Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

nee ik was er ook met de Falco ik heb je Tuono zien staan:t

Oh echt? Hè, jammer dat ik jou met je Falco dan niet ook even gespot heb. Zou een welkome afwisseling zijn geweest tussen alle Jappen.

Ik vond het sowieso van een bedenkelijk niveau daar. Stunten en scheuren op een niet afgesloten openbare weg, inclusief T-splitsing.
 
Verse allballs balhoofdlagers erin.
 

Bijlagen

  • 20190604_210946.jpg
    20190604_210946.jpg
    145,3 KB · Weergaven: 6
  • 20190604_210952.jpg
    20190604_210952.jpg
    233,7 KB · Weergaven: 7
Goedenavond allemaal,

Ik ga één dezerdagen bij een Falco kijken, zijn er nog type specifieke punten waar ik op moet letten? Ik kan niet zo veel vinden eigenlijk... (en ik kom ook niet meer in het Aprilia-riders forum|()

Alvast bedankt!
 
Goedenavond allemaal,

Ik ga één dezerdagen bij een Falco kijken, zijn er nog type specifieke punten waar ik op moet letten? Ik kan niet zo veel vinden eigenlijk... (en ik kom ook niet meer in het Aprilia-riders forum|()

Alvast bedankt!

Volgens mij een beetje dezelfde punten als bij de gen1 RSV/Tuono?

Even snel uit het hoofd:
Moet makkelijk en zonder bijgeluiden starten. Geratel is startkoppeling = weglopen (want duur)
De slave-cylinder van de koppeling gaat vaak lekken. Het verraadt zich meestal door een half leeg koppelingsvloeistofpotje. Fix is goed zelf te doen en sowieso niet duur.

Let ook vooral op interessante opties zoals een aangepaste achterdemper (standaard is niet top), eventueel een andere chip (zeker met een Gabro chip krijg je een veel fellere motor), zwaarder startrelais (moet je altijd hebben eigenlijk) en dat soort aanpassingen. Erg zijn als dat er allemaal al op zit.
 
goede keus maak een goede proefrit en oordeel .
In ieder geval zoals boven genoemd.

Vragen wanneer er onderhoud gepleegd is .
Slangetje koelvloeistof wil nogal eens slecht wezen door ouderdom maar simpel te vervangen .
Kun je zien door de opening van rechter kuipdeel zijkant te kijken.
Let op de proefrit wanneer de motor op temperatuur is dat het olie peil tussen min en max ligt dat doe je door de motor stationair te laten lopen
en rechtop houdend naar het oliepeil slangetje te kijken.

Verder zoals andere motoren bekijken staat van de ketting , banden , stuurgedrag etc

Dan wens ik jouw een goede keuze of je de motor neemt of niet.
Wel een wereld van verschil hoor 4 cilinder naar 2 cilinder maar o zo gaaf.

:Y
 
Goedenavond allemaal,

Ik ga één dezerdagen bij een Falco kijken, zijn er nog type specifieke punten waar ik op moet letten? Ik kan niet zo veel vinden eigenlijk... (en ik kom ook niet meer in het Aprilia-riders forum|()

Alvast bedankt!

Ok, daar gaat ie.
1. standard achterdemper is ruk, meteen een zwart/blauwe met witte veer uit een RSV erin, duurt 5 minuten want past 1-op-1
2. startkoppeling zijn nog wel eens gaar maar kost weinig (7 tientjes) als je hem via Rotax zelf besteld, niet via Aprilia doen want 300+ euro !!! (heb ik al vervangen, weet er alles van)
3. meteen een grote 150amp startrelais erin zetten, dat spaart ook weer de startkoppeling (7 tientjes bij Roke)
4. de spanning bij de accu wil nog wel eens wat laag uitvallen, kan zijn dat je de kabel upgrade moet doen maar ik heb er persoonlijk nooit last van gehad
5. onderin willen ze bokkig zijn, oplossing is een 1-2 tanden groter tandwiel achter (of 1 kleiner voor) en een chip van Gabro erin (8 tientjes)

Voor de rest is de fiets bombproof, heb de mijne nu bijna 30dkm en er eigenlijk heel weinig problemen mee gehad, top vakanties naar buitenland mee gedaan en was altijd braaf O-). Trekt als een beer en loopt 1:16 ongeveer over de snelweg, binnendoor en met gas erop 1:12, tank is 21 liter.

Oh ja, ik heb een blauwe want dan heb je 10 pk meer. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Hiervoor ook een rsv1000r gehad, en indd de meeste punten zijn gelijk. Geloof dat ik mijn startrelais heb vervangen voor 1 van een Yamaha chopper. (Zou ik nog eens moeten opzoeken) toen noodgedwongen de elektra aangepakt.

Vandaag bij de motor wezen kijken, en ook gekocht. Zit wel onderhoud aan (ik denk eigenlijk dat er na aankoop, nooit meer iets (of heel weinig) aan gedaan is)

Zal als het weer het toelaat, even wat foto’s laten zien.

Eerst maar eens alle vloeistoffen, filters en bougies gaan vervangen. bandjes waren nog prima, net als de ketting.

En oja, ik moet een nieuwe kentekenplaat houder.. deze is kapot getrild ofzo. Iemand nog wat liggen?
 
Heren/dames, ik zie een aantal verschillende opties qua luchtfilters. Over het algemeen zet ik er direct een k\n filter in, maar nu zie ik ook her en der wat positieve ervaringen met BMC of pipercross. Beiden ken ik niet. Wat is jullie advies?

Vandaag 200km gereden, echt boven verwachting! Super fijne machine.

Wel wat kleine puntjes van aandacht... achterrem werkt niet, benzine walm af en toe. (Als dat alles is hé) Vanavond meteen de remklauw achter los gemaakt, zat enorm veel lucht in, en 1,5 remblokje nog ;-)

Daarnaast zag ik dat de benzine afvoer slangen, die 2 aan de onderkant van de tank (ontluchting en overloop?) verstaft en gebroken zijn. wat is de functie van die slangen en waar lopen ze heen? (Niet meer te achterhalen)
 
Heren/dames, ik zie een aantal verschillende opties qua luchtfilters. Over het algemeen zet ik er direct een k\n filter in, maar nu zie ik ook her en der wat positieve ervaringen met BMC of pipercross. Beiden ken ik niet. Wat is jullie advies?

Vandaag 200km gereden, echt boven verwachting! Super fijne machine.

Wel wat kleine puntjes van aandacht... achterrem werkt niet, benzine walm af en toe. (Als dat alles is hé) Vanavond meteen de remklauw achter los gemaakt, zat enorm veel lucht in, en 1,5 remblokje nog ;-)

Daarnaast zag ik dat de benzine afvoer slangen, die 2 aan de onderkant van de tank (ontluchting en overloop?) verstaft en gebroken zijn. wat is de functie van die slangen en waar lopen ze heen? (Niet meer te achterhalen)
Achterrem doet het eigenlijk nooit op een Falco/Tuono/RSV 🙂 Aan de andere kant heb je door het dikke twin blok altijd een achterrem omdat 'ie zo fors op de afremt 😉 Is ook geen simpele fix voor. Oplossing is pomp verplaatsen naar stepje, middels bijvoorbeeld een bepaalde rempomp van Ducati.

Wat betreft het luchtfilter; volgens mij heeft zo'n K&N ook amper tot geen effect. Ik zou er gewoon een OEM (vervangings) filter in stoppen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is waar ook, op mijn rsv1000 had ik het ook gefikst. Pomp gewisseld met een ander type, waardoor de slang anders liep. Ik moet het eens nalopen hoe dat ook alweer zat ;-)
 
Nog ff 2 tal foto’s.

Let niet op alles rond de motor, de motor is niet het enige wat nog enige werk betreft ;-)
 

Bijlagen

  • 7778FA9B-1AC4-4D01-93BB-DAED89D3C31E.jpeg
    7778FA9B-1AC4-4D01-93BB-DAED89D3C31E.jpeg
    197,3 KB · Weergaven: 17
  • AE0ACE30-E7FC-44D9-8B98-F83CFBD84A94.jpeg
    AE0ACE30-E7FC-44D9-8B98-F83CFBD84A94.jpeg
    214,5 KB · Weergaven: 17
Heb dezelfde kleurstelling met ook de bosdempers. De motor is van mij door Roke afgesteld op deze Bosdempers met killers erin, en eprom van Roke. Daarnaast heb ik er een BMC sportfilter inzitten waardoor het ietwat bokken in de stad geheel verdwenen is. De 2 leidingen onder je tank ; 1 is voor afwatering en de ander is als je benzine morst naast het gat. Dus allebei los hangen. Gewoon ander nieuw slangetje erop zetten. automaterialenzaak . Koelvloeistof kijk slangetje kun je kopen bij rubbermagazijn.nl Dan de siliconenslang die tegen koelvloeistof kan en 250 graden kan hebben.
 
Ik blijf het zeggen, koop nou die Gabro eprom 🤪 Is echt beter. Ik had ook een aangepaste eprom en ook afgesteld door Roké. Reed inderdaad prima soepel in lage toeren, i.c.m. 16/43 tandwielen 🙂Maar die Gabro chip gaf veel meer leven in het blok. Maar goed, da's nu wel duidelijk geloof ik 😉

Valt me trouwens wel tegen dat deze Falco toch nog zoveel achterstallig onderhoud nodig heeft. Zo kwam het niet over in de advertentie hier op MF.
 
Stond er inderdaad niet bij. Maar dat geeft verder niet. Ik heb er een prima koop aan volgens mij.

Ik vind het leuk om te doe , en nu weet ik dat het goed is.
Yamaha startrelais is onderweg, net de nieuwe remblokjes van achter. (Blokjes kwamen mij tegemoet ;-) ) remvloeistof is al vervangen, had er graag een foto van laten zien, maar zoals altijd trap ik zo een bakje om...
D4B3D051-671A-4C6C-B989-B936CA3176AC.jpeg
 

Bijlagen

  • C0699226-E61C-4B01-966E-6E445BEA318B.jpeg
    C0699226-E61C-4B01-966E-6E445BEA318B.jpeg
    80,6 KB · Weergaven: 10
Gabro chip, er is niks beters voor deze fiets. Ik heb op meerdere verschillende Eproms gereden, ik heb er nog een paar andere liggen, allemaal zooi.
De Gabro chip is bij verre weg de beste en samen met een 42 of 43 tandwiel achter (ik heb 42, 43 al helemaal) moet je vechten om het voorwiel op de grond te houden.

Mijn achterrem trekt plenty zwarte strepen als ik hem gebruikt, werkt prima hier, hoef niet eens zo heel hard te drukken. Gewoon goed ontluchten door de klauw boven de master cilinder te hebben tijdens het ontluchten.
 
Als ik remblokjes heb, zal deze het ook goed doen. En anders kan ik altijd een andere pomp maken.
 
Terug van anderhalve week Isle of Man TT, Falco heeft het zonder problemen doorstaan, al startte ie soms wel matig, wellicht even kijken naar een zwaarder start relais. Blijft een heerlijke sportieve toermotor.

Helaas bleef bij het laatste tankstation de broekspijp van mijn regenpak aan het stepje hangen, en ik mijn voet niet aan de grond kreeg, ben dus stilstaand omgevallen 8)7 Valdoppen hebben netjes hun werk gedaan :)

Ik maak nog een compilatie van de reis (GoPro), die zet ik tzt wel neer hier.
 
Terug van anderhalve week Isle of Man TT, Falco heeft het zonder problemen doorstaan, al startte ie soms wel matig, wellicht even kijken naar een zwaarder start relais. Blijft een heerlijke sportieve toermotor.

Helaas bleef bij het laatste tankstation de broekspijp van mijn regenpak aan het stepje hangen, en ik mijn voet niet aan de grond kreeg, ben dus stilstaand omgevallen 8)7 Valdoppen hebben netjes hun werk gedaan :)

Ik maak nog een compilatie van de reis (GoPro), die zet ik tzt wel neer hier.
Ik zou dat startrelais er maar snel in schroeven. Werkje van niks en start zoveel fijner. Aprilia heeft daar zelf ook al jaren een betere versie voor uitgebracht, de 150 ampère variant.
 
Terug van anderhalve week Isle of Man TT, Falco heeft het zonder problemen doorstaan, al startte ie soms wel matig, wellicht even kijken naar een zwaarder start relais. Blijft een heerlijke sportieve toermotor.

Helaas bleef bij het laatste tankstation de broekspijp van mijn regenpak aan het stepje hangen, en ik mijn voet niet aan de grond kreeg, ben dus stilstaand omgevallen 8)7 Valdoppen hebben netjes hun werk gedaan :)

Ik maak nog een compilatie van de reis (GoPro), die zet ik tzt wel neer hier.

Jaaaa, fillumpje!! Ps. Roke heeft de Aprilia 150amp variant op vooraad, zit er bij mij ook in.
 
Mijn grote daglicht peer heeft het begeven, de kleine doet het nog. Iemand van jullie al een H4 LED erin gebouwd of gewoon bij Halogeen laten? Aan het grootlicht doe ik niks, is toch nooit aan.
 
Mijn grote daglicht peer heeft het begeven, de kleine doet het nog. Iemand van jullie al een H4 LED erin gebouwd of gewoon bij Halogeen laten? Aan het grootlicht doe ik niks, is toch nooit aan.

Ik zou het gewoon bij halogeen laten. Dit soort motoren zijn totaal niet ontworpen voor dat soort moderne technieken.
 
Ik zou het gewoon bij halogeen laten. Dit soort motoren zijn totaal niet ontworpen voor dat soort moderne technieken.

Klopt, maar met de juiste voeding/condensator om de piekopstartspanning te verwerken kun je het zeker wel 100% werkend maken. Vroeg me alleen af of het de moeite waard is, denk het eigenlijk niet. H4'tje kost ook maar 9 euro.
 
Kan me vergissen hoor, maar volgens mij heeft een Falco 3x H7 in de koplamp.
Met verandering naar LED of Xenon altijd goed oppassen dat de reflector of andere onderdelen niet smelten van de hitte.
 
Kan me vergissen hoor, maar volgens mij heeft een Falco 3x H7 in de koplamp.
Met verandering naar LED of Xenon altijd goed oppassen dat de reflector of andere onderdelen niet smelten van de hitte.
True, al zal dat met LED wel meevallen aangezien dat dermate efficiënt werkt dat er amper energie in warmte wordt omgezet.

Maar goed, het lijkt mij de moeite ook niet waard. Gewoon een nieuwe bolletje in draaien en weer lekker rijden met dat ding.
 
Kan me vergissen hoor, maar volgens mij heeft een Falco 3x H7 in de koplamp.
Met verandering naar LED of Xenon altijd goed oppassen dat de reflector of andere onderdelen niet smelten van de hitte.

Sorry, je hebt gelijk, is een H7. Heb van die Osram dingen besteld, Cool Blue Intense, 7 Euri het stuk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan