Aprilia SL1000 Falco, deeltje 2!

The Beerhunter

MF veteraan
20 sep 2004
39.600
5
Nijmegen
Het topic waar je alles kwijt kunt over het enige echte half naakte raspaardje van de firma uit Noale!

4e6e717340ab5dd158eb6f2dbcee76a6


Geef even een gil, post wat info en een foto als je ook in de startpost wil.

Eigenaren, bouwjaar falco:

Bizzje, 2001

  • Ohlins schokdemper
  • Galfer stalen rem/koppelings leidingen
  • Xenon, 6000k
  • HK aangepastte voorpoten
  • SL carbon dempers
  • Gabro chip
  • K&N luchtfilter
  • Pazzo's, kort

full

full


The Beerhunter, 2000

  • 2002 RSV schokdemper
  • Hyperpro veer
  • Aangepast linksysteem (2003-r triangles, Futura dogbone)
  • Xenon, 6000k
  • HK aangepastte voorpoten
  • Leovince SBK Oval dempers, alu
  • Kleine knippertjes
  • Barnett clutch
  • K&N luchtfilter

full


De Kleef, 2000

  • RSV achterbruk
  • RSV SACHS schokdemper
  • RSV Spiegels met knippers
  • BEF open uitlaten
  • Zwart gecoate velgen
  • Zwart gecoate rem/schakel set
  • Brembo P4 remklauwen
  • Stalen remleiding voor
  • Powercommander
  • Open airbox
  • Voorvering van HK
  • LED Knippers achter
  • De mooiste kleur: Fire Candy Apple Red

full


-Jager-, 2000

  • WP schokdemper achter, voll. instelbaar~[/i]
  • LeoVince SBK uitlaatdempers, Alu, met Db-killers
  • Stalen remleidingen
  • K&N luchtfilter
  • Aangepaste voorvering (door wie?)
  • Kleine knippers(gehad=projectje)
  • Restricties eraf

full


Falcuono, 2000?

  • Tuono kuip met aangepast kuipframe(6cm hoger en 3.5cm dichterbij,zit nu vast aan de kroonplaat en draait dus mee met het stuur)
  • Tuono stuurdemper
  • LSL kroonplaat met 6cm risers en Renthal/KTM fatbar
  • RSV2005 achterbrug met eigen ontwerp linkplates
  • LED achterlicht met knippers geintegreerd,smoke glas
  • WP progressieve voorveren
  • WP 4014 achtershock
  • Eigen ontwerp rem/schakelset,schakelschema omgedraaid("race")
  • Renegade airkit (open vervanger van de luchtfilterkast)
  • BEF fullsystem met 3 sets dempers: BEF's (erg luid) ; standaard RSV2004 (erg stil);standaard RSV2004 met nieuw binnenwerk(to be tested)
  • Chips : John uit Oss (titanium?) ;Renegade +2 en de Gabro (nog niet geplaatst)
  • Eigen ontwerp valblokken

Foto-UNLA8AAC.jpg

Foto-3MDAUM6U.jpg


FalcoBas, 2003

  • BOS dempers
  • HEL stalen remleidingen

full

~
full


Finimals, 2000

  • Leovince SBK dempers
  • Xenos, 6000k
  • Kleine knippers
  • Airtech Belly pan
  • Restricties verwijderd

full


Restricties

De Aprilia SL1000 Falco heeft af-fabriek 2 milieu restricties. Of beide laten zitten, of beide verwijderen. Er uit met die hap natuurlijk...

1) In de airbox zit onder het luchtfilter een vernauwing geschroefd. Een rond plaatje met een gat er in. Schroefje los en plaatje er uit wippen.

2) Er zitten 2 mappings in de cdi. De mapping die het geheel wat dimt, en een tweede mapping die je er zo maar gratis bij krijgt. Deze activeer je door (vanaf de voorkant van de fiets gezien) het blauwe draadje wat linksonder uit de rechter connector komt door te knippen (en uiteraard even netjes af te werken met krimpkous om probleempjes te voorkomen).

draadjeecu.jpg


Verder zie je linksonder op de foto nog 2 losse connectortjes hangen. Lekker laten hangen... Als je deze met elkaar verbind gaat het dash in de uitleesmodus. Afblijven dus als je niet weet waar je mee bezig bent.

Dingen om op te letten, zwakke punten:

Over het algemeen een zeer betrouwbare fiets. De eerste jaargang heeft wat kinderziektes. deze is geleverd tot halverwege 2001 en daar moeten een tweetal modificaties aan gedaan worden.

1. Stukje retourslang naar het oliereservoir kan scheuren doordat ze ooit de buitenste laag van de rol gebruikt hebben tijdens montage van die serie. Dit betreft maar enkele fietsen en hier is een terugroepactie voor geweest.
Kans dat je nu nog een fiets treft met een rotte olieslang is nihil.

2. Koppelingshuis van de 1e lichting was "overengineert". d.w.z. er zit een schuin randje aan de binnenzijde van de drukplaat om aangrijpen van de platen soepeler te laten plaats vinden. gevolg hiervan is overmatige slijtage aan de binnenzijde van de platen en een slippende koppeling elke 8000 a 9000 km. Dit probleem treed op bij falco's tot en met motor nr . 689953 (of lager dus). en is op 2 manieren op te lossen.
- schuine randje af laten draaien, evt. extra stalen plaat aan je koppelingsset toevoegen (modificatie wordt door veel bedrijven gedaan, M2000, Roke, enz)
- drukplaat vervangen (part nr. #0259517, +/- 75 euro)

Een algemeen aandachtspunt voor alle aprilia's is het bedradingsharnas. of je nu een mille, futura, falco of caponord hebt. het komt regelmatig voor dat de bruine connectoren bij de spanningsregelaar en tussen de V van het blok (maar ook een witte achter in het kontje) doorsmelten door overgangsweerstanden. Deze overgangsweerstanden zijn ook een oorzaak van een (te) lage laadspanning (altijd meten op de accu zelf, niet met de dash), waardoor de accu niet goed bijlaad en sulfateert. hierdoor start je motor niet (soepel) en overlijd je accu sneller. Dit komt dus niet alleen met de oudere appies voor, maar heb ik bijvoorbeeld ook met mijn Mille uit 2005...
er zijn voldoende topics over te vinden in de amerikaanse fora, hoe dit te solderen en op te lossen. ook hier is geen terugroepactie van door aprilia. Dit is overigens ook de hoofd oorzaak van het bekende probleem dat je bij het starten alleen een "klik" van het relais hoort, en het dasboard zichzelf reset.

Als laatste zijn er soms wat problemen met enkele rotaxblokken van mille en de falco. ook hier gaat het weer om de eerste generatie en gaat het om een handvol blokken. Hiervan wil een schroef lostrillen in het dynamohuis, deze schroef gaat ergens tussen het vliegwiel zitten en draait alles aan gort. een zeer kostbare reparatie. Ik heb hierover echter nog maar een keer of 5 wat gelezen, bij mensen over de gehele wereld. (tegenover de tienduizenden aprilia blokken die in die tijd geleverd zijn). Dus eigenlijk niets om zorgen over te maken.

Klein extra aandachtspuntje:
als je de falco wast met de tuinslang, kan een luchttemperatuurssensor in de inlaat vochtig worden. Als je gaat rijden na het wassen geeft dit een error (EFI) melding. Hier kun je mee doorrijden. na een 20 minuten rijden is de sensor opgedroogt en is de melding weg. 't is dan ook aan te bevelen om met wassen de motor alleen zachtjes af te sproeien en de straal niet tussen het frame en het blok, of voor in de inlaten te richten. Op de onderstaande foto is de sensor die aan de groene connector zit de boosdoener.

airintake.jpg
 
Laatst bewerkt:
MEETING 21 september 2008

-----------------------------------------------------------------------
*Verzameltijd rond 14.00/14.30 (exact tijdstip volgt)
*Ritje in omgeving Utrechtse Heuvelrug, Betuwe, Nationaal park de Hoge Veluwe
*Foto shootje met de falco's (uiteraard...)
*BBQ in omgeving Arnhem
-----------------------------------------------------------------------


Startpunt zal waarschijnlijk de Mac. Veenendaal worden. Centraal als leuk uitgangspunt voor een stukje sturen.

Bij de Mac zit bij de rotonde links (ipv rechts richting mac) een Tango, zorg dat je afgetankt bij de Mac verschijnt. Om eerst nog 10 minuten tanken te voorkomen bij het vertrekken... Danku! :)

Na afloop van het ritje zullen we wat vlees gaan schroeien @Bizzje's/SL1000's place. Voor het ritje ansich is het niet nodig je op te geven, wil je mee doen met de BBQ zal er vooraf een eigen bijdrage gevraagd worden van 10 euro om de inkoopster niet onnodig vlees in te laten kopen.

Als je mee gaat, laat het even weten, dan is het duidelijk waar we aan toe zijn met het aantal deelnemers. Wil je mee BBQ-en, (uiteraard, wie wil dat niet?!), stuur mij even een mailtje met een adres waarop je goed bereikbaar bent. Je zal dan een week of 2/1,5 van te voren een mailtje krijgen met een rekeningnummer waarop je de eigen bijdrage van de bbq kunt storten.

Diegene die mailen krijgen ook mijn telefoonnummer voor 'je weet maar nooit'.

Deelnemers tot nu toe zijn:

Falco's:
*Bizzje (incl BBQ)
*The Beerhunter (incl BBQ)
*DeKleef (incl BBQ)
*-Jager- (incl BBQ)
*Falcuono (incl BBQ)
*Finimals (incl BBQ)

Verdere aprilia's:

Sl1000, '05 rsv (incl BBQ, tsja... we kunnen d'r niet omheen he...)
Kofferrek, Aprilia Transalp (incl bbq)

Bij onfatsoenlijke (3cm ijzel, 2 meter sneeuw) vooruitzichten gaat de rit niet door! Bij redelijke vooruitzichten gaat het vlees gewoon besteld worden, een dag of 4 van te voren. Mocht het alsnog prutweer zijn is iedereen uiteraard gewoon welkom voor de BBQ, de partytent voldoet prima in de regen...


Even nog wat gedragsregels voor tijdens het ritje:

Het ritje zal ik zelf voorrijden, het tempo zal normaal zijn. Wil je wel een keertje knallen geef je maar een belletje, maar zondag zal dit niet gebeuren.
Mochten er grote gaten vallen, bij de eerst volgende kruising zal er gewacht worden tot de groep weer bij elkaar is. Zoals het er nu naar uit ziet is dit met een groep van dit formaat prima te doen. Inhalen ed is wat mij betreft prima, maar mocht je voor mij belanden ben je aan je eenzame lot overgelaten.

Wat betreft geluid... ik vrees dat we met zijn allen al genoeg herrie maken... laten we het ook voor de medemensch leuk houden door niet overdreven onnodig met het gas te gaan spelen... ik weet het, het is leuk... maar 14 open pijpen die aan 7 1000cc V-twins hangen... nah... Er is al zoveel gezeur over geluid en dijkafsluitingen in de regio helaas...
 
Laatst bewerkt:
tsss heb je geeneens de startpost klaar liggen. daar heb je toch zeker een jaar de tijd voor gehad :+

zal morgen wel even helpen met het verzamelen van alle info enzo.

(alvast een beginnetje)
  1. zie iig dit topic voor ontluchten van de achterrem: SL1000 in "achterrem ontluchten RSV mille"
  2. zwakke puntjes van de falco: SL1000 in "Wat je kwijt wilt over de Aprilia SL1000..." (misschien startkoppeling en/of dynamo aan toevoegen? bruine connectoren bij het blok moeten witte zijn iig, ik was ff in de war met de mille
  3. onderkuipen zijn o.a. te koop op www.rsvr.net
  4. specs van de falco + filmpje
  5. zwart worden van de koppelingsvloeistof + oplossing
  6. welke soorten olie zijn goed voor de falco ivm doorslippen koppeling halfsyntheet: motorex, motul, enz. volsystheet: bellray 5w60
  7. zware koppeling, lekkende keerringen (kwaaltje) of zwarte prut zat: evo-slave monteren
  8. beetje dubbel t.o.v. punt 2, maar toch nog wel een berg extra info Bizzje in "Wat je kwijt wilt over de Aprilia SL1000..."
  9. accu geneuzel: Bizzje in "Wat je kwijt wilt over de Aprilia SL1000..." al klopt de locatie en kleur van de stekkers weer eens niet (weer die mille en de falco verwisseld B|
  10. to do: hoe pijl ik olie van mijn rotax posten
  11. to do: alle knopjes van het dashboard, incl service resetten, shiftlight, laptimer, enz
  12. to do: onderhoud linksysteem
  13. to do: lagertje drukplaat koppeling (5€ onderdelenbalie.nl)
  14. to do: voor en nadelen andere achterveer, mogelijkheden, etc
  15. andere bellypan leveranciers Finimals in "Wat je kwijt wilt over de Aprilia SL1000..."






en als de mensen deeltje 1 nog willen nalezen: Wat je kwijt wilt over de Aprilia SL1000 Falco

kuch:

The Beerhunter schreef op 04 augustus 2007 @ 08:59:
binnenkort maar eens een falco-meeting aanslingeren, niet dat het storm zal lopen gezien de grootte van het topic...

...als er uberhaupt animo voor is, lekker wat ouwehoeren en een stukkie rijden met de beestjes, meer mensen die daar zin in hebben?



edit, hmm... volgens mij hadden we het daar een paar pagina's terug ook al over. 't is ook nog zo vroeg

moet zeggen, hij houd zich aan zijn woordt:
Das voor een Groninger in Friesland prima te doen... Alleen stuk snelweg raggen is minder... B|

Laat maar horen..op een zondag ben ik er!! *O*

best leuk zo'n falco topic nog eens geheel doorlezen, klopt precies _O-:
quote:
ZX7R Rider schreef op 12 september 2007 @ 20:53:ben benieuwd wat die RSV van je haalt?

Ik haalde de top gister met een Falco waar de restricties van af zijn he!
Toch altijd wel kicke...ff hard rijden!


[SL1000 Hierro]

Falco zou volgens de vorige eigenaar rond de 262 moeten lopen. maar dat moeten we natuurlijk wel ff controleren
 
Laatst bewerkt:
@Beer: Die Shoei Whisperkit, wat kost dat? En past dat ook op een Arai? Hoe monteer je dat?

Wat betreft de BBQ: Kan op dit moment nog niet toezeggen dat ik kom, moet het t.z.t. laten afhangen van de situatie thuis.

ik ga proberen om zijn shoei-kitje op mijn arai te zetten, dus daar komen we op terug :)
'ns kijken hoe dat rijdt
 
Laatst bewerkt:
hej brommert, tijd niet gesproken. hoe staat het met de bike? alles oke? startkoppeling enzo weer helemaal picobello?
 
  • RSV achterbruk
  • RSV SACHS schokdemper
  • RSV Spiegels met knippers
  • BEF open uitlaten
  • Zwart gecoate velgen
  • Zwart gecoate rem/schakel set
  • Brembo P4 remklauwen
  • Stalen remleiding voor
  • Powercommander
  • Open airbox
  • Voorvering van HK
  • LED Knippers achter
  • De mooiste kleur: Fire Candy Apple Red

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan