Aprilia RSV blokrevisie of met olie doorspoelen na vervangen versleten startkoppeling

SvB

MF veteraan
21 nov 2007
1.348
313
Hallo Allemaal,

Mijn RSV mille uit 2003 heeft een versleten startkoppeling waarmee te lang is doorgestart. De hele boel naast het vliegwiel is versleten en er kwamen behoorlijk wat metaaldelen mee tijdens het aftappen van de olie. Ik kon met een lampje naar binnen kijken via een open ruimte in het linker carter achter de vliegwieldeksel en zag wat krassen op het carter. Ik denk dat hier een wat groter stukje metaal tussen de krukaswang en het carter is gekomen.

Nu kan ik de versleten startkoppeling en andere tandwielen vervangen maar ik vraag me af of niet het hele blok uit elkaar moet ivm de metaaldeeltjes. Kan dit uitgespoeld worden na het vervangen van de versleten tandwielen of is de kans te groot dat er dan meer dingen gaan slijten omdat niet alle deeltjea uitgespoeld kunnen worden?

20191106_104423.jpg
 
Past die in een 2003 frame of zijn de onderdelen uitwisselbaar?

Volgens mij is er niets veranderd aan het blok zelf (behalve tandwiel ratio's dacht ik) maar dit blok kan je niet zo er onder hangen want hier moet eerst de krukas van vervangen of gerepareerd moeten worden.

Informeer even op een Aprilia forum als je daar zeker van wil zijn.

De onderdelen zijn volgens mij wel identiek. Wellicht anders even op een onderdelensite checken of de nummers ook gelijk zijn.
 
Je kan ook proberen met goed schoonmaken (waar je bij kan) en heel goed uitspoelen het blok proberen schoon te krijgen.
Na het opstarten v/h blok goed letten op vreemde geluiden of (na enige tijd) meer roken, dan is je actie mislukt }) !
 
Hoe kan ik het blok het beste spoelen? Ik zat te denken om de motor een paar keer rustig met action olie op te laten warmen en af te tappen. Kan ik de oliekoeler doorspoelen met iets?
 
Ik zou ook schoonmaken wat je kunt zien en waar je bij kunt. Vervolgens nieuwe olie en filters en 500 km rustig aan doen en dan weer olie en filter wisselen.

Kost je dan een extra oliewissel. In theorie zouden alle ijzerdeeltjes door je filter afgevangen moeten worden voordat deze weer rondgepompt wordt.
 
In theorie zouden alle ijzerdeeltjes door je filter afgevangen moeten worden voordat deze weer rondgepompt wordt.
Inderdaad,er kan niets rondgepompt worden want dat blijft in je oliefilter zitten,daarvoor dient dat tenslotte.
Ik zou de carterpan eraf halen en reinigen,de meeste vuiligheid gaat daarin terecht gekomen zijn en dan is het meeste al weg.
Daarna inderdaad nog eens olie + filter verversen na een korte periode.
 
Via een opening onder in de vliegwielkamer kun je zo de krukas en versnellingsbak zien. Vanwege krassen op het carter naast de krukas denk ik dat er ook metaal tussen het carter en de krukaswang is gekomen.

Betekend dit dat het ook naar de kop is gepompt of zit daar het filter tussen?

Is spoelen in dit geval nog steeds te doen/aan te raden?
 
Via een opening onder in de vliegwielkamer kun je zo de krukas en versnellingsbak zien. Vanwege krassen op het carter naast de krukas denk ik dat er ook metaal tussen het carter en de krukaswang is gekomen.

Betekend dit dat het ook naar de kop is gepompt of zit daar het filter tussen?

Is spoelen in dit geval nog steeds te doen/aan te raden?

Lastig te zeggen, krassen daar betekent dat het toch relatief grote stukken moeten zijn geweest. Die komen sowieso niet langs het filter.

Vuile olie verzamelt zich onder in het blok waar het opgezogen en rondgepompt wordt (nadat het de oliefilter heeft gepasseerd). Grotere stukken zouden bij klemming ook in de zachtere delen geperst kunnen worden zoals de carterhelften maar die kan je dan pas opsporen als je hem uit elkaar haalt.

Je zou met een ouderwetse oliespuit en schone olie ook de carterruimte kunnen 'spoelen' maar als je echt zeker wilt weten dat er niet verkeerd zit moet je gaan demonteren. Wellicht kun je met een endoscoop nog iets meer zicht krijgen op de verborgen ruimtes mits voldoende plek en toegang.
 
Lastig ja, ik ga zoveel mogelijk bekijken met een endoscoop. Top idee.

Ik denk dat ik met schoonspoelen toch wel een eind kom. De grotere delen zijn met de olie meegekomen en zo veel schade kom ik ook weer niet tegen. Ik vraag me nu wel af wat de oorzaak is want er is gelast aan de vliegwieldeksel. Het lijkt alsof niet de sprag clutch maar 1 van de overbrengings tandwielen schade hebben veroorzaakt.
 

Bijlagen

  • 15732107519131175444664.jpg
    15732107519131175444664.jpg
    204,7 KB · Weergaven: 19
  • 1573210809933583532208.jpg
    1573210809933583532208.jpg
    132,6 KB · Weergaven: 14
  • 15732108399001337860682.jpg
    15732108399001337860682.jpg
    121,8 KB · Weergaven: 13
  • 15732108633911207908421.jpg
    15732108633911207908421.jpg
    200,1 KB · Weergaven: 13
Als ik aan het tandwiel achter het vliegwiel draai met de startkoppeling merk ik niets geks. Geen rare geluiden, draait soepel en terug grijpt hij aan.
 
Lijkt er op alsof er iets los gelopen is wat het carterdeksel beschadigd heeft em dat ze vervolgens "gerepareerd" hebben. Begrijp niet waarom ze dat deksel niet gewoon verwvangen hebben. Zo duur is die niet....

Bij latere modellen is dat stuk ook verstevigd
1573215463228.png
 
Ja één of andere hufter heeft hem zo gemaakt en doorverkocht. Voor die paar centen die je bespaard iemand anders met schade in de papieren laten lopen of desnoods in gevaar brengen met een kapotlopend blok op de snelweg. Alleen maar om een paar tientjes te besparen. Ik moet er niet teveel aan denken maar het is gewoon te triest en walgelijk. Onethisch gewoon omdat het ook gevaarlijk kan zijn.

Maar goed, ik ga het gewoon netjes maken deze keer ;)
 
Ik denk dat ik je blokdekael niet kan gebruiken, die is inderdaad anders. Misschien de tandwielen wel, ik ga vanavond even onderdeelnummers vergelijken.
 
Ik denk dat ik je blokdekael niet kan gebruiken, die is inderdaad anders. Misschien de tandwielen wel, ik ga vanavond even onderdeelnummers vergelijken.
Onderdeelnummers van de deksel zijn sowieso niet gelijk AP0211651 vs AP0610705 maar zo te zien zijn alle sparingen en bevestigingen wel identiek. Ik denk dat je dat alleen kan uitsluiten door te vergelijken of passen.

Zal nog even reageren in PM
 
Gewoon Dennis heeft al zijn spullen helaas al verkocht. Ik ga op zoek naar een nieuwe vliegwieldeksel en evt tandwielen die vervangen moeten worden. Ik zie alleen niet veel geks naast het plaatje met de uitgesleten geul en de deksel.

Weet iemand hoe je kan controleren of de startkoppeling goed is?
 
Een idee voor het doorspoelen/schoonspoelen: is het geen mogelijkheid om in gedemonteerde toestand vanaf de bovenkant/kleppendeksel diesel/kerosine/lampenolie door het blok te laten lopen wat eventuele deeltjes meeneemt naar beneden?
 
Kan wel, maar maakt niet zo schoon als ff rijden met goedkope olie en vers oliefilter....., ik weet niet hoe je kan controleren of de startkoppeling nog goed is, behalve alles wat er van los kan, goed controleren op beschadigingen, of in gemonteerde toestand en starten dan natuurlijk O-) .
 
Terug
Bovenaan Onderaan