Aprilia Shiver, Suzuki Gladius of Yamaha MT-07?

20 aug 2011
15
0
Hi guys,

Ik ben enige tijd van de motor af geweest, maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Nu wil ik jullie, wijze leden van het MF, graag vragen om advies over mijn nieuw aan te schaffen occasion.

Ik was trotse eigenaar van een Buell XB9SX Lightning, maar deze heb ik een goede twee jaar geleden verkocht. Ik had a) te weinig tijd en b) geen plek in de buurt om veilig te parkeren. De motor beviel echter uitstekend. Het grote bereik van de V-twin, de diepe roffel van de Termignoni die rechtstreeks uit de hel leek te komen. En wendbaar als een opgejaagde haas. Dat is een beetje waar ik nu ook naar op zoek ben, maar dan net even anders.

Ik heb drie kandidaten op het oog. De Aprilia Shiver 750, de Suzuki SFV650 Gladius en de Yamaha MT-07. Mijns inziens lijken deze motoren qua specificaties redelijk op elkaar, maar do correct me if I'm wrong! De Aprilia is uiteraard de krachtigste van de drie, maar merk je dat ook op de weg? Is de Suzuki Gladius niet iets mak als ik een (gekietelde) Buell XB9SX gewend ben? Mist de Yamaha niet het rauwe randje (AKA de trilling) die vaak zo typerend is voor een V-twin? De Yamaha is tweedehands over het algemeen iets duurder dan de Aprilia die op zijn beurt weer duurder is dan de Gladius; krijg ik die extra investering terug in het rijplezier? De Aprilia is een Italiaan en ik heb twee linkerhanden; is dat wel een verstandige combi of is deze boef net zo betrouwbaar als zijn Japanse concurrenten?

Ik ben heel benieuwd naar de keuze die jullie zouden maken en dan vooral; waarom? Alvast bedankt!







P.s. Ik ga de motor gebruiken voor zowel plezier-ritjes over bochtige dijken als voor woon-werkverkeer (35 km. enkele reis, voornamelijk snelweg).
 
Laatst bewerkt:
De mt-07 is een parallel twin... Niet hetzelfde als je gewend bent.

Gladius is veel te tam denk ik.

Ik denk dat de aprilia de beste keuze is voor jou. Gezien je verleden.

Maar zoals altijd... Proefrijden, proefrijden en proefrijden.

Succes met je keuze.
 
Euhm... gelet op wat je hiervoor reed... ik zou opnieuw een Buell kopen, of mss uitkijken naar een KTM.

Yamaha is van de drie overwogen motoren de modernste, de best afgewerkte, en volgens sommige statistieken (en in mijn ervaring) het meest betrouwbare merk. Dat zou de doorgaans hogere vraagprijs kunnen verklaren. Maar geen van die drie motoren komen qua rijbeleving in de buurt van een Buell. En gelet op de grootte van het verschil is mijn wedervraag: hoe kom je zo op deze motoren, en waarom niet opnieuw een Buell?
 
Laatst bewerkt:
Het zal gaan tussen mt 07 en aprillia shiver. Ikzelf zou eerder voor mt 07 gaan. Ik heb er kort op gereden en qua trekkracht is ie perfect. En japanner is betrouwbaarst in veel gevallen.
 
Maar geen van die drie motoren komen qua rijbeleving in de buurt van een Buell. En gelet op de grootte van het verschil is mijn wedervraag: hoe kom je zo op deze motoren, en waarom niet opnieuw een Buell?

Goede vraag, hoor! Ik denk dat dat voornamelijk mijn aard is. Ik ben nogal nieuwsgierig en avontuurlijk. Als ik op vakantie ga, ga ik altijd naar een plek waar ik nog nooit geweest ben. In een restaurant kies ik altijd dat ene gerecht dat ik niet ken. Ik rijd inmiddels in mijn zesde auto en dit is tevens het zesde merk dat ik 'probeer'. :P

Ik wil iets ander dan een Buell. Op basis van een aantal criteria kwam ik uit op deze drie:
- 2-cilinder
- +/- 700cc
- bouwjaar > 2008
- kilometerstand < 20.000 km.
- vraagprijs tussen EUR 5.000,- en EUR 6.500,-

Euhm... gelet op wat je hiervoor reed... ik zou opnieuw een Buell kopen, of mss uitkijken naar een KTM.

Je doelt dan op een Duke of Superduke he? Ik zet 'm op het lijstje om een testrit mee te maken. Thanks voor de tip!
 
Het zal gaan tussen mt 07 en aprillia shiver. Ikzelf zou eerder voor mt 07 gaan. Ik heb er kort op gereden en qua trekkracht is ie perfect. En japanner is betrouwbaarst in veel gevallen.

Vering en remmen vond ik niet al te best bij de MT-07. Leek alsof de veren die erin zaten te slap waren zelfs voor mijn 70kg.
 
Zelf een Shiver en ook proefgereden op MT07.

Die laatste stuurt wat lichter. Maar de beleving van de Shiver (zeker met decat en andere uitlaat) is beter. Heb er ook Hyperpro onder.
Ook wat meer vermogen, radiale remmen. Daarom voor de Shiver gegaan. En je ziet ze niet op elke straathoek. ;)

Wbt betrouwbaarheid Shiver. Nu ruim 20.000km erop, waarvan zelf 13.000. Nul problemen naast normaal onderhoud. Bij 20.000 beurt stonden alle kleppen ook goed!

Kijk ook bij passen naar verschil tussen <2010 en >2010 model. Zitpositie van stepjes is anders.
 
MT07 niet gereden maar ben wel rechtstreeks op een >2010 model shiver gestapt na mijn rijbewijs gehaald te hebben. Is een geweldige motor, het karakter van de V2 is prachtig. Prijsverschil tussen <2010 en >2010 model scheelt niet veel. Let wel op dat er bijvoorbeeld op marktplaats sommige shivers aangeboden worden met verkeerd bouwjaar. Deze zijn jaren na productie pas op kenteken gezet en staat de datum eerste toelating pas wanneer motor verkocht wordt, terwijl de motor al een paar oud is. is niks mee maar als je specifiek <2010 of >2010 model wilt is het handig om te controleren.
 
Buells hebben een zeer korte wielbasis en zijn net even strakker en wendbaarder dan de meeste andere gietsen. Zou je niet gelukkig worden met een Duc?
 
Gladius zal bij mij als eerste afvallen. Mt-07 ga je, zoals eerder aangehaald, zeer wss te tam vinden. Ik rij zelf op de 'oude' MT-03 en vond de 07 nou niet zo heel spannend. Shiver heb ik geen ervaring mee
idd. De duc M796 of hoger zullen wss je buell het best benaderen. Heb je ook eens gekeken naar de MT-01 ?
 
Laatst bewerkt:
Gladius zal bij mij als eerste afvallen. Mt-07 ga je, zoals eerder aangehaald, zeer wss te tam vinden. Ik rij zelf op de 'oude' MT-03 en vond de 07 nou niet zo heel spannend. Shiver heb ik geen ervaring mee, maar die zijn prima te vertrouwen. zo'n rotax-blok kan wel wat klappen hebben.
blok is niet van rotax, maar van Aprilia zelf

desalniettemin 20.000 probleemloze km mee gereden
 
Goede vraag, hoor! Ik denk dat dat voornamelijk mijn aard is. Ik ben nogal nieuwsgierig en avontuurlijk. Als ik op vakantie ga, ga ik altijd naar een plek waar ik nog nooit geweest ben. In een restaurant kies ik altijd dat ene gerecht dat ik niet ken. Ik rijd inmiddels in mijn zesde auto en dit is tevens het zesde merk dat ik 'probeer'. :P

Ik wil iets ander dan een Buell. Op basis van een aantal criteria kwam ik uit op deze drie:
- 2-cilinder
- +/- 700cc
- bouwjaar > 2008
- kilometerstand < 20.000 km.
- vraagprijs tussen EUR 5.000,- en EUR 6.500,-Je doelt dan op een Duke of Superduke he? Ik zet 'm op het lijstje om een testrit mee te maken. Thanks voor de tip!



Als ik jou was zou ik voor de Shiver gaan. Ga eens bij Theo Lamers Motoren in Nijmegen informeren/kijken, daar staat een Shiver, een Tuono én een Ducati Monster. En alle drie in de prijsklasse die jij zoekt.
 
Als ik jou was zou ik voor de Shiver gaan. Ga eens bij Theo Lamers Motoren in Nijmegen informeren/kijken, daar staat een Shiver(2010, 8100km), een Tuono(ook 2010) én een Ducati Monster. Maar van die Duc weet ik het bouwjaar niet. Wel alle drie in de prijsklasse waar jij zoekt.
 
Laatst bewerkt:
De mt-07 is een parallel twin... Niet hetzelfde als je gewend bent.
Met de 270 graden krukas (crossplane) heeft die de loop van een 90 graden v-twin. Yamaha paste dit ook toe bij de TRX/TDM.

Nog steeds niet te vergelijken met de Buell.
 
Als ik jou was zou ik voor de Shiver gaan. Ga eens bij Theo Lamers Motoren in Nijmegen informeren/kijken, daar staat een Shiver, een Tuono én een Ducati Monster. En alle drie in de prijsklasse die jij zoekt.

Thanks voor de tip. Ik heb een aantal dealers in de buurt (Noord-Holland) gevonden die het aandurven mij een motor voor een proefrit mee te geven. Ik zal daarna even een update geven (en/of foto's posten van de motor die het geworden is).
 
Shiver *O*
Inmiddels iets van 30.000 ermee gereden en nog geen problemen gehad :) Behalve de uitlaatpakking die er uit geknald was, maar dat was zo opgelost.
Geen saaie motor behalve dat je wat vermogen gaat missen ten opzichte van de Buell.
En zoals ze hierboven ook zeggen: Andere uitlaat erop :z maar met standaard-uitlaten klinkt ie ook al goed hoor

Heb ook proefgereden op een BMW F800r, die was eigenlijk gewoon beter maar wel echt veel saaier dus dan valt dat bij mij ook af. Is ook net wat je wilt natuurlijk


Wij van WC-eend,.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan