Aprilia Pegaso spuugt olie!

kees230

Die hard MF'er
4 apr 2013
365
86
De Kwakel
Het betreft hier m'n Pegaso uit 1999 met bijna 50.000km. op de klok.
Na 4 à 5 maanden stilstand had ik de carbs schoon gemaakt, nieuwe choke aansluiting, naald 1 stap hoger gezet, kleppen gesteld (alleen de 5e moest bijgesteld worden), K&N luchtfilter gestoken, snorkel eraf gehaald en toen ff tanken (5 minuutjes rijden)....
Bij de pomp aan gekomen sijpelt er olie op den stoep, slang los gekomen van een olieleiding, slang weer vast gemaakt en snel naar m'n sleutelplek, want ik vertrouw het niet:?.
De werkplaats haal ik niet, de olie lijkt wel overal vandaan te komen, en de motor slaat af, na een kilometertje duwen start hij weer en haal ik de werkplaats.
Alle aansluitingen en olieleidingen gecheckt, kon nix vinden, de motor liep wel heel goed, dus ik ging de volgende dag weer 'n proefritje doen, na 5 minuten komt de olie weer overal vandaan, maar dit keer haal ik de werkplaats wel......
Ik verdacht de carterontluchting, die bij de Pegaso op de cilinderkop zit, dus de ontluchtingslang los gehaald en doorgeblazen (met perslucht), die slang komt weer in de olietank en is helemaal vrij, zet ik nu druk op de aansluiting op de cilinderkop, komt de lucht er met een lange zucht weer uit, ook met de bougie eruit en de kleppen in andere posities - en als het contact aanstaat gaat m'n oliedruklampje ook uit, wat dus betekent dat ik met de lucht druk opbouw in het oliesysteem - .
Nu verdenk ik dus 1 v/d 2 kleppen die de oliedruk in het systeem reguleren, heeft iemand hier ervaring mee????

Hoop dat ik duidelijk genoeg ben, ik vraag het hier omdat 1 klep vrij toegankelijk is, maar voor de andere moet het blok uit elkaar (zover ik op de tekeningen kan zien).
 
Hoi Kees,

weet je zeker dat het puur olie is wat eruit komt? Ik heb onlangs iemand geholpen met een Pegaso waarbij een carburateur open bleef staan>brandstof overliep in luchtfilterhuis>via carteronluchting in carter kwam> door teveel vloeistof in carter het eruit kotste. Haal je vinger eens door de olie en ruik of je benzine ruikt, en check je luchtfilterhuis op brandstof..?

Niels
 
Teveel olie erin, dacht ik ook aan, hij had echter al een 1000km. gelopen met dezelfde hoeveelheid, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk.....hoewel er dus wel eigenlijk te veel inzat:z
Bij mijn Pegaso is de carterontluchting dus niet aangesloten op het luchtfilterhuis, maar op de olie voorraad in het frame.
Overigens wel het luchtfilter gecheckt, niets vreemds ontdekt.
 
''Olie overal vandaan''.. dat is nogal vaag. Maak alles ff schoon en kijk goed waar het vandaan komt. Wat je ook kan proberen is ff je carterontluchting los en dan een rondje rijden. Waar lekt hij dan olie?
 
Nu ik er nog eens over nadenk, het grootste deel van die 1000km. had ik gereden voor die 4 à 5 maanden stilstand, en misschien heb ik gewoon geluk gehad, dat `ie toen de olie er al niet uitgooide......
Geef eerst wel verse olie+filter, en kijk dan wel wat `ie doet, doet `ie het dan nog, kan ik inderdaad carterontluchting ff lossen, om te kijken hoe of wat:}.
In ieder geval weer hartelijk dank voor het meedenken!
 
Het olie spugen is over! Helaas wordt 'ie nu wel zo heet, dat de temperatuurmeter al na 5 min. in het rood staat, de koelfan ook meteen aanslaat en niet meer afslaat (tot ik 'm uitzet dan, al blijft de fan dan nog wel ff draaien- maar dat is normaal-).
Bij het olie/filter verversen, ook in de radiator gekeken, die moest ik bijvullen met 0.5 ltr. koelvloeistof, terwijl ik die toch regelmatig check8)7....
Begin dus aan een lekke koppakking o.i.d. te denken, maar hij rookt helemaal niet ,0%, en ik heb ook geen koelvloeistof ergens op de vloer gevonden.
Wie het weet mag het zeggen!
 
Als je een lekke koppakking hebt,ga je geen koelvloeistof op de grond vinden.
Heb je het koelsysteem goed ontlucht?Ik heb een Scarver met (bijna) hetzelfde blok,en er zit rechts op de kop een ontluchtingsnippel.
Werkt je thermostaat goed?Bij mijn motor zit ie in de radiator.
 
Het olie spugen is over! Helaas wordt 'ie nu wel zo heet, dat de temperatuurmeter al na 5 min. in het rood staat, de koelfan ook meteen aanslaat en niet meer afslaat (tot ik 'm uitzet dan, al blijft de fan dan nog wel ff draaien- maar dat is normaal-).
Bij het olie/filter verversen, ook in de radiator gekeken, die moest ik bijvullen met 0.5 ltr. koelvloeistof, terwijl ik die toch regelmatig check8)7....
Begin dus aan een lekke koppakking o.i.d. te denken, maar hij rookt helemaal niet ,0%, en ik heb ook geen koelvloeistof ergens op de vloer gevonden.
Wie het weet mag het zeggen!

Het is ook mogelijk dat de koppakking op een oliekanaal lekt. Draai de pijlstok er eens uit, en houd met de olie aan de pijlstok er een brandende aansteker onder. Als het knettert weet je genoeg.
 
Ik ga nog op zoek naar de ontluchtingsnippel en thermostaat (merk trouwens wel dat er toch wel verschil is in diverse constucties/bouwjaren bij Pegaso's), en ga de aansteker test doen.
Denk toch dat ik 'm op nonactief ga zetten, krijgt wel erg veel kwaaltjes zo opeens.....

Aanstekertest gedaan, en geen geknetter}).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan