Aprilia RS 125: blok uitbouwen, ond. vervangen, adressen?..

Status
Niet open voor verdere reacties.

Topolino

Rookie
5 jul 2009
13
0
Hallo allemaal,
Zojuist aangemeld omdat ik een aantal vragen heb omtrent de Aprilia RS 125. Zo'n fiets bezit ik en heeft nog een standaard setting. Vorige week zaterdag heb ik deze in de 'semi'-soep gedraaid. Dit gebeurde op de A1 richting Amersfoort. Ik was ff lekker aan het knallen :] en plots 'wooo...oof' weg compressie |(. Eenmaal thuis, uren later en na het verwijderen van de cilinderkop en verbrandingskamer, zag ik dat er een stukje uit de zuiger was. Je kon zo op de eerste zuigerveer kijken. De schade is dus aan de rand van de zuiger, precies in het midden van de uitlaatpoort. Verder is er een warmloper te zien van het midden van de bovenrand van de uitlaatpoort tot de cilinderkop/compressiekamer.
Mij lijkt het nogwel mogelijk om de cilinder te laten reviseren d.m.v. honen en, al ik het goed heb, opnieuw een nicasilwand te laten aanbrengen. Maar voor dat het zover is heb ik wel enkele technische vragen....

De cilinder moet verwijdert worden:
- Kan dit door het blok op de machine te laten zitten of moet ik het complete blok laten zakken? Met evt. gevolg dat mijn fiets in tweeën 'breekt'. Immers, het blok zit ook vast met de bout die de achterbrug op zijn plaats houdt. Of kan ik het blok enigzins kantelen?
- Als de cilinder te reviseren valt, waar kan ik dat het beste doen? Ik zelf heb De Jager in Lutjewinkel op het oog. Maar er zullen er vast meer zijn. Rechtstreeks naar een revisiespecialist zou nog beter zijn. Iemand een idee?
- Als deze niet te reviseren valt, bij welke 'bekende Nederlandse adresjes' (zoals deze: P J Motorcycle Engineers LTD) haal ik goede onderdelen zoals cilinders, zuigers (Aprilia, Prox, Wiseco, Mahle, Mitaka, Vertex e.a), (snelle) compressie/verbrandingskamer, pakkingset, membranen, sproeiers, Ferodo remblokken etc.?
- Is de standaard compressie/verbrandingskamer nog af te draaien?
- Moeten alle rubber O-ring pakkingen m.b.t. de cilinderkop bij iedere 'operatie' vervangen worden? Of hebben deze een langer leven?

- Heeft er iemand toevallig nog een Vraagbaak voor de RS 125 te koop?

Wellicht schieten mij nog meerdere vragen te binnen als dit onderwerp loopt. Eerst wacht ik jullie reacties even af....

Vriendelijke groet,

Topolino
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,
Zojuist aangemeld omdat ik een aantal vragen heb omtrent de Aprilia RS 125. Zo'n fiets bezit ik en heeft nog een standaard setting. Vorige week zaterdag heb ik deze in de 'semi'-soep gedraaid. Dit gebeurde op de A1 richting Amersfoort. Ik was ff lekker aan het knallen :] en plots 'wooo...oof' weg compressie |(. Eenmaal thuis, uren later en na het verwijderen van de cilinderkop en verbrandingskamer, zag ik dat er een stukje uit de zuiger was. Je kon zo op de eerste zuigerveer kijken. De schade is dus aan de rand van de zuiger, precies in het midden van de uitlaatpoort. (PV wel goed afgesteld? Heeft deze hem niet geraakt?) Verder is er een warmloper te zien van het midden van de bovenrand van de uitlaatpoort tot de cilinderkop/compressiekamer.
Mij lijkt het nogwel mogelijk om de cilinder te laten reviseren d.m.v. honen en, al ik het goed heb, opnieuw een nicasilwand te laten aanbrengen. (Klopt) Maar voor dat het zover is heb ik wel enkele technische vragen....

De cilinder moet verwijdert worden:
- Kan dit door het blok op de machine te laten zitten of moet ik het complete blok laten zakken? Met evt. gevolg dat mijn fiets in tweeën 'breekt'. Immers, het blok zit ook vast met de bout die de achterbrug op zijn plaats houdt. Of kan ik het blok enigzins kantelen? (Met iets kantelen kan je de cilinder verwijderen ed. Maar heb laatst zelf ondervonden dat helemaal los halen waarschijnlijk veel prettiger werkt.)
- Als de cilinder te reviseren valt, waar kan ik dat het beste doen? Ik zelf heb De Jager in Lutjewinkel op het oog. Maar er zullen er vast meer zijn. Rechtstreeks naar een revisiespecialist zou nog beter zijn. Iemand een idee? (ATM in Oirschot of Powerseal)
- Als deze niet te reviseren valt, bij welke 'bekende Nederlandse adresjes' (zoals deze: P J Motorcycle Engineers LTD) haal ik goede onderdelen zoals cilinders, zuigers (Aprilia, Prox, Wiseco, Mahle, Mitaka, Vertex e.a), (snelle) compressie/verbrandingskamer, pakkingset, membranen, sproeiers, Ferodo remblokken etc.? (Zuigers zijn overal wel te krijgen, heb laatst wel via via (niet bevestigd) te horen gekregen dat de cilinder van een kart met Rotax blok hetzelfde is op 1 extra koelaansluiting na. Schijnt wel veel goedkoper te zijn)
- Is de standaard compressie/verbrandingskamer nog af te draaien? (Geen idee)
- Moeten alle rubber O-ring pakkingen m.b.t. de cilinderkop bij iedere 'operatie' vervangen worden? Of hebben deze een langer leven? (Gewoon vervangen)

- Heeft er iemand toevallig nog een Vraagbaak voor de RS 125 te koop?
(Voeg me op MSN ff toe stuur ik je de digitale)

Wellicht schieten mij nog meerdere vragen te binnen als dit onderwerp loopt. Eerst wacht ik jullie reacties even af....

Vriendelijke groet,

Topolino

Zie boven, en we hebben in "Sport" een RS125 topic en deze hoort in Techniek thuis, heb het alvast voor je gevraagd.
 
Laatst bewerkt:
Dat ze hem verplaatsen naar techniek. Daar zal je ook meer reactie krijgen in het 25kw gedeelte lezen niet zoveel mensen mee namelijk.

Als je zelf eens wat wil vragen aan de modjes, door dat gele driehoekje rechtboven in dit topic kan je vragen de titel te wijzigen/slotje of verplaatsen...
 
Ok. Dank je. Inmiddels heb ik dit onderwerp zelf naar 'Techniek' verplaatst met een berichtje voor de Moderator erbij.
Topic over de RS in 'Sports' heb ik niet kunnen vinden. Wellicht komt dat nog.

@ Moderator: Deze kan dicht.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan