Aprilia Pegaso '95 elektra uitval

Erwin P

Crashtest dummy
22 aug 2011
6.830
5.002
Lemelerveld
In het kader wat te doen hebben heb ik een Aprilia Pegaso uit 1995 aangeschaft. Een Italiaan met vermoedelijke elektra problemen moet je in ieder geval genoeg te doen geven.
In het Pegaso topic ben ik al even bezig, maar een eigen topic in de techniek houdt het voor mezelf beter terug te vinden.
Dit is dus een kruising van een technische vraag en een log om alles bij te houden.

Was van een jonge gozer die hem ook zo gekocht had met het idee dat hij het wel even op zou lossen, is dus niet gebeurd en nu staat hij bij mij.
De motor viel volgens hem uit na ca 10 a 15 minuten en zou dan niet meer vonken.

Enfin stukje mee gereden bij aankoop, ding op de aanhanger naar huis en gaan.

Toen s'avonds hier thuis nog even naar de spanningsregelaar gekeken, kwam ik het volgende tegen in de stekker:
6e5f688c-7ed0-4141-a36f-c423b8bd33a2.jpg


Daar vielen ook beide oranje draden uit.
Uit elkaar gehaald, nieuwe connector er op, stekker in elkaar en nieuwe connector op de pen geschoven. Wordt nog origineel gemaakt, maar voor het testen hebben we gewoon contact.

Bleek de volgende dag echter dat hij na het ritje aanhanger/dagje druppellader niet meer vonken wil.

Althans zonder bougiedop zie ik een zwak vonkje van ca 1mm. Zelfs direct op de accupool (heb er een lange nieuwe bougiekabel aan voor de test) blijft hij zo zwak.

Toen aan het meten gegaan, ik heb hiervoor de waardes die ik in mijn F650 WPH heb:
- Draden pick-up tov van elkaar: 233 ohm, moet 190 tot 300 zijn.
- Bobine primaire winding: 0,2 a 0,3 ohm. Moet 0,2 a 0,5 zijn.
- Bobine secundaire winding exclusief bougiedop (omdat ik geen diep genoege voeler voor de multimeter had) en bougiekabel (0,2 ohm, irrelevant, ook al een nieuwe getest): 8,78K ohm. Moet tussen de 6 en 14K zijn inclusief bougiedop van 5K. Past er dus tussen.
- Bougiedop gepakt welke ik kan meten en 5K ohm geeft. Geen resultaat.
- Maar eens een nieuwe bougie, uiteraard ook geen resultaat.
- Al had ik met bovengenoemde bougiedop, kabel en nieuwe bougie wel een hele lichte vonk. Timing en CDI verdenk ik dus niet, gezien die volgens mij alleen voor de timing zorgen.

Dit testen hem ik gedaan met en zonder de spanningsregelaar aangesloten. Om te voorkomen dat bijvoorbeeld een hoog voltage roet in het eten zou gooien.

Omdat het zo'n zwakke vonk was verwachte ik eigenlijk een bobine die aan het overlijden is.

- Een massakabel vanaf de bobine rechtstreeks naar de accu gelegd, geen verschil, ook niet als ik de bougie op diezelfde bout druk. Een massa probleem lijkt me dus uitgesloten.
- Andere bobine gepakt van een Italiaanse bromfiets welke kwa waardes binnen dezelfde range valt. Exact dezelfde zwakke vonk... Laat de bobine al minder als verdacht over.
- De kabel vanaf de CDI naar bobine heeft een mooi lage weestand en geen zichtbare schade. Omdat er geen volconinue spanning op staat kan ik helaas geen spanningsval meten, maar hij lijkt zo prima.

Omdat ik wel een zwakke vonk heb EN 2 bobines exact hetzelfde resultaat geven vermoed ik dat de bobine te weinig spanning krijgt. Dit is echter niet te meten omdat het zulke korte pulsen zijn.
In de categorie idee'tje.
- Even een kabel vanaf de + pool accu pakken en tegen de bobine stekker aan tikken. Als ik dan een krachtige vonk heb moet er tussen Accu via CDI naar bobine iets mis gaan.
- In de rechter stuurschakelaar zit sowieso iets niet lekker kwa verlichting. Daar zit ook de stop knop op... Even kijken of ik die kan bypassen voor de test. Rechter stuurschakelaar afgekoppeld. Met een dikke draad even de startmotor direct aangestuurd, geen resultaat.

Inmiddels heb ik te pakken waarom hij niet vonkte!

Onder het zekeringenpaneeltje zat een stekker. Staat niet op tekening en is zeker niet origineel. Deze zat wel in elkaar voor het zicht, maar intern raakte het metaal elkaar maar net.
1b72bb56-fd1e-4a0c-bb4b-21ea708c746d.jpg



Ik ben dr achter gekomen doordat ik de spanningstoevoer naar de ECU heb gevolgd. Bij de CDI mat ik ca 4,5V en bij de accu 12,5. Spanningsval zat dus hier.

Of het hetzelfde probleem was als bij de vorige eigenaar dat wanneer hij warm werd hij stopte met vonken weet ik niet. Daarvoor moet ik morgen even proefrijden denk ik.

Alleen heb ik wel het een en ander achter de uitlaat los gehaald en de pijp is nu heet omdat ik even proefgedraaid heb. Even geduld dus en vanavond alles weer in elkaar :t

Edit: Had ook nog een aangevreten kabel gevonden vanaf de pickup. Zat niet goed weggebonden en de kabelhoes was dus al weggesmolten tegen de uitlaat. Dit kon wel eens het hitteprobleem zijn.
Even goed inpakken en ver weg binden.
6a67a468-7fa5-4ff0-8d44-1122989261a7.jpg
Dit bleek een slechte connector onder de zekeringbox te zijn.

Hierna een testrit gemaakt.
Deze was nog exact zoals de vorige eigenaar aangaf. Na een paar km uitvallen.

Direct weer te starten maar zodra hij kracht moet leveren uitvallen. Net boven stationair tot in de 3 naar huis kunnen rijden. Kneep ik de koppeling in dan wilde hij wel hoger in de toeren. Tot het rode aan toe, daarna viel hij dan wel weer uit.
Hierom verdacht ik een brandstof probleem.

- Tank met filter waren niet heel vies, toch schoongemaakt.
- Carburateurs waren niet echt vies, toch goed schoongemaakt.
- Toen alles toch open lag klepspeling gecontroleerd, keurig binnen specificaties.

Toen weer een proefrit gemaakt, voor mijn idee was hij iets feller en start/liep hij wat mooier, maar kan het weer zijn geweest.
Maar hij viel nu op 500 meter exact even ver van huis uit.
Op dezelfde manier naar huis ''gereden'', echter viel nu net voor ik thuis was ALLE elektra inclusief ontsteking uit.
In de paar minuutjes die ik toen had voor ik naar t werk moest even wat dingetjes gemeten:
- Accuspanning OK.
- Zekeringen OK.
- Spanning op de 2 oranje draden OK.

Maargoed, wel helemaal blij want nu was hij uitgevallen en bleef hij uit. Dat moet het zoeken toch een stuk makkelijker maken...

Niet dus, toen ik s'avonds thuis kwam deed alles het weer en liep hij ook gewoon mooi.

De volgende dag nog even een proefritje gemaakt. Ik had de koplamp er af gehaald om overal wat sneller bij te kunnen en de stekkers van zowel de koelvloeistof temperatuur opnemer als klokje er uit getrokken als simpele test. Stel je voor dat wanneer hij warm werd er vanaf een bepaalde waarde kortsluiting ontstond. De zekering had dan wel door moeten branden, maar soms weet je het gewoon niet.
Ditmaals een stuk minder ver van huis (ca 2,5 km) gekomen al heb ik hem wel bij huis wat langer laten draaien. Ditmaal was ook alle spanning direct weg en geen uitvallen - starten - uitvallen om zo limpend thuis te komen.

Nu viel hij ook vlak na een bocht uit, maar bij het gas dicht draaien voor de bocht kreeg ik al een plof. Ook had ik al een paar bochten gemaakt.
Bij het balhoofd kwam ook al bij me op, maar daar zag ik zo niks aan schade. Misschien binnen het omhulsel.

- Als ik de hoofdzekering er uit trek (ik heb 2x 15 A ipv 1x 20, 1x 15 en 1x 7,5) waar de spanning vanaf de accu komt en weer steek heb ik weer spanning, maar met een druk op de startknop valt alles weg met een klik van het starter relais. Dit kon ik zo meermaals herhalen.
- Om de beurt de volgende dingen afgekoppeld, telkens met hetzelfde resultaat van spanning wegvallen: Dynamo, Bobine, Timing sensor, CDI hoofdstekker.
- Na verloop van tijd (toen alles afgekoeld was gok ik) bleef de spanning er steeds langer op en werd bij bediening van de startknop de klik van het startrelais steeds aanweziger. Tot op een gegeven moment de motor gewoon aansloeg en bleef draaien op de heftafel.

De volgende dag heb de motor even goed warm laten draaien in de schuur (het plenste buiten). De koelvloeistof is warmer geweest dan tot nu toe tijdens het proefrijden. De spanningsregelaar werd goed warm, maar bleef onder de 15V en de CDI bleef van buiten gewoon koel.
De motor is dan ook niet afgeslagen en heeft geen klap verkeerd gelopen. Ook als ik vermogen vroeg door in de 5 met de voet op de achterrem de koppeling op te laten komen bleef hij gewoon lopen tot het punt dat de koppeling niet meer slipte.
Wat mij betreft zit het dus niet in de elektra die te warm wordt tijdens onbelast draaien. Een ECU/CDI en een bobine maakt het ja niet uit of je vermogen vraagt of gewoon draait.

Na een paar dagen minder productief dan gehoopt te zijn geweest toch weer even wat gedaan.

Ik heb een massa kabel getrokken van:
b7bf84ff-ce58-4477-895e-60a0e20f79d1.jpg


Voorste subframe/toeter naar

59a28473-4279-482b-afcd-7e1dc030f44d.jpg


Massa van de bobine welke vertakt naar:

9058558b-b385-4ef7-9d53-4e12b7d5621a.jpg


De ontstekingsdeksel.

91562d27-5316-4691-8f6a-9ff267dc51ca.jpg


En het subframe, hier was al door iemand een massa naar de - van de accu getrokken. En vanad hier weer door naar:

f0d55615-d60f-4e5c-ab15-e655ac15261e.jpg


De massa van de spanningsregelaar/ECU.

Niet super netjes getrokken, maar om even uit te sluiten moet het voldoende zijn.
Morgen proefrit.

Ik hoor graag jullie mening of ik nog een punt gemist heb!

Het bleek de ontstekingsspoel/dynamo te zijn, specifiek de spoelen voor de ECU.
Hij loopt weer mooi na het pasmaken van de 1997 elektra. NIET plug and play.
 
Laatst bewerkt:
De bmw variant van dit model heeft als bekende kwaal dat de bedrading van het contactslot stuk wil gaan, of losraakt van het printje in de bodem van het slot. Met jouw opmerking dat tijdens een rit ALLES uitgevallen was zou ik hier ook even aandacht aan besteden.
 
Ik had mijn verdenkingen ook al.

Zeker omdat het niet meer het originele contactslot is. Lijkt versleten te zijn geweest omdat de tank en zadel met de ene sleutel open gaan en het contactslot met de andere.
Dit had ik er nog vergeten bij te zetten.

Ik heb al een keer de stekker + rood/witte kabel van het contactslot los getrokken. Hier reageert de motor als hij eenmaal loopt niet op, alleen de verlichting gaat dan uit, maar de motor blijft lopen.
Wat ik nog wel even ga testen als de massa doorknopen niet helpt is het contactslot afkoppelen na het starten en een rondje rijden.

Ellende is een beetje dat ik van het 1995 Pegaso model nog geen draadboom schema kan vinden. Van de 1996 is het al anders met een andere CDI en spanningsregelaar (gelijk aan hoe ik het van de F650 ken).
Het draadboom schema komt ook voor geen meter overeen van die van de F650 vanaf 1994. Die is al zoals de Pegaso later ongeveer zou worden.

Wat ik vreemd vind is dat het elektrische vermogen langzaam terug komt. Het is niet ineens poef weg en later weer terug. Het is (denk ik) ineens weg en komt dan langzaam weer. Het is een beetje alsof een condensator niet vlot genoeg opgeladen wordt, maar er zit nergens een condensator.

Sluit ik de accu direct aan op de startmotor heeft hij meer dan voldoende vermogen om direct rond te slaan.

De spanningsregelaar laadt ook gewoon bij tijdens het rijden en als ik onderweg even meet houd ik ook gewoon een gezonde laadspanning.
 
Vandaag weer een stukje gereden. Zelfde probleem, maar zonder uitval van elektronica, eigenlijk zoals bij aankoop.
Direct weer gestart (onderin de toeren blijft hij lopen) en de stekkers van het contactslot er uit getrokken, geen effect en bij dezelfde gasstand en toerental valt hij weer uit.

Daarna de + kabel vanaf de accu vervangen, een andere zekeringhouder voor de kabel vanaf de accu geplaatst en een betere kabelschoen verbinding gemaakt.
Gelijkblijvend resultaat helaas.

Kabels langs het balhoofd zien er van buiten allemaal goed uit. Ditmaals is de uitval tot 2x toe op een recht stuk geweest.
 
Ook al met een ander accu'tje geprobeerd voor uitsluitsel?
Je zou toch wel verwachten dat het een contact op een print, connector of een gecorrodeerd/onderbroken draad oid zou zijn. Weet niet of je die ECU zonder te slopen inwendig kan inspecteren? Daarnaast alle voor het motorblok onnodige componenten loskoppelen en kijken hoe de motor daarop reageert bij een warm blok?
Haperende killswitch om maar even wat geks te zeggen of de schakelaar van de jiffy. Ik begrijp prima dat je de symptomen direct hier aan zou linken, maar wederom van die simpele dingen die je binnen een paar minuutjes gecheckt hebt. Het gesuggereerde contactslot niet te vergeten... Als je hier geen schema van hebt, eerst koud doormeten en checken op de werking. Vervolgens kun je dat als referentie gebruiken als het zooitje geen power meer levert.
Zomaar even wat hersenspinsels :P
 
Contactslot is dus al uitgesloten, zelfde heb ik al gedaan met de killswitch (ook die stekker kun je los trekken als hij eenmaal loopt).

Zijstandaard is opzich niet gek. Al valt hij ook in de vrij uit en kan hij gewoon starten met de zijstandaard uitgeklapt in de 1. Ga ik wel meenemen!

Ik heb alle verlichting al eens los gekoppeld, maar effect bleef gelijk. Heel veel meer zit er ook niet op.
Wat heel vreemd is en ik ook de vinger niet op kan leggen is dat het blok in de schuur gewoon onbeperkt lang blijft draaien. Ook als hij zo warm wordt dat de fan aanslaat (is me tijdens het rijden nog niet gebeurd). Elektronische componenten krijgen toch niet mee of het blok en de olie zelf ook opwarmen...
 
Klopt, maar kom ik terug in de schuur met een motor die bij meer gas/toeren uit valt en ga ik stil staan in de schuur valt hij nog steeds uit. Ook 10 minuten later.
Laat ik hem een uur staan kan ik weer een km of 5 doen voor hij weg valt.

Na wat knooien dr achter gekomen welke draad de "stop" is van de CDI. Die er maar eens uit laten met de proefrit morgen. Heb je in 1x het contactslot en stopknop te pakken, zonder andere dingen af te koppelen.

Edit: Mooi voor de historie. Er komt een zwarte draad met witte streep uit de CDI. Deze is aangesloten op 2 rood/witte draden. 1 hiervan komt vanaf je contactslot, de andere vanaf je killswitch. De CDI zet hier 12V op. Zodra er ergens contact wordt gemaakt met de massa schakelt de motor dus uit.
De stekker heb ik nu getrokken. Als het even stopt met regenen een proefrit maken.
Ik had beide (contactslot en killswitch) al een keer eerder los gekoppeld, maar nu pak ik dus ook de draden naar achteren mee. Eventuele kortsluiting onderweg is na deze test dan ook uitgesloten voor de stopinrichting.
 
Laatst bewerkt:
De stopdraden er uit gaf nog hetzelfde resultaat. Elektrisch valt niet uit, enkel de vonk valt weg.

Wat ik zo kan zien is de voeding naar de CDI/ECU onbeschadigd.
Ik ben nu op het punt aan beland dat ik de CDI/ECU wel heel erg verdenk. Is helaas voor ons stervelingen niet door te meten.

Nu waren ze bijna onvindbaar en aardig aan de prijs voor dit model.
Ik heb wel een complete draadboom, ECU, bobine, opnemer en nog wat rijwiel delen die ik nodig ben gevonden van een nieuwer type voor aardig minder geld. Als het goed is hoef ik dan alleen de stekker voor de spoelen pas te maken.
 
Het lijkt wel dat die dikke spoelen te heet zijn geworden. Wanneer ze weer warm worden dus de spanning verknooien en daarmee de CDI lam leggen.

Die rode en die roze 2 gaan naar de CDI, de andere 3 naar de gelijkrichter. Op het model vanaf 1996 zitten enkel die 3 die naar de spanningsregelaar gaan en krijgt de CDI gewoon spanning vanaf de accu via het contactslot.
Nu vraag ik mij af of ik die 3 naar de CDI ter leerring en vermaak niet zou kunnen vervangen door een + vanaf de accu.
Alleen even uit vigileren of het wel een gelijkspanning moet zijn en welke + en welke - moet zijn.
 
Dat kon wel eens bingo zijn. Het is niet (meer) gebruikelijk de CDI rechtstreeks vanaf de dynamo te voeden. Mijn oude KTM 640 Adventure heeft dat nog, die kun je dus nog aanduwen met een rotte accu, een "gewone" motor krijgt je dan niet meer aan. Ook een KLR650 heeft dat nog. Allebei ex-crossers qua ontwerp, die alleen op kickstart en zonder accu moesten kunnen lopen. Waarom een '95 Pegaso dit nog zo heeft is mij een raadsel. Maar als je de CDI voedt vanuit de accu zou ik niet weten wat er dan mis zou gaan... Toch had je goeie laadstroom dus echt dood is die dynamo ook niet.

Als dat het toch ook niet is dan blijf ik het houden op mijn eerdere verdenking van de CDI met hitte van de spanningsregelaar. Want er zit iets met temperatuur invloed in.

Ik gok dat een CDI van een later model het ook wel doet, de blokken zijn hetzelfde gebleven.
 
Laatst bewerkt:
De CDI, kabelboom en spoelen van het nieuwere model zijn compleet anders.

De 2 spoelen die verbrand zijn zijn ook de spoelen waaraan de draden naar de CDI zitten. De stroomopbrengst is dus verder goed. Ik ga eens een maniertje verzinnen om te meten wat voor waardes ik krijg vanaf de 3 draden naar de CDI. Als t gewoon gelijkstroom en massa is ga ik ter leerring en vermaak een voeding vanaf de accu leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
@SuperTanker De CDI die warm wordt van de spanningsregelaar is het niet. Spanningsregelaar afgekoppeld, accu kneitervol geladen en met de jumpstarter gestart, stuk rijden, zelfde verhaal, maar met zat stroom in de accu om de startmotor rond te laten gaan terwijl de verlichting brandt.

Inmiddels ook spoelen van een recenter model gevonden dus binnenkort de complete kabelboom, spanningsvoorziening en CDI wisselen. Ellende is als je de CDI of de spoelen wil vervangen voor nieuwer dat de ander ook moet. Deze generatie is momenteel niks van te koop in NL en via Ebay duurder dan de ombouw naar moderner waar veel meer onderdelen en wel draadboom schema's voor zijn.
 
3 fase generator met op het zicht bij 1 een fase aftakking na gelijkgericht te zijn naar de CDI unit toe .
3 fase heb je wel nodig voor een optimale laadspanning naar de accu .
Moet wel zeker weten of bedrading rechtstreeks van de accu op de cdi unit gezet mag worden ?
Misschien wordt de aftakkende wisselspanning wel in het cdi unit gelijkgericht ?
Maar als het zou kunnen, dat geeft de CDI unit tenminste de zekerheid van de juiste voeding om goed te kunnen werken. De verbrandde spoelen zou je opnieuw kunnen wikkelen ? Of laten doen .
Ook die onbetrouwbare autoklemmetjes met die bruine draden voor massa hou ik zelf niet zo van en zal beter moeten voor betrouwbaarheid . Zou ook de zoveel mogelijk de aansluitingen checken op vervuiling/corrosie of rotte verbindingen. Spanningsregelaar kun je een blokje aluminium onder plaatsen met dezelfde afmetingen en gaten, zodat deze minder heet wordt door betere warmteoverdracht .
 
De 3 fase naar de spanningsregelaar zou ik ook onveranderd laten. Pas na de spanningsregelaar zou ik inderdaad de draad naar de accu trekken. Niet uit vaste oplossing, maar gewoon om te zien of het kan.
Opnieuw wikkelen ga ik niet aan beginnen, laten doen, tsja, wat kost dat, komen we dan ook niet in de €100 regio?

Die bruine draden gaan weer weg, was om massa problemen uit te sluiten. Langdurig was het inderdaad niks geweest, maar zo voor de test mooi makkelijk, snel en goedkoop in elkaar.
De spanningsregelaar en zijn warmte zijn onschuldig aan die verhaal is aangetoond.
Ik heb nu voor ca €130 de complete elektra en ontsteking. De goedkoopste spoel die hier direct oppaste was meen ik 118 pond.
 
De bmw variant van dit model heeft als bekende kwaal dat de bedrading van het contactslot stuk wil gaan, of losraakt van het printje in de bodem van het slot. Met jouw opmerking dat tijdens een rit ALLES uitgevallen was zou ik hier ook even aandacht aan besteden.
Idd
En de bedrading vanaf/naar contact, zeker rond balhoofd
 
De oude CDI/ECU van het 1995 model wil perse wisselspanning hebben.

Komt nu om het makkelijk pas te houden een complete kabelboom van een 1997 incl bobine en ECU op. De spoelen komen van een 1998.
Als dat zo rond dinsdag/woensdag allemaal binnen is kunnen we doorpakken, als alle verlichting enz een beetje past is het ook nog wel een keer klaar.
Bijkomend voordeel is dat hier wel een draadboomschema van is.

De huidige kabelboom en al er vast af getrokken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan