Aprilia Shiver 750 slaat af bij gas geven

WizzAd

MF veteraan
Donateur
1 aug 2010
14.443
9.482
Gisteren wilde ik op de Aprilia Shiver 750 gaan kijken waar de 'Pinksterraces 2023' gehouden worden en daarna een eind gaan rijden. Toen ik de 'Weg van de toekomst' opgedraaid was, sloeg de motor af en kwam in het display "Service" te staan. De motor startte wel weer meteen, maar fatsoenlijk ermee rijden was zo goed als onmogelijk. Als ik gas gaf sloeg hij af. Met meer drieën en vieren ipv vijven of zessen ben ik thuisgekomen, de laatste kilometers lopend/duwend. Vanmorgen startte hij meteen.
En ook nadat ik olie en koelvloeistof ververst heb startte hij meteen, ook was "Service" uit het display verdwenen, maar zodra ik gas gaf stopte hij ermee. Daarstraks nog weer eens geprobeerd; startte meteen, maar klom ook meteen in toeren zonder dat ik het gashandle aanraak(te). Heeft iemand een oplossing of goede raad?

(Dan bedoel ik dus écht goede raad, niet "de brand erin" oid)
(Ook niet "Ik heb de titel even aangepast, etc")


Alvast bedankt; (Wizz)Ad
 
Laatst bewerkt:
Dat uitlezen vraagt dat om speciale apparatuur en welke?
Ja, of in ieder geval om een verloopstekker naar een OBD lezer.

Laatst over een soortgelijke storing gelezen bij een Ducati, had met de lambda sensor en luchtmassameter te maken. Maar, zoals al gezegd: uitlezen is weten.

Bij mijn Tuono kon ik de foutcodes op het dashboard weergeven, misschien kan dat bij de shiver ook.
 
Ja, of in ieder geval om een verloopstekker naar een OBD lezer.

Laatst over een soortgelijke storing gelezen bij een Ducati, had met de lambda sensor en luchtmassameter te maken. Maar, zoals al gezegd: uitlezen is weten.

Bij mijn Tuono kon ik de foutcodes op het dashboard weergeven, misschien kan dat bij de shiver ook.
1685259898545.png

Iets dergelijks?
 
Goede raad is uitlezen. Het klinkt alsof hij in de noodloop schiet. Dan zou er dus iets met een sensor zijn.
Maar als hij inderdaad in de noodloop schiet zou er toch nog redelijk fatsoenlijk mee te rijden moeten zijn? Want toen het mij overkwam, kon ik zo'n 100-500 meter rijden, dan sloeg hij af en liet ik hem uitrollen. Dan startte hij wel weer meteen en dan begon hetzelfde ritueel weer van voren af aan. En ook gisteren en vanmorgen nog startte hij meteen, maar zodra ik gas geef stopt ie ermee. Maar gisteren klom hij wel zo en viel hij zo(terug)in toeren -zonder het gashandle aan te raken- dat ik hem graag afzette. Maar meestal loopt hij wel gewoon stationair. Nu heb ik de accu losgemaakt en hoop ik dat hij zich 'reset'. Want er zijn filmpjes zat op YT te vinden, maar niet een waarin 'mijn' probleem opgelost wordt. Want dat "Urgent" en "Service" mag dan wel uit het display verdwenen zijn, dat rode lampje blijft knipperen en het probleem blijft ook gewoon.
 

Je hoeft niet heel het filmpje te kijken, maar de eerste minuut is zo ongeveer wat mij overkomt
(Je is algemeen -dus NIET persoonlijk- bedoeld)
 
Terug
Bovenaan Onderaan