Aprilia RS 660

Vergeet niet dat door de steeds hoger wordende vermogens dat marges steeds kleiner worden.
De eerste gen Street Triple zat op 106 pk, nu is dat al 123pk met de RS. Welismaar met iets meer cilinderinhoud.
Steeds hogere toerentallen, meer compressie etc komt over het algemeen de betrouwbaarheid en vooral duurzaamheid niet ten goede.

De tijd van motoren die heel lang mee gaan lijkt voorbij, motoren lijken (net als auto's) o.a. door trends die elkaar zeer snel opvolgen meer een wegwerpartikel geworden zoals bijvoorbeeld de smartphone dat is.
Misschien signaleer je inderdaad wel een nieuwe trend. De vorige was juist die van hoge betrouwbaarheid en lange lensduur. Zelfs Ducati had op het laatst een goed en zeer degelijk testastretta 950cc blok.

Hopelijk sluit Aprilia met de RS 660 aan bij de voorlaatste trend. (Anders is het een RS 666.)
 
Vergeet niet dat door de steeds hoger wordende vermogens dat marges steeds kleiner worden.
De eerste gen Street Triple zat op 106 pk, nu is dat al 123pk met de RS. Welismaar met iets meer cilinderinhoud.
Steeds hogere toerentallen, meer compressie etc komt over het algemeen de betrouwbaarheid en vooral duurzaamheid niet ten goede.

De tijd van motoren die heel lang mee gaan lijkt voorbij, motoren lijken (net als auto's) o.a. door trends die elkaar zeer snel opvolgen meer een wegwerpartikel geworden zoals bijvoorbeeld de smartphone dat is.
De onderhoudsintervallen worden ook steeds langer met de hoofdreden het uitstralen van betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten als belangrijk marketing element.
Bij de nieuwe Multistrada om de 15k verse olie en kleppen stellen 60k. 8)7
 
Laatst bewerkt:
De onderhoudsintervallen worden ook steeds langer met de hoofdreden het uitstralen van betrouwbaarheid en lage onderhoudskosten als belangrijk marketing element.
Bij de nieuwe Multistrada om de 15k verse olie en kleppen stellen 60k. 8)7
Met name uitstralen inderdaad, en dan enkel groot onderhoud.

Reken maar dat zo'n moderne motor minstens 1x per jaar bij de dealer staat voor kleine onderhoud en (software) "updates".
 
Quote:


Non Expert review on the Aprilia RS 660

It’s 2020! I am slow, out of shape, and barely know how to ride a motorcycle anymore.

With Aprilia Racers day and my buddies over at AF1 racing I got some seat time on the hyped up RS 660 at COTA (Circuit of the Americas)…. The question is, did it live up to the hype?

First I’ll do an amateurs version of breaking down the bike by categories.

Looks - This category is first, because it is the most important, right? The stylish and sleek headlights are probably going to be iconic. The fairing design is unique in that it serves purpose other than looks… but still looks great as well. Only surprise I had, was the purple was not as purple on the lava red edition as some pictures made it seem. However I’m color blind to purple and blue hues… so possibly that is why!

Engine - As a stock 100 hp engine… It is about what you expect from a twin cylinder. Quick revving. Gobs of mid range power. Very responsive and smooth. However, top of the RPM range it seems to just fall flat on its face. Also with the stock exhaust and the power falling off, it was hard to tell it was at top of RPM range. There were a few turns where my eyes were ahead and NOT on the dash looking for shift indicators and I hit the limiter. I did notice there was a mid range RPM range where it had a nice “buzz” effect on the rearsets (this could be more noticeable on the road possibly).

However, technically a tune and exhaust would resolve these “issues” I have with the bike. Hell, everyone adds an exhaust and tune on every bike anyways……….. right?

Brakes - Brembo calipers and master cylinder…. And you could tell!! I like my brake lever more in the outward position. So quickly before hitting the track the turn knob made for easy adjustment out. At COTA there are some deep and heavy braking points at the end of very long straight aways. So to say you’ll bring some speed into those corners is an understatement. With the top speed of a whopping 140mph, I was able to brake incredibly late through out my test rides. These brakes honestly held everything I as an amateur could throw at them. At times coming into turn 11, 12, and 1 at COTA the brakes were smashed, a quick auto blip downshift and a little rear tire dance brought a smile to my face. The best part is the brakes were strong, reliable, and predictable each time.

Suspension - Probably the category I know the least about, but here we go. While the suspension is adjustable, keep in mind these are demo bikes that are not going to be set up for each and every rider. For me and my weight which is a stout “quarantine fifty” the bikes seemed to be dialed in okay. The front end response was surprisingly good. Under heavy braking the feedback and response was easy to read (feel) and react appropriately. The predicability of the front end provided an easy riding experience. Through corners, turns, and hard braking I honestly felt like had a lot more time on the bike than just a couple of track day sessions. It also had me thinking it would be easy to ride and enjoy on the streets as well. The more I understood the bike the hard I pushed, thats when I felt the rear shock was about maxed out. Riding with a quick and hard pace in long sweeping turns, I certainly felt the rear end bouncing back and getting a bit “wobbly”. The rear shock may be just fine, and its a simple adjustment for my size, but also it could be the shock isn’t meant for hard/fast riding. I don’t know the answer, except I do know Aprilia already offers an Ohlins rear upgrade.......

Electronics - This is something that has gained this bike a lot of attention. Why I wondered? To me it seems to be one of the only bikes in this “New” class that offers a full electronics suite. Usually you are purchasing a high end halo bike or supersport of some kind to get all the electronics that are packed into the RS 660. The dash is friendly and pretty….. Pretty is important right? Some say, on a bike that slow you don’t need traction control. That may possibly be true for some people. However I know some riders that cant leave a driveway with out crashing! My time on the long back straight away I sat at max speed for a bit and thought… does this bike need traction control? My next lap I enter turn 11 with a rider in front of me. They were also testing an Aprilia… an RSV4 to be exact. For some reason they wanted to take a slow pace, like great grandfather with a cane walking across a parking lot slow, around the track. I thought, “Oh, I’ll under cut them coming out of turn 11. I come up on the inside, hit the throttle hard and I feel some slipping. Knowing the RS 660 has traction control I stayed on the throttle and came out ahead of the RSV4. Only for about 3 seconds though. It’s okay, I passed them braking into the next turn, and never saw them again.

Lastly my favorite part of the electronics package was the stock quick shifter. She up shifted smooth and effortlessly. The downshifting I did not have a problem with. Some did report some issues, but that seemed to come down to possible rider error. You do have to be off the throttle to do the auto blip down shift. Braking into corners and having that quick downshift ability with auto blip made it incredibly easy for me. It’s 2020, who wants to use a clutch anymore?

All in all, being out of shape, it was a blast to ride through the curves and turns, then on the long straights relax and take deep breaths! I was surprised at how agile and easy the bike was to run through the curves and corners at COTA. Smaller tracks this bike would shine even brighter. Is this bike for everyone? In terms of anyone can ride it, YES. It’s so easy to ride. In terms of taste and preference, No. It’s not going to shine for some people and that is okay. It is a global production bike, it will fit better in some areas than others.

$11,300 is a premium for the class it will compete against, or possibly be the start of a “new” class.

The bike on the street is probably going to be absolutely perfect with minimal changes needed, unless someone is looking to just customize. For me putting it on the track and testing it out in that forum made me realize if I got one I know that I would need to buy a racing exhaust, have the bike tuned, put some better tires on, and possibly upgrade the rear shock, but thats about it. I would smile each time I passed big bikes in the corners at the local track day…….

So, did it live up to the hype? For where the bike lands in terms of class and the expectations I set. Yes, it did….. BUT, I do want more power!!
 
Je kan rustig een risico nemen in je leven hoor, dan weet je weer dat je leeft. Ik heb de afgelopen 15 jaar veel nieuwe fietsen gekocht die het eerste jaar op de markt kwamen en het enige rare dat ik heb gehad was een uit elkaar gespetterde startkrans en daardoor kapotte dynamo van een KTM 90SM. Ik vergaf hem dat gelijk, aangezien de rij sensatie dit euvel ruimschoots overschrijdt en daarbij heb je ook gewoon garantie.
Er worden geen echt slechte motoren meer gemaakt door de mainstream motormerken. Ook niet in het het eerste jaar.

En, hoe is de test bevallen?

Voor mij zit er een RS voorlopig nog niet in.
Krijg veels te weinig terug voor mijn huidige (die nog maar net 5mnd oud is)
Dus die blijft nog wel even...

En ja, snap best dat de mannen moeten verdienen, maar ga zelf geen zakken met 💰 weg gooien..
 
En, hoe is de test bevallen?

Voor mij zit er een RS voorlopig nog niet in.
Krijg veels te weinig terug voor mijn huidige (die nog maar net 5mnd oud is)
Dus die blijft nog wel even...

En ja, snap best dat de mannen moeten verdienen, maar ga zelf geen zakken met 💰 weg gooien..

Wat had je in te ruilen dan?
 
🙄
Een nieuwe Z900O-)
Dat is totaal wat anders.

De Z900 is een motor die heel veel waar voor zijn geld biedt maar vindt er zelf weinig spannends aan.

Dus wil je niet meer betalen voor een fiets met minder vermogen maar wel een veel scherper rijwielgedeelte, meer beleving en Italiaans design, dan zou ik inderdaad de knaken in je zak houden.
 
Laatst bewerkt:
🙄
Een nieuwe Z900O-)
Ach, je hebt weinig afgeschreven op die oude Honda, dus nu kan wel een keertje. :P

Bij een nieuwe motor is de afschrijving het eerste jaar éénmaal over de drempel van de motorzaak naar huis het hoogste. :Y
 
Ach, je hebt weinig afgeschreven op die oude Honda, dus nu kan wel een keertje. :P

Bij een nieuwe motor is de afschrijving het eerste jaar éénmaal over de drempel van de motorzaak naar huis het hoogste. :Y
Ouwe honda?!?

Hahaha, dat is zeker waar ja...
Deur uit en 2k lichter aan waarde 8)7
 
Dat is totaal wat anders.

De Z900 is een motor die heel veel waar voor zijn geld biedt maar vindt er zelf weinig spannends aan.

Dus wil je niet meer betalen voor een fiets met minder vermogen maar wel een veel scherper rijwielgedeelte, meer beleving en Italiaans design, dan zou ik inderdaad de knaken in je zak houden.
Meer betalen is wel een heel ruim begrip dan😎
 
En, hoe is de test bevallen?

Nou, komt ie dan. Mede mogelijk gemaakt door Goedhart motoren te Bodegraven. :} ;)

Zithouding
Opstappen en wegwezen met dat ding. Wat mij opviel toen ik ging zitten is dat de zithoogte niet erg hoog is en je ook wat in de machine zit. Ik heb vrij lange benen, maar ook die vielen netjes binnen de tank. Daar had ik met mijn RSV4 wat problemen mee, dus dat is top.
De achterrem is voor een sport motor makkelijk te bedienen omdat de voetsteunen laag en wat naar voren zijn geplaatst. Zithouding prima verder, gevoel van controle. Bij het links en rechts laten overhellen tussen de benen lijkt het gewicht vrij hoog te liggen, de motor voelt wat zwaar aan.
Tijd om de motor van zijn blikken zijstandaard te halen.

9F66B4B1-EC0E-409D-A64E-F4AE608007D1.jpeg


Eerste meters
Bij opstappen valt ook wel de vering op. Deze veert vrij ver in onder mijn corona gewicht (87 kg). Even een aantal keer ploffen op de motor laat ook zien dat de demping standaard niet echt in grote mate aanwezig is. Dat is lekker comfortabel, maar bij lekker doorrijden gaat het tegenstaan.
Wegrijden gaat makkelijk, koppeling is erg fijn. Het hendeltje is niet instelbaar en staat in eerste instantie een beetje vreemd, maar dat went snel.
Er wordt door veel tests gesproken over vet koppel onderin toeren, maar ik vond het mee(tegen)vallen. Een MT-07 is helemaal onderin gezelliger, maar heeft dan ook minder topvermogen. Het geluid is alvast lekker, ook bij gasafsluiten en bij gebruik van de blipper laag in toeren, dan komt er echt een mooie ‘blip’ uit de uitlaat.

Sturen
Ondanks dat het weer niet meezat, de weg was nat, voelde het chassis erg goed aan. Ondanks dat het gewicht bij stilstand vrij hoog lijkt te liggen, merk je daar in de praktijk niets van, de fiets is neutraal en licht te sturen. Daarbij is hij ook op snelheid erg stabiel. Ik las her en der dat het Aprilia kwalijk genomen wordt dat er geen stuurdemper op zit, maar dat heeft deze fiets echt niet nodig. Bij vol gas blijft alles netjes in lijn. Mensen moeten dat stuur leren los te laten...
De vering en demping valt me tegen. Bij hard remmen voel je duidelijk de gewichtsverplaatsing in de vering en kantel je naar voren. Er komt hierdoor wel snel veel gewicht op de voorband, wat helpt snel grip op te bouwen, maar bij het lossen van de rem richting apex voel je duidelijk dat deze gewichtsverplaatsing weer richting de achterzijde gaat. Hierdoor loop je snel wijdt als je er voor gaat zitten, het geeft onrust. Wat deze fiets enorm zal helpen op circuit is dus andere cartridges aan de voorzijde en een andere schokdemper voor wat meer (uitgaande) demping. Het chassis is er in ieder geval meer dan klaar voor. Hier kan een scheermes van gemaakt worden.

55698473-74C0-4C1D-BBDB-0E3B9083956C.jpeg

Even naar huis gereden om de zithouding te vergelijken met de Pani V2 (incl. Verhoogde clipons). Je zit in de Aprilia en Op de Ducati. Aprilia hou je het langer op vol.

Remmen
Zoals gezegd is de achterrem voor een sportmotor bovengemiddeld goed te bedienen en hij werk ook echt. Op een stoplicht afrijden met je handen van het stuur blippend met je linkervoet en remmend met de rechter is heel gemakkelijk en comfortabel.
De voorrem is ook prima, meer heb je niet nodig. Hij is goed te doseren en vertraagd meer dan goed. Dit is het laatste waar ik in zou investeren op deze motor, zelfs op circuit. Wat me wel opviel is dat bij plots hard remmen, door de gewichtstransfer, de voorvering inveert, maar een soort lag heeft voor de demping begint te werken. Het is net of er te weinig olie in de voorvork zit. Het stoorde me eerlijk gezegd wel een beetje, maar ik ben misschien niet een heel goede referentie. De vering en demping zijn voor mij heel belangrijk.

Motor
Het blok is gemakkelijk en zeker niet langzaam. Het is met deze motor helemaal niet irritant om achter een C1 in de woonwijk te moeten tuffen met 25 km/h. Dat is best knap gedaan van Aprilia, aangezien het blok van 2000 tot 11.000 tpm gewoon goed bruikbaar is. Toch viel mij op dat ik ook niet echt helemaal ondersteboven was van het blok. Ik heb snel de stand ‘individual’ opgezocht met de gasreactie in de felste stand, maar echt giftig wordt het niet.
Waar ik op de MT-07 best snel verliefd was geworden op de 270 graden krukas, blijft de echte klik hier een beetje uit. Het is wel prima verder, voelt solide en betrouwbaar, maar de echte magische klik had ik niet mee. Het verbruik was gemiddeld ongeveer 16,7 km/l. Niet heel zuinig dus, maar dat boeit niemand.

Uitrusting
Dit is wel gewoon top aan deze motor. Het dashboard is prima afleesbaar met alles wat je nodig hebt, de cruisecontrol is echt een aanwinst, zeker voor sportmotor, waar je soms even je polsen wat rust wil geven op lange snelweg etappes richting het zonnige zuiden. Het zadel is zeer zacht en zit echt heel goed, en ik denk dat er met een beetje moeite ook genoeg bagage op te binden is om 2 weken met de tent lekker weg te gaan. Ik zag in de lijst accessoires ook soft cases en handvat verwarming staan.

Conclusie
En zo kwam ik na een uurtje tot de conclusie dat deze motor niet voor mij gemaakt is. De potentie is er om er ofwel een goede toer motor van te maken, of een lekkere circuitfiets. Dit laatste heeft mijn voorkeur, en ik hoop dat er in Nederland iemand opstaat op een Cup klasse te starten met deze fiets. Nog 10 kg rommel eraf, andere vering erop en knallen met dat ding, zonder compromissen.
Toch kan ik me voorstellen dat deze motor populair zal worden. Indien je gemiddeld hard doorrijdt is de vering/demping competent genoeg, hij is ruim uitgerust met electronica, praktisch voor een sport motor en voelt echt solide aan. Kijkend naar die fiets kan er simpelweg ook niet veel kapot. De opbouw van de motor zorgt ervoor dat er niet veel tijd aan de motor gewerkt hoeft te worden, dus beurtjes zullen niet heel duur zijn gok ik.
Een goede fiets voor beginners en gevorderden die veel km’s willen maken.

En nu?
Rijdend naar huis kwam ik erachter dat ik ofwel verwend, ofwel heel kritisch ben. Ik zette de KTM 1290 Super Adventure S even aan de kant om die vermaledijde TC en ABS op het achterwiel even uit te schakelen. Dit natte asfalt maakt glijden met het achterwiel net effe wat makkelijker en de powerwheelies tot de vierde versnelling worden niet zo abrupt afgekapt. Deze KTM is eigenlijk een te goede motor en doet alles wat je van hem vraagt. Soms is het een toerbuffel met bagage en passagier waar je tijdens het rijden weinig van merkt, omdat je elektronisch de veervoorspanning aan de achterzijde even kan opschroeven. Soms is het een Offroad en spring je over de bulten van het plaatselijke MTB parcours en kom je erachter dat het zand net even te diep en te mul was voor deze banden. Vaak is het een sportmotor en zit je met je bagage achter een S1000RR met je knie over het asfalt te douwen (echt gebeurd). Het kan ook met gemak een Supermoto zijn en lekker de rotonde op sliden. Als dit de benchmark is, is het moeilijk voor een fiets van 12.450 euro daar overheen te komen.
Anderzijds; laatst een ritje gemaakt op een KTM RC390, en daar had ik vreselijk veel lol op. Die motor is echt heel licht, heeft echt heel weinig vermogen en de vering is ook niet best. Maar omdat het veel meer een brommer is wil je alles ten volle benutten, en daar is de Aprilia net te veel motor voor. Net te snel om altijd volgas te gaan, net te langzaam om ook een ‘thrill’ te krijgen bij lagere snelheden.
Ik ga toch voor een zware, of een lichte, maar niet ertussenin.

AEA1CE3C-6F1D-4426-B7AA-76B7A11617C4.jpeg


Filmpje!
 
Even bagetaliseren :+ ik zag een zwarte CBR600F in je media bestanden.
😳

Zooooo, das wel een erg lange tijd geleden.
Ding was van mijn ex..
Wist helemaal niet eens dat dat er nog opstond joh😂

En dan nu: de review tot mij nemen.....
 
Grappig hoe persoonlijk bovenstaande is.
Die 1290S vond ik rijden als een paard, was echt echt echt echt echt niets voor mij (ik rijd nu 1290 GT).
Het CP2 blok van yamaha is idd het leukste 'middelzwaar' twinnetje dat ik al getest heb tot op heden, ik vind het op straat een veel leuker blok dan bv dat van de 790.
 
@pippen :t
Mooi reviewtje....

Aandachtig zitten lezen en filmpje gekeken....
Stof over na te denken.
(al ben ik meer een wat sportievere door rijder dan circuit piloot. en lettend op het verbruik:+
iets met woon/werk verkeer trippies.
Tank mij nu al scheel met de Z:+)
 
Grappig hoe persoonlijk bovenstaande is.
Die 1290S vond ik rijden als een paard, was echt echt echt echt echt niets voor mij (ik rijd nu 1290 GT).
Het CP2 blok van yamaha is idd het leukste 'middelzwaar' twinnetje dat ik al getest heb tot op heden, ik vind het op straat een veel leuker blok dan bv dat van de 790.

ik had daarvoor een Superduke 1290, en ik moest flink wennen aan het 19” voorwiel inderdaad. Vind nu vooral de zithouding irritant rechtop. Neemt niet weg dat het de motor is geworden waar ik de meeste km’s mee gemaakt is.
Volgende wordt de ik de nieuwe 1290 SD.
 
@pippen :t
Mooi reviewtje....

Aandachtig zitten lezen en filmpje gekeken....
Stof over na te denken.
(al ben ik meer een wat sportievere door rijder dan circuit piloot. en lettend op het verbruik:+
iets met woon/werk verkeer trippies.
Tank mij nu al scheel met de Z:+)

ja, dat verbruik kan beter inderdaad, maar die demo fietsjes worden meestal wel getest natuurlijk. Er stond ook nog maar 150 km op ofzo. Ik ga ervan uit dat ie wel 1:18 doet onder normale omstandigheden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tcat
Het komt in kleine lijnen overeen met wat ik dacht. 8-)
Het nét niet motorblok en de minder geschikte vering als je trackdays plant.
Maar die lijnen en kleuren zijn en zullen altijd mooi blijven....
 
Het komt in kleine lijnen overeen met wat ik dacht. 8-)
Het nét niet motorblok en de minder geschikte vering als je trackdays plant.
Maar die lijnen en kleuren zijn en zullen altijd mooi blijven....
Ik zou er sowieso even mee langs Hyperpro rijden.
Heb hier alle drie de fietsen voor/achter aangepast.
Niets bijzonders. :]

Maar een Factory versie met Öhlins is natuurlijk ook leuk. Wel even afstellen bij de specialist.
Geeft nu ook meer redenen om die er naast hebben in het programma.
 
Heb de motor even van dichtbij bekeken.
Erg mooie motor heb hem toch nog even laten staan en wacht even een jaartje of 2 af op kinderziektes.

Heb ondertussen toch een Daytona gekocht.
Ben wel benieuwd naar echte eigenaar verhalen. Zijn er al flink wat verkocht heb ik vernomen
 
Heb de motor even van dichtbij bekeken.
Erg mooie motor heb hem toch nog even laten staan en wacht even een jaartje of 2 af op kinderziektes.

Heb ondertussen toch een Daytona gekocht.
Ben wel benieuwd naar echte eigenaar verhalen. Zijn er al flink wat verkocht heb ik vernomen
Ik zit daar ook op te wachten, op verhalen van eigenaren.
Ben afgelopen zaterdag naar de paars/oranje wezen kijken. Ben er toch wel van onder de indruk. Ik kan geen 2 jaar wachten ben ik bang:).
 
Ik zit daar ook op te wachten, op verhalen van eigenaren.
Ben afgelopen zaterdag naar de paars/oranje wezen kijken. Ben er toch wel van onder de indruk. Ik kan geen 2 jaar wachten ben ik bang:).
In RL vond ik de paarse ook veel mooier dan verwacht. Zou ook mijn keus zijn!

Bij Pels motoren in de Meern staan trouwens alle kleuren om te vergelijken
 
Voor mij is de RS 660 qua concept waarschijnlijk de ideale fiets (samen met de Ducati SuperSport). Ik zoek een sportieve fiets die tegelijkertijd genoeg comfort heeft om dagelijks mee te rijden, comfortabel genoeg is om richting Eifel/Alpen te rijden, maar ook leuk/sportief genoeg is om daar én eventueel soms op het circuit te rijden. Daarbij ben ik niet al te groot (1,71m) waardoor ik ook graag een lage en lichte fiets zoek. Zodra ik dus zag dat ze bij Goedhart stonden, ben ik gelijk langs gereden. In het echt vond ik de motor nog mooier dan ik verwacht had en ben dan ook wel verliefd geworden :).

Mooie materialen, hoogwaardige uitstraling en echt Italiaanse porno op twee wielen. Heb er nog geen proefrit mee gepland, maar dat komt in het voorjaar wel. Eerst maar even een jaartje afwachten wat de lange termijn reviews gaan opleveren en natuurlijk nog wat sparen, maar op dit moment staat de fiets bovenaan mijn lijstje.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan