Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Het was rond half twaalf. Zou zweren dat het een zwarte was.. Jouw kleurstelling is overigens de mooiste! ;)
 
Arjan,

Het zal idd wat later zijn geweest. Misschien was je afgeleid door de zwart leren combi. Je bent nu wel Brabander af zie ik. Je hoeft alleen de brug maar over om weer bij ons te komen carnavallen. ;)

Hoi Rene,

Nee geen spijt hoor. Wilde weer wat te knutselen hebben na aanschaf van de KTM en verkoop van de GT. We hadden niet gedacht dat Adventure ook voor duo gebruik zo goed zou zijn.

Een V-twin adept geworden dus.

Deze Fuut heeft net als de jouwe ook de HK voorvering update gekregen. Nog wat puntje en dan is deze ook tip top. In mei staat een weekje Plalz en Vogezen op de kalender. :]
 
Laatst bewerkt:
Maar weer even een technisch veelbesproken aspect aankaarten t.w. motorolie:

de manual schrijft 4T 15W - 50 voor, maar vermoedelijk wordt er hoofdzakelijk 4T 5W - 40 bij de meesten gebruikt. Lokale dealer adviseerde vol synthetische olie van ca. Eur. 20 p/ltr, maar ik vraag me af of dat echt nodig is? Ook vraag ik me af of er merkbaar verschil tussen A - en B merk olie zit? Neig naar een compromis van vol synthetishce 5W - 40 van een B-merk.

Vond hier nog een passende draadje: All About Motor Oil according to George

Graag jullie ervaringen en suggesties.
 
Laatst bewerkt:
Een duurzame olie (A-merk) verlengt de onderhoudsinterval met circa 2000km.
Daarnaast is een duurzame olie meestal vele malen beter bestand tegen de grote temperatuur schommelingen in deze zware twee cilinder.
Tijdens het rijden zit je meestal op 80graden, en bij het stoplicht kan dit naar de 100 of met de zomer soms wel 110 schieten.

Een B-merk, kan op deze temperaturen verbranden wat uiteraard ten koste gaat van de overgebleven kwaliteit.

Des al niet te min vind ik 20per liter erg duur, dit zal wel Motul 7100 zijn oid.

Echter ben ik van mening dat als je een beetje goed shopt dat je een aardige deal kunt scoren.
Ik zelf koop vaak mijn olie in duitsland (Expulsa RR Kroon olie 15w50 voor 8,50 per liter).

Voor wat betreft de 15w50 of 5w40. Het eerste getal geeft de koude toestand aan en achter de w de warme toestand. Deze toestand is bij een bepaalde referentie temperatuur gemeten.
15W kan máár tot -10 en 5w kan tot -25graden buiten temperatuur uit mijn hoofd.
Het getal geeft de viscociteit (stropering of waterdun) aan bij hoge temperatuur.
Omdat de Futura aardig heet kán worden heb ik wederom gekozen voor de 15w50 om dus de juiste viscociteit te behouden bij deze hoge temperaturen.

Mijn 4 cilinder japanse naaimachine was veel constanter met zijn temperatuur en dit zorgde er voor dat een 10w40 prima is.
 
5w40 is wel erg dun voor een dikke twin als de fuut.
Waarschijnlijk zal je het olieverbruik wel zien toenemen met deze olie.

De olie specs die de fabrikant opgeeft zijn oa afhankelijk van de omgevingstemperatuur, het beoogde gebruik, vermogen van het blok, extra's in-op het blok zoals variabele nokkenassen, turbo's en compressors en toleranties van de onderdelen.

Mijn fuut krijgt alleen motorex topspeed 15w50, goede olie en het olieverbruik is ook nihil
 
Ik rijd nu al twee jaar met 15w40, op het Duitse apriliaforum zijn er meer mensen die dit doen. Ik heb geen enkel probleem ervaren. Als je je fuut tot het maximum pusht kan ik me voorstellen dat 15w50 nodig is maar zo'n rijder ben ik niet.
 
Na een ritje door de Eifel eergisteren bleek dat het vorig jaar vervangen van de koppelingsvloeistof door dot 5.1 mijn koppelingsproblemen toch niet heeft opgelost. Het begon met een beetje houterig schakelen en tegen de tijd dat ik thuis was kon ik nauwelijks meer schakelen en sloeg de motor zelfs af voor het verkeerslicht ondanks dat ik de koppeling volledig had ingetrokken, ik moest ook de remn inhouden om niet weg te rijden.

Nu dus toch maar een nieuwe clutch slave cylinder besteld. Op de Amerikaanse eBay had een bedrijf die in de aanbieding, als het goed is komt hij rond volgend weekend aan voor in tot aal 60 euro..
 
Na een ritje door de Eifel eergisteren bleek dat het vorig jaar vervangen van de koppelingsvloeistof door dot 5.1 mijn koppelingsproblemen toch niet heeft opgelost. Het begon met een beetje houterig schakelen en tegen de tijd dat ik thuis was kon ik nauwelijks meer schakelen en sloeg de motor zelfs af voor het verkeerslicht ondanks dat ik de koppeling volledig had ingetrokken, ik moest ook de remn inhouden om niet weg te rijden.

Nu dus toch maar een nieuwe clutch slave cylinder besteld. Op de Amerikaanse eBay had een bedrijf die in de aanbieding, als het goed is komt hij rond volgend weekend aan voor in tot aal 60 euro..

hallo Frank H,

waarschijnlijk al te laat :X maar je kan ook het "slave cylinder" seal vervangen. dit kost maar 20 euro en geeft ook een goed resultaat. belangrijk is het gebruik van remcylinder vet, dit verminderd de slijtage van het seal. als ik een nieuwe cylinder zou kopen, koop dan een imitatie zoals oberon of zo. deze zijn iets groter in diameter waardoor de bediening kracht daalt.

tip"koop ook de olie sproeier, kost weinig en als je toch bezig bent in die hoek kost het nauwelijks moeite ( circa 10 minuten). :)


veel succes
 
Ik heb inderdaad een imitatie cylinder gekocht, vanwege de lichtere koppeling. Ik wist dat het mogelijk was om de seal te vervangen. Maar het scheelt nu niet zoveel geld en ik wilde altijd al een lichter werkende koppeling. De sproeier zal ik ook nog meenemen (Had het stukje van StanleyBobly al gelezen)
 
hallo Frank H,

goed om te horen dat je een ander merk slave cylinder hebt gekocht. ik denk dat je het koppelen en schakelen na deze 2 wijzigingen niet meer terug kent (als in veel beter).

veel succes en vergeet niet het seal te inspecteren & in te vetten.
 
De andere slave cylinder is inmiddels binnengekomen. Ik heb hem gemonteerd volgens de handleiding, koppeling ontlucht. Op de bok kon ik schakelen, maar alleen als de motor liep. Vreemd maar goed, dus een testritje. Zodra ik in de 1 schakel slaat de motor uit. Reden: Hij ontkoppelt niet of nauwelijks.

In de objectbeschrijving stond dat er bij een 01-02 Aprilia Futura (De cylinder past op een hoop aprilia modellen) een "extra spacer" nodig was, daarvoor moest je contact opnemen. Dat had ik dus ook gedaan. In het pakketje zaten bij de nieuwe bevestigingsschroeven ook 2 kleine metalen "cylindertjes", een zeg maar formaat m8 bout zonder kop en schroefdraad en dan circa 8 mm lang. Deze passen precies in de opening van de slave cylinder, waar de pin van de koppeling in schuift. Er staat niets in de handleiding over deze cylindertjes. Meten met een schuifmaat leerde ook dat de nieuwe slave cylinder een veel diepere opening had voor die pen. Dus maar eens geprobeerd zo'n cylindertje er in de doen en dan te monteren. Nu is de koppeling constant ontkoppeld, ik kan nauwelijks wegrijden. Hij blijft zeg maar slippen, ook als ik de hendel los laat.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn ze misschien vergeten de "spacer" mee te sturen? Kan/moet ik de koppeling ergens ander stellen? Ik heb de verkoper ook een bericht gestuurd maar nog geen reactie.
 
Laatst bewerkt:
hallo Frank H,

ik heb geen ervaring met de imitatie slaves en weet niks van vulbusjes. wat ik wel weet is dat de grotere diameter van de cylinder de koppel slag verminderd. met andere woorden door de 25% grotere zuiger oppervalk heb je ook 25% minder slag gekregen ( het verplaatste volume blijft immers constant). hierdoor wordt zorgvuldig ontluchten nog veel belangrijker.
zeker als je een nieuwe cylinder monteerd is het lastig al het lucht eruit te drukken. wat soms wel eens helpt is om het ontluchten niet bij de slave te doen maar om hem eerst te demonteren en de slave cylinder met de hand terug te duwen. hierdoor ontsnapt vloeistof (en de luchtbel) naar het potje. let wel op met vloeistof nivo in je bediening hendel zijde dat het er niet allemaal uitspat. ook helpt het om het systeem soms even 5 minuten te laten rusten. de kleine luchtbelletjes komen dan samen naar 1 grote luchtbel bij het ontluchting ventiel .


veel succes
 
Contact met de verkoper leerde me dat de cylindertjes inderdaad gemonteerd moesten worden. Ik heb dat dus geprobeerd maar de koppeling blijft slippen. Dan zijn de cylindertjes te lang zou je zeggen (een is 10 mm en dat zou al te veel zijn). Dus ik van een stuk draadstang dat ook paste lengtes van 8, 6, 4 en 2 mm geslepen. Die geprobeerd maar de koppeling bleef slippen. Toen dus weer zonder gemonteerd en nu blijft hij slippen en kan ik dus niet wegrijden. Ik snap nu dus echt niet wat het probleem is. Iemand een idee?
 
hallo Frank H,

als ik het verhaal zo hoor lijkt het erop dat de koppeling niet vrij komt; of te wel de hydrauliek cylinder drukt nog steeds de koppeling stift in. een extra stukje draadstang maakt het dan alleen maar erger.

ik zou eerst proberen om de slave cylinder helemaal terug te drukken (let op nivo in potje en nooit 100% vol maken want dan loopt deze vast). kijk of er belletjes uit het reservoir komen (dit was gevangen lucht).na montage (geen draadstang) kijken of er een paar loze slagen nodig zijn voordat je de koppeling weer begint in te drukken. check of de koppeling geheel vrij komt (trek aan achterwiel) als je de koppeling geheel intrekt. indien koppeling niet geheel vrij komt pas je een vulbusje toe.

echter als bij de eerste montage blijkt dat er geen loze slagen zijn (de koppeling zit dan als het ware klem) kan je een ringetje onder de montage bouten doen ( de slave komt dan naar buiten en creert speling).


veel succes


weet je ook of er ook wel spare seals leverbaar zijn ? de prijs is best wel interreant !
 
De allerlaatste updates aan mijn Fuut uitgevoerd waaronder hittebestendige PVC vacuumslangen en vervanging van bobine 1 en nieuwe accu.

Zoals op de foto's te zien is, mag je daarvoor het luchtfilterhuis demonteren. StanleyBobbly monteerde vorige week de geperste metalen snelkoppeling en mosfet spanningsregelaar FH010 met Furukawa stekkers. Ook de tip van Stanley om de aanzuigmof te vergroten gedaan. Roke motoren heb ik de CO2, injectie en koppeling laten afstellen. Eerder al banden, wiellagers, balhoofdlagers, aandrijflijn, olie en filter vervangen en voorvering laten reviseren.

En nu dus klaar met klussen en in mei op naar de Pfalz/ Vogezen met Horizon en nog Zuid-Engeland met de KTM. Vanavond, helaas met bui, proefgereden en moet zeggen dat mijn vorige Fuut al hard liep, maar deze gaat nu echt als de spreekwoordelijke brandweer. :}

Dropbox - Error
Dropbox - Error
Dropbox - Error
Dropbox - Error
Dropbox - Error
Dropbox - Error
Dropbox - Error
Dropbox - Error
 
Laatst bewerkt:
Ik ben achter de oorzaak van het slippen van de koppeling, de cylindertjes van samen 20 mm hadden de koppeling zo ver uit elkaar gedrukt dat de voorste koppelingsplaat los gekomen was en klem was komen te zitten tussen de drukgroep. Gelukkig is er niks kapot en kon ik alles zo terug monteren. Alles werkt nu weer, maar met de originele slave. Moet de nieuwe slave dus weer monteren en dan kijken hoe groot de vulling in de slave moet zijn. Geen was te weinig, 10 mm te veel. Op het Amerikaanse forum heb ik gelezen dat de evoluzione slaves een spacer van 6 mm gebruiken, ik denk dat ik die maat maar eens ga testen.

Edit: Uiteindelijk bleek 8mm goed te werken. Vandaag een probleemloze testrit gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Deze topic omhoog kick poging *O*

Stanleybobly futura (ex Msxx motor),is te koop trouwens.
İk rij hem amper vind het zonde . pracht van een motor zowel optisch als technisch. Maar zit helaas onder een zijl verstopt in de garage. İk rij vooral de allroad broertje (caponord)
De Meest betrouwbare (snelle) :] futura op dit moment. :}

http://www.tweedehands.nl/motoren/motoren/aprilia/aprilia-rst1000-futura-188964451.html
Wie mag ik er mee blij maken ;) .
Prijs is onderhandelbaar :Y
 
Laatst bewerkt:
:N olie topic _O-

İk rij al meer dan 10,jaar op de Rotax V990 blok.
Geloof heb zoveel verhalen gelezen.
5w te dun . 10w is prima voor NL

Mijn ervaring 15W50 half syntheet !
Niks voor niks geeft de oostenrijkse motoren bouwer dit aan. :?

Rijdt het beste en probleemloos.
Dunner dan dit :. kans op slippen koppeling en (kans) op meer motorlawaai.
Vergooi je geld niet in dure vol syntheet racing quality olie etc...

Ververst ieder 7500km of ieder 2 jaar. Oliefilter elke 2e oliebeurt (wel openmaken en legen :9 )

Al jaren gooi ik en andere ervaren aprilia eigenaren: Motul 5100 (half synth)
Heb de laatste jaar Shell Advance 15w50,erin geknikert puur dat ze net iets goedkoper waren. Maar ben weer terug op de good old Motul.
 
Laatst bewerkt:
Haha Olie is altijd top..
Hier ook 15w50. Elke 8000km nieuwe.

Goedkoop aan Expulsa RR 15w50 van Kroon gekomen (8,60 de liter). Dus die gaat er nu in.

Iemand ervaring met het lekken van het olie-filter-cover?
Nieuwe O-ring erin gestopt en hij blijft lekken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan