aprilia scarabeo 500 onderhoud

shopjan

Die hard MF'er
12 mrt 2008
521
0
vlijmen
Heb een aprilia scarabeo 500 van het bj 2003 gekocht nu wilde ik eerst een onderhouds beurt geven omdat hij dat aangeeft.
Maar wat ik ook los schroef krijg de kappen er niet vanaf is er misschien iemand die mij dit kan uitleggen .
Of heeft er misschien iemand een wphb van deze motorscooter kan hem wel vinden van de jongere bouwjaren maar komt niet overeen met mijn bouwjaar.
 
Ik heb de 300cc.
Daar haal ik het achterlicht eraf en de knipperlichten en de voetsteunen, en onder de handgreep achter 2 bouten er uit en alle schroefjes van de kappen eruit. Onder de punt van het zadel een kapje eraf.
En schroefjes van de tunnel eruit.
Misschien dat de 500 cc ongeveer ook zo in elkaar steekt.
 
zo de kappen zijn er af en nu de grote beurt maar heb totaal geen gegevens van de motorscooter dus help wie kan mij aan de gegevens helpen of [ het liefst een wphb ] mij op weg helpen
 
Model 2003

full


full


full
 
Laatst bewerkt:
webengine er is bij mij niks te zien van wat je geplaatst hebt er staat
no image by that name was found
 
oke bedankt weet jij misschien ook wat de klepspeling moet zijn hij is van 2003 en er zit een 460cc blokje in
 
wphb is van 2006 dus mogelijk niet helemaal van toepassing met jou bouwjaar 2003.

Hierbij enkele gegevens voor jou bouwjaar:

Specifications:

Engine size: 460
Cylinders: 1
hp/kW: 38/28
Vehicle weight (kg): 234
Seat height (mm): 785
Valve clearance (intake): KALT 0,20 MM
Valve clearance (exhaust): KALT 0,20 MM
Engine idle speed: 1450 ± 50 U/MIN
Carburettor air screw: EINSPRITZUNG
Tyre pressure (front): 2,2 BAR
Tyre pressure (rear): 2,2 (2,3) BAR
Spark plug 1: NGK CR7EKB
Electrode gap: 0,8 MM
Fork tube diam.: 40 MM TELEGABEL
Chain/Final drive: ZAHNRIEMEN

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
snap alleen niet waarom er geen wphb van mijn model is krijg elke keer weer het model er na als ik er op zoek
 
Volgende probleem toerenteller en benzine meter doen het niet.
Benzine meter komt twee streepjes omhoog maar blijft daar ook staan of er nu wel of geen benzine in zit.
Toerenteller trilt soms onderin maar meer ook niet.
Heb de benzine pomp er uit gehaald om te kijken of de flotter goed werkt maar daar reageerd de meter niet op.
Nu denk ik dat mijn printplaat van het tellerhuis kapot is maar hoe kan ik dat controleren.
Ik denk dit omdat de toerenteller en benzinemeter allebij aan de zelfde kant zitten.
 
moto_schem_Aprilia_Scarabeo_500_ABS_2005_2006_scooter.jpg



Ook bij jou 2003 versie is nummertje 2 de rpm sensor.
Geen flauw idee waar die precies zit op jou brommer en opsporen via de draadkleuren lijkt ook wat vaag, mogelijk zit er (kijkende naar het schema) een N=Nero= zwarte draad aan en een Ro/G is Roze draad met Geel streepje aan de sensor.
Maar wat ik al zeg uitgerekend ziet de RPM sensor er qua draad kleur code iets wat vaag uit voor mij.
In iedergeval gaat hij wel naar de ECU.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Heb de scooter een grote beurt gegeven maar hoe krijg ik de service melding weg .
Heb het opgezocht op google maar dat werkt niet .
 
probeer het nog een keer weet iemand hoe je de service melding weg krijgt na een servicebeurt
 
piaggio gebruikt volgens mij 2 methodes een aparte reset knop meestal achter de koplamp of via mode + set knop
 
Ik heb zelf een 400 versie op de kop getikt uit 2008 en ben nu aan het zoeken naar relevante info over techniek, onderdelen enz.
Is er een eigen forum voor dit model?
De site die WebEngine linkte had ik al gevonden. Spectaculair veel valt er nog niet te vinden. Die 400 is nooit officieel in Nederland geleverd, maar het dunkt me dat de techniek amper van de 500 verschilt. Naar ik las, is het technisch dezelfde scooter als de Beverly van Piaggio.

Affijn, ik zal eens rondneuzen bij de bekende leveranciers op het web.

gr
 
Ik heb het wel 2 keer gedaan met mijn scarabeo 300.
Ik dacht met de motor uit contact aan en knopje meer dan tien seconde ingedrukt houden.
 
Ik heb zelf een 400 versie op de kop getikt uit 2008 en ben nu aan het zoeken naar relevante info over techniek, onderdelen enz.
Is er een eigen forum voor dit model?
De site die WebEngine linkte had ik al gevonden. Spectaculair veel valt er nog niet te vinden. Die 400 is nooit officieel in Nederland geleverd, maar het dunkt me dat de techniek amper van de 500 verschilt. Naar ik las, is het technisch dezelfde scooter als de Beverly van Piaggio.

Affijn, ik zal eens rondneuzen bij de bekende leveranciers op het web.

gr
Hier filmpje van piaggio 400cc met 460.000km erop.
Motor nooit open geweest , orginele koppeling na 460.000km kan nog wel een tijdje mee, alleen veren vervangen.
Dr pully rollen na 56000km nog weinig slijtage gaan er weer in voor de volgende 18.000km
Wel elke 6000km nieuwe motorolie erin ipv elke 10.000km.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan