mollos1973
Rookie
- 15 aug 2018
- 18
- 0
Hallo Allen,
Ik reed (en na enige gesleutel : rij) nu alweer een paar jaartjes probleemloos met de Futura, blijft toch een prachtige machine en er moet wel heel wat aparts gebeuren wil ik hem weer weg doen. En degenen die hem voor het eerst zien geloven niet dat het model -in mijn geval- van 2002 is, blijkt maar weer dat ie zijn tijd ver vooruit was. Het is daarom alweer een heel tijdje geleden dat ik op het forum een bericht heb geplaats, ik kijk nog wel eens maar kon zelf niet zinvolle bijdragen doen. Facebook heb ik niet en kan dus ook niet naar het besloten deel over de Futura. Dus hierbij een berichtje hier op het forum. Tis meer een technische tip voor anderen die hetzelfde probleem krijgen/hebben. Wellicht is het al eens eerder voorbij gekomen, en zullen velen het al weten, maar ik had geen zin om 75 pagina's door te worstelen
Zoals gezegd in de eerste zin reed ik al een tijd probleemloos, maar tijdens een toertochtje enkele weken geleden begon de motor vanuit het niets opeens te knallen en te poffen in de uitlaat na het dichtdraaien van het gas. Oftewel onverbrande benzine in de uitlaat o.i.d.
Klinkt even wel stoer (klinkt een beetje als mijn 2-takt Suus GT750 waterorgel, beng-beng-beng-beng, maar daar hoort het zo), maar het is toch wel irritant en het klopt natuurlijk gewoon niet. Daarbij werd het steeds erger en bijkomend -niet onbelangrijk- probleem is dat ik op dat moment en direct erna ook een "gat in het vermogen" kreeg. En dat is niet handig als je met een trekkende motor een bocht door moet.... Had hierdoor even een oei-oei-oei momentje met een uitstapje door een verdiepte berm. Maar gelukkig alles in de benen gehouden en via een uitrit de weg weer op en dus alles nog heel gehouden. Weet je weer dat je leeft.....
Diverse doemscenario's kwamen al in mijn hoofd -en op forums- voorbij :
- ontstekings problemen, bobines, etc. etc. ?
- problemen met sluiten van de kleppen, timing van de kleppen
- gasklephuis issues
- Trottle position sensor
- brandstof afsluiter problemen
- bekabeling...
- brandstofpomp...
- zeg het maar, ik was me geestelijk al op het ergste aan het voorbereiden: dat het teveel zou worden en de Futura als project op marktplaats te koop zou komen aangezien ik er zelf niet aan toe zou komen om het op te lossen en op een gegeven moment mijn kennis ook ophoudt en het verstand en de portemonnee ook zegt: het is nu goed zo.
Maar goed eerste wat ik doe -wellicht tegen beter weten in- bij gedoe met ontsteking en dergelijke zijn de bougies vervangen. Waren er volgens het boekje nog lang niet aan toe, maar die zijn niet te duur en dan heb je het in ieder geval uitgesloten en het kan nooit geen kwaad denk ik dan maar, mits goed afgesteld op 0,6-0,7mm uiteraard, uit het doosje zitten ze er ver van af. Tis overigens wel -vind ik- een klere werk om dit bij een Futura te doen, zeker bij de rechterzijde van motor kom ik er erg slecht bij en het opdrukken van de doppen vind ik ook niet echt soepel gaan. OK, moet ook wat strak gaan, maar men kan het ook overdrijven. Met een bougie-dop-tang is het links al zwaar, maar rechts heb je daar geen ruimte voor.
Maar goed, eerst dus de tank opgeklapt om de linkerzijde te doen. En wat schetst mijn verbazing: liggen/hingen er twee slangen compleet los tussen de andere slangen (nog een wonder dat ze er nog inlagen). Deze waren transparant, aan de onderzijde afgedopt en middels clips aan elkaar gekoppeld. Ik kon deze door de breuklijnen herleiden naar een aantal verstopte T-stukken en het gasklephuis waar nog de andere stukjes aanzaten. (Ik heb helaas geen foto's genomen van de werkzaamheden).
En toen werd het me duidelijk: dit is het befaamde vacuüm-slangen-probleem waarover ik op diverse forums tijden terug wel eens wat over had gelezen, maar hier stonden de problemen die ik had niet bij en ik had het ook niet 123 verwacht, mijn Futura heeft maar krap 14000KM gelopen ben de tweede eigenaar en staat altijd binnen. Je ziet aan de slangen verder nix aan de buitenkant, maar als je de slangen in handen hebt breken ze je onder de vingers weg, ook degene die nog gewoon heel op een T-stuk of ander pilaartje zitten. Ik heb nu dus alle transparante slangen vervangen door benzineslang. Is wel lastiger om aan te brengen omdat deze in totaal dikker zijn, maar voor mij sneller en makkelijker te verkrijgen dan de speciale slangen.
Na het starten was de Futura als herboren. Het knallen en ploffen is weg, en ik heb het gevoel dat ie mooier loopt en trekt als nooit te voren, maar dat kan nu ook tussen de oren zitten. Ook het lichte pendelen in toerental bij het stationair draaien is weg, dit deed ie al vanaf het begin dat ik hem had, wou ik altijd eens naar (laten) kijken, maar goed, tijd, tijd, tijd en het was nog acceptabel en het rijden gaat dan bij mij nog voor.
Samengevat:
probleem met knallen en ploffen en vermogensverlies bij gas dicht draaien : Check de transparante leidingen en vervang ze sowieso, want dat ze er aan komen dat is wel zeker.
Heb ik nog een andere dingetje, maar dat zet ik wel even in een ander berichtje. Kan zijn dat sommige bij mijn lange verhaal van hierboven afhaken. Maar ach dacht ik als ik dan eens iets plaats dan ook maar iets langs
De groeten uit Drenthe van Richard
Ik reed (en na enige gesleutel : rij) nu alweer een paar jaartjes probleemloos met de Futura, blijft toch een prachtige machine en er moet wel heel wat aparts gebeuren wil ik hem weer weg doen. En degenen die hem voor het eerst zien geloven niet dat het model -in mijn geval- van 2002 is, blijkt maar weer dat ie zijn tijd ver vooruit was. Het is daarom alweer een heel tijdje geleden dat ik op het forum een bericht heb geplaats, ik kijk nog wel eens maar kon zelf niet zinvolle bijdragen doen. Facebook heb ik niet en kan dus ook niet naar het besloten deel over de Futura. Dus hierbij een berichtje hier op het forum. Tis meer een technische tip voor anderen die hetzelfde probleem krijgen/hebben. Wellicht is het al eens eerder voorbij gekomen, en zullen velen het al weten, maar ik had geen zin om 75 pagina's door te worstelen
Zoals gezegd in de eerste zin reed ik al een tijd probleemloos, maar tijdens een toertochtje enkele weken geleden begon de motor vanuit het niets opeens te knallen en te poffen in de uitlaat na het dichtdraaien van het gas. Oftewel onverbrande benzine in de uitlaat o.i.d.
Klinkt even wel stoer (klinkt een beetje als mijn 2-takt Suus GT750 waterorgel, beng-beng-beng-beng, maar daar hoort het zo), maar het is toch wel irritant en het klopt natuurlijk gewoon niet. Daarbij werd het steeds erger en bijkomend -niet onbelangrijk- probleem is dat ik op dat moment en direct erna ook een "gat in het vermogen" kreeg. En dat is niet handig als je met een trekkende motor een bocht door moet.... Had hierdoor even een oei-oei-oei momentje met een uitstapje door een verdiepte berm. Maar gelukkig alles in de benen gehouden en via een uitrit de weg weer op en dus alles nog heel gehouden. Weet je weer dat je leeft.....
Diverse doemscenario's kwamen al in mijn hoofd -en op forums- voorbij :
- ontstekings problemen, bobines, etc. etc. ?
- problemen met sluiten van de kleppen, timing van de kleppen
- gasklephuis issues
- Trottle position sensor
- brandstof afsluiter problemen
- bekabeling...
- brandstofpomp...
- zeg het maar, ik was me geestelijk al op het ergste aan het voorbereiden: dat het teveel zou worden en de Futura als project op marktplaats te koop zou komen aangezien ik er zelf niet aan toe zou komen om het op te lossen en op een gegeven moment mijn kennis ook ophoudt en het verstand en de portemonnee ook zegt: het is nu goed zo.
Maar goed eerste wat ik doe -wellicht tegen beter weten in- bij gedoe met ontsteking en dergelijke zijn de bougies vervangen. Waren er volgens het boekje nog lang niet aan toe, maar die zijn niet te duur en dan heb je het in ieder geval uitgesloten en het kan nooit geen kwaad denk ik dan maar, mits goed afgesteld op 0,6-0,7mm uiteraard, uit het doosje zitten ze er ver van af. Tis overigens wel -vind ik- een klere werk om dit bij een Futura te doen, zeker bij de rechterzijde van motor kom ik er erg slecht bij en het opdrukken van de doppen vind ik ook niet echt soepel gaan. OK, moet ook wat strak gaan, maar men kan het ook overdrijven. Met een bougie-dop-tang is het links al zwaar, maar rechts heb je daar geen ruimte voor.
Maar goed, eerst dus de tank opgeklapt om de linkerzijde te doen. En wat schetst mijn verbazing: liggen/hingen er twee slangen compleet los tussen de andere slangen (nog een wonder dat ze er nog inlagen). Deze waren transparant, aan de onderzijde afgedopt en middels clips aan elkaar gekoppeld. Ik kon deze door de breuklijnen herleiden naar een aantal verstopte T-stukken en het gasklephuis waar nog de andere stukjes aanzaten. (Ik heb helaas geen foto's genomen van de werkzaamheden).
En toen werd het me duidelijk: dit is het befaamde vacuüm-slangen-probleem waarover ik op diverse forums tijden terug wel eens wat over had gelezen, maar hier stonden de problemen die ik had niet bij en ik had het ook niet 123 verwacht, mijn Futura heeft maar krap 14000KM gelopen ben de tweede eigenaar en staat altijd binnen. Je ziet aan de slangen verder nix aan de buitenkant, maar als je de slangen in handen hebt breken ze je onder de vingers weg, ook degene die nog gewoon heel op een T-stuk of ander pilaartje zitten. Ik heb nu dus alle transparante slangen vervangen door benzineslang. Is wel lastiger om aan te brengen omdat deze in totaal dikker zijn, maar voor mij sneller en makkelijker te verkrijgen dan de speciale slangen.
Na het starten was de Futura als herboren. Het knallen en ploffen is weg, en ik heb het gevoel dat ie mooier loopt en trekt als nooit te voren, maar dat kan nu ook tussen de oren zitten. Ook het lichte pendelen in toerental bij het stationair draaien is weg, dit deed ie al vanaf het begin dat ik hem had, wou ik altijd eens naar (laten) kijken, maar goed, tijd, tijd, tijd en het was nog acceptabel en het rijden gaat dan bij mij nog voor.
Samengevat:
probleem met knallen en ploffen en vermogensverlies bij gas dicht draaien : Check de transparante leidingen en vervang ze sowieso, want dat ze er aan komen dat is wel zeker.
Heb ik nog een andere dingetje, maar dat zet ik wel even in een ander berichtje. Kan zijn dat sommige bij mijn lange verhaal van hierboven afhaken. Maar ach dacht ik als ik dan eens iets plaats dan ook maar iets langs
De groeten uit Drenthe van Richard