Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Ik heb nieuwe stekkertjes gekocht die op de Denso's passen. ( 2 polige Nippon Denso bobine stekker (129700, 21171) [2 pole ignition coil connector] - €1,90 : Carmo Electronics - Motorbike parts or electronics ) Dat scheelt solderen en een mogelijk kwetsbare verbinding.
Hier heb ik m'n bougiekabels besteld: SET OF 4 Aprilia Futura Caponord Pegaso Ignition Plug Coil HT Cable Wire Lead | eBay

IK hoop dat die link werkt. Het bedrijf heet Techauto in GB, zoeken op Aprilia Futura Caponord Pegaso Ignition Plug Coil HT Cable Wire Lead
 
Voor de duidelijkheid, het stuk M4 bout is om tussen de bobine en de aansluiting van de bougiekabel te stoppen.
 
Hallo Futuristi,
Ik heb destijds bij Techauto 4 bobines besteld incl bougiekabels dacht ik.
Ik moet nog 2 of 3 stuks nieuw in de verpakking hebben liggen dus wie belangstelling heeft kan me even PB sturen.

Groeten,
Futuristic
 
Ik rij zelf met beru en valeo bobines van een Renault v6.aangepast aan de uitgang met een boutje en Fiat kabels.de rubber seals heb ik vast gekit ( belangrijk).gaat al jaren goed.

In mijn cbr600 F2 racer( normale bobines) heb ik denso stick-coils bobines van een cbr600 rr gemonteerd met nieuwe draadboom.dit werkt prima.

Wat mij opvalt is het verschil in primaire weerstand tussen de denso ( 1.3 ohm);en Aprilia bobines(0.6 ohm). Theoretisch kan je de denso niet toepassen op de rst1000 maar volgens forum berichten lukt het vaak wel.soms leverd
het problemen op bij hoge toeren.kijk ook eens naar de dwell tijd.

Mogelijk alternatief is de uitvoering van ignitech.deze hebben ook een lage weerstand en zijn heel kort 75 mm en passen denk ik direct op de bougies. Nooit geprobeerd trouwens.deze bobines zijn ook niet duur.
 
Hallo Richard.

Sorry voor de late reactie, maar de afbeelding die jij stuurde van de kabelboom die om het balhoofd is getrokken is idd wat ik bedoel.
Heb dit euvel verholpen en het stroomprobleem was eigenlijk opgelost.

met vriendelijke groet

Harry Bolt
 
Hallo doculaf en Richard.
Sorry voor de late reactie. Wat je op de foto laat zien Richard is dus idd het probleem. Ik heb de kabelboom losgemaakt van de steun en deze vervolgens rond geslepen. Hierna heb ik er een stuk rubber om de steun getrokken en vervolgens de kabelboom er weer aan vast gemaakt. Bij mij was toen de stroomvoorziening weer top.

Met vriendelijke groet

Harry Bolt
 
Hallo Harry,

Bedankt voor de reactie, ik zal ook eens bij mijn motor kijken hoe het zit.

Ik had laatst op een rotonde het probleem dat de motor geheel uitviel. Even op het fietspad neergezet en kort daarna wou de motor gewoon weer starten. Ik verdacht de schakelaar van het jiffie, maar daar zie ik niets vreemd aan en deze werkt ook gewoon. Er zit ook nog een evenwichts-schakelaar op de motor heb ik begrepen? Misschien ging ik iets te plat door de rotonde ;-) al lijkt me dat onwaarschijnlijk.

Iemand nog een idee?

Met vr. gr.

Richard
 
Grote kans dat het je omvalsensor is. Dit zit vlak achter je tellerpartij.
Even in het WPHB nakijken hoe door te meten.
 
Ik heb het zelf ook gehad en vermoedde dat het speling in het contactslot is in combi met stuuruitslag en de draadboom waar door die even uit valt......
 
Hallo Blasco & Ducolaf,

Bedankt voor de tips!

@Ducolaf : Was bij jou ook daadwerkelijk de omvalsensor het probleem? Of had je het niet gevonden of was het wellicht iets anders?

Alvast weer bedankt voor de reacties.


Met vr. gr.

Richard
 
Nee niet de omvalsensor, de motor viel stil na tanken op de autsnelweg en wilde niet starten . Dacht misschien tank vacuum wand had erg vol getankt vanwege lange rit richting Saarbrücken. Dat was het niet en ben onder de tank bezig geweest met stekkers en benzine leiding retour los gemaakt, vervolgens liep de motor na een aantal keren niet willen aanspringen weer gewoon goed. Later nog een paar keer gehad maar kon het localiseren richting contactslot/ stuur/ stuuruitslag. Contactslot goed uitgespoten met remmenreiniger zodat alle vuil en wd40 er uit liep. Vervolgens iets contactspray er in en wat gesmeerd met spray die je ook gebruikt voor de gaskabel smering en geen probleem meer mee gehad. Tevens bedrading wat geherschikt en minder strak aangetrokken met tyraps tussen stuur en vaste kuipdeel / kuipframe en sindsdien probleemloos.
 
Hallo Ducolaf,

Bedankt voor de reactie. ik heb tot nu toe nog geen problemen weer gehad. Ik zag bij mij ook al wel de scherpe hoek van de kuipbevestiging tegen de kabelboom aan liggen zoals bij Harry ook het geval/probleem was. Ik zal eerst die eens aanpakken.


Groeten,

Richard
 
Ik kwam er ook achter dat er water stond in de bedradingshoes rechts achter de radiator, achter de kuip, regenwater dat niet weg kon. Ik heb hier met een zijkniptang op het laagste punt een kleine knip gezet, let op dat je niet toevallig bedrading ook door knipt, zodat het water kan uitstromen. Nu ook in de toekomst geen water meer wat er in kan gaan staan en vreemde storingen veroorzaakt. Was een tip van het apriliaforum US/UK om dat na te kijken.
 
@Levoi, zit naar deze kabels te kijken van Magnecor Magnecor KV85 Ignition HT Leads Set Aprilia Futura RST 1000 60 deg. V-Twin 01-04 | eBay,
Wel aan de prijs maar er wordt goed over geschreven op diverse fora over de kwaliteit en duurzaamheid van de kabels en stekkers, ook in autosport en motorsport. Rode kabels zijn 8,5 mm dikke bedrading, en de kleur past wel bij de blauwe vacuum slangen. Ga tevens de kabels labelen met de foutcodes zodat ik weet bij welke foutcode welke kabel, bougie, bobine hoort. Scheelt weer als je onderweg stil staat met een foutmelding.
 
Ik ga mijn mat zwarte Aprilia Futura verkopen. Hij is uit 2003 en heeft 32010 gelopen. Heeft een van jullie enig idee wat ik er nog voor zou kunnen krijgen?
 

Bijlagen

  • 5B2875EC-2E48-4B9E-8CA9-428237B0FF85.jpeg
    5B2875EC-2E48-4B9E-8CA9-428237B0FF85.jpeg
    57,5 KB · Weergaven: 25
Ik ga mijn mat zwarte Aprilia Futura verkopen. Hij is uit 2003 en heeft 32010 gelopen. Heeft een van jullie enig idee wat ik er nog voor zou kunnen krijgen?


Ik ben wel geïntresseerd, zal alleen de kleur even in het echt moeten aanschouwen. Kun jij mij misschien een PM met wat extra informatie versturen?

Mochten er nog meer mensen hun Futura binnenkort willen verkopen, dan hoor ik dat ook graag.
 
Hallo Futuristi,
Even een reactie naar aanleiding van Steef's vraag:
Ik ben van plan mijn Futura te verkopen vanwege een schouderblessure.
Het gaat om een zilverkleurige/ Ijsblauwe uitvoering uit 2001, vzv zij- en topkoffers in de kleur van de motor.
De Fuut is in goede staat; goede banden,ketting/wiel set, Wiring Mod is gedaan, Hyperpro achterveer, het linksysteem is vorig jaar voorzien van nieuwe lagers.
Mocht er interesse zijn voor deze fijne sporttourer dan verneem ik dat graag.

Vriendelijke groeten,
Futuristic
 
WP_20160617_031.jpg


Even een foto van de Fuut op vakantie in de Dolemieten.
Bij belangstelling even een mailtje sturen dan wil ik met alle plezier nog meer foto's sturen en vragen beantwoorden.
Futuristic
 
Ik kwam er ook achter dat er water stond in de bedradingshoes rechts achter de radiator, achter de kuip, regenwater dat niet weg kon. Ik heb hier met een zijkniptang op het laagste punt een kleine knip gezet, let op dat je niet toevallig bedrading ook door knipt, zodat het water kan uitstromen. Nu ook in de toekomst geen water meer wat er in kan gaan staan en vreemde storingen veroorzaakt. Was een tip van het apriliaforum US/UK om dat na te kijken.

Hallo Ducolaf,
Nog bedankt voor de reactie. Ik had een tijdje geen last en was inmiddels al best vaak weer op pad geweest en toevallig gister uit het niets vlak voor een rotonde weer hetzelfde, motor valt compleet stil. Na uitrollen bij de eerste afslag vervolgens zo weer kunnen starten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet opnieuw naar de kabelboom heb gekeken, maar ik heb niet de indruk dat deze in de knel zit bij het kuipsteuntje zoals bij Harry het geval was.

Maar los van dit Italiaanse "temperament" : Wat een geweldige motor om op te sturen (en te zien uiteraard!)

Wordt vervolgd..... of eigenlijk niet hoop ik ;)

Groeten,
 
Zo….Opa heeft vorige week de fuut van de standaard gedonderd :(
"Niks bebeurt, alleen de remhandel eraf, zal ik die er weer oplassen?"

Eeeeeh, nee dus.
Remhandel afgebroken inderdaad, rempedaal krom, spiegel, voorkuip, kuip aan het zadel vette krassen, passagiervoetsteun verf eraf. Onderste kuipdeel op meerdere plaatsen gescheurd en gebroken.
Grrrr.
Handels zijn makkelijk te krijgen, rempedaal waarschijnlijk alleen origineel, het onderste kuipdeel wordt moeilijk. *zucht*

De verzekering doet moeilijk, Maar zegt uiteindelijk "laat hem Maar repareren, maar zeg niet dat het over de verzekering afgerekend wordt."
Ik ben bang dat als ik hem origineel door een Aprilia handelaar laat repareren met nieuwe kuipdelen (als die überhaupt nog existeren) dat het total-loss is, zoveel is een 14 jaar oude fuut met 50.000km niet waard B|
 
Dat is klote. Maar wil je ´m repareren of verkopen? Welke kleur is de Futura?
Er zijn nog wel goede 2e hands onderdelen te krijgen. Beetje afhankelijk van je kleur. :)
 
Repareren...
in principe handel, rempedaal en wat tape op de onderjuip en hij rijdt weer :]
Ziet er alleen niet uit en het is jammer, want hij stond er voor zijn leeftijd goed bij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan