Aprilia Pegaso, toerental stopt bij 3000rpm

1 feb 2023
5
0
Dag allen,

Ik heb een vraag over mijn Aprilia Pegaso 650 (2000).
Sinds kort heb ik problemen met mijn motor. Wanneer ik de motor start loopt hij tot dat hij een aantal graden is opgewarmd als een zonnetje. Daarna kan ik zowel in stationair als in de versnelling het gas opendraaien maar blijft hij steken op 3000 toeren. (het lijkt wel alsof hij launchcontrol heeft).

Recent zijn mijn carbs eruit geweest en hebben een ultrasoon bad gekregen, ook is mijn luchtfilterbox helemaal gemaakt want deze was doordat de ontwerpende italianen hem recht boven, (en dichtbij) de uitaat hebben geplaatst aardig gesmolten aan de onderkant. Ik vroeg mij af of iemand bekend is met dit probleem of dat iemand een idee heeft wat dit zou kunnen zijn? zelf dacht ik aan wellicht de ontsteking (bobine). of toch iets met mn carbs..

alvast bedankt voor de antwoorden.

groeten,
Hein
 

Bijlagen

  • Pegaso.mov
    10,5 MB
Hmm, klinkt inderdaad als de toerenbegrenzer. Dus elektronisch begrenst. Wat vaak voorkomt (ook bij de BMW funduro) is dat de spanningsregeleaar kapot gaat. Wellicht geeft die een te grote spanning boven de 3000rpm waardoor de CDI tript. Meet de laadspanning eens op. De CDI kan uiteraard ook kapot, waardoor die niet in toeren klimt. Als de spanning goed is, kan je ook de pickup spoel controleren en doormeten.

Daarnaast benzine uiteraard, maar eigenlijk zou die dan koud ook niet erboven moeten komen.

(ps. Ik heb nog onderdelen liggen die bijna in de kliko liggen, zoek je nog iets? uitlaat, remmen, achterbrug, wat klein spul?)
 
Hmm, klinkt inderdaad als de toerenbegrenzer. Dus elektronisch begrenst. Wat vaak voorkomt (ook bij de BMW funduro) is dat de spanningsregeleaar kapot gaat. Wellicht geeft die een te grote spanning boven de 3000rpm waardoor de CDI tript. Meet de laadspanning eens op. De CDI kan uiteraard ook kapot, waardoor die niet in toeren klimt. Als de spanning goed is, kan je ook de pickup spoel controleren en doormeten.

Daarnaast benzine uiteraard, maar eigenlijk zou die dan koud ook niet erboven moeten komen.

(ps. Ik heb nog onderdelen liggen die bijna in de kliko liggen, zoek je nog iets? uitlaat, remmen, achterbrug, wat klein spul?)
Het probleem is inderdaad wel ontstaan na het wisselen van de accu naar een betere accu. Dus ik zal daar eens naar kijken, dank.

Wat betreft de onderdelen heb ik op dit moment weinig nodig. Behalve de bevestiging van de chokekabel op de carbs welke niet te bestellen is.. mocht je die nog hebben hoor ik je graag.
 
Terug
Bovenaan Onderaan