Aprilia pegaso trail 2009 stotteren koude motor

tip

MF'er
10 apr 2012
138
7
Sinds twee maanden ben ik in het bezit van een Aprilia pegaso trail uit 2009.

Tot nu toe reed de motor altijd perfect. Bij koude motor wilde hij wel eens sputteren maar zodra hij op bedrijfstemperatuur is, is er absoluut niks aan de hand en loopt hij super.

Vandaag was het sputteren zo erg dat het vermogen volledig weg viel en ik de motor aan de kant moest zetten. Toen de motor eenmaal op temperatuur was, reed hij weer als vanouds.

Waar moet ik het probleem zoeken?

Koude motor stotteren -> mengsel niet correct -> ecu krijgt verkeerde signalen van lambda (?) of lmm (?)

Bougie (iridium) is nieuw; evenals luchtfilter, olie, oliefilter en de klepspeling is correct.
 
Laatst bewerkt:
Lambda doet niet mee als de motor nog niet warm is, en het lijkt me sterk dat je een luchtmassameter hebt. Ik denk een gare inlaatluchttemperatuursensor, of een inlaatluchtdruksensor (die laatste wordt niet altijd toegepast).
 
Bedankt voor de snelle reactie!

Dit is mijn eerste moderne motor, hiervoor alleen maar oldtimers gehad dus ik heb weinig kennis m.b.t. aanwezige sensoren en metertjes.

Kan ik de inlaatluchttemperatuursensor testen of moet ik gewoon een nieuwe bestellen?
 
Dat kan, maar daar zul je even een werkplaatshandboek voor moeten scoren want daar zijn geen standaardregels
voor.

Waarschijnlijk geeft het boek een weerstandswaarde op die de sensor moet geven bij een X temperatuur. Kamertemperatuur lijkt me gezien de storing het meest relevant om te checken, mits er een waarde voor iets in de buurt van die temperatuur wordt gegeven.

Het kan ook zijn dat er geen waarde wordt opgegeven, maar dat je hem uit moet lezen. Wat dat betreft staan wederom de details in het boek en verschilt het per fiets. Als je mazzel hebt en het is een wat ouder cq simpel injectiesysteem heeft de motorfiets soms zelfdiagnose via het display. Als je pech hebt en/of het is een vrij nieuw systeem gaat diagnose met een extern systeem. Meestal is dat dealer-level of is het wel beschikbaar voor een particulier maar duur.

Edit:

Inlaatluchttemperatuursensor 2,21-2,69 ohm @ 20°C
Sensor zit in de airbox geklikt.

Koelvloeistoftemperatuursensor 2,21-2,69 Kilo ohm @ 20°C
Sensor zit volgens het boek naast de rechter framebuis/onder het zadel. Waarschijnlijk zit ie in het thermostaathuis geschroefd.

Inlaatluchtdruksensor 3,4-3,8VDC (contact aan, motor uit)
Zit in de airbox geschroefd. Meten met de stekker aangesloten. Signaaldraad is pin 2 (bruin/zwart als mijn googleschema correct is), meten tov massa uiteraard.
 
Laatst bewerkt:
Even de tank e.d. gedemonteerd.

Ik kom op een weerstand uit van 2.18 ohm. Nu weet ik dat de temperatuur niet exact 20 graden is en de meting daardoor niet 100% accuraat is. De sensor reageert echter wel direct op temperatuursinvloeden.

Het voltage dat ik meet is 4,97 volt. Meten met de sensor ingeplugd krijg ik niet voor elkaar zonder de stekker c.q. de kabels te mollen.
 
De meting hoeft in deze ook niet 100% te zijn, het is geen rare waarde weerstand die je meet en het reageren op temp wisseling is dus ook prima in orde.

Sensor zelf kan je dus wel goedkeuren.

Meten zonder sensor ingeplugd is onzinnig. Die plm. 5V die je meet is de voeding, het gaat er juist om wat het signaal vanaf de sensor doorgeeft, die moet dus 3,4 tot 3,8v zijn.

De enige manier om te meten is met dunne naaldjes die je (eventueel met een dotje siliconenvet) door de rubber afdichting aan de achterkant van de stekker prikt.

Helaas is er geen andere manier, tenzij de signaaldraad bij de ECU toegankelijker is.
 
Even de tank e.d. gedemonteerd.

Ik kom op een weerstand uit van 2.18 ohm. Nu weet ik dat de temperatuur niet exact 20 graden is en de meting daardoor niet 100% accuraat is. De sensor reageert echter wel direct op temperatuursinvloeden.

Het voltage dat ik meet is 4,97 volt. Meten met de sensor ingeplugd krijg ik niet voor elkaar zonder de stekker c.q. de kabels te mollen.

Wanneer heb je het over welke sensor? Temperatuur en luchtdruk zijn twee verschillende sensoren. De druksensor heeft 3 draden en geeft geen voltage af zonder voeding. De temperatuursensor heeft twee draden en meet je door op weerstand.
 
Excuus, in alle haast twee sensoren door elkaar gehaald.

De gemeten weerstand is van de lucht temperatuur sensor.
(evenals het gemeten voltage)

Het uitgaande voltage van de luchtdruk sensor zal ik, zodra ik tijd heb, meten.
De luchtdruk sensor; is dat de MAP sensor? Deze zit voor zover ik gisteravond kon zien niet in de airbox maar in de buurt van het injectiehuis. Kan dat kloppen?
 
2,62 ohm gemeten op de temperatuur sensor van de koelvloeistof.

Verder heb ik via het dashboard en het diagnostics menu geen codes of foutmeldingen kunnen vinden.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan