Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Hallo Allen,

Ik reed (en na enige gesleutel : rij) nu alweer een paar jaartjes probleemloos met de Futura, blijft toch een prachtige machine en er moet wel heel wat aparts gebeuren wil ik hem weer weg doen. En degenen die hem voor het eerst zien geloven niet dat het model -in mijn geval- van 2002 is, blijkt maar weer dat ie zijn tijd ver vooruit was. Het is daarom alweer een heel tijdje geleden dat ik op het forum een bericht heb geplaats, ik kijk nog wel eens maar kon zelf niet zinvolle bijdragen doen. Facebook heb ik niet en kan dus ook niet naar het besloten deel over de Futura. Dus hierbij een berichtje hier op het forum. Tis meer een technische tip voor anderen die hetzelfde probleem krijgen/hebben. Wellicht is het al eens eerder voorbij gekomen, en zullen velen het al weten, maar ik had geen zin om 75 pagina's door te worstelen :)

Zoals gezegd in de eerste zin reed ik al een tijd probleemloos, maar tijdens een toertochtje enkele weken geleden begon de motor vanuit het niets opeens te knallen en te poffen in de uitlaat na het dichtdraaien van het gas. Oftewel onverbrande benzine in de uitlaat o.i.d.

Klinkt even wel stoer (klinkt een beetje als mijn 2-takt Suus GT750 waterorgel, beng-beng-beng-beng, maar daar hoort het zo), maar het is toch wel irritant en het klopt natuurlijk gewoon niet. Daarbij werd het steeds erger en bijkomend -niet onbelangrijk- probleem is dat ik op dat moment en direct erna ook een "gat in het vermogen" kreeg. En dat is niet handig als je met een trekkende motor een bocht door moet.... Had hierdoor even een oei-oei-oei momentje met een uitstapje door een verdiepte berm. Maar gelukkig alles in de benen gehouden en via een uitrit de weg weer op en dus alles nog heel gehouden. Weet je weer dat je leeft.....

Diverse doemscenario's kwamen al in mijn hoofd -en op forums- voorbij :
- ontstekings problemen, bobines, etc. etc. ?
- problemen met sluiten van de kleppen, timing van de kleppen
- gasklephuis issues
- Trottle position sensor
- brandstof afsluiter problemen
- bekabeling...
- brandstofpomp...
- zeg het maar, ik was me geestelijk al op het ergste aan het voorbereiden: dat het teveel zou worden en de Futura als project op marktplaats te koop zou komen aangezien ik er zelf niet aan toe zou komen om het op te lossen en op een gegeven moment mijn kennis ook ophoudt en het verstand en de portemonnee ook zegt: het is nu goed zo.

Maar goed eerste wat ik doe -wellicht tegen beter weten in- bij gedoe met ontsteking en dergelijke zijn de bougies vervangen. Waren er volgens het boekje nog lang niet aan toe, maar die zijn niet te duur en dan heb je het in ieder geval uitgesloten en het kan nooit geen kwaad denk ik dan maar, mits goed afgesteld op 0,6-0,7mm uiteraard, uit het doosje zitten ze er ver van af. Tis overigens wel -vind ik- een klere werk om dit bij een Futura te doen, zeker bij de rechterzijde van motor kom ik er erg slecht bij en het opdrukken van de doppen vind ik ook niet echt soepel gaan. OK, moet ook wat strak gaan, maar men kan het ook overdrijven. Met een bougie-dop-tang is het links al zwaar, maar rechts heb je daar geen ruimte voor.

Maar goed, eerst dus de tank opgeklapt om de linkerzijde te doen. En wat schetst mijn verbazing: liggen/hingen er twee slangen compleet los tussen de andere slangen (nog een wonder dat ze er nog inlagen). Deze waren transparant, aan de onderzijde afgedopt en middels clips aan elkaar gekoppeld. Ik kon deze door de breuklijnen herleiden naar een aantal verstopte T-stukken en het gasklephuis waar nog de andere stukjes aanzaten. (Ik heb helaas geen foto's genomen van de werkzaamheden).

En toen werd het me duidelijk: dit is het befaamde vacuüm-slangen-probleem waarover ik op diverse forums tijden terug wel eens wat over had gelezen, maar hier stonden de problemen die ik had niet bij en ik had het ook niet 123 verwacht, mijn Futura heeft maar krap 14000KM gelopen ben de tweede eigenaar en staat altijd binnen. Je ziet aan de slangen verder nix aan de buitenkant, maar als je de slangen in handen hebt breken ze je onder de vingers weg, ook degene die nog gewoon heel op een T-stuk of ander pilaartje zitten. Ik heb nu dus alle transparante slangen vervangen door benzineslang. Is wel lastiger om aan te brengen omdat deze in totaal dikker zijn, maar voor mij sneller en makkelijker te verkrijgen dan de speciale slangen.

Na het starten was de Futura als herboren. Het knallen en ploffen is weg, en ik heb het gevoel dat ie mooier loopt en trekt als nooit te voren, maar dat kan nu ook tussen de oren zitten. Ook het lichte pendelen in toerental bij het stationair draaien is weg, dit deed ie al vanaf het begin dat ik hem had, wou ik altijd eens naar (laten) kijken, maar goed, tijd, tijd, tijd en het was nog acceptabel en het rijden gaat dan bij mij nog voor.

Samengevat:
probleem met knallen en ploffen en vermogensverlies bij gas dicht draaien : Check de transparante leidingen en vervang ze sowieso, want dat ze er aan komen dat is wel zeker.

Heb ik nog een andere dingetje, maar dat zet ik wel even in een ander berichtje. Kan zijn dat sommige bij mijn lange verhaal van hierboven afhaken. Maar ach dacht ik als ik dan eens iets plaats dan ook maar iets langs :)

De groeten uit Drenthe van Richard
 
Hallo Allen,

Zoals in mijn vorige bericht onderaan is te lezen heb ik nog een ander dingetje:

Weet iemand of de (stalen) vervanger voor de (plastic) snelkoppeling van de brandstofleiding ook ergens in Nederland te verkrijgen is, of iemand die nog 1 heeft liggen? AF1 in de VS heeft er nog 1 liggen, maar om deze te laten opsturen is best prijzig geworden.

Dit eigenlijk nog het enige punt die ik op korte termijn aan de Futura wil aanpassen. Al ziet de huidige koppeling er nog als nieuw uit, geheel wit (en dus niet geel door de benzine) en zo te zien en te voelen ook niet broos, maar goed voorkomen is beter dan genezen.

Heeft er iemand overigens ook ervaring om het geheel als een vaste aansluiting te maken? Ik denk dan aan een messing slangkoppeling met 90 graden hoek, eventueel met verloop van de grote naar de kleine diameter.

Alvast dankt voor de reacties.

De groeten uit Drenthe van Richard
 
"Samengevat:
probleem met knallen en ploffen en vermogensverlies bij gas dicht draaien : Check de transparante leidingen en vervang ze sowieso, want dat ze er aan komen dat is wel zeker."

Bijkomend voordeel is dat je slipperclutch ook weer goed werkt maar vooral je koppeling weer lekker licht gaat.
 
"Samengevat:
probleem met knallen en ploffen en vermogensverlies bij gas dicht draaien : Check de transparante leidingen en vervang ze sowieso, want dat ze er aan komen dat is wel zeker."

Bijkomend voordeel is dat je slipperclutch ook weer goed werkt maar vooral je koppeling weer lekker licht gaat.
Ook bedankt voor de snelle reactie, gelukkig zijn er nog steeds liefhebbers van de Futura aktief.

Klopt, ik had ook het gevoel dat mijn koppeling wat lichter ging, goede aanvulling en tip voor degenen die ook hier problemen mee hebben!

Ik wil eigenlijk nog eens het sproeiertje naast de slave-clutch ook nog eens vervangen, maar dan moet ik eerst weer wat afplaktape halen om al die verschillende bouten van het linker kuipdeel te labelen. Maar dat doen we in de winter wel eens, nu eerst weer KM's maken!
 
Hey allemaal,
Ik ben een aprilia futura aan het opmaken (die rode die hier te koop stond)
Ik heb vandaag een nieuwe stator gemonteerd en ga ook een nieuwe rectifier plaatsen maar nu zat er geen originele op.
Dus de wiring mods en dergelijke zijn gedaan maar ik weet niet goed wat ik moet aanvangen met de bedrading.
De rectifier die erop zat heeft namelijk een extra verbinding welke ik niet goed weet wat ik ermee moet doen nu deze wegvalt bij de originele.

Bijgevoegd ziet u de foto's waar op de originele rectifier een 'gaatje' zit is bij de andere de zwarte kabel verbonden.
 

Bijlagen

  • thumbnail_image1 (2).jpg
    thumbnail_image1 (2).jpg
    139,6 KB · Weergaven: 17
  • thumbnail_image0 (2).jpg
    thumbnail_image0 (2).jpg
    133,7 KB · Weergaven: 16
Koper: is alles aan de motor nog origineel? Verkoper: Ja hoor, ik heb er geen verstand van dus blijf overal vanaf.
Bij de werkzaamheden voor 'n onderhoudsbeurt, tadaaa! :?

Aprilia RST 1000 Futura ZZ.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: dzow
Ik heb gisteren een nieuwe stator geplaatst en moet een van de avonden de nieuwe rectifier nog even netjes in de kabelboom solderen en dan zou hij er weer tegen moeten kunnen...
nieuwe olie zit erop, binnenkort ook ff remolie, olie vd koppeling en koelvloeistof vervangen.
welke koelvloeistof en welke olie hebben jullie op de koppeling?
 
Een kapotte stator bij 'n Futura hoor je niet veel. Ik ben geen fan van het doorsolderen van de aansluiting bij de rectifier.
Je krijgt toch overgangsweerstanden en het is niet meer los te koppelen. Koelvloeistof is Motul, die zie je tenminste in het peilreservoir.
Remvloeistof is nu Castrol, maar wordt iedere twee jaar vervangen vanwege de slave-unit. ;)
 
Een kapotte stator bij 'n Futura hoor je niet veel. Ik ben geen fan van het doorsolderen van de aansluiting bij de rectifier.
Je krijgt toch overgangsweerstanden en het is niet meer los te koppelen. Koelvloeistof is Motul, die zie je tenminste in het peilreservoir.
Remvloeistof is nu Castrol, maar wordt iedere twee jaar vervangen vanwege de slave-unit. ;)
ze zijn al door gesoldeerd dus kan ik het net zo goed opnieuw doen... anders moet ik nog stekkers gaan zoeken...
Van de stator klopt maar kreeg zwakke output dus als ik toch bezig was maar meteen mee vervangen dan is het meteen goed.
Maak het liever meteen goed van de eerste keer en de oude stukken zijn daarom nog niet weggegooid.
 
Ik heb gisteren een nieuwe stator geplaatst en moet een van de avonden de nieuwe rectifier nog even netjes in de kabelboom solderen en dan zou hij er weer tegen moeten kunnen...
nieuwe olie zit erop, binnenkort ook ff remolie, olie vd koppeling en koelvloeistof vervangen.
welke koelvloeistof en welke olie hebben jullie op de koppeling?
Nog een tip voor komende winter. Check even de lagers van je linksysteem. Aprilia maakt daar (waarom toch ...) geen smeernippels. Een paar kun je redelijk makkelijk bij, maar om ze allemaal te doen moet de tussendemper onder het blok er af. Niet moeilijk wel even een klus. Meestal staat de boel gortdroog. Als alles weer goed werkt daar heeft je achterveer een beter leven en jij een fijner verende motor :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: dzow
Ja ik ben er nog niet! Ik heb ook nog wat speling op het achterwiel dus dat moet ik ook nog even bekijken.
Ik ken de verhalen van de king bearing en de zoektocht ernaar maar dat bekijken we nog wel.

Dat linksysteem ga ik zeker nog bekijken dan! eerst even zo de motor op de baan zetten om te checken hoe goed hij is dan wil ik hem proberen wrappen en dan kan ik dan ook meteen de linkverbindingen invetten.
 
Nog een tip voor komende winter. Check even de lagers van je linksysteem. Aprilia maakt daar (waarom toch ...) geen smeernippels. Een paar kun je redelijk makkelijk bij, maar om ze allemaal te doen moet de tussendemper onder het blok er af. Niet moeilijk wel even een klus. Meestal staat de boel gortdroog. Als alles weer goed werkt daar heeft je achterveer een beter leven en jij een fijner verende motor :)
Ja, die van mij waren goed droog (ergens hier vroeger staan de foto's). Update: Pagina 60
Aan de voorste kom je niet aan zonder die middendemper er af te halen, dat moet bij mij ook nog (maar voorlopig staat de ducati in de weg op de werkplaats)
 
Hoi, ik denk er over m'n Futura te verkopen. Hij doet het nu niet. De stator geeft maar een volt of 8 op alle drie draden. ( Gemeten als wisselstroom). Nu heb ik een klein jaar geleden de stator vervangen omdat een van de drie circuits onvoldoende voltage gaf. De gelijkrichter leek goed, zover ik dat kon nameten. Maar omdat nu de nieuwe stator al na een paar honderd kilometer de geest heeft gegeven denk ik nu dat het toch de gelijkrichter is. Oftewel beide vervangen.
Omdat ik ook een Falco en een ft500 heb, gebruikte ik de Futura al weinig meer en ik heb eerlijk gezegd niet super veel zin er aan te sleutelen en er niet op te rijden. Naast de stator en gelijkrichter moet ook de achterband worden vervangen en werkt de benzine meter niet.
Voor je denkt; wat een wrak; recent de dogbone lagers vervangen, andere vork poten op laten zetten ivm corrosie rond de clamps. Nieuw dashboard op gezet, king bearing laten vervangen toen ik hem kocht ( jaar of zes terug), ketting set is minder dan 5000 km geleden vervangen, kleppen gesteld, bobines vervangen door Honda cbr's, alle benzine slangen en vacuüm slangen vervangen. Nieuwe olie.
Ongeveer 50.0000 mee gereden. Ik kan dat precies nazoeken als ik de foto van het oude Dash terug zoek.

Als iemand interesse heeft laat maar weten. Of moet ik toch er wat extra tijd en geld in steken?
 
Oja in aanvulling, xenon dimlicht, ( niet van Ali), vrijwel nieuwe brembo blokken voor en achter, staal omvlochten remleidingen voor, double bouble kuipruit, met boordgereedschap. Kleur rood. Kawasaki zx10 spiegels. Geen valschade, wel de nodige krassen en butsen.
 
Er is mij een Futura aangeboden met kuipschade vanwege een schuivertje. Lijkt mij wel leuk om er een naked van te maken. Maar als dit op niks uit loopt dan gaat hij in onderdelen weg. Is hier dan markt voor en welke onderdelen leveren nog wat geld op?
 
Onderdelen die niet meer te krijgen zijn zoals het achterlicht. Maar het zal een kleine markt zijn want er zijn er niet veel van verkocht.
 
Onderdelen die niet meer te krijgen zijn zoals het achterlicht. Maar het zal een kleine markt zijn want er zijn er niet veel van verkocht.
Heb hem maar gekocht. Volgende week halen en dan kijken we wel weer verder. Moet eerst deels weer gemonteerd worden
 
Heb hem maar gekocht. Volgende week halen en dan kijken we wel weer verder. Moet eerst deels weer gemonteerd worden
Vandaag de motor gehaald. Kom al snel tot de conclusie dat de motor weer rijdend maken er voor mij niet in zit. Dat betekent dat ik hem ga demonteren voor losse onderdelen.
 
Er is mij een Futura aangeboden met kuipschade vanwege een schuivertje. Lijkt mij wel leuk om er een naked van te maken. Maar als dit op niks uit loopt dan gaat hij in onderdelen weg. Is hier dan markt voor en welke onderdelen leveren nog wat geld op?
Zijn wel wat beelden te vinden van naked Futura's maar over het algemeen vind ik ze er niet uit zien (mijn mening). Dus het wordt sloop..... benieuwd, markt is klein en versturen naar buitenland maakt de delen vaak te duur. Kun je wat foto's plaatsen? Was het die licht grijze van MP?
 
Terug
Bovenaan Onderaan