Aprilia RST1000 Futura Deel2

Top of Flop?

  • Top

    Stemmen: 28 52,8%
  • Flop

    Stemmen: 6 11,3%
  • Ach.. elke motor heeft wel nadelen.

    Stemmen: 19 35,8%

  • Totaal aantal stemmers
    53
Hier ook net de RSV Mille voorvorken en remschijven gemonteerd en af laten stellen door de vering specialist. Ik heb de neus circa 10 mm lager geplaatst en het insturen loopt nu een stuk makkelijker. Ipv de neiging om de bocht wijd te gaan lopen, wordt de bocht nu goed vastgehouden of zelfs meer naar binnen genomen. Motor blijft verder wel stabiel.
Ik meet nu 45,5 cm vanaf de onderkant onderste kroonplaat tot het hart van de vooras, waarbij de motor op de centerstand staat. Welke maat hebben jullie ongeveer?

@FuturA ritje; Zeker interesse in, kom vanaf Hengelo Ov en haak graag aan als de datum mij past. Zit redelijk vaak in de omgeving Arnhem en vaak binnendoor terug over Zuthpen of Doetinchem dus een keer kennis maken 1:1 mag ook.

Zit zelf veel (als beheerder) p de Futura Facebook groep, leuke en dynamische groep met zelfs Futura foto's uit Japan, Mexico, Rusland. Wellicht ook eens komen kijken en lid worden, dan zal ik het verzoek toestaan. ;-) Link: aprilia Futura rst1000 International Facebook Group
 
Laatst bewerkt:
IMG_20200606_102419137.jpg
 
Gpr uitlaten geplaatst.
Eindelijk leuk geluid, zelfs met de Killers erin.

Zitten vast onder buddy met bout, maar gewoon los op de linkpijpen.

Originele zaten vast gedrukt in gaten met de uitlaat pennen.
Ik kan de linkpijpen nu beetje heen en weer bewegen.

Hoe hebben jullie dat opgelost??
 
Teller kreeg ik terug van carmo met een briefje dat hij niet te maken is. Maar goed nieuws, ik heb er eentje gevonden bij Jarno, (tip via Facebook van mijn dochter)wel heeft mijn fuut nu ruim 10.000km meer gelopen, maar wat heeft het, hij doet het weer!
 
Teller is bij Carmo geweest, deze vertelden dat hij niet te repareren was.. ben ondertussen geslaagd, heb een andere tellerset gevonden.
 
In bezit van een mooie rode Futura....waar vandaag opeens de benzine uitgutste . Ergens aan de achterkant van de tank lijkt het.
Gelukkig was de hele zaak inmiddels redelijk goed afgekoeld en heb gelijk maar even de accu er uit gehaald
Maar wie heeft een idee waar ik de grootste kans heb de oorzaak te vinden?
 
Optie 1. Afgebroken snelkoppeling fuel-pipe van benzinepomp naar gaskleppenhuis. Optie 2. Gebroken Lucciano & Giuseppe slang in de tank. :t
 
Aangezien de plaat voor de pomp achterin zit gok ik een kapotte aansluiting van de toevoer of retour leiding, of inderdaad een lek in het slangetje dat aan de binnenkant van de tank zit ( waarschijnlijk wat Blasco bedoelt met de L&G slang. Dat laatste is een productie fout van Aprilia en had nooit zo gemaakt mogen worden.
 
Het is vermoedelijk een slang die als een soort van U-bocht door de tank loopt en geen functie heeft behalve afdichten van twee openingen in de onderplaat van de tank. Deze onderplaat demonteren, de slang er uit en de twee gaten dicht maken met een bout en benzine bestendige sealer. Is hier wel meer over geschreven in deze topic.
Het is de bruine slang op de foto van dit reserve onderdeel. Fuel pump Aprilia RST 1000 Futura 2001-2004
 
Voor mensen welke opzoek zijn naar een ruitje met minder turbulentie.zie mijn advertentie van een aangepast dubbele Bubble ruitje op marktplaats.hierin zitten ventilatie sleuven.ook zijn de randen behandeld met ruiten folie voor een orgineel uiterlijk.
 
Mijn futura heeft besloten om benzine te gaan lekken, gelukkig nu en niet toen ik in Duitsland was. Het is die witte benzinesnelkoppeling. Waar kan ik het beste een nieuwe halen?
actiefoto:
20200817_185300.jpg
 
Het haakse deel (aluminium) kan je ook krijgen bij Triumph dealer. was in 2013 voorradig en niet duur;

Triumph part T1241285, circa 6 euro

Volgens af1 forum opgevolgd door :
Triumph part nr T1241286 circa 20 euro
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even een vraag.
Mijn rst1000 rijdt opeens niet lekker meer. Het lijkt alsof hij op 1 cylinder loopt.
Reageert heel langzaam op het gas en gaat met moeite 120 km/uur.
Lukt alleen als ik langzaam gas opvoer. loopt wel gewoon stationair.
Vond in mijn luchtfilterhuis wel olie en hetn K&N filter was zwart van de olie (waarschijnlijk te veel olie gebruikt bij de laatste beurt)
Wat zou dit kunnen zijn? zijn het de bobines??
 
Klinkt als Bobines.

Kijk eens naar een setje tweede hands denso 4150 bobines ( gsxr) ,verloop stekkers( deytrade ) en iridium bougies.dan loopt de futura een stuk beter.
 
Kan ook zijn dat je bougies vet zijn geslagen door de olie. Heb je zelf de olie vervangen? Dat vraagt een wat andere werkwijze bij de futura door het afwijkende smeer systeem van een dry sump keuze.
Hier overgestapt naar bobines van Denso van een CBR600rr en nieuwe bougie kabels van Magnecor.
Motor loopt heerlijk maar wat erg rijk met de map 04 en FPR-modificatie, toch maar eens op een testbank plaatsen en eea laten afregelen.
Las hier goede berichten over Roke in Mijdrecht, is wel een stukje rijden maar kan die wel meteen goed warm de testbank op. Andere tips wellicht in Oost Nederland die goed zijn?
 
Hallo ducolaf,

Heb zelf veel geëxperimenteerd met mappings.
Als de motor zelfs na de fpr mod nog rijk staat zou ik eerst de idle duel trim via tune ECU armer zetten. In tune ECU nog geen 5 minuten werk. Heb je tune ECU ?

Als dit niet helpt kan je de mappings aanpassen door deze in zijn cruise gebied circa 5-10 % armer te zetten. Ik rij ongeveer 1L:19 km. In het gebied tot 3000 tpm tot circa 35 % belasting moet de mappings rijk zijn voor een goede gasopname en soeplesse. Ik heb deze mappings en ook veel getest. Ik wil deze best opsturen. ( Gebruik is op eigen risico).
 
Ik heb TuneECU en de datakabel hier en ook al mee gewerkt, dat ken ik. Probleem is dat mijn laptop windows licentie is verlopen op de laptop en ik de software niet gestart krijg voorlopig.
Denk eerst maar aan een reset van de TPS sensor, dan synchroon afstellen van de TB's rond de 4000 toeren en dan maar eens kijken of ik de IFT naar beneden kan draaien, staat nu op een waarde van 17 geloof ik zo uit mijn hoofd. Dat zou lager kunnen tot de motor stationair onregelmatig begint te lopen en dan weer iets omhoog schroeven. Om echt in de map de velden aan te gaan passen is mij te specialistisch.
Mijn verbruik zit gemiddeld zo 1:16,8 met een beste gemiddelde van 19,79 en slechtste van 12,41 km per liter, over een totaal van 27.300 km. Ben meer een sportievere tour rijder en niet echt een blazer met de motor dus die waarden zouden nog wel wat beter kunnen. Elke 320 km nieuwe tankinhoud halen, V-Power uiteraard.
 
Even een interessepeiling, ivm een gestrand project overweeg ik een futura in onderdelen te verkopen. Is er animo voor losse delen hier?
Jazeker, ik zoek nog een originele ruit mocht je die hebben, in smoke. Zit hier een scheur in in zou die graag vervangen. Zit 4x in de week in Arnhem dus ophalen is geen probleem.
Welke kleur is de Futura, mogelijk wat interesse in kuipdelen eventueel.
 
Zie al dat die verkocht is...... kon ook niet anders voor die prijs. Wel jammer voor zo een heerlijke fiets dat er zo weinig voor wordt geboden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan