Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Zo, na tanken in Woerden geen starten meer, starten met startkabels ook geen succes. Accu leeg en startrelais bedrading naar de startmotor werd erg warm maar dat was het ook. Beschermschoentje gesmolten. Nieuwe accu gehaald met hulp van een voorbijkomende CBR600R collega in Kamerik, zaak toch even open gedaan op de gesloten maanda. Oude accu was warm en max 9,6 Volt dus overleden. Nieuwe accu inbouwen gebeurt er nog niets. Uiteindelijk starten met de steeksleutel over het startrelais en lopen zonder problemen. Dus op zoek naar een nieuw startrelais alsnog. Ervaringen met originele of upgrade hitachi spullen hier?
Vanmiddag naar Duitsland voor twee nette RSV voorpoten die maar 8500km achter de kiezen hebben. 320 mm Brembo's liggen al te wachten in de garage.
 
Nieuw startrelais besteld bij Leerkes Motorfun in Twello aka Aprilia Parts. Oude nummers zijn vervangen door nieuwe maar wel leverbaar. Relais gelijk aan die van de RSV. Leerkes had niets gebruikt liggen dus blijkbaar is er regelmatig vraag naar en krijgen ze het wel op hun donder met het aanzwengelen van een Rotax blok. Nieuw relais 55 Euro. Alternatief is een relais van de sloop voor 25 euro (Aprilia RST1000(PW003) Startrelais [MDZH59RST1000117] - €25.00 : Roukama Motorsloop, alle 2ehands motorfiets onderdelen online, Live voorraad, staat het er niet bij dan hebben wij het misschien de volgende keer!) maar met dat kleine verschil ga ik voor zekerheid. Zaterdag er in prutsen en dan kunnen we weer normaal starten zonder steeksleutel.
 
Weet iemand welke merk dit is? En of er redelijk geluid uitkomt? En wat is redelijke prijs.
 

Bijlagen

  • IMG-20190716-WA0021.jpg
    IMG-20190716-WA0021.jpg
    133,2 KB · Weergaven: 18
Nieuw startrelais besteld bij Leerkes Motorfun in Twello aka Aprilia Parts. Oude nummers zijn vervangen door nieuwe maar wel leverbaar. Relais gelijk aan die van de RSV. Leerkes had niets gebruikt liggen dus blijkbaar is er regelmatig vraag naar en krijgen ze het wel op hun donder met het aanzwengelen van een Rotax blok. Nieuw relais 55 Euro. Alternatief is een relais van de sloop voor 25 euro (Aprilia RST1000(PW003) Startrelais [MDZH59RST1000117] - €25.00 : Roukama Motorsloop, alle 2ehands motorfiets onderdelen online, Live voorraad, staat het er niet bij dan hebben wij het misschien de volgende keer!) maar met dat kleine verschil ga ik voor zekerheid. Zaterdag er in prutsen en dan kunnen we weer normaal starten zonder steeksleutel.
Er past ook een startrelais in van Yamaha. Ergens in dit deel staan de typenummers en het prijsverschil.
Het is overigens ´n vrij simpel Hitachi relais.
 
Er past ook een startrelais in van Yamaha. Ergens in dit deel staan de typenummers en het prijsverschil.
Het is overigens ´n vrij simpel Hitachi relais.
Had ik gezien maar voor 55 Euro vond ik het een acceptabel bedrag voor dat relais. Is nog steeds een hitachi relais trouwens. ART nr. AP81129275. Inbouwen, starten en lopen, heerlijk!

Dynavolt battery is trouwens wel k.t met de aansluitblokjes die in de batterijpolen passen. Deze blokjes zijn max. 4 mm dik en met een oog onder de bout van de draadboom en een oogje voor de C-Tek accu lader is de bout te kort om dit blokje op te pakken en vast te trekken. Thuis de massieve blokjes van Yuasa maar pas gemaakt voor de Dynavolt zodat je onderweg niet met ijscostokjes dat blokje hoeft te liften, wat een prutsers bij Dynavolt. Moet je ook niet doen met je schroevendraaier want je maakt zo sluiting naar het achterframe en de vonken vliegen er af. Zelfs in een werkplaats is het beroerd laat staan langs de weg, op je zijstandaard met je boordgereedschap. Besparen op kosten op de verkeerde plekken, en dat voor een accu van 90 Euro.
 
Dus ik probeer mijn futura te verkopen, 23000km, in goede staat, koffers een paar gebruikerssporen en dan mag je blij zijn als je er 1500 euro voor krijgt terwijl je nergens zo'n complete motor krijgt voor dat geld.
Eigenlijk wil ik hem alleen maar verkopen omdat ik bij een lange rit last van mijn pols krijg, als ik mijn ellebogen buig gaat het wel weer weg, de hoek van de clipons is niet heel prettig voor mijn polsen.
Als ik er zo weinig voor kan krijgen denk ik dat ik hem beter kan houden, want het blijft verder een heerlijke motor.

zijn er mensen die er andere clipons op hebben waarvan je de hoek kan afstellen of een superbike kit erop hebben?
 
Ergens in een van de Futura topic´s staat nog info over plaatjes die je kon gebruiken om een en ander op te hogen.
 
Ergens in een van de Futura topic´s staat nog info over plaatjes die je kon gebruiken om een en ander op te hogen.
Ik krijg het idee dat de hoogte niet zo'n probleem is, maar de hoek van mijn polsen.
Ik heb dit gevonden van tarozzi, daarvan kan je de hoek afstellen , misschien dat dit helpt.
Screenshot_20190727-184531_Firefox.jpg
 
Ik heb altijd begrepen dat juist de zithouding het grote voordeel van de Futura is. Zelf ben ik vrij groot en gelukkig geen
problemen met de polsen of zithouding. En je hebt gelijk: het is en blijft ´n heerlijke motor. :t
 
Zelf heb ik deze oplossing... Maakt dat je net wat meer rechtop zit. De clip-ons komen nu royaal boven de tank uit. Met mijn lengte 1.92 zit ik perfect. Na 300 km nog geen last van mijn polsen. (dat was de reden dat ik afscheid heb genomen van mijn GTS1000) Grootste voordeel van deze aanpassing vind ik dat je bijna niets van ziet. Een andere kroonplaat met een SBK stuur of andere stuur-verhogers ten spijt...het zal vast lekker zitten/rijden maar het ziet er in de meeste gevallen niet uit.
IMG_20190818_132606.jpg
IMG_20190818_132616.jpg
IMG_20190818_132650.jpg
 
Het probleem is dat ik juist niet zo lang ben met 1,78 en ook niet zo heel lange armen heb, waardoor de hoek van mijn polsen niet natuurlijk voelt. Ik heb losse clipons besteld met risers die af te stellen zijn, zal een foto plaatsen als ze binnen zijn.
 
Vanwaar de keus voor ´n Dynavolt accu?
Was eigenlijk geen keuze, de enige motorzaak die niet dicht was vanwege vakantie, de eigenaar boven de zaak woonde en de zaak wel even open wilde doen op zijn vrije maandag. Dan ga ik niet zeuren om een ander merk maar heb ik genomen wat er was.
 
Het probleem is dat ik juist niet zo lang ben met 1,78 en ook niet zo heel lange armen heb, waardoor de hoek van mijn polsen niet natuurlijk voelt. Ik heb losse clipons besteld met risers die af te stellen zijn, zal een foto plaatsen als ze binnen zijn.
Wat je kunt proberen, weet niet of je dat al doet, is meer met ontspannen armen rijden en vanuit je rug rechtop blijven. Zelf merk ik dat ik automatisch mijn elbogen op slot zet en dan veel meer door krijg van mijn bovenlichaam en de bewegingen vanuit de voorkant. Ik draai tegenwoordig mijn elbogen meer naar binnen, waardoor de hele arm, pols, schouder in een veel ontspannener houding komt. Werkt voor mij maar moet er wel blijvend op letten, het is nog geen automatisme.
 
Het probleem is de hoek van het stuur icm korte armen, daardoor moet ik mijn polsen in een hoek forceren waardoor mijn handen gaan tintelen na een tijdje. Ik kan mijn ellebogen wel buigen, maar dan zit ik meer voorover gebogen op de motor en omdat ik al niet heel erg lang ben kan ik dan helemaal niet met mijn rug recht zitten.

Ik stond op het punt de futura te verkopen(stond al op marktplaats) maar de biedingen waren ver onder wat ik de motor waard vind.
Daarom heb ik inmiddels bij aliexpress een setje clipons besteld en risers. De clipons hebben een kleine hoek naar beneden(staan niet helemaal haaks op de voorvork) en heb de linker clipon rechts geplaatst en de rechter links, waardoor de hoek van het stuur ipv omlaag nu omhoog is. Dit Icm de risers heb ik het net passend gekregen, ik moest wel een stukje van de remmen af slijpen om hem niet tegen het ruitje/kuip aan te laten komen, maar dit is nu echt perfect, ik zit nu meer rechtop, waardoor er minder druk op mijn polsen is en de hoek is nu zo dat ik mijn polsen recht tov mijn armen kan houden en dat stuurt echt heel erg fijn, veel meer controle. Nu kan ik het veel langer volhouden, na een ritje van 4 uur nog geen problemen aan mijn hand. Eigenlijk ben ik er zo blij mee dat ik er nog maar een paar kilometers op ga zetten, want de enige reden om de motor te verkopen was dat ik last van mijn hand kreeg en dat probleem is opgelost.

Dit is geen fancy oplossing, maar het werkt wel. Hier is een foto van mijn stuur. Het is niet zo mooi, maar wel functioneel en kan ik lekker doorrijden op de futura.
stuur2.jpg

stuur1.jpg
 
De Fuut wordt steeds unieker, ze worden steeds vaker gesloopt. Ik heb in 2001 mij rode GTS1000 ingeruild op een Futura MD-ZD-51 nieuw gekocht (3e in NL) en heb gezien dat deze al 15 jaar bij dezelfde 2e eigenaar is. Heb zelf nu weer een soortgelijke fuut gekocht (jeugdsentiment) en het lijkt mij leuk om in contact komen met de huidige eigenaar.
 

Bijlagen

  • mdzd51.jpg
    mdzd51.jpg
    155,6 KB · Weergaven: 23
@ Pindakaas, je ziet ook veel toepassingen van high bar rizers bij de Futura, self vind ik dit een minder mooie oplossing. Zie wat foto's in deze topic. Falco bar conversion
Als je de handlebar roteert om de veerpoot, kun je het stuur ook wat dichterbij halen ipv meer naar de voorkant van de motor. Misschien moet je dan links en rechts weer wisselen. Je krijgt dan en de hoogte en meer naar je toe, je zit dan meer recht op en krijgt een meer ontspannen houding in je armen en schouders.

1CRUISER.COM .... Motorcycle accessories for American and Japanese cruisers.{D7808007-295E-4878-88FE-6000EB6E77B8}
Zelf heb ik dit setje alu platen gekocht om de handle omhoog te halen die tussen de top kroonplaat komen en de handlebars, over de veerpoten. Verhoging denk een 12 mm. Voor als ik ook ouder wordt en geen afscheid wil nemen van de motor, vooralsnog ligt het in een kartonnen doos met RST onderdelen voor modificaties samen met de oude achterveer en originele bobines. ;-)

Mooi dat het is aangepast en dat je er weer lekker mee onderweg bent. Geniet nog even van het mooie weer.
 
Laatst bewerkt:
@ Pindakaas, je ziet ook veel toepassingen van high bar rizers bij de Futura, self vind ik dit een minder mooie oplossing. Zie wat foto's in deze topic. Falco bar conversion
Als je de handlebar roteert om de veerpoot, kun je het stuur ook wat dichterbij halen ipv meer naar de voorkant van de motor. Misschien moet je dan links en rechts weer wisselen. Je krijgt dan en de hoogte en meer naar je toe, je zit dan meer recht op en krijgt een meer ontspannen houding in je armen en schouders.

1CRUISER.COM .... Motorcycle accessories for American and Japanese cruisers.{D7808007-295E-4878-88FE-6000EB6E77B8}
Zelf heb ik dit setje alu platen gekocht om de handle omhoog te halen die tussen de top kroonplaat komen en de handlebars, over de veerpoten. Verhoging denk een 12 mm. Voor als ik ook ouder wordt en geen afscheid wil nemen van de motor, vooralsnog ligt het in een kartonnen doos met RST onderdelen voor modificaties samen met de oude achterveer en originele bobines. ;-)

Mooi dat het is aangepast en dat je er weer lekker mee onderweg bent. Geniet nog even van het mooie weer.
He Ducolaf, bedankt voor het meedenken, word gewaardeerd. Het probleem zit zoals ik al aangaf niet zozeer in de hoogte, maar in de hoek van het stuur. Ik wilde eigenlijk eerst eens low-budget uitproberen of de hoek van het stuur het rijcomfort verbeteren zou en dat doet het. De oplossing van mij is niet mooi, lelijk zelfs, maar wel functioneel en ik kan weer uren op de motor rijden zonder last van mijn polsen te krijgen.
Ik ga nu maar eens op zoek naar een superbike ombouw, want ik ben er nog niet klaar voor om de futura in te ruilen voor een andere motor. Aan de ene kant omdat ik vind dat hij te weinig oplevert voor wat hij waard is(of ik hem waard vind) en aan de andere kant omdat hij nog steeds heerlijk rijdt. zelfs samen en met volle koffers kan je er lang comfortabel op reizen(maar dat hoef ik jou niet te vertellen natuurlijk)
 
Ik meld bij deze als trotse eigenaar van een Futura uit 2001 met iets meer dan 42000km op de klok. Het is een lichtblauwe met zwarte koffers. Hij staat al in de stalling dus heb er nog geen foto’s van.
 
Ik meld bij deze als trotse eigenaar van een Futura uit 2001 met iets meer dan 42000km op de klok. Het is een lichtblauwe met zwarte koffers. Hij staat al in de stalling dus heb er nog geen foto’s van.
Gefeliciteerd, heb je die blauw/grijze mwt die topkoffer van marktplaats gekocht?
 
Het windscherm/kuipruit van mijn Futura is niet meer de mooiste en heeft veel lichte krasjes. Dus nu ben ik op zoek naar een vervangende ruit. Ik zag aan het begin van dit topic een bericht staan met links naar websites met ruiten maar die werken niet meer..
Daarnaast denk ik erover om een verhoogde ruit te nemen, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Ps. De enige ruit die ik momenteel kan vinden is deze: Link
 
Terug
Bovenaan Onderaan