortandwiel eens los. De tandjes van de uitgaande as kunnen wel eens rot zijn.

Oei :X Gebeurt dat wel eens? Heb het tot nu toe nog nooit gezien.
 
Uitgaande as is waar je voortandwiel op zit. Daar hoef je het blok ook niet voor los te hebben om te controleren. En tandwieldrager daar zit je achtertandwiel op.

Dat het netjes draait hoeft niks te zeggen, als een lager niet fris is kan hij onbelast nog best wel goed draaien, maar gaan knappen zodra de kracht van de acceleratie erop komt.Oei :X Gebeurt dat wel eens? Heb het tot nu toe nog nooit gezien.

Ik heb op het moment een blok op de werktafel liggen met juist dat probleem. Maar dat is een motor zonder achterwieldempers.
 
Heren forumleden dank alvast voor deze tips. Ik gavan het weekend eens even de voortandwiel eraf halen. Morgen nog werken en zonder motor kan ik dus eigenlijk niet. Mochten er nog meer ideeen zijn, ik hoor het graag. Zelf vind ik het geluid toch ook wel erg dicht bij de stelplek van de nokkenasketting vandaan komen. Trouwens, op die plek heb ik nog een olieleiding gemonteerd terwijl in het engine repairbook daar slechts een afsluitbout op lijkt te zitten. Weet iemand hoe dat zit?
 
Terug
Bovenaan Onderaan