Aprilia RS 660

Nou...
Als de motorblokken bij Aprilia sneller moeten worden vervangen dan de motorolie bij andere merken, heb je toch best veel tijd beschikbaar om een goede klantrelatie op te bouwen (aangenomen dat een motorwissel meer wachttijd vraagt dan een oliewissel bij Aprilia)! :+
Ja, dat is een bepaalde serie. _O- ;) -O-
Net als bij mijn RSV4 in 2009.
Tot en met 2016 heeft hij geen dealer meer gezien.
Daarna alleen nog voor de aankoopkeuring richting de volgende eigenaar. O-)
 
Wat een onzin om naar de dealer te gaan om je ketting te spannen! _O-

Straks moet je nog naar je dealer als je benzine op is! :+
Vroeger stond er in de handleiding van je motorfiets hoe je kleppen moest stellen;
nu staat er dat je de koelvloeistof vooral niet moet drinken _O-
 
op MP staat al 1 te koop van iemand die er net 180km mee heeft gereden. Mocht iemand nog één willen kopen met de kop eraf.
 
Ik heb het gedaan rond de 1000km, de ketting hing er flink slap bij en naar de dealer gaan voor zo'n klein klusje is onzin.
Het viel mij op dat Aprilia alle bouten gemarkeerd heeft. Bij het weer vastdraaien heb ik de bout vastgezet tot precies aan de markering. Rond de 110nm.
Bedankt voor de info! Heb net de ketting bijgesteld en de moer zat inderdaad met ongeveer 110 Nm vast.

Valt me op dat er ook geen duidelijke markeringen bij de as zitten net als bij andere merken, dus heb beide kanten nu met een schuifmaat opgemeten en gelijk bijgesteld.
 
op MP staat al 1 te koop van iemand die er net 180km mee heeft gereden. Mocht iemand nog één willen kopen met de kop eraf.
Ik weet niet of je deze bedoeld, ik zag er ook eentje voor twee mille minder..
Even gedacht aantrekkelijk, maar dan koop ik toch wel liever een nieuwe met dealer service en net even langer garantie. :)
 
Bedankt voor de info! Heb net de ketting bijgesteld en de moer zat inderdaad met ongeveer 110 Nm vast.

Valt me op dat er ook geen duidelijke markeringen bij de as zitten net als bij andere merken, dus heb beide kanten nu met een schuifmaat opgemeten en gelijk bijgesteld.
Maar hoe bevalt hij verder?
 
Maar hoe bevalt hij verder?
Tot nu toe erg goed. Het ding heeft vooral een hele hoge fun factor en is leuk om in het weekend mee te rijden. Alles gaat heel licht en makkelijk. Hij zet bij mij elke rit wel een glimlach op mijn gezicht als ik even snel kan optrekken of een mooie bocht kan nemen. Het is echt een speeltje, maar toch verrassend comfortabel voor wat het is. Ben verder zelf ook blij met de elektronica die erop zit, vooral cruise control op de snelweg.

Er zijn wel Italiaanse eigenaardigheden. Neutraal is af en toe lastig te vinden met koude motor en de spiegels trillen soms op de snelweg. Ben er nog niet uit of dit door vibraties van de motor of door tegenwind komt. De achterrem wil ook wel eens piepen, maar goed, dat mag de pret verder niet drukken.
 
Laatst bewerkt:
Zijn dat italiaanse eigenaardigheden?
Lijkt me meer algemeen.
Benzinepomp die blijft lopen en niet starten, pas weer reset als je de plus pool van de accu afhaalt en weer plaatst,0 toeren bij stationair,die na contact uit en weer aan weer normaal is. enz
Dat is het karakter wat ik van een italiaan verwacht 👌 🤗
 
Zijn er hier al mensen die een trackday hebben gedaan met de RS660? Ik overweeg serieus om m’n KTM Duke 890R (die ik vrijwel uitsluitend voor trackdays gebruik) te verruilen voor een RS660, die ik dan voor louter circuitgebruik zou prepareren.
Daarbij denk ik dan aan een upgrade naar Öhlins (complete cartridge en veren voor) en een schokbreker met veer achter, zodat zowel ingaande als uitgaande demping volledig is in te stellen. Daarnaast worden uiteraard alle overbodige zaken verwijderd, zoals kentekenplaathouder, knipperlichten, spiegels, verlichting, duoseat, duovoetsteunen etc. Hetgeen natuurlijk ook het gewicht nog verder terugbrengt (naast de verminderde luchtweerstand door de verwijderde spiegels). Ik hoor graag ervaringen van mensen die al dergelijke aanpassingen hebben uitgevoerd.
 
Laatst bewerkt:
Zijn er hier al mensen die een trackday hebben gedaan met de RS660? Ik overweeg serieus om m’n KTM Duke 890R (die ik vrijwel uitsluitend voor trackdays gebruik) te verruilen voor een RS660, die ik dan voor louter circuitgebruik zou prepareren.
Daarbij denk ik dan aan een upgrade naar Öhlins (complete cartridge en veren voor) en een schokbreker met veer achter, zodat zowel ingaande als uitgaande demping volledig is in te stellen. Daarnaast worden uiteraard alle overbodige zaken verwijderd, zoals kentekenplaathouder, knipperlichten, spiegels, verlichting, duoseat, duovoetsteunen etc. Hetgeen natuurlijk ook het gewicht nog verder terugbrengt (naast de verminderde luchtweerstand door de verwijderde spiegels). Ik hoor graag ervaringen van mensen die al dergelijke aanpassingen hebben uitgevoerd.
Heb ik jou toevallig dit jaar een keer voorgereden op Zandvoort waar je voor het eerst was?

In 2023 komt de R7 cup naar Nederland.
Hij start volgend jaar al in andere landen.
Wel minder vermogen, maar ook interessant.
Het is niet alleen voor jonge talenten, maar ook om een brug te slaan tussen circuitdagen en een lichte en betaalbare competitie.
Ik hou het ook in de gaten. :)
 
Laatst bewerkt:
Zijn er hier al mensen die een trackday hebben gedaan met de RS660? Ik overweeg serieus om m’n KTM Duke 890R (die ik vrijwel uitsluitend voor trackdays gebruik) te verruilen voor een RS660, die ik dan voor louter circuitgebruik zou prepareren.
Daarbij denk ik dan aan een upgrade naar Öhlins (complete cartridge en veren voor) en een schokbreker met veer achter, zodat zowel ingaande als uitgaande demping volledig is in te stellen. Daarnaast worden uiteraard alle overbodige zaken verwijderd, zoals kentekenplaathouder, knipperlichten, spiegels, verlichting, duoseat, duovoetsteunen etc. Hetgeen natuurlijk ook het gewicht nog verder terugbrengt (naast de verminderde luchtweerstand door de verwijderde spiegels). Ik hoor graag ervaringen van mensen die al dergelijke aanpassingen hebben uitgevoerd.
Kun je niet beter een rsv4 aanschaffen? De rs660 is volgens mij juist een echte straatfiets
 
Heb ik jou toevallig dit jaar een keer voorgereden op Zandvoort waar je voor het eerst was?

In 2023 komt de R7 cup naar Nederland.
Hij start volgend jaar al in andere landen.
Wel minder vermogen, maar ook interessant.
Het is niet alleen voor jonge talenten, maar ook om een brug te slaan tussen circuitdagen en een lichte en betaalbare competitie.
Ik hou het ook in de gaten. :)
Zou best kunnen, ik was op 9 mei op Zandvoort met mijn Duke 890R. Daar heb ik toen wel iemand gesproken met een RS660, die ik geweldig mooi vond (en vind). Dat zou jij best eens geweest kunnen zijn :).
Zo’n cup lijkt me best leuk, maar niet op de Yamaha R7 of iets in die geest. Die heeft me echt te weinig vermogen. Die 100pk van de RS660 vind ik wel het minimum, vooral ook om toch nog een beetje mee te kunnen komen met de supersports en superbikes op reguliere trackdays, wat me met mijn Duke nu wel redelijk lukt. Ik ga er van uit dat dit met een RS660 ook wel gaat lukken ;).
 
Kun je niet beter een rsv4 aanschaffen? De rs660 is volgens mij juist een echte straatfiets
Nee, veel te snel :). Heb bv ook al een Superduke 1290R gehad waar ik trackdays mee reed, maar ik reed met lichtere, minder vermogende motoren - eerst met de Duke790 en nu met de Duke 8890R - veel snellere rondetijden (zeker 10 seconden sneller op Assen). Ik houd juist van dat hele lichte, wendbare dat deze fietsen kenmerkt, en ik vermoed dat de RS660 minstens zo lichtvoetig is als mijn Dukes.
Als de RS660 wat wordt aangepast (oa volledig instelbare Ohlins schokbreker en Andreani cartridges in de vorkpoten) is het naar mijn idee een dijk van een circuitfiets.
 
Zou best kunnen, ik was op 9 mei op Zandvoort met mijn Duke 890R. Daar heb ik toen wel iemand gesproken met een RS660, die ik geweldig mooi vond (en vind). Dat zou jij best eens geweest kunnen zijn :).
Zo’n cup lijkt me best leuk, maar niet op de Yamaha R7 of iets in die geest. Die heeft me echt te weinig vermogen. Die 100pk van de RS660 vind ik wel het minimum, vooral ook om toch nog een beetje mee te kunnen komen met de supersports en superbikes op reguliere trackdays, wat me met mijn Duke nu wel redelijk lukt. Ik ga er van uit dat dit met een RS660 ook wel gaat lukken ;).
Ik was met een S1000RR en er werd aan mij (door jou?) gevraagd of ik vaker op Zandvoort kwam en even een rondje voor kon rijden. :)

De R7 moet het beter doen dan de tijden rond de twee minuten die de steeds groter wordende groepjes met CB500 rijders momenteel doen. En in een cup zijn de motoren gelijk.
Maar natuurlijk begrijp ik je wel verder.
Ik zag hem ook liever en universeler met 100+ pk. ;)
 
Ik was met een S1000RR en er werd aan mij (door jou?) gevraagd of ik vaker op Zandvoort kwam en even een rondje voor kon rijden. :)

De R7 moet het beter doen dan de tijden rond de twee minuten die de steeds groter wordende groepjes met CB500 rijders momenteel doen. En in een cup zijn de motoren gelijk.
Maar natuurlijk begrijp ik je wel verder.
Ik zag hem ook liever en universeler met 100+ pk. ;)
Dan moet het volgens mij toch iemand anders zijn geweest (of mijn geheugen laat me sterk in de steek 8)7). Ik had trouwens ook al eerder op Zandvoort gereden (2013 of ‘14), maar nog niet op het nieuwe, aangepaste circuit.
En over die cup, het lijkt me erg leuk om met en tegen mensen te rijden die exact dezelfde motor hebben, maar ik zou niet snel een circuitmotor kopen puur en alleen om aan zo’n cup mee te doen. Ik wil een motor die me aanspreekt en bij mij en mijn rijstijl past.
 
Dan moet het volgens mij toch iemand anders zijn geweest (of mijn geheugen laat me sterk in de steek 8)7). Ik had trouwens ook al eerder op Zandvoort gereden (2013 of ‘14), maar nog niet op het nieuwe, aangepaste circuit.
Volgens mij staat het verhaal nog steeds overeind. Maar dan was het een andere 890.. voormalig 790 rijder die wel los was op Assen, maar niet op het nieuwe aangepaste circuit van Zandvoort.
Gewoon heel toevallig en dat kan ook. ;) :t
En over die cup, het lijkt me erg leuk om met en tegen mensen te rijden die exact dezelfde motor hebben, maar ik zou niet snel een circuitmotor kopen puur en alleen om aan zo’n cup mee te doen. Ik wil een motor die me aanspreekt en bij mij en mijn rijstijl past.
Vele overwegingen mogelijk inderdaad.
Ik heb ze ook en welke kant het opgaat is een luxe probleem. :+
Een cup is wel next level na circuitdagen en kan een opstapje zijn voor een andere motor.

De RS660 is ook een hele leuke fiets en dus universeler dan een R1 look a like - R7 met aangepaste toerfiets frame - blok - basis. :Y

Misschien moeten we een eigen RS cup starten. :9~ ;)
 
Volgens mij staat het verhaal nog steeds overeind. Maar dan was het een andere 890.. voormalig 790 rijder die wel los was op Assen, maar niet op het nieuwe aangepaste circuit van Zandvoort.
Gewoon heel toevallig en dat kan ook. ;) :t

Vele overwegingen mogelijk inderdaad.
Ik heb ze ook en welke kant het opgaat is een luxe probleem. :+
Een cup is wel next level na circuitdagen en kan een opstapje zijn voor een andere motor.

De RS660 is ook een hele leuke fiets en dus universeler dan een R1 look a like - R7 met aangepaste toerfiets frame - blok - basis. :Y

Misschien moeten we een eigen RS cup starten. :9~ ;)
Om alle twijfel uit de weg te ruimen even een paar fotootjes van die dag. Ook nog een linkje naar een youtube video van de eerste sessie (rear cam, zodat ik mijn rijtechniek en vooral -houding kon bestuderen). Kun je ook mijn rijlijnen even beoordelen ;) (die sowieso niet optimaal zijn wegens hier en daar natte plekken, het was verder ook een kletsnatte dag).

Zo'n RS cup zou ik trouwens best leuk vinden.
DSCF0016_klein.jpg

DSCF0021_Klein.jpg


 
Om alle twijfel uit de weg te ruimen even een paar fotootjes van die dag. Ook nog een linkje naar een youtube video van de eerste sessie (rear cam, zodat ik mijn rijtechniek en vooral -houding kon bestuderen). Kun je ook mijn rijlijnen even beoordelen ;) (die sowieso niet optimaal zijn wegens hier en daar natte plekken, het was verder ook een kletsnatte dag).

Zo'n RS cup zou ik trouwens best leuk vinden.
Bekijk bijlage 1686589
Bekijk bijlage 1686590

Nee, hij had nog maar net de baard in de keel.:+
Lekker bezig hoor. :t

Ik rij woensdag mijn eerste circuitdag dit jaar op Assen. En dan is het seizoen helaas echt wel over. :X
Misschien volgend jaar maart een voorjaarstraining in het buitenland doen.
 
Nee, hij had nog maar net de baard in de keel.:+
Lekker bezig hoor. :t

Ik rij woensdag mijn eerste circuitdag dit jaar op Assen. En dan is het seizoen helaas echt wel over. :X
Misschien volgend jaar maart een voorjaarstraining in het buitenland doen.
En ik ben al bijna met pensioen :+.

Veel plezier woensdag bij Trackdays for All op Assen. Hopelijk heb je een redelijk droge dag :].
 
En ik ben al bijna met pensioen :+.

Veel plezier woensdag bij Trackdays for All op Assen. Hopelijk heb je een redelijk droge dag :].
Dus ik heb ook nog hoop voor de toekomst. :+

Vorig jaar hier ook in oktober gereden.
De snelste groep is geen goed idee als iedereen wel op regenbanden staat.
Tenzij de zon de kletsnatte baan even snel op had laten drogen. ;)

In april wel de TOMS gedaan op Assen.
De enige ZAC race die ik had willen rijden op Zandvoort dit jaar werd helaas geannuleerd. O-)
 
Om alle twijfel uit de weg te ruimen even een paar fotootjes van die dag. Ook nog een linkje naar een youtube video van de eerste sessie (rear cam, zodat ik mijn rijtechniek en vooral -houding kon bestuderen). Kun je ook mijn rijlijnen even beoordelen ;) (die sowieso niet optimaal zijn wegens hier en daar natte plekken, het was verder ook een kletsnatte dag).

Zo'n RS cup zou ik trouwens best leuk vinden.
Bekijk bijlage 1686589
Bekijk bijlage 1686590


Tja die had wel tijd voor een paar foto's
Als ie in een set regenvelgen had geinvesteerd had ie ook in het nat kunnen rijden. 🥳
 
Tja die had wel tijd voor een paar foto's
Als ie in een set regenvelgen had geinvesteerd had ie ook in het nat kunnen rijden. 🥳
Tja, ik ben maar een gewone trackdayrijder, dus hoef niet per se (te trainen) in de regen. Maar als ik een RS660 ga kopen - die ik na inrijden volledig voor het circuit wil gaan prepareren - wil ik het wel iets serieuzer aanpakken. Dan zouden inderdaad een paar velgen met regenbanden niet zo’n gek idee zijn (of eerst de banden laten wisselen bij een bandenservice op de paddock).
 
Ik heb wel regenbanden op extra velgen.
Maar voor een gewone trackday gaan die er niet onder, dat zijn voor mij vrije trainingen om een tijd te verbeteren.
Ik krijg stress van teveel klussen de dag voor een evenement of op het evenement zelf.
Dat kan ik niet meer. Mijn heup en rug ook niet.
We zijn eensgezind. :+
Heb ze gekocht voor deelname aan een eventuele race waarbij regen onvermijdbaar is. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan