Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Hoe kom ik aan Viton?

Stanleybobly Shop voor al uw Aprilia custom parts *D

Mail me . heb er nog 1 liggen O-)
mzas.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met het juiste moment aangedraaid?

Die bout zit maar met dacht 12NM vast. Dus handsvast en een beetje.
Niet als een gorilla vast draaien breek je het.

Na een paar jaar dezelfde o ring daar.. Zal door ouderdom en hitte de oring krimpen en gaan lekken.
Heb er een paar vervangen tot nu toe. Viton is bestendig tot 300, graden ipv 125 graden bij Buna-N (origineel)
Daarom is die ook 4x duurder dan normaal.

Dus zal heeeeeel lang meegaan..

Jammer dat je geen nieuwe o-ring erbij krijg bij je nwe. Oliefilter.......
Wat je wel ziet bij auto filters.....
 
Ik ben achter de oorzaak van het slippen van de koppeling, de cylindertjes van samen 20 mm hadden de koppeling zo ver uit elkaar gedrukt dat de voorste koppelingsplaat los gekomen was en klem was komen te zitten tussen de drukgroep. Gelukkig is er niks kapot en kon ik alles zo terug monteren. Alles werkt nu weer, maar met de originele slave. Moet de nieuwe slave dus weer monteren en dan kijken hoe groot de vulling in de slave moet zijn. Geen was te weinig, 10 mm te veel. Op het Amerikaanse forum heb ik gelezen dat de evoluzione slaves een spacer van 6 mm gebruiken, ik denk dat ik die maat maar eens ga testen.

Edit: Uiteindelijk bleek 8mm goed te werken. Vandaag een probleemloze testrit gemaakt.

hallo Frank H,

goed dat de koppeling weer werkt. ter info heb bij de E-bay verkoper nog geïnformeerd naar reserve seals. deze zijn volgens de verkoper niet beschikbaar. :( jammer want de slave cylinder is relatief goedkoop en geeft een lichtere bediening door de grote diameter.
 
Origineel (Brembo),keerring kopen € 20
Koppeling sproeier nr. 40 bij de dealer € 10
Of scootertzaak van een Keihin-Bing carburateur sproeier voor een habbe krats

En je hebt een veel beter (klonk-klonk ),schakelende Fuut *O*
 
Hallo heren,

Ik heb een vraagje met betrekking tot het slecht lopen van mijn futura.

Al 2 weken door weer en wind en het gaat allemaal perfect, maar vanavond nadat ik naar huis wou ging het mis. Bij 3500 toeren houd het op en begint hij heel erg te brommen, daarnaast knippert al mijn verlichting. Maar bij stationair gaat het weer goed en hij start ook zoals normaal.

Iemand zo snel een idee wat het kan zijn? Ergens water in of sluiting in stekker/bedrading?
 
Krijg je foutcodes? Hiervoor moet je het losse stekkertje rechts onder je zadel verbinden.
 
Vanochtend extra vroeg opgestaan om de Futura te testen, maar vanochtend deed die helemaal niks meer. Brandstofpomp draait niet, dahboardverlichting werkt niet en heb ook geen tijd meer in de het display.

Foutcodes uitlezen ga ik vanmiddag gelijk proberen.
Kan ik de dynamo zonder draaiende motor testen?
 
Klinkt iig als een elek. storing.
Loop ook de kabels achter je dashboard na (vaak draadbreuken etc.)
Ook je contact slot.

Dynamo is ook verdachte.

Het feit dat hij gek liep(tot 3500toeren), maar wel normaal startte is bijzonder. Dat kan ik niet plaatsen.
 
Verbind de twee losse stekker naast de accu. Contact aan. Op de dash zal efi met foutcode verschijnen....
 
Laatst bewerkt:
Gisteren startte de motor normaal, stationair ook perfect totdat ik begon te rijden. Lampen knipperen en toeren gingen maximaal tot 3500. Ik heb de motor stilgezet en uitgezet en kon hem gewoon weer starten. Stationair ook goed. Tot vanochtend, sleutel op contact en heb geen verlichting, brandstofpomp loopt niet en mijn dashboard werkt niet. Efi en olielampje branden beide, maar dat is normaal voordat je start. Ik druk de startknop in en de motor gaat wel rond maar pakt niet aan. Daarna maar gestopt en de fiets naar het werk gepakt.
 
Probleem gevonden. Gisteren toch nog even een testritje van 100 km kunnen doen.

Probleem:
Stekkers van spanningsregelaar verbrand en hebben waarschijnlijk sluiting gemaakt. Daardoor is de zekering onder het zadel waarschijnlijk ook overleden.

Oplossing:
Stekkers er tussenuit en alles gesoldeerd. Heb ik destijds ook bij mijn Ducati gedaan, die stekkers waren ook waardeloos.

Ik denk dat ik nog op zoek ga naar zware industriële (waterdichte) stekkers. Iemand een idee?

Wat ik alleen niet kan verklaren is waarom die niet boven de 3500 toeren kon uitkomen. Ik zat te denken aan een hogere spanning vanuit de dynamo bij 3500 toeren in combinatie met verbrande kabels (hogere weerstand) of sluiting (lagere weerstand) waardoor de dynamo zo zwaar belast word dat die als rem op de motor gaat werken. Klinkt dat logisch? Iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:
hallo Andy,

bij de montage van een mosfet spanning regelaar heb ik speciale waterdichte stekkers gebruikt. ik kon ze locaal niet vinden en heb ze gekocht via de internet site easternbeaver. ondanks de obscure naam een prima adres (uit japan). na een paar dagen waren de stekkers er al. I.v.m het minium order moet je wel wat meer bestellen dan je nodig hebt.

anders kan kan stanly bobbly je misschien helpen, hij is ook bekend met deze spullen.

veel succes
full
 
Als je nog de originele regelaar hebt. Begint met SH op de regelaar gedrukt..

Die vervangen preventief door een mosfet type regelaar.
Op de futura gebruik ik meestal fh010,regelaar met bijbehorende waterdichte Furukawa stekkers.
İk heb die dingen liggen voor je :Y
 
Helaas, vanmiddag startte die weer niet. Lege accu. Het probleem is nog niet helemaal verholpen. Spanningsregelaar/dynamo/accu of mijn soldeerkunsten. Gistermiddag had ik wel ong. 14V bij draaiende motor.

Zoektocht gaat door.

Overigens zit de originele spanningsregelaar er niet meer op, welk model/type het is weer ik niet. Oude model heb ik er nog wel, dus die kan ik als test eventueel tussenhangen
 
Ik heb afgelopen vrijdag de spanningsregelaar verwisseld voor de originele. Als ik de motor start dan werkt het goed. Laadspanning zo'n 13.8 V. Al ik hem een tijdje laat lopen dan zakt de laadspanning naar 12.1V

Dynamo doorgemeten en tussen de fasen (onbelast bij 4000 toeren) heb ik 58, 61 en 62 V. De dynamo werkt niet als nieuw maar word de lage laadspanning dan door de dynamo of de spanningsregelaar veroorzaakt?

Ook heb ik twee accu's geprobeerd.
 
Omdat de dynamo dusdanig aan de grens zit van spanning wil ik de dynamo vervangen of opnieuw laten wikkelen.

Dan een paar vraagjes:
- Wat is beter? Opnieuw laten wikkelen of nieuwe erin? Kosten?
- Kan ik de dynamo zelf verwisselen?
- Kan iemand een bedrijf aanbevelen in Overijssel?
 
70v is de max bij 4k rpm

İk denk niet dat je dynamo stuk is. Komt heel zelden voor op de futura.

Originele spanningsregelaar is nieuw al bagger. Want dat viltage wat je ziet is heel normaal 13,8v bij deze rgelaar
 
Terug
Bovenaan Onderaan