Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Hallo Futura rijder

Ben bezig een RSV4 sachs achterdemper . :}
Ik heb hem er op zitten maar twijfel of de uitlaatbocht tedicht bij gaspotje zit.
Er zit ruimte een vinger dik.
full

full

full


Ook ff de bobines gecheckt één is kapot.
Bij gas los hoorde ik rare klappen van daar dus
Nw besteld van citroen c8 weet niet of er verschil zit in merken

EN NOG EEN VRAAG VOOR IEDEREEN
Ik ga naar Duitsland op vakantie met de motor voor het eerst. :]
Zijn ze daar streng met geluid db. O-)
Ik heb andere dempers er op gemeten db 88 met dbkillers
 
Qua DB's zit je wel goed. Ze kijken enkel naar E-keur en DBkillers. (vooral dat laatste).

Let wel op je Xenon! hier zijn ze zeer streng in (geen xenon toegestaan op motoren). Motoren met fabriek af Xenon zijn wel toegestaan (uiteraard).
 
Mijn bobines moet ik ook nog even checken... Het EFI lampje meld er niks over en in theorie zou de motor ook niet moeten ploffen bij 1 kapotte bobine..
Maar sinds ik in Schotland ben geweest ploft mijn motor ook bij gas dicht... Of het aan de benzine van daar ligt of wat anders, misschien vervuilde gaskleppen oid? Nog even nakijken..

M'n achterlicht besloot zich ook los te laten vd motor na 87500km.. waarschijnlijk werd het gehobbel over de Schotse wegen hem teveel. Ook nog even fixxen dus.

Weet iemand of er revisiesetjes en beschermrubbertjes te krijgen zijn voor de koppelingspomp? Kwam ze niet tegen in de aprilia spares list..
Verloor langzaam aan wat koppelingsdruk op vakantie, geen zichtbare lekkage bij de cilinder maar zag wel dat in elk geval het rubbertje wat de pomp moet afschermen gescheurd is..

Verder fijne trip gehad en ondanks wat kleine dingetjes toch weer een heerlijke en betrouwbare fiets die fuut 8-)


Foto van ons reisgezelschap, foto genomen langs een mooie kustweg opweg naar Skye
full
 
Ziet er super uit Sebas!

Heb je al geprobeerd de bougie kabels een voor 1 (en weer terug te prikken) los te trekken?
Als hij dan op 1 cilinder hobbelt of uitvalt, weet je dat de andere bobine op die cilinder kapot is.

Doormeten kan wel, maar meet je enkel het primaire deel door. Secundaire deel is door een diode niet te meten.

Spare parts weet ik zo net niet. omval sensor was ook niet meer nieuw te bestellen.
 
zoals je hierboven zegt wilde ik idd nog even checken.. maargoed eerst maar eens nederlandse benzine erin.. misschien dat het scheelt.
Was wel vreemd namelijk dat hij plofte na de 1e schotse tankbeurt, verder geen verschil qua power of lopen..
 
Thanks voor de tip.
Zelfs ook al eens een revisiesetje gemonteerd op de fuut/capo?
Ik zie dat het ktm setje een andere rubberen afdichting heeft voor de pomp zelf, zal die van mij dr binnenkort eens uitpeuteren en bij roukema kijken of ze wat passends hebben daarvoor.

Als ik m'n nieuwe brug binnen heb trek ik eerst even de slave cilinder los, waarschijnlijk zit daar ook het probleem voor het verliezen vd druk op de koppelingshevel.
 
Hallo Futura rijder

Ben bezig een RSV4 sachs achterdemper . :}
Ik heb hem er op zitten maar twijfel of de uitlaatbocht tedicht bij gaspotje zit.
Er zit ruimte een vinger dik.[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ook ff de bobines gecheckt één is kapot.
Bij gas los hoorde ik rare klappen van daar dus
Nw besteld van citroen c8 weet niet of er verschil zit in merken

EN NOG EEN VRAAG VOOR IEDEREEN
Ik ga naar Duitsland op vakantie met de motor voor het eerst. :]
Zijn ze daar streng met geluid db. O-)
Ik heb andere dempers er op gemeten db 88 met dbkillers

hallo Martijn,


wist niet dat een sachs demper van een rsv4 1000 ook past. komt de lengte wel goed overeen (of is deze instelbaar ?). standaard veer is progressief 90-105 kg en m.i een beetje te zacht. je hebt meer aan een liniaire veer van ongeveer 105 kg/cm (afhankelijk van je gewicht).
gas potje zit wel dichtbij maar bedenk dat de schokdemper door omzetting van demping naar warmte ook heet zal worden. Het beste is gewoon rijden en checken hoe heet het wordt. :)

een veer 100/105 heb ik overigens nog wel liggen.
 
Het rood is een erg aparte kleur die ook veranderd in het zonlicht.

Motor zelf is als nieuw en dus ook nog geen mods gedaan, even een to-do lijstje gemaakt.
Voorband is zelfs nog origineel dus daar gaat vd week ook even een verse om.
 
Flame red eindelijk de kleur gevonden die je wou :P

De mijne is nog steeds te koop trouwens
İemand die ik blij kan maken (full modded futura. Hoeft niks aan te gebeuren) :P
 
bij de helft koste? Da's geen nederlands toch? :P

De rode fuut heeft 80.000 minder gelopen dan dr huidige blauwe, kan de nu dus weer ff vooruit voordat deze op dezelfde kmstand staat :)
 
bij de helft koste? Da's geen nederlands toch? :P

De rode fuut heeft 80.000 minder gelopen dan dr huidige blauwe, kan de nu dus weer ff vooruit voordat deze op dezelfde kmstand staat :)

Excuus. Mijn telefoon gaat zelf bedenken welke taalcorrecties hij gaat uitvoeren.

Ja! keurige motor!
 
Ook bij mij was het vorige week raak..

De koppeling had erg weinig druk en het aangrijpingspunt lag op 1cm van het handvat.
Het volledig inknijpen deed de koppeling niet meer ontgrendelen.

Het gevolg (de symptonen) zijn als volgt:
-verlies van druk op de koppelings hendel
-Aangrijpingspunt verplaatst (snel) en de versteller voor het handvat staat al op 1.
-Het remvloeistof niveau daalt in het reservoir.
-Lastig schakelen.
-Neutraal met ingeschakelde motor bijna onmogelijk te vinden.
-Motor rijd naar voren bij het stoplicht (volledig ontgrendelen van de koppeling onmogelijk).
-(zichtbare) Remolie lekage terhoogte van de slave cilinder op het blok (naast het voortandwiel).
-Zwart geworden remvloeistof (hoeft niet altijd een probleem te zijn.


De reparatie:
Het vervangen van de keering in de slave cilinder.
Kosten reparatie:
-0,5liter remvloeistof (Dot 4 of Dot5.1)
-Nieuwe keering (a 22,- (prijzen 2014 Roké motoren).
-half uur uurloon.

Beginnen met het loshalen van de slave cilinder van het blok.
Beetje wiebelen aan de zuiger doet dat deze zuiger naar buiten komt door de sterke veer aan de binnenzijde.
De keering komt gelijk in beeld.
Als de keering er zo uit ziet is hij inderdaad aan vervangen toe:
Krassen en schaafplekken rondom!
full



Nieuwe keering monteren:
full


Het reservoir doorspoelen en alle zwarte drap uit de master(reservoir) en slave cilinder halen.
full


Daarna de zuiger terug monteren met een beetje remmenvet op de keering (ATE).
De keering heeft een verende werking, dit kan de montage verlastigen. Dankzij het remmenvet moet dit makkelijk naar binnen gedrukt kunnen worden.

Het zooitje Monteren.

Hierna het reservoir vullen en beginnen met ontluchten (Zelfde als bij remmen).

en klaar! 8-)
 
Laatst bewerkt:
Ik moet mijne inderdaad ook nog doen, na Schotland eigenlijk nog weinig gereden in Nederland..
Vd week maar even fixxen.

Remvloeistof moet je niet op bezuinigen, dot 5.1 erin. Met dot 4 is het wachten op problemen. De koppelingscilinder op het blok word aardig warm en 5.1 kan daar beter tegen.

Ik weet trouwens niet of het jou opgevallen is, maar ik vind het reservoir vd koppelingspomp maar een raar harmonica rubber hebben. Hierdoor past er maar 1/3 vd vloeistof in het reservoir, als hier een vlak harmonica rubber in zou zitten heb je veel meer buffer..
Zullen ze wel over na gedacht hebben bij aprilia neem ik aan? :?
 
Ik moet mijne inderdaad ook nog doen, na Schotland eigenlijk nog weinig gereden in Nederland..
Vd week maar even fixxen.

Remvloeistof moet je niet op bezuinigen, dot 5.1 erin. Met dot 4 is het wachten op problemen. De koppelingscilinder op het blok word aardig warm en 5.1 kan daar beter tegen.

Ik weet trouwens niet of het jou opgevallen is, maar ik vind het reservoir vd koppelingspomp maar een raar harmonica rubber hebben. Hierdoor past er maar 1/3 vd vloeistof in het reservoir, als hier een vlak harmonica rubber in zou zitten heb je veel meer buffer..
Zullen ze wel over na gedacht hebben bij aprilia neem ik aan? :?

Technisch is Dot 4 ook mogelijk. Deze begint pas raar te doen (Koken van het H2O in de vloeistof) bij temperaturen van boven de 250.
Dot5.1 kan inderdaad veel meer hebben en kost echt de kop niet. Prijs verschil is 2 euro als je goed zoekt.

Ik gebruik ook enkel Dot5.1

Dat vond ik ook bijzonder! past inderdaad maar weinig in, en in eerste instantie gooi je veels te veel erin. Dit kon ik er achteraf er allemaal weer uit zuigen met een spuit omdat het anders overstroomde. :(

Waarschijnlijk is er maar weinig reservoir nodig. Het rubber is tegen het klotsen in dit geval.
 
Gister de koppelingscilinder maar even vervangen van m'n fuut, na aanleiding van drukverlies. ook meteen de koppelingspomp gecheckt.
De stofhoes vd pomp is gescheurd en bij aprilia niet los te krijgen, losse stofhoezen zijn sowieso eigenlijk niet aftermarket te krijgen.

Ik kwam er achter dat BMW ze wel los levert, dus morgen maar even langs motoport om te kijken hoeveel moeite ze willen doen voor me om de maat te checken.

Bij m'n vriendin dr nieuwe fuut meteen maar even de 'tankdop mod' gedaan, zeer vervelend die originele dop.
petrolcapmod.jpg


Next voor haar fuut is de laadsysteem mod, stationair met verlichting gaf 14v, gas tot 4000rpm daalde de laadspanning tot 13,4v..
 
Terug
Bovenaan Onderaan