Hallo allemaal,
Zojuist aangemeld omdat ik een aantal vragen heb omtrent de Aprilia RS 125. Zo'n fiets bezit ik en heeft nog een standaard setting. Vorige week zaterdag heb ik deze in de 'semi'-soep gedraaid. Dit gebeurde op de A1 richting Amersfoort. Ik was ff lekker aan het knallen en plots 'wooo...oof' weg compressie . Eenmaal thuis, uren later en na het verwijderen van de cilinderkop en verbrandingskamer, zag ik dat er een stukje uit de zuiger was. Je kon zo op de eerste zuigerveer kijken. De schade is dus aan de rand van de zuiger, precies in het midden van de uitlaatpoort. Verder is er een warmloper te zien van het midden van de bovenrand van de uitlaatpoort tot de cilinderkop/compressiekamer.
Mij lijkt het nogwel mogelijk om de cilinder te laten reviseren d.m.v. honen en, al ik het goed heb, opnieuw een nicasilwand te laten aanbrengen. Maar voor dat het zover is heb ik wel enkele technische vragen....
De cilinder moet verwijdert worden:
- Kan dit door het blok op de machine te laten zitten of moet ik het complete blok laten zakken? Met evt. gevolg dat mijn fiets in tweeën 'breekt'. Immers, het blok zit ook vast met de bout die de achterbrug op zijn plaats houdt. Of kan ik het blok enigzins kantelen?
- Als de cilinder te reviseren valt, waar kan ik dat het beste doen? Ik zelf heb De Jager in Lutjewinkel op het oog. Maar er zullen er vast meer zijn. Rechtstreeks naar een revisiespecialist zou nog beter zijn. Iemand een idee?
- Als deze niet te reviseren valt, bij welke 'bekende Nederlandse adresjes' (zoals deze: P J Motorcycle Engineers LTD) haal ik goede onderdelen zoals cilinders, zuigers (Aprilia, Prox, Wiseco, Mahle, Mitaka, Vertex e.a), (snelle) compressie/verbrandingskamer, pakkingset, membranen, sproeiers, Ferodo remblokken etc.?
- Is de standaard compressie/verbrandingskamer nog af te draaien?
- Moeten alle rubber O-ring pakkingen m.b.t. de cilinderkop bij iedere 'operatie' vervangen worden? Of hebben deze een langer leven?
- Heeft er iemand toevallig nog een Vraagbaak voor de RS 125 te koop?
Wellicht schieten mij nog meerdere vragen te binnen als dit onderwerp loopt. Eerst wacht ik jullie reacties even af....
Vriendelijke groet,
Topolino
Zojuist aangemeld omdat ik een aantal vragen heb omtrent de Aprilia RS 125. Zo'n fiets bezit ik en heeft nog een standaard setting. Vorige week zaterdag heb ik deze in de 'semi'-soep gedraaid. Dit gebeurde op de A1 richting Amersfoort. Ik was ff lekker aan het knallen en plots 'wooo...oof' weg compressie . Eenmaal thuis, uren later en na het verwijderen van de cilinderkop en verbrandingskamer, zag ik dat er een stukje uit de zuiger was. Je kon zo op de eerste zuigerveer kijken. De schade is dus aan de rand van de zuiger, precies in het midden van de uitlaatpoort. Verder is er een warmloper te zien van het midden van de bovenrand van de uitlaatpoort tot de cilinderkop/compressiekamer.
Mij lijkt het nogwel mogelijk om de cilinder te laten reviseren d.m.v. honen en, al ik het goed heb, opnieuw een nicasilwand te laten aanbrengen. Maar voor dat het zover is heb ik wel enkele technische vragen....
De cilinder moet verwijdert worden:
- Kan dit door het blok op de machine te laten zitten of moet ik het complete blok laten zakken? Met evt. gevolg dat mijn fiets in tweeën 'breekt'. Immers, het blok zit ook vast met de bout die de achterbrug op zijn plaats houdt. Of kan ik het blok enigzins kantelen?
- Als de cilinder te reviseren valt, waar kan ik dat het beste doen? Ik zelf heb De Jager in Lutjewinkel op het oog. Maar er zullen er vast meer zijn. Rechtstreeks naar een revisiespecialist zou nog beter zijn. Iemand een idee?
- Als deze niet te reviseren valt, bij welke 'bekende Nederlandse adresjes' (zoals deze: P J Motorcycle Engineers LTD) haal ik goede onderdelen zoals cilinders, zuigers (Aprilia, Prox, Wiseco, Mahle, Mitaka, Vertex e.a), (snelle) compressie/verbrandingskamer, pakkingset, membranen, sproeiers, Ferodo remblokken etc.?
- Is de standaard compressie/verbrandingskamer nog af te draaien?
- Moeten alle rubber O-ring pakkingen m.b.t. de cilinderkop bij iedere 'operatie' vervangen worden? Of hebben deze een langer leven?
- Heeft er iemand toevallig nog een Vraagbaak voor de RS 125 te koop?
Wellicht schieten mij nog meerdere vragen te binnen als dit onderwerp loopt. Eerst wacht ik jullie reacties even af....
Vriendelijke groet,
Topolino
Laatst bewerkt: