Aprilia RS 660

Op naar Belgie dan. :)
https://rs660cup.be/
Mooie fiets die KTM.
Gaaf!

Wil ik ook als ze dat dan opzetten zoals de R7 cup.. maar voor 'twee cupjes' :+ zal wel geen plek zijn. :)

PSX_20211019_112624.jpg
 
Wel benieuwd waarom je een ktm 890r wilt inruilen voor een rs660?

De 660 serie vind ik qua design mooi, qua prijsstelling en dealers is het iets minder. In regio Breda zit de importeur, maar geen dealer is de regio….
 
Wel benieuwd waarom je een ktm 890r wilt inruilen voor een rs660?

De 660 serie vind ik qua design mooi, qua prijsstelling en dealers is het iets minder. In regio Breda zit de importeur, maar geen dealer is de regio….
Ik heb twee motoren (ook nog een KTM Adventure 790), maar wilde - ook qua kosten - eigenlijk terug naar eentje, die liefst op de openbare weg voor toeren en op vakantie net zo comfortabel is en minsten zo lekker stuurt als mijn 790 adventure, maar waar ik ook een trackday mee zou kunnen doen.

Heb van alles bedacht en overwogen (o.a. Tracer 9 (GT), maar kom er steeds meer achter dat het toch teveel een compromis zou zijn, een beetje een halfslachtige oplossing. Na veel vijven en zessen en gesprekken met ervaringsdeskundigen begon ik te denken aan een lichte supersportachtige erbij ipv de Duke, louter voor op het circuit (maar geen viercilinder). Ik zou dan geen verzekering en wegenbelasting hoeven betalen, hetgeen me al gauw 1200 euro per jaar scheelt. Dat kan ik dan mooi aan trackdays en racemateriaal voor de RS660 besteden.

Ik zou volgend jaar mijn racelicentie willen halen bij CRT-Holland, en misschien zelfs een paar wedstrijden gaan rijden in het IDC, en dan is zo’n lichte supersport naar mijn idee net iets geschikter dan mijn Duke 890R (waar ik sowieso nauwelijks mee op de openbare weg rijd). Bij het IDC zou ik met de RS660 in de Dutch ProClass 600 komen te rijden, met rondetijden tussen de 1.52.0 - 2.12.0 min op Assen. Met de Dukes rijd ik daar 2.05, en ik vermoed dat ik dat met de RS660 ook makkelijk haal, vermoedelijk nog wel wat sneller (zeker in racetrim, met alle overbodige straatspullen verwijderd, slicks en aangepaste vering).

De Duke 890R rijdt super, heeft plenty vermogen, stuurt als een scheermes etc etc. Maar ik merk dat mijn rondetijden niet sneller zijn dan met de Duke 790 (105 pk) die ik daarvoor had. Meer vermogen maakt niet per se sneller. Sterker nog, ik had daarvoor een Superduke 1290R met 175 pk, waar ik iets van 10 seconden langzamer mee rondreed op Assen dan met mijn Duke 790. Ik vind lichtvoetigheid, stuurprecisie en (bochten)stabiliteit net iets belangrijker dan veel vermogen, en dat betaalt zich o.a. uit in hogere bochtensnelheden, waarbij ik af en toe gewoon ook veel dikkere superbikes (Ducati Panigale V4, S1000RR ed.) buitenom voorbij ga :).

En wat dealers betreft, ik heb een Aprilia dealer op 10 km van mijn huis (en mijn vertrouwde KTM dealer die ook redelijk dichtbij zat is net failliet). Ook dat maakt zo’n overstap naar een Aprilia net iets makkelijker.
 
En nog een kleine toevoeging: uiteraard moet ik eerst een proefrit op de RS660 hebben gemaakt voor ik kan zeggen of het iets voor me is. De Aprilia dealer hier vlakbij krjgt er over twee weken eentje binnen die al wat kilometers op de teller heeft. Daar mag ik dan op proefrijden.
 
En nog een kleine toevoeging: uiteraard moet ik eerst een proefrit op de RS660 hebben gemaakt voor ik kan zeggen of het iets voor me is. De Aprilia dealer hier vlakbij krjgt er over twee weken eentje binnen die al wat kilometers op de teller heeft. Daar mag ik dan op proefrijden.
Voordat je een beslissing neemt, misschien nog even dit verhaal lezen van een veringsexpert; Hoewel hij misschien bevooroordeeld is, raadt hij de nieuwe R7 (drie twee-cilinder) aan.
 
Laatst bewerkt:
Motoport Leek, in Leek dus.
Best apart dat ze geen krat motoren hebben staan.. MotoPort Rotterdam is het afgelopen jaar uit MotoPort gegaan, maar heeft wel alle dealerschappen meegenomen.
De enige RS die ik zag was een aflevering die klaar stond voor een klant.
In de showroom alleen een tweedehands Tuono V4. :?
 
Voordat je een beslissing neemt, misschien nog even dit verhaal lezen van een veringsexpert; Hoewel hij misschien bevooroordeeld is, raadt hij de nieuwe R7 (driecilinder) aan.
Dat zijn precies de aanpassingen die ik ook al gepland had (Andreani/Ohlins). Dat laat ik er ook meteen opzetten als ik hem zou kopen, ik was niet eens van plan om er in standaard trim op te gaan rijden. Over de clip-ons en rearsets ben ik nog niet uit, dat wii ik eerst zelf ondervnden. Ik vond juist het wat hogere stuur van mijn Duke 890R wel prettig, geeft wat meer controle, de stuurhelften van de RS660 zitten al veeeeel lager. :). De R7 is trouwens een tweecilinder (blokje van de MT07) met slechts 73 pk (lees de test in de laatste Motoplus), dat vind ik echt veel te weinig.
 
Laatst bewerkt:
Ik had een beetje scheel gekeken, dacht dat het een Tuono 660 was.
Vond hem ook wat klein, en niet zo geschikt voor de duo helaas..

PSX_20210724_120245.jpg


Wel veel vermogen. :+

PSX_20210724_120001.jpg


En ik had het moeten zien.. zelf een RSV4 gehad in 2016. De carterdeksels van het blok kan ik wel dromen. O-)
 
De R7 is trouwens een tweecilinder (blokje van de MT07) met slechts 73 pk (lees de test in de laatste Motoplus), dat vind ik echt veel te weinig.
Ja, dat vind ik ook jammer, beetje een gemiste kans.
Maar ontwikkelingstechnisch helemaal binnen het budget gebleven.
Het team mag blijven van het management.
Beetje een crisis motor. :+

Er moet maar snel een driepittter R8 komen met 140 pk. ;)
 
En nog een kleine toevoeging: uiteraard moet ik eerst een proefrit op de RS660 hebben gemaakt voor ik kan zeggen of het iets voor me is. De Aprilia dealer hier vlakbij krjgt er over twee weken eentje binnen die al wat kilometers op de teller heeft. Daar mag ik dan op proefrijden.
Bij Gebben staat er 1 te koop, dus vast een proefrit mogelijk.
 
Bij Gebben staat er 1 te koop, dus vast een proefrit mogelijk.
Die had ik gezien ja, maar ik blijf liever wat dichter in de buurt (qua dealer en onderhoud enzo). En om nu een proefrit aan te vragen terwijl ik weet dat ik die motor niet ga kopen vind ik niet kies. Wacht dus liever even de RS660 bij Motorport Leek af, die over twee week voor me klaarstaat voor een proefrit. Het seizoen is toch afgelopen, dus erg veel haast is er ook weer niet bij :)
 
  • Leuk
Waarderingen: vino
Best apart dat ze geen krat motoren hebben staan.. MotoPort Rotterdam is het afgelopen jaar uit MotoPort gegaan, maar heeft wel alle dealerschappen meegenomen.
De enige RS die ik zag was een aflevering die klaar stond voor een klant.
In de showroom alleen een tweedehands Tuono V4. :?
Bij motoport Leek hebben ze er 3 660’s in de winkel staan, twee Tuono’s en een RS660 (in de kleur die ik graag wil, lava red).
A97E83C7-B38B-4066-89F7-7905744C6126.jpeg
 
Zo te zien heb je plezier in je hobby @jabba! De 890 zal meer koppel hebben, dat is op de weg prettig maar op circuit minder van toepassing als je bochten snelheid hoger is. Zelf een paar keer met mijn Tracer 900 een rijvaardigheidstraining op circuit gedaan, het gaat wel maar niet de meest ideale motor daarvoor.

Wat kost een RS660 zonder kenteken? Voor mij geen directe optie gezien ik een elektrische auto heb zonder trekhaak. Benieuwd naar proefrit ervaringen. Wel jammer van de beperkte vering gezien de hogere prijs tov de R7.
 
Zo te zien heb je plezier in je hobby @jabba! De 890 zal meer koppel hebben, dat is op de weg prettig maar op circuit minder van toepassing als je bochten snelheid hoger is. Zelf een paar keer met mijn Tracer 900 een rijvaardigheidstraining op circuit gedaan, het gaat wel maar niet de meest ideale motor daarvoor.

Wat kost een RS660 zonder kenteken? Voor mij geen directe optie gezien ik een elektrische auto heb zonder trekhaak. Benieuwd naar proefrit ervaringen. Wel jammer van de beperkte vering gezien de hogere prijs tov de R7.
De rs660 is de betere circuit motor want het chassis is beter.
Vering kan je aanpassen, chassis niet.
De r7 heeft het (goedkope) frame van de mt07 met enkele verstevigingen.

Maar waarom een r7 of rs660 ipv een r6?
Daar moet je de vering niet upgraden (alleen veren aanpassen naar je gewicht).
Standaard is een r6 meer geschikt voor circuit.
(ik zou ook de andreani cartridges laten liggen en direct voor de ohlins cartridges gaan)
 
Als je aan een R6 denkt... Dan kan je direct een tweedehands 749R overwegen natuurlijk. Iets meer power dan de RS660, full race blok en volledig stelbaar chassis, ohlins standaard, gesmede race wielen, dikke monobloc brembo's, geen vervelende elektronica , alles voor de prijs van een rs660, met als kers op de taart, een blok dat even betrouwbaar is als dat van de Aprilia. :+

Antwoord is simpel: sommige fietsen spreken je aan, andere niet.
 
Als je aan een R6 denkt... Dan kan je direct een tweedehands 749R overwegen natuurlijk. Iets meer power dan de RS660, full race blok en volledig stelbaar chassis, ohlins standaard, gesmede race wielen, dikke monobloc brembo's, geen vervelende elektronica , alles voor de prijs van een rs660, met als kers op de taart, een blok dat even betrouwbaar is als dat van de Aprilia. :+

Antwoord is simpel: sommige fietsen spreken je aan, andere niet.
De 749R is veel minder geschikt als circuit motor.
Weinig onderdelen beschikbaar, dure onderdelen, geen electronica, onderhoudsgevoelig.
Die standaard ohlins is niet te vergelijken met "echte" aftermarket ohlins.
Ik had ook ergens gelezen dat die gesmede race wielen nauwelijks minder wegen dan moderne standaard wielen.
Een 2 cilinder ducati is ook net even moeilijker te rijden dan een r6.
Enzovoort...
 
:^

Ik ben ook wel blij met mijn soepele vierpitter, met mijn andere tweecilinder moet ik oppassen met vier versnellingen tegelijk terugschakelen.
Bam-bam-bam rem los en op het gas de bocht door. :]

Over twintig minuten de tweede sessie hier. ;)
 
De 749R is veel minder geschikt als circuit motor.
Weinig onderdelen beschikbaar, dure onderdelen, geen electronica, onderhoudsgevoelig.
Die standaard ohlins is niet te vergelijken met "echte" aftermarket ohlins.
Ik had ook ergens gelezen dat die gesmede race wielen nauwelijks minder wegen dan moderne standaard wielen.
Een 2 cilinder ducati is ook net even moeilijker te rijden dan een r6.
Enzovoort...
Dat was net het hele punt van wat ik zei.
Elk zn meug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan