aprilia rs 125 startmotor probleem

Pijpker46

Die hard MF'er
15 apr 2010
495
0
Hallum
Hallo,

Ik heb onlangs een het rijbewijs behaald en een aprilia rs 125 gekocht wel met het probleem dat deze niet wou starten d.m.v. elektrische starter (aanlopen kan wel).

Als je het knopje indrukt gebeurd er wel wat.. je hoort het wel draaien ,maar de motor slaat niet aan.. weet iemand wat dit kan zijn?

een nieuwe startmotor kost 460,- pleuro dit is mij net even wat teveel.. 2e hands startmotoren zijn er niet te vinden? :? hoe kan ik dit het beste oplossen?

Groetjes,
Gerrit
 
Juist,

de startmotor draait maar de motor zelf niet.

En volgens mij is het zo dat de startmotor draait dat die tanden (nummer 2) door de snelheid uitzetten naar voren toe en een ander tandwiel (nummer 4) aandrijven die dan weer de cilinders in beweging brengt. Zo hoort het te gaan lijkt mij..

Naar mijn idee komt tandwiel 2 niet in tandwiel 4.. er is geen contact.

linkje: Aprilia - RS 125 - 1999 - Ignition unit - Parts
 
Ik ben bezig met het uit elkaar halen van de bike!

Zal zo de startmotor uit mekaar halen.. alleen,

nu kwam ik tot ontdekking dat in het plastic bakje achter de accu NIETS zat :?
Volgens mij is dit voor het koelvloeistof? Zit al het vloeistof dan in de radiateur?

En ik kwam bedrading tegen die nergens op aan is gesloten :?

Gr,
Gerrit
 
denk dat je starterkrans niet aanslaat, wat v.d.v. al opnoemt met bendix
heb ik met de cagiva mito ook eens gehad, de boel uit elkaar, reinigen en smeren
of je starterkrans mist wat tanden of is rondgesleten.

als je nu probeert te starten hoor je waarschijnlijk een soort fluittoon, startmotor asje draait hard rond maar neemt de krukas niet mee.

zorg eens voor een werkplaatshandboek, dan weet je meteen hoe alles zit met je startmotor, plastic bakje achter de accu en overbodige bedrading.

of maak voor jezelf wat fotos tijdens het sleutelen voordat je de startmotor eraf hebt en een week later niet meer weer weet hoe het ook alweer zat. ( spreek uit ervaring hahaha)
 
Vandaag startmotor er onderweg gehaald !(vraag niet hoe, er zat namelijk stukje ijzer in het inbusboutje '( )

De startmotor zelf is niks mis mee! doet het gewoon :) Alleen wat hij moet aandrijven (bendix ?) draait door!

Je kunt het gewoon rond draaien met je vinger gaat zo ligt als wat..
Terwijl dit de krukas in werking moet brengen?

Weet iemand waar hier het probleem ligt of kan zijn?

Startmotor draait --> bendix? draait --> gebeurt er niks :?

Alvast bedankt!!

Gr,
Gerrit
 
als er een bendix op zit, dan moet deze ook nog naar buiten schieten als er op de startknop gedrukt word, om de krukas aan te drijven.
als dit niet gebeurt, draait de startmotor onbelast rond zonder de krukas mee te nemen.
 
Bedankt voor je reactie! :)

Bendix zit erop ja.. deze schiet dan dus niet naar voren.

Maar waar ligt dat dan aan? te weinig centrifugale kracht?

Hoe kan ik hier achterkomen? door het vliegwiel en alles eraf te halen?

Alvast bedankt! :)
 
bendix zit in de startmotor.
als er gestart word, schiet het tandwiel naar voren/buiten om in de tanden van het vliewiel te haken en dan de boel aan te drijven.

maar is het wel een startmotor met een bendix?
doe eens een foto van de startmotor.
 
Okee super! beetje voor beetje begin ik het steeds meer te begrijpen :)

Ik moet nu helaas op bedje :(

Morgen zal ik even foto's schieten! hopelijk kan het dan opgelost worden O-)

bedankt voor de info ;)

gr,
 
bendix zit in de startmotor.
als er gestart word, schiet het tandwiel naar voren/buiten om in de tanden van het vliewiel te haken en dan de boel aan te drijven.

maar is het wel een startmotor met een bendix?
doe eens een foto van de startmotor.


Dat vraag ik mezelf ook af omdat ik dat niet ken bij een motorfiets.
Dus ik zeg van niet!

Als de startmotor losgenomen wél draait en gemonteerd niet.....zou ik eerst naar de accu kijken...Bij weerstand moet de accu harder aan het werk.
Volgende keer voor het/bij starten, de multimeter op de polen aansluiten, en aflezen tot hoever het voltage terugvalt!
Accu kan zomaar de geest geven,...ook al meet je 12/13 volt (onbelast).....dat wil nog niet zeggen dat deze nog goed is.
 
Heey hey, ik heb ook een probleempje maar dan ietsje anders euhm naamelijk me startmotor fluit s wat maar hakt niet op het vliegwiel , nu vraag ik me af, wat is er stuk? komt iets uit de startmotor of niet? het lijkt alsof het startmotor tandwieltje niet op het tandwiel van de motor aankomt?, euhm ik kan aan een andere startmotor aankomen, maar wou ik eerst heel graag weten wat kan stuk zijn voor dat ik die andere startmotor ga bestellen, wir helpt me ?
Alvast bedankt

Grtx

Joey
 
Heey hey, ik heb ook een probleempje maar dan ietsje anders euhm naamelijk me startmotor fluit s wat maar hakt niet op het vliegwiel , nu vraag ik me af, wat is er stuk? komt iets uit de startmotor of niet? het lijkt alsof het startmotor tandwieltje niet op het tandwiel van de motor aankomt?, euhm ik kan aan een andere startmotor aankomen, maar wou ik eerst heel graag weten wat kan stuk zijn voor dat ik die andere startmotor ga bestellen, wir helpt me ?
Alvast bedankt

Grtx

Joey


het zou makkelijk zijn voor een ander als je eerst zegt om wat voor motor het gaat.
als het om dezelfde motor gaat als die van TS, dan is waarschijnlijk de startkoppeling stuk.
die zit apart van de startmotor zelf.
hoe dat zit kun je bekijken via de linl die ik al eerder gaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan