Aprilia RSV4 deel 2, #bearacer

Eerlijk gezegd weet ik niet wat de prijzen doen van wegmotoren, ik kijk alleen in Duitsland omdat je een circuitmotor niet hoeft in te voeren O-)
Wat is trouwens jouw ervaring met die kleppen stellen? Welke interval hanteer je en is zo'n rsv trouwens standaard ok voor circuit?
 
Bij mijn 2017 zijn de kleppen afgelopen winter gecontroleerd en moesten er 2 bijgesteld worden, dat was met ~3100km op de teller waarvan de eerste 500 op inrijtempo zijn gemaakt. Dus dat vergt zeker bovengemiddeld aandacht. Aprilia heeft ook een aparte handleiding gemaakt als je ermee het circuit op gaat: https://www.af1racing.com/store/ProdImages/st3/racemanual-17rsv4.pdf . Of die er ook is voor eerdere jaren weet ik niet, moet je even zoeken. Er zijn best wat verschillen tussen 2017 en eerder dus deze handleiding is niet zonder meer te gebruiken voor eerdere jaargangen. Maar het geeft wel een indicatie aan.

De ohlins die op de RSV4 wordt meegeleverd is goed spul, niet een hoop bling aan de buitenkant maar armoede aan de binnenkant zoals bij andere merken nog wel eens gebeurd. Maar de kans is groot dat het toch voor je aangepast moet worden als je wat zwaarder bent. Standaard remklauwen zijn prima, niks bijzonders maar doen hun werk gewoon, althans op mijn tempo (1:50 op Assen). Nooit geraced met standaard rempomp of ABS dus daar kan ik weinig over zeggen.
 
Wat is trouwens jouw ervaring met die kleppen stellen? Welke interval hanteer je en is zo'n rsv trouwens standaard ok voor circuit?
In basis is de RSV4 een circuitmotor waar ze later een straatfiets gemaakt hebben ipv andersom zoals de andere merken. De Factory en RF zijn beter qua vering maar prima basis, is natuurlijk sterk afhankelijk van gewicht en snelheid. Als je de vering laat modificeren (ander kitje erin) dan ben je zo'n 500-600 euro kwijt en is de vering perfect (of je moet sneller dan 1.50 rijden op Assen).
Ik rij alleen circuit en laat iedere 2 jaar kleppen controleren dus zo rond de 4 a 5.000 km, het andere jaar laat ik de vering doen om de kosten te spreiden.

Oh ja, de electronica (APRC) is echt een meerwaarde, heeft mij toch al 2 keer gered toen ik iets te enthousiast was O-)
 
Hallo mannen, Ik krijg de kans om een aprilia RSV4 RR 2018 nieuw aan te schaffen. Ik kom nu van een s1000rr uit 2016. Ik ben verliefd op het geluid van de aprilia, maar ik meen mij nog te herinneren dat de aprilia niet erg betrouwbaar kan zijn. Nu ben ik met een nieuwe motor natuurlijk blij met de 2 jaar garantie maar toch.. is dit een fabel of terecht ? is er makkelijk aan spullen te komen ? Akrapovic, zitje voor iemand achterop? alvast bedankt voor jullie info. mvg
 
De Aprilia RSV4 is betrouwbaarder dan de S1000RR weet ik uit (werk)ervaring. Ik ben met mijn 3e RSV4 bezig en heb nooit echt problemen gehad, wel een paar kleine dingetjes die netjes binnen de garantie zijn opgelost. En dat zijn ook nog zaken die bij een 2018 niet voorkomen.....(digitaal display van het dashboard dat af en toe vervaagde).

De mensen die het hardste roepen dat een RSV4 niet betrouwbaar is zijn vaak BMW rijders. :X:X
 
De Aprilia RSV4 is betrouwbaarder dan de S1000RR weet ik uit (werk)ervaring. Ik ben met mijn 3e RSV4 bezig en heb nooit echt problemen gehad, wel een paar kleine dingetjes die netjes binnen de garantie zijn opgelost. En dat zijn ook nog zaken die bij een 2018 niet voorkomen.....(digitaal display van het dashboard dat af en toe vervaagde).

De mensen die het hardste roepen dat een RSV4 niet betrouwbaar is zijn vaak BMW rijders. :X:X

Oké dat is mooi.. De fiets heeft alle opties dus ik denk dan aan launch control, wheelie control, cruise control, quick shifter ? Of is dat niet standaard?
 
Top.. Zit er nu ook allemaal op (bmw) en wil dat graag weer terug..

Wat hebben jullie voor uitlaten eronder? Moet de ecu of electronica aangepast worden nadat er een systeem onder komt?
Ik rijd zelf Tuono V2 😉 Maar ben redelijk op de hoogte van de V4.

Bij een open pijp is een ECU upgrade benodigd. Je kunt dan voor een Akra race-ECU gaan (wordt bijgeleverd bij aankoop pijp, maar ook los te krijgen) maar je kunt ook voor een ECU flash gaan wat nog meer voordelen met zich mee kan brengen.

Overigens is de standaard pijp ook al zeer luid voor een OEM pijp (door klepje in de uitlaat) . Persoonlijk vind ik een andere uitlaat bij een RSV4 niet echt benodigd.
 
Ik rijd zelf Tuono V2 😉 Maar ben redelijk op de hoogte van de V4.

Bij een open pijp is een ECU upgrade benodigd. Je kunt dan voor een Akra race-ECU gaan (wordt bijgeleverd bij aankoop pijp, maar ook los te krijgen) maar je kunt ook voor een ECU flash gaan wat nog meer voordelen met zich mee kan brengen.

Overigens is de standaard pijp ook al zeer luid voor een OEM pijp (door klepje in de uitlaat) . Persoonlijk vind ik een andere uitlaat bij een RSV4 niet echt benodigd.

Thnx voor je antwoord, het is niet alleen het geluid maar voornamelijk ook de looks. 😁
 
Hij is binnen.. De rsv4.. Heel anders dan de Beemer.. Maar erg fijn ook.. Snel de 1000 erop zetten zodat ik kan jagen..
 

Bijlagen

  • IMG_20190706_121346.jpg
    IMG_20190706_121346.jpg
    207,3 KB · Weergaven: 45
Hallo allemaal!

Ik ga binnenkort kijken voor een rsv4r uit 2009 voor op het circuit. Zijn er nog speciale zaken waar ik extra op moet letten?

Gr Ron
 
Begonnen met 't inrijden van de aprilia.. Het geluid... Zo mooi.. Helaas moet ik al schakelen bij 7000.. Inrijden helaas. Ik vind de motor alleen behoorlijk slecht schakelen met laag toertal.. Dan gebruik ik toch maar de koppeling.. Is dit omdat ik nu nog te laag in toerental moet blijven?
 
Begonnen met 't inrijden van de aprilia.. Het geluid... Zo mooi.. Helaas moet ik al schakelen bij 7000.. Inrijden helaas. Ik vind de motor alleen behoorlijk slecht schakelen met laag toertal.. Dan gebruik ik toch maar de koppeling.. Is dit omdat ik nu nog te laag in toerental moet blijven?


Yep, onder de 6000 rpm is qs niet erg lekker, zeker niet wanneer je "voorzichtig" schakelt. Verbeterd ook met inlopen en gebruik van goede olie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan