Aprilia rs125 achtervering verhogen

glenne_13

MF'er
22 mei 2004
66
0
Oostende
Hallo,

Ik heb een aprilia rs125 van 2002.

Ik zou graag de achtervering verhogen, omdat die nogal laag staat (origineel) vergeleken met de 125 mito.

Ook ben ik iets zwaarder als de gemiddelde mens, dus dit zal ten goede komen ;)
Hoe doe ik dat? Ik lees dat de meeste een "blokje" tussen de vering en het chassis steken, iemand nog zo'n blokje liggen? of eventueel plannen om zelf 1 te maken?

Zijn er nog andere manieren?

Dank bij voorbaat!

Glenn
 
als ik nu zo'n tailriser koop (past dit er op?) zal die dan nie hoger staan dan dat ik gewoon die veerspanning verhoog?

Ik heb de bovenste bout aangespand, maar ik die is juist om de zachtheid in te stellen.
 
Als je kont hoger komt, zal hij wel nerveuzer sturen..

Hangt er dus ook vanaf hoeveel je de achterkant wil verhogen, truukje met het "blokje" lijkt me teveel op cheap ass booster spirit "tuning" en zou ik af raden..

Bel even aan bij je buurman, komt wel in orde _O- ....
 
jaja, niet volledig mee met dat laatste, maar we zijn nie allemaal nederlanders hé ;)

mja, het is wel een redelijk probleem, ik heb mijn rs125 al zo lang, ik kan die niet wegdoen. Ik maak nog geregeld een toertje met mijn "opgefokte brom".

Maar die vering zit echt laag (vergeleken met een R1), dus zoek ik een oplossing voor.
Met een "blokje" bedoel ik die tairisers, volgens de site past dit, maar als ik de foto's bekijk zal dit niet passen op mijn rs.

Alle hulp is welkom! (bedankt voor de reacties al zover)

Glenn
 
Zon RS125 is gebouwd door aprilia en gebasseerd op de 125cc racer, die heeft de kont ook niet zo hoog staan (denk teminste dat je dit wilt berijken, een hoger staande kont). Enige wat ik je kan aanraden is afvallen, zakt de vering minder door en is de kont iets hoger wanneer je erop zit :)
 
Een zwaardere veer erop en de demping wat zwaarder instellen als het mogelijk is .
Met verhogen van de achterkant gaan de stuureigenschappen er niet op vooruit.
 
... komaan gasten, doe eens de moeite om te lezen...

Ik wil mijn rs125 NIET op een R1 laten lijken...(zo puberaal)
Ik wil die kont gewoon een paar centimeter verhogen (zoals er zovelen doen met hun moto)

Een aprilia rs125 zit redelijk laag vergeleken met andere wegracers.
en gewicht verliezen? *D tis niet dat ik 300kg weeg en die achterkant tegen het spatbord scheurt.

Ik ben bezeten van 2takt moto's, en zo'n rs-je is nu eenmaal ontworpen voor 16-jarige die 1m60groot zijn en 45kg wegen.

Duidelijk? :}
 
Ik had een WP schokbreker op mn rs125 uit '92, kont kwam "slechts" 10mm hoger te staan.
Echter was de veer wel stugger, hetgeen jouw bovengemiddelde gewicht iets zou moeten compenseren.
Probeer anders eens rond te kijken voor een andere ( wel instelbare) schokbreker, een stuk prijziger dan een zelf een blokje frezen, maar het komt de stuureigenschappen wel ten goede :)
Je zou ook je vraag kunnen stellen op het aprilia-riders forum, daar zijn waarschijnlijk meer mensen die ervaring hebben met een rs'je ;)

Mocht je toch perse een ophoog blokje willen hebben, is het qua kosten de moeite waard om lang een technische school te gaan, ( MTS ) en daar deze opdracht aan te bieden aan een praktikant, kost je enkel een kratje bier en een paar weken wachten ;)
 
Laatst bewerkt:
110kg, maar 1m87 groot

en ik speel american football bij de beste ploeg van Belgie.
Dus da zal er ook wel iets mee te maken hebben O-)

(we hebben btw ook al vriendschappelijke wedstrijden gespeeld tegen Nederlandse ploegen, moesten er hier Football geinteresseerden zijn) ;)

Dus, zoals jullie zien. MOET die achterveer naar omhoog!
 
Ben wel eens wezen kijken bij de Amsterdam Admirals... Niet dat dat er wat toe doet :)

Maar wat is het nou? Heb je te weinig veerweg door het gewicht?

Heb je een stuggere veer nodig? Progressieve vering?

Of moet het hoger omdat je denkt dat daarmee alles weer in balans komt als je er op zit?
 
Ah, het gaat om een estetische aanpassing :)

Je beseft toch wel hoe hoog je het ook maakt, het gewoon een brommer blijft he :')

Vervang dan de vering door een iets langere. Rijgedrag veranderd dan, maar dat wist je waarschijnlijk al.

Of: (stond eerder ook al) verlaag iets aan de voorzijde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan