Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Ik heb ook eens eerder gekeken, maar niet alle futura's staan onder PW geregisteerd.
Volgens mij ook sommige als RST of RST1000 futura etc.

1 ding is zeker, het zijn er in elk geval minder dan het aantal 1200gs-en :')
 
Had er een aantal jaren geleden niet iemand ook een telling gedaan die tot een stuk of 80 kwam ofzo? Heeft iemand een idee hoeveel er überhaubt in NL zijn verkocht?

M'n Fuut houdt af en toe nog steeds in helaas, ik vermoed dat het ergens te maken heeft met het lucht/ brandstofmegsel, aangezien dit vooral gebeurt bij het optrekken. Het klinkt dan net alsof ie smoort zoals vroeger mijn brommer met een te grote sproeiernaald. De uitlaat is ook zwart van de roet. Omdat het niet continu is vermoed ik een elektronische oorzaak. Wellicht de stappenmotor? Hoe check ik de werking daarvan?
 
Hallo levoi,

Algemeen checkpoint zijn de stekkers van het injectie systeem ( doorspuiten) en de bobines. De standaard bobines zijn niet erg robuust, Helaas detecteert de injectie het ook niet altijd.

Als de motor rijk loopt kan de injectie " idle fuel trim" te hoog staan. De dealer kan dit wijzigen of zelf doen met tuneecu software.check dan meteen of de 05 map erin zit.

Een simpele truck is om de brandstofdruk regelaar aan het motorvacuüm aan te sluiten.dat is namelijk vaak niet het geval.de motor gaat dan bij lage belastingen armer draaien.

Veel succes
 
Ik heb ook eens eerder gekeken, maar niet alle futura's staan onder PW geregisteerd.
Volgens mij ook sommige als RST of RST1000 futura etc.

1 ding is zeker, het zijn er in elk geval minder dan het aantal 1200gs-en :')

de RST 1000 Futura is geregistreerd onder de voertuigcode Pw, kijk maar in je kentekenbewijs. Andere “futura” registraties betreffen brommers en lichte motoren. 125 cc tot 250 of 400cc. Ken die modellen eigenlijk niet echt.
 
Stappenmotor syntomen zijn op de vorige pagina door mij beschreven.

Ik heb dat ook gecheckt, maar er zit wel beweging in wanneer ik het contact aan of uit zet. Een paar millimeter overigens maar, maar dat blijkt voldoende te zijn voor een normale stationaire loop. Het zou natuurlijk kunnen dat er in de aansturing af en toe iets mis gaat, waardoor die alsnog in de verkeerde stand komt te staan, maar dat is lastig te achterhalen.

Ik heb wel ontdekt dat de stekker voor de voeding van de brandstofpomp niet goed was, maar dat verklaart m.i. niet waarom de motor gelijktijdig met inhouden wanneer je plots gas geeft ook ineens op 1500 toeren stationair loopt en wat begint te ploffen in de uitlaat.
 
Zou het zoeken in de vacuum slangen, kan een kle8n scheurtje zijn of gescheurd t-stukje door ouderdom. Bougies er uit en kijken of de verbranding per cylinder goed is, dan kun je het wellicht localiseren. Daarna blijven alleen de boubines nog gevoellig. Ze kunnen een overslag geven naar massa door breuk in de isolatie. Tank omhoog, motor laten draaien, licht uit en in hetmdonkermkijken of je overslag vonkjes ziet.

Of tuneECU met speciale kabel op het motormanagement aansluiten en daar diagnose mee doen.
 
Hallo futura rijders

Ik heb een vraag en een probleem .
Ik heb een plaatje wat lijk op het plaatje wat aan het luchtfilterhuis zit.
Alleen zit er aan de zijkant een lipje of kabelgelijder. (Zie foto).
En dan een vraag over vacuum slangen. De slang van de gasklep positie sensor waar gaat die slang heen.
Heb al naar foto of tekening van boek maar niet duidelijk.

Van gr Martijn :t
 
De foto van het plaatje
full
 
Terug van de Super Tour van M.T. Zaanstreek. Ruim 3000 km in 6 dagen door 5 landen waarvan cira 500 km snelweg (vooral aanrijden en thuisrit). Motor deed het fantastisch en ja het zijn inderdaad goede zadels op de futura, maar 6 dagen lang zeker 8 uur rijden op B-wegen geeft natuurlijk klachten. Kont, polsen en nek. De motor rijder is zwakker dan zijn machine. Heerlijk met onder andere een CapoNord, RSV, 996, Multistrada en mijn futura zitten rijden tussen de overwegend BMW's en Pan Europeans,

Een overzicht van de 6 dagen:
De Supertoer 2018 koerst richting Tsjechië, Oostenrijk en Slovenië. Er zijn 6 mooie routes uitgezet, die gemiddeld 410 km lang zijn. Het is een fantastisch evenement voor iedere motorrijder die graag kilometers maakt en tegelijkertijd van mooie Europese uitzichten wil genieten. De wegen waarlangs de routes voeren zijn van dermate goede kwaliteit dat op een verantwoorde wijze een behoorlijk daggemiddelde haalbaar is.
Het programma
Dag 1
De Supertoer start in Zevenaar. Na de koffie met gebak rijden we, om het Ruhrgebied te doorkruisen, ongeveer 200 km snelweg richting Brilon in Duitsland. Daarna rijden we via fraaie binnenwegen richting de regio Thüringen. We overnachten in het historische hotel Weisser Hirsch in het dorpje Schwarzburg. De route heeft een lengte van ongeveer 325 km. De eerste avond ontvangt u twee consumptiebonnen voor een welkomstdrankje en een T-shirt. Ook worden de routes voor de 2e etappe uitgedeeld.

Dag 2
De tweede dag is een mooie route door het Vogtland richting Klingenthal. Daar passeren we de Duits-Tsjechische grens en beginnen aan een mooie route door een heuvelachtig en bosrijk gebied. De route eindigt in Frymburk aan het Lipnomeer, waar we in een zeer luxueus hotel overnachten. Deze tweede route heeft een lengte van ongeveer 450 km.

Dag 3
De derde dag voert ons door Oostenrijk. Na de Tsjechisch-Oostenrijkse grens volgt een mooie route van de noordgrens naar de zuidgrens van Oostenrijk. Via de oostkant van Graz bereiken we de Sloveense grens en rijden daarna naar ons hotel in Maribor. De route is ongeveer 430 km lang.

Dag 4
De vierde dag beginnen we met een interessante route door Slovenië. Na ongeveer 200 km bereiken we de Oostenrijkse grens en rijden vandaar een heerlijk en rustig traject naar de Solkpass. Na deze pas koersen we noordwaarts en bereiken na ongeveer 410 km Filzmoos, waar we overnachten.

Dag 5
De vijfde dag sturen we via Saalfelden naar het zuiden van Duitsland. Na de grens volgt een vlotte route over fraaie binnenwegen door Beieren naar ons hotel in Gebsattel, dat vlak bij de vestingstad Rothenburg o.d. Tauber ligt. De vijfde route heeft een lengte van ongeveer 465 km.

Dag 6
De zesde en tevens laatste route leidt ons weer richting Nederland. Via het natuurgebied de Bayerische Rhön rijden we richting de Spessart. Daarna toeren we richting Giessen, waar we de autobaan opzoeken. Deze vlotte en mooie route van 290 km sluit de Supertoer af. Vandaar is het nog ongeveer 290 km naar de Nederlandse grens bij Zevenaar.

Een afsluitend ritje Hengelo - Rotterdam - Hengelo gisteren in de kou en regen maakte het compleet. Moe en duf dus dit weekend uitrusten en de motor wassen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo futura rijders

Ik heb een vraag en een probleem .
Ik heb een plaatje wat lijk op het plaatje wat aan het luchtfilterhuis zit.
Alleen zit er aan de zijkant een lipje of kabelgelijder. (Zie foto).
En dan een vraag over vacuum slangen. De slang van de gasklep positie sensor waar gaat die slang heen.
Heb al naar foto of tekening van boek maar niet duidelijk.

Van gr Martijn :t

Wat is je vraag over het plaatje Martijn? Ik kan me vergissen maar volgens mij loopt er vanaf de gasklep sensor alleen een stekker en geen vacuüm slang?
 
ik zie dat er zelfs een 2009 model in staat ;)

Datum aanvang tenaamstelling
:
12-09-2009
Datum eerste afgifte Nederland
:
12-09-2009
Datum eerste toelating
:
12-09-2009
 
Hallo futura rijders

Ik heb een vraag en een probleem .
Ik heb een plaatje wat lijk op het plaatje wat aan het luchtfilterhuis zit.
Alleen zit er aan de zijkant een lipje of kabelgelijder. (Zie foto).
En dan een vraag over vacuum slangen. De slang van de gasklep positie sensor waar gaat die slang heen.
Heb al naar foto of tekening van boek maar niet duidelijk.

Van gr Martijn :t
Dat plaatje herken ik niet. Maar het lijkt op 'n variant op het luchtfilterhuis plaatje met "gaskabelhouder". Misschien afkomstig van 'n ander type Aprilia? Dat slangetje zit aan je gaskleppenhuis en is 'n deel van het vacuümsyteem van de slipperclutch koppeling.

@ Komt van 'n Aprilia RSV1000 2003 (AP8134625). :t
 
Laatst bewerkt:
ik zie dat er zelfs een 2009 model in staat ;)

Datum aanvang tenaamstelling
:
12-09-2009
Datum eerste afgifte Nederland
:
12-09-2009
Datum eerste toelating
:
12-09-2009

Die staat nu te koop als "nieuw" op Marktplaats. Beetje vreemde advertentie is het wel. :?
 
Hallo futura rijders

Bedankt voor jullie info.
Het plaatje wat dus aan het luchtfilterhuis zit is van een tuono . (bedankt Blasco)
Door als schoon te maken zijn er spullen in verkeerde bak gekomen. |(
De vacuüm slangen systeem ben ik ook uitgekomen doos USA forum Ned forum en werkboek :? O-) .
Ik ga me futura verder opbouwen en hoop over twee weken klaar te zijn.

MVG M.E
 
Hoi allemaal..

Ik vind het zo enorm jammer dat de bijbehorende koffers zo moeilijk te krijgen zijn.. :(
Maar weet iemand een goed alternatief qua universele koffers voor de Futura?
 
Ben benieuwd of er nog vraag naar is in de Aprilia Futura gemeenschap.
Wat mag zo´n nieuwe set nog kosten? :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan