aprilia rs250

Grolsch

MF veteraan
5 mrt 2002
4.032
0
Aadorp
Mensen,

Mooi forum trouwens, m'n eerste post, en niet m'n laatste!
ik zie bekende namen van GoT hier :)
Ik ben sinds kort ook besmet met het virus, genaamd "motor verliefdheid", en ik ben dan ook begonnen met m'n rijbewijs, ik hoop het met zo'n 3 maand op tuk te hebben.

Dan wil ik graag een aprilia RS250 kopen.

m'n 1e vraag luidt als volgt.

Voldoet die RS250 aan de eisen van klein rijbewijs, en zo niet, WAT moet er verandert worden aan dat ding, en WAT zijn nou eigenlijk de regeltjes? 35< KW?

2e vraag

is die motor idd zo slecht? hard slijtende onderdelen, duur in onderhoud etc? wie heeft ervaringen met dit dingetje?

3e vraag

waar zou je zo'n motor evt. kunnen kopen, en waar ligt de prijs ongeveer op van dit schatje?

genoeg gevraagt tot zover!
 
Je mag een motor hebben met maximaal 25KW en niet meer dan 0,16 kw/kg.

Die rs is dus "te zwaar". Wat eraan moet gebeuren weet ik helaas niet.

Verder een geweldige fiets.
 
Motor is perfect voor op circuit en voor wedstrijden, maar voor lange snelwegritten absoluut niet goed. Onderhoud is inderdaad meer dan een 4takt. En verder moeten de carburateurs begrenst worden, zodat je cilinder minder benzine kan slurpen en dus bepaalde toerentallen/snelheid niet meer kan halen.

RS250 schijnt er wel geknepen te zijn. Maar geknepen 2 takts hebben grote kans op vastlopers naar horen zeggen van een bekende motordealer in west-friesland.

Dus of voor de RS125 dan maar gaan of een 4 takter...... RS250 koop je nu denk ik tussen de 10.000 en 15.000 gulden ,dus reken dat maar uit in Euro's.
 
Op dinsdag 05 maart 2002 15:52 schreef Arjo Kamphuis het volgende:
Mensen,

...verhaaltje...

2e vraag

is die motor idd zo slecht? hard slijtende onderdelen, duur in onderhoud etc? wie heeft ervaringen met dit dingetje?

3e vraag

waar zou je zo'n motor evt. kunnen kopen, en waar ligt de prijs ongeveer op van dit schatje?

genoeg gevraagd tot zover!

Motor is niet slecht... is gewoon 2-takt.
Met 2 takt heb je altijd meer onderhoud dan een viertakt, zuigers/-veren vervangen enzo.

[edit]
Plaatsen om een motor te kopen:
www.autotrader.nl
www.mobile.de
www.marktplaats.nl
www.handjekontantje.nl
[edit]
 
Laatst bewerkt:
Veel bekende namen van GoT hier! :? :(

BAH! Er zitten hier dus meer overlopers dan ik
dacht! :(

Aan de andere kant natuurlijk wel begrijpelijk dat mensen overlopen van die kneuzenkermis naar dit hemelse stukje internet :)
 
Erg mooie fiets. (ik wil er ooit nog eens één hebben) Helaas voldoet ie voor geen ene centimeter aan de eisen voor een klein rijbewijs. Ik zou het trouwens ook zonde vinden om hem daarvoor aan te passen. (dan word het wel een beetje een brommer inplaats van een motor)
 
2-takt rules! :} t rijdt gewoon fantastiesssssjjj

bochten is ie niet bij te houden, je knie is een zijwieltje ;)

Ik mis de mijne soms nog wel es hoor '(

Mzl
 
Als je geld genoeg hebt zou je er een bij moeten kopen, gewoon voor de fun! Beetje dijkjes pakken en de "grote mannen" het stront om de oren rijden, haha!
 
wat een onzin allemaal... 2T heeft NIET meer onderhoud dan 4T. !!! daar heb je alleenmaar zuigers (afentoe)te vervangen en that's it. en als je wil dat ding tunen, dan gebeurt het zo maar. maar koop dan een RD 350, die is een stukje vriendelijker voor op de normale weg.
 
wat een onzin allemaal... 2T heeft NIET meer onderhoud dan 4T. !!! daar heb je alleenmaar zuigers (afentoe)te vervangen en that's it. en als je wil dat ding tunen, dan gebeurt het zo maar. maar koop dan een RD 350, die is een stukje vriendelijker voor op de normale weg.

Wat lul je nou dom, om de 16k a 20.000km je zuigers/zuigerveren vervangen is dus WEL meer onderhoud. Ik hoef ze bij een 4T dan nog niet te vervangen hoor !!! Bovendien maak je VEEEEEEEEEEEEL meer toeren en moet je 'm ook hoog in z'n toeren houden dus meer slijtage en slijtage=meer onderhoud.
 
Wat lul je nou dom, om de 16k a 20.000km je zuigers/zuigerveren vervangen is dus WEL meer onderhoud. Ik hoef ze bij een 4T dan nog niet te vervangen hoor !!! Bovendien maak je VEEEEEEEEEEEEL meer toeren en moet je 'm ook hoog in z'n toeren houden dus meer slijtage en slijtage=meer onderhoud.

Quote:
Op zaterdag 09 maart 2002 09:25 schreef Alexx het volgende:
wat een onzin allemaal... 2T heeft NIET meer onderhoud dan 4T. !!! daar heb je alleenmaar zuigers (afentoe)te vervangen en that's it. en als je wil dat ding tunen, dan gebeurt het zo maar. maar koop dan een RD 350, die is een stukje vriendelijker voor op de normale weg.



Toch is een "normale" 2-takt niet onderhoudsgevoeliger hoor!
Alleen de "hoog" getunede die ook nog als zodanig gebruikt worden zijn aan een hoger dan gemiddelde slijtage onderhevig!
Ook hoef je niet om de haverklap olie en filters te vervangen + als er wat kapot gaat is het meestal simpel te vervangen/repareren!
4-takt heeft véél meer bewegende delen die slijten en/of kapot (kunnen) gaan.
Grootste voordeel van 2-takt vind ik dat zo,n blokje geen drol weegt en weinig kost!
Is echter eigenlijk alleen geschikt als speelgoed voor erbij, tenminste als je véél km's maakt.
En voor duo-gebruik zijn ze ook niet al te geschikt, zijn ook betere voor te vinden :}
Zuipen doen ze alleen als je er naar rijdt, maar daar zijn ze dan ook voor :P
 
Laatst bewerkt:
Spaar je toetsenbord Mar1tin ;)
Je weet toch dat JK nogal zwart/wit denkt over 2T 4T...
2T heeft niet noodzakelijk meer onderhoud nodig zoals je al zei. 't Zijn enkel wat meer essentiële dingen die wat vaker moeten vervangen worden als er veel toeren gemaakt worden.
Maar blijft toch een mooi stuk techniek, een 2T-motor. :}
 
Wat lul je nou dom, om de 16k a 20.000km je zuigers/zuigerveren vervangen is dus WEL meer onderhoud. Ik hoef ze bij een 4T dan nog niet te vervangen hoor !!! Bovendien maak je VEEEEEEEEEEEEL meer toeren en moet je 'm ook hoog in z'n toeren houden dus meer slijtage en slijtage=meer onderhoud.

Wat nou veel meer toeren? Powerband van een RS250 begint bij 8000 tpm en het max vermogen wordt geleverd bij 12000 tpm. Wil je met een 600 hard gaan dan moet die ook boven de 8000 tpm gehouden worden. Max vermogen wordt zelfs pas boven 13000 tpm geleverd.

Een tweetakt maakt dus minder toeren.
 
Spaar je toetsenbord Mar1tin ;)
Je weet toch dat JK nogal zwart/wit denkt over 2T 4T...
2T heeft niet noodzakelijk meer onderhoud nodig zoals je al zei. 't Zijn enkel wat meer essentiële dingen die wat vaker moeten vervangen worden als er veel toeren gemaakt worden.
Maar blijft toch een mooi stuk techniek, een 2T-motor. :}

Ik denk er niet TE zwart wit over, en 2T is ook een mooi stukje techniek, er wordt veel meer vermogen geput uit zo'n klein blokje. 250cc een dikke 70pk. Dat zie ik nog niet met mijn 4T blok!
En natuurlijk dat er meer wordt gedaan in minder slagen. Maar zie het zo ; voor een wegmotor, waarmee je gewoon woon-werk doet of lange afstanden wilt rijden is een 2t gewoon niet comfortabel. 2T is leuk voor een dagje lekker racen door de polder of over dijkjes heen. Ik zou niet met een 2T op vakantie gaan van Nederland naar bijv. Spanje of Italie ofzo. Dan liever een 4T motor waar je lekker op kunt zitten en die met lage toeren ook nog lekker rijd, en met hoge snelheid nog redelijk laag in de toeren zit.

En het ligt ook aan je rijstijl idd hoe vaak je iets moet vervangen, en eer je je zuigers moet vervangen, is de gemiddelde motorrijder denk ik toch wel een jaar of 2 a 3 verder. Met een 2T rijd je nou volgens mij niet 60.000km per jaar.
Vergeet overigens niet als je nieuwe zuigers erin hebt gedaan, om de eerste zoveel honderd km even rustig aan te doen ;)

En zoals hier boven ergens ook al gezegd is (of ander 2T topic ) : Ik zou ook alleen maar een 2T kopen voor erbij, voor de lol. Maar niet als primair vervoermiddel. Gewoon als een funbike.

Kon ik kiezen tussen XR250R en een 250cc 2T racertje, ja dan is de keuze snel gemaakt, de 2T natuurlijk. Maar de XR is natuurlijk om de 25kw periode af te maken voor nog weinig geld ook :)
 
Wat nou veel meer toeren? Powerband van een RS250 begint bij 8000 tpm en het max vermogen wordt geleverd bij 12000 tpm. Wil je met een 600 hard gaan dan moet die ook boven de 8000 tpm gehouden worden. Max vermogen wordt zelfs pas boven 13000 tpm geleverd.

Een tweetakt maakt dus minder toeren.

OK, maar een 4T levert bij lage toeren ook zeer goede prestaties. Dat valt bij 2T wat tegen.
 
Quote:
Op zaterdag 09 maart 2002 09:25 schreef Alexx het volgende:
wat een onzin allemaal... 2T heeft NIET meer onderhoud dan 4T. !!! daar heb je alleenmaar zuigers (afentoe)te vervangen en that's it. en als je wil dat ding tunen, dan gebeurt het zo maar. maar koop dan een RD 350, die is een stukje vriendelijker voor op de normale weg.



Toch is een "normale" 2-takt niet onderhoudsgevoeliger hoor!
Alleen de "hoog" getunede die ook nog als zodanig gebruikt worden zijn aan een hoger dan gemiddelde slijtage onderhevig!
Ook hoef je niet om de haverklap olie en filters te vervangen + als er wat kapot gaat is het meestal simpel te vervangen/repareren!
4-takt heeft véél meer bewegende delen die slijten en/of kapot (kunnen) gaan.
Grootste voordeel van 2-takt vind ik dat zo,n blokje geen drol weegt en weinig kost!
Is echter eigenlijk alleen geschikt als speelgoed voor erbij, tenminste als je véél km's maakt.
En voor duo-gebruik zijn ze ook niet al te geschikt, zijn ook betere voor te vinden :}
Zuipen doen ze alleen als je er naar rijdt, maar daar zijn ze dan ook voor :P

Ik sluit me volledig bij je aan! :]
 
Quote:
Op zaterdag 09 maart 2002 11:08 schreef JK het volgende:
[...]

Wat lul je nou dom, om de 16k a 20.000km je zuigers/zuigerveren vervangen is dus WEL meer onderhoud. Ik hoef ze bij een 4T dan nog niet te vervangen hoor !!! Bovendien maak je VEEEEEEEEEEEEL meer toeren en moet je 'm ook hoog in z'n toeren houden dus meer slijtage en slijtage=meer onderhoud.


JK moet nog veel leren. Dus jongen, doe niet zo dom (enouwehoernietuitjeneckstommelul) en luister naar jongens meet meer ervaring.
 
Terug
Bovenaan Onderaan