Aprilia scarabeo 125cc van 1990 euro

zuunig

MF veteraan
24 aug 2008
5.022
105
westland
ik heb 3 maanden geleden de aprilia scarabeo 125 cc gekocht
voor 1990+349 afleverkosten {2339}
en hier mijn bevindingen.

ik had in 2008 een honda sh 150 gekocht ,maar die was binnen 3 maanden gestolen.
ik op zoek naar wat anders , x-max 250 geprobeerd,suzuki sixteen 150 cc proefgereden.
en toen zag ik een aprilia scarabeo 125, van 2990 voor 1990 euro,
bij vander heyden motors in den bosch. beetje ver weg voor mij dus eerst op internet
gezocht naar informatie. blijkt hij best goed uit een test te komen {in het frans}
zie hier de test
Aprilia
15 pk
dus ik dat ding gekocht
rij ik terug naar huis {110 km ver}
niet harder dan 80 a 85km/u
denk ik na 10 minuten , dat rijdt echt lekker , veel lekkerder dan de honda sh 150
en ook veel lekkerder dan de suzuki sixteen 150.
ik dacht gelijk hier wil ik wel een paar jaar op rijden.
bij die honda sh 150 dacht ik na een paar weken,
ik wil hem in ruilen voor een wat zwaardere.
maar nu na 3 maanden vind ik de scarabeo nog steeds een genot om op te rijden.
het is maar een 125cc maar toch heeft hij 15 pk
en een top op de teller van 120 km/u en met gemak 100 km/u met harde tegenwind.
het verbruik is wel hoger dan de honda.die liep 1 op 29 met mijn rij stijl.
en de scarabeo kleine stukken 1 op 25,2 en langere stukken 1 op 28 {ook vol gas}
dat komt omdat de scarabeo geen injectie heeft.
maargoed maakt niet veel uit.
omdat hij geen gecomputeriseerde injectie heeft,maar een carburateur,
loopt hij ook niet lekker de eerste 3 kilometer als de motor erg koud is.
nu in de zomer nergens last van.
ik ben toch niet van plan om veel te rijden in de winter dus maakt mij niet zoveel uit.
verder is hij als je weg rijdt wel erg afgeknepen maar bij 35 km/u komt het hele vermogen te voorschijn en gaat hij er opvallend rap van door.
ik ben bij het weg rijden nog niet in problemen gekomen bij een stoplicht.
ze hebben de motor express erg af geknepen omdat in veel landen
mag je met een auto rijbewijs op een 125 cc tot 15 pk stappen.
en om die beginnenlingen niet in de problemen te laten komen met weg rijden
hebben ze hem in het begin rustig gemaakt.
maar valt goed mee te leven.
hij weegt ook een stuk zwaarder dan de honda sh 150
157 kilo rijklaar maar dat is wel lekker , ligt als een blok op de weg.
oogt ook groter dan de honda en kwa prestatie doet hij zeker niet onder voor de honda.
echt een genot om op te rijden.
1000 km een beurt
bij 5000 km een heel klein beurtje {luchtfilter schoonmaken oliepeil en remblok controle}
bij 10000 een grote beurt
en bij 20000 km de eerste keer kleppen stellen.
ze hebben ook hele mooie kwaliteits matrialen gebruikt.
gewoon heel lekker rijden voor de prijs van een brommer.
full
 
Laatst bewerkt:
Zuunig,ik dacht al,waar blijf je nou met je bevindingen! ;)

Jouw Scarabeo is iig een leuk ding om te zien,en je rijdt met iets dat bijna niemand heeft.
(Een SH staat op iedere straathoek :+ )

Voor dat geld is het een koopje,een beetje bromscooter kost hetzelfde.

Succes er mee!
 
Leuk verhaal.

Ik betwijfel echter of een 125cc wel wordt geknepen met 15 pk.
Een 2t 125cc heeft nog geen eens 15 pk.

Verder leuk ding, en leuk om te horen dat je er blij mee bent
 
alleen bij het wegrijden geknepen van 0 tot 35 km/u
toen ik hem ging ophalen stonden er ook veel bromscooters
voor 2800, 2900,3200 euro.
en dan een scooter die twee keer groter is voor 1990 euro.
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag en goed om te lezen dat je tevreden bent met je scarabeo. Ik ben ook super tevreden met m'n Scarabeo 250 i.e.(jammer dat ie alleen niet het vermogen per cc heeft als jouw 125cc;-)). Ik heb mijn Scarabeo trouwens ook erg gunstig gevonden en gekocht naar aanleiding van jouw topic over voordelige scooter aanbiedingen dus top en hou het topic levend.
 
erg levend is het niet meer maar ik zal weer eens kijken of ik nog koopjes kan vinden.
 
Top! Merk dat toch steeds meer mensen de overstap (willen) maken naar de moterscooter, sprak er vanochtend ook weer een paar bij de lokale motor dealer.
 
skippy waar heb je je beurten laten doen?? in wateringen of zeeland?
in wateringen staat nog steeds die andere scarabeo 250 zag ik vandaag
en bij goedhart een witte scarabeo 300 zoals die van laagvlieg, erg mooi die witte.
 
Een 2t 125cc heeft nog geen eens 15 pk.

Tegenwoordig knijpen ze 2 takt (voor zover je nog 2 takt kan kopen, alleen nog de RS125?). Met 2 takt haal je met 125cc wel rond de 30pk. De oude RS125, NSR125 etc. hadden allemaal rond de 30pk en reden 160km/u op de teller. Een 4 takt 125cc haalt wel zonder te knijpen 15pk, veel minder pit dan 2 takt, heeft wel weer minder onderhoud nodig.

Dat die 125cc 120km/u loopt joh, ik haal met mijn 150cc meestal wel 115km/u en 1x de mazzel gehad om 120km/u te halen alleen toen moest het gas eraf omdat de auto's voor me langzamer reden. Al met al lach je je voor 1990 euro natuurlijk helemaal kapot!
 
gisteren ging hij met matige tegenwind ook 120 km/u {windkracht 3}
verbruik was na hoofdzakelijk snelweg 1 op 27,6 met caburateur.
ik denk dat de aprilia veel pk's heeft op het achterwiel,
110 met behoorlijk tegenwind haalde ik echt niet met de honda sh 150.

ik had geen zin om naar den bosch te rijden voor een 1000 km beurt,
dus ik in de buurt gevraagd wat het zou gaan kosten bij een officieele aprilia bromscooter
dealer , hij zegt 95 euro , vond ik een beetje veel.
bij motorport rotterdam 32 euro voor de sh 150 {alleen olie verversen}
ik bij een ander gevraagd zegt hij een tienje of 4.
ook nog motoport wateringen gebeld ,die zeggen tussen de 120 en 160 euro, moet veel aan
gebeuren zeiden ze , ze kennen dat ding niet eens.
dus ik hem naar die van 4 tientjes gebracht, ga ik betalen zeggen ze 94 euro.
ik zeg en het zou een tientje of 4 zijn , dat was een indicatie ,moest meer aan gebeuren
voorkant eraf om een druppel koelvloeistof erbij te doen,
maar de naafolie is ook vervangen.
ze vonden het ook een groot verschil dus hebben ze er 70 van gemaakt.
nou ja okee.ik weer blij.
ook blij dat ik hem niet blind bij motorport wateringen heb gebracht.
je zal 160 moeten betalen voor een 1000km beurt.
 
Zuunig ik heb de 1000 km beurt in Goes laten doen. Ik was 95 euro kwijt en dat is niet echt het goedkoopst denk ik maar kwa tijd en gemak wel de beste optie en nu handelen ze daar ook een garantie claim af dus dat is wel weer een groot voordeel(scheelt me toch 2x270km rijden).
 
Moet wel veel aan gebeuren voor die 1000km beurt dan zeg!

Toch raar als de Scarabeo er meer pk's uit zou gooien dan een 150cc. Immers heeft een 150cc ook meer koppel (al is dat wel heel minimaal met maar 25cc meer) en zou daardoor eerder harder moeten kunnen. Denk gewoon dat de SH en Sixteen zijn begrenst op de CDI ofzo en de Aprilia niet? Ik zit nog steeds te wachten op mijn andere uitlaat, ben heel benieuwd wat daarmee de top wordt. Maar moet zeggen dat 120km/u op zo'n kleine scooter ook eigenlijk hard zat is qua stabiliteit. Ik kan natuurlijk ook nog met rolletjes spelen.
 
scarabeo 15 pk suzuki sixteen 15,2 {volgens suzuki}
en de scarabeo is geen kleine scooter want hij is ook met een 200cc motor leverbaar en 19 pk.
ik denk ook dat die gecomputeriseerde injecties op een gegeven moment begrenzen.
en met carburateur onder gunstige omstandigheden zoals temp en vochtigheid ect.ect
misschien wel meer vermogen uit kunnen gooien.
ik heb weleens gelezen bij een test dat van de 16 pk van de honda sh 150 nog maar 10,87 pk bij het achterwiel uitkomen.
sh.jpg

de aprilia sportcity 200 heeft 21 pk en heeft nog 16,24 pk aan het achterwiel.

de Kymco People S 200I heeft maar 11,6pk
 
Laatst bewerkt:
De transmissie zal ook van grote invloed zijn op het aantal pk's wat je overhoud aan het achterwiel, de ene cvt is waarschijnlijk toch efficienter dan de andere.
 
Zuunig ik heb de 1000 km beurt in Goes laten doen. Ik was 95 euro kwijt en dat is niet echt het goedkoopst denk ik maar kwa tijd en gemak wel de beste optie en nu handelen ze daar ook een garantie claim af dus dat is wel weer een groot voordeel(scheelt me toch 2x270km rijden).
en waarschijnlijk was je in wateringen veel duurder uit geweest.
nee ,beter dichtbij huis blijven met je beurten.
ik vind de scarabeo best mooi ,en voor 3990 rijklaar zeker een goeie koop.
{als het lukt voor die prijs}
 
en waarschijnlijk was je in wateringen veel duurder uit geweest.
nee ,beter dichtbij huis blijven met je beurten.
ik vind de scarabeo best mooi ,en voor 3990 rijklaar zeker een goeie koop.
{als het lukt voor die prijs}

Dank je Zuunig. Ik ben er ook erg blij mee. Ben wel te spreken over de service van Motorport Wateringen want ze hebben keurig geregeld dat m'n dashboard onder garantie gaat worden vervangen bij de Motorport hier in de buurt(knopje waar je onder meer de tripmeter en klok mee versteld was ineens foetsie zonder enig spoor van braak of kwade opzet dus waarschijnlijk gewoon niet goed gemonteerd).

Had hem trouwens voor een ietsje meer 3990 en dan nog rijklaarmaak kosten maar daar kreeg ik 50% korting op(en dat scheelt aardig op de rijklaarmaak kosten die Aprilia hanteerd..)en 20% korting op de tas die ik erbij heb gekocht van Aprilia die je tussen het beenschild en het zadel in kan zetten op de tunnel van de voetenplank(echt een supertas gaat enorm veel in handig voor een weekendje weg).

Al met al een fijne deal als je weet dat je voor de nieuwe Scarabeo 300 i.e. 5000 euro ex rijklaarmaak kosten kwijt bent en je dan geen alarm en afstandbediening hebt voor het compartiment onder het zadel(maar dan weer wel een windschermpje). Scheelt dus gewoon ruim 1000 euro voor bijna hetzelfde op een klein beetje koppel en mischien topsnelheid na). Geniet momenteel elke dag van m'n Scarabeo echt de ultieme boodschappen machine :) .
 
vooral met het mooie weer,heerlijk.
ik was ook van plan om voor de 250 te gaan wat me tegen hield was dat zelfde knopje.
en ook de tellers, ik dacht als dat een paar dagen in de regen staat,gaat het niet goed.
maar toen kwam die aanbieding van 1990 euro.
daar kan ik geen buil aan vallen.
en ik vind hem nog veel lekkerder rijden dan de honda sh 150 ook.
 
en ik vind hem nog veel lekkerder rijden dan de honda sh 150 ook.

@zuunig;
Ik ben wel benieuwd wat je bedoeld met lekkerder rijden....
Vergeleken met de honda is ie dan stiller, soepeler of ligt het beter op de weg dat je het fijner vindt?
En zeker ook vergeleken met de Adress want ik ben zoekende naar een opvolger voor mijn Kymco people.
Ik zit te dubben tussen een Honda innova (zelf invoeren uit D) of een ander model en de scarbeo spreekt me aan vanwege de aanbieding (als die er nog is :) )
Ik rij 10-12.000 km per jaar en enige luxe is dan gewenst, maar de zuinigheid van de Innova is ook een sterk punt!

greetz...
 
bij 10000 a 12000 km
zou ik niet gaan voor de suzuki adress of innova , misschien wel erg zuinig maar niet erg
confortabel de address , {honda innova ken ik niet}
scarabeo rijdt gewoon erg lekker , ook een wind scherm en makkelijk 100 met sterke tegenwind.
motor van honda sh 150 misschien wat soepeler, zuiniger en bij koude motor loopt hij gelijk goed.
scarabeo 125 heeft geen injectie, bij koude motor in de winter eerste 3 kilometers rijdt hij
helemaal niet soepel. geluid scarabeo of honda hetzelfde.
als je zoveel rijdt ,en misschien ook veel op 120 km wegen en ook de hele winter,
en je hebt meer geld misschien de nieuwe piaggio carneby 300 met scherm.
of de suzuki brugmann 200, heb ik 1 keer nieuw gezien voor 3190 aanbieding.
of scarabeo 250 voor 3990euro.
of een honda lead 110 cc , bij motorport Zelhem staat er 1 voor 2160. {bij jou in de buurt}
 
Laatst bewerkt:
Dank je zuunig,
address en innova zijn bijna gelijk met dit verschil dat de innova injectie heeft en daardoor nog zuiniger rijdt (1:55)
die 10-12000 rijdt ik nu ook op de Kymco people-s 50cc met een gemiddeld verbruik van 1:37 en is best comfortabel.
Voor het snelle werk heb ik een motor erbij maar die gebruik ik niet veel meer en dacht dit nu te combineren door de motor en scooter te verkopen en er een motor scooter voor terug te nemen.
Ik rij zeer zelden op 120Km wegen en naar mijn werk voor 70% op landweggetjes en de rest op 80Km wegen.
Vandaar mijn keuze, de burgman heb ik ook overwogen maar is wat aan de grote kant (denk ik) om ook als stads machine te gebruiken :)
Wat ik fijn vindt aan de people is het stille rijden en vanwege de landweggetjes het comfort van die grote wielen samen met het goed sturen, goed zitten en ook niet onbelangrijk; zijn betrouwbaarheid!

ik neem jouw tips mee in de beslissing, ik ben er nog niet uit maar de Scarabeo maakt wel een goede kans, ik laat wel horen wat het uiteindelijk wordt :]

greetz!
 
de address heeft ook injectie
en liep bij mij soms 1 op 45
de scarabeo loopt tussen de 1 op 25 en 1op 28 , de laatste paar keer 1 op 28
kleine stukjes met opwarmen motor 1 op 25
 
Laatst bewerkt:
1990 no 2 te koop zag ik. geen geld, lijkt me een leuke motorscooter, zit alleen over mijn budget. daarintegen is hij wel nieuw!!!
 
1990 no 2 te koop zag ik. geen geld, lijkt me een leuke motorscooter, zit alleen over mijn budget. daarintegen is hij wel nieuw!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan