Aprilia rs125: speling in voorpoten

Grunneger

Rookie
7 aug 2019
4
0
Beste Forumers,

Dit voorjaar een '08 aprilia rs 125cc 2takt gekocht.
Nu voelt het bij het aanremmen met voorrem of er speling op het balhoofd zit. Dit was echter niet het geval na controle. Tijdens een race van de BOT een rs rijder gevraagd en hij vertelde me dat de speling in voorpoten van de upside down poten kan zitten. Ik heb de boel nu los en kan nu niet direct zien wat het probleem is geweest? Op YouTube meerdere video's over de keringen etc vervangen maar niks te vinden over speling op voorpoten.
Heeft iemand hier misschien er ervaring mee of advies/tips?

Mijn eerste post is een feit👍😉
 
Beter getest waar de speling vandaan kwam toen alles nog op de motor zat. Voorkant opbokken en voorwiel naar voor / achter bewegen om te voelen waar het "knikt".

Als de speling uit je poten zou moeten komen, dan zouden dat de glijbussen moeten zijn die versleten zijn, nummertje 17:
 
Thanks voor je info, dat testen waar de speling zat gedaan en dit zat hem duidelijk in de poten. Maar ik heb geen referentie materiaal hoe het hoort qua maten en dat vergelijken met wat ik nu los heb liggen om zo te concluderen wat de oorzaak was. Ik ga eens kijken of ik bij je link maten kan vinden 👍👌
 
Als de geleidebussen versleten zijn is dat vaak al te zien aan de coating die erop zit, daar komt dan een alu of koper kleur doorheen.
In sommige werkplaatshandboeken staat dat precies omschreven.

 
Speling op de vorkpoten komt wel vaker voor.
soms worden vanwege bezuinigingen zelfs het bovenste glijlager weggelaten.
zolang het lager wat achter de keerring zit, geen speling heeft, dan is er eigenlijk niets aan de hand.
dat is ook helemaal niet nadelig voor het rijgedrag.

wat ook mogelijk is dat de moer bovenop de bovenste kroonplaat niet vast genoeg zit.
is voelbaar in het stuur bij plotseling remmen of over een klinkerweg rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan