Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

True, al zal dat met LED wel meevallen aangezien dat dermate efficiënt werkt dat er amper energie in warmte wordt omgezet.

Maar goed, het lijkt mij de moeite ook niet waard. Gewoon een nieuwe bolletje in draaien en weer lekker rijden met dat ding.

De Led chip zelf niet nee, maar meestal zit er een trafootje met koelblok op t lampje gebouwd waar 12VDC naar 5 VDC wordt gereduceerd en die china dingen willen nog weleens bloedheet worden.
 
Na ruim een half jaar eindelijk weer aan het rollen met de Falco. Na reparatie van het binnenwerk van de tank kwam ik er namelijk achter dat mijn achterbrug niet goed was. Deze komt van een 2004 RSV Mille en daar is een recall op geweest. Ik kwam het bij toeval online tegen en ben toen gaan checken en ja hoor, onder een laagje vuil een scheurtje aan de voorkant. Gelukkig vrij snel een goede brug gevonden (voor een flesje wijn!) en wat zijn er een hoop achterbruggen van het slechte type in omloop nog, onvoorstelbaar en levensgevaarlijk! Ja, echt levensgevaarlijk want bij vervangen bleek dat het kleine zichtbare scheurtje aan de voorkant van enkele centimeters aan de achterkant 2/3e van de brug al had doorgescheurd. Daar was ik dus net op tijd bij.... (of veel te laat...)

nzJsKVu.jpg


291ujFg.jpg


9NNJuI6.jpg
 
Na ruim een half jaar eindelijk weer aan het rollen met de Falco. Na reparatie van het binnenwerk van de tank kwam ik er namelijk achter dat mijn achterbrug niet goed was. Deze komt van een 2004 RSV Mille en daar is een recall op geweest. Ik kwam het bij toeval online tegen en ben toen gaan checken en ja hoor, onder een laagje vuil een scheurtje aan de voorkant. Gelukkig vrij snel een goede brug gevonden (voor een flesje wijn!) en wat zijn er een hoop achterbruggen van het slechte type in omloop nog, onvoorstelbaar en levensgevaarlijk! Ja, echt levensgevaarlijk want bij vervangen bleek dat het kleine zichtbare scheurtje aan de voorkant van enkele centimeters aan de achterkant 2/3e van de brug al had doorgescheurd. Daar was ik dus net op tijd bij.... (of veel te laat...)

nzJsKVu.jpg


291ujFg.jpg


9NNJuI6.jpg
Het is ook compleet idioot dat al die foute achterbruggen nog in omloop zijn. Onbegrijpelijk ook, je zou toch verwachten dat die dingen na het vervangen vernietigd worden.

Maar goed, eind goed al goed. En je hebt nog steeds een prachtige Falco in bezit :)
 
Na ruim een half jaar eindelijk weer aan het rollen met de Falco. Na reparatie van het binnenwerk van de tank kwam ik er namelijk achter dat mijn achterbrug niet goed was. Deze komt van een 2004 RSV Mille en daar is een recall op geweest. Ik kwam het bij toeval online tegen en ben toen gaan checken en ja hoor, onder een laagje vuil een scheurtje aan de voorkant. Gelukkig vrij snel een goede brug gevonden (voor een flesje wijn!) en wat zijn er een hoop achterbruggen van het slechte type in omloop nog, onvoorstelbaar en levensgevaarlijk! Ja, echt levensgevaarlijk want bij vervangen bleek dat het kleine zichtbare scheurtje aan de voorkant van enkele centimeters aan de achterkant 2/3e van de brug al had doorgescheurd. Daar was ik dus net op tijd bij.... (of veel te laat...)

nzJsKVu.jpg


291ujFg.jpg


9NNJuI6.jpg
Het is ook compleet idioot dat al die foute achterbruggen nog in omloop zijn. Onbegrijpelijk ook, je zou toch verwachten dat die dingen na het vervangen vernietigd worden.

Maar goed, eind goed al goed. En je hebt nog steeds een prachtige Falco in bezit :)

Heeft zo een brug nog voordelen? Welke bouwjaren RSV kun je gebruiken?
 
Heeft zo een brug nog voordelen? Welke bouwjaren RSV kun je gebruiken?
99-2003 is een direct swap volgens mij, ik heb er eentje vanaf 2004 (iets hoekiger, vind ik zelf mooier passen bij het frame van de Falco) en daarvoor moet je ook de schokdemper en links uitwisselen volgens mij. Heb hem er zelf niet ondergezet, alleen vervangen voor een zelfde type. Voordelen zitten hem vooral in de looks, al zou deze brug op papier net iets minder flex moeten hebben.
 
Misschien dat jullie dit ook wel weten... ik heb vanavond mijn luchtfilter vervangen, origineel (lijkt) voor origineel. Nou is de nieuwe originele groter, en heeft fijnere mazen in het gaas. Opzich paste het wel, maar ik vraag me toch af wat normaal is. Is hier een vernieuwde van op de markt gekomen? Of is die van een RSV bijvoorbeeld kleiner?

En die standaard is echt te onstabiel.. (kinderkopjes in de achtertuin...) nu zie ik wel dat er wat mogelijk is, en wat ook 1-1 zou passen. Maar echt duidelijk lijkt het niet te zijn. Wie weet, welke standaard 1/1 past, en iets langer is?
 
Misschien dat jullie dit ook wel weten... ik heb vanavond mijn luchtfilter vervangen, origineel (lijkt) voor origineel. Nou is de nieuwe originele groter, en heeft fijnere mazen in het gaas. Opzich paste het wel, maar ik vraag me toch af wat normaal is. Is hier een vernieuwde van op de markt gekomen? Of is die van een RSV bijvoorbeeld kleiner?

En die standaard is echt te onstabiel.. (kinderkopjes in de achtertuin...) nu zie ik wel dat er wat mogelijk is, en wat ook 1-1 zou passen. Maar echt duidelijk lijkt het niet te zijn. Wie weet, welke standaard 1/1 past, en iets langer is?

Het lijkt erop dat o.a. @Paultje_P je hiermee verder kan helpen 🙂

De veel gebruikte upgrade standaard is inderdaad die van een Fireblade van 04-08 (Artikel nummer 50530-mel-000 ). Schijnbaar passen van andere modellen de standaards ook wel, maar ik heb eieren voor mn geld gekozen en een 04-08 standaard gekocht via CMSNL.com.
 
Na 10 jaar in bezit en inmiddels 75.000 op de teller, waarvan ik er ca. 40.000 zelf heb gereden, gaat het bij mij regelmatig kriebelen om eens een keer iets anders te hebben dan de Falco. Daarbij, zoals ik hier al kort had gedeeld, in Noorwegen werd mijn geweldige motorvakantie onderbroken door een technisch mankement, en werd de relatie tussen mij en mijn italiaanse diva enigszins op de proef gesteld.

Echter, iedere keer is de conclusie weer dat de Falco zoveel kwaliteiten heeft (en qua karakter zo goed past bij wat ik zoek) dat ik luttele duizenden euro's kan uitgeven aan iets anders, maar dan waarschijnlijk niet een evenredig veel leukere, snellere of betere motor heb. Dus, iedere keer schuif ik dat idee voor me uit. Dit seizoen wederom.

Het werd daarom tijd voor eens echt groot onderhoud, en inmiddels heb ik dat klaar:
- Nieuwe distributiespanners (beide waren compleet lek en mijn timing verliep daardoor enorm - startproblemen).
- Injectoren getest en gereinigd door een specialist
- Bijna alle lagers zijn vervangen (alleen het hoofdlager van de achterbrug niet, wellicht komt er een RSV brug in de winter)
- Alles van binnen en buiten schoongemaakt (hard nodig)
- Nieuwe bougiekabels (magnecore) en bougies, filters, etc. etc.
- en nog veel meer. Laat ik het zo zeggen, ik ken haar nu écht van binnen en van buiten.

Zo hing ze er 2 weken geleden nog bij:
 

Bijlagen

  • 20190530_180049.jpg
    20190530_180049.jpg
    243,7 KB · Weergaven: 16
  • 20190604_200850.jpg
    20190604_200850.jpg
    187,6 KB · Weergaven: 18
  • 20190525_215204_1.gif
    20190525_215204_1.gif
    929,4 KB · Weergaven: 17
  • 20190524_141426_1.gif
    20190524_141426_1.gif
    1 MB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Omdat ze niet op tijd klaar was voor een weekend zwitserland, heb ik via Motoshare een bijna nieuwe KTM 790 duke gehuurd voor dat weekendje (bij Voss Oss, perfect geregeld!).
Die KTM heeft me het volgende geleerd: Qua power, stuur capaciteit, grip, lol, doet de Falco niet echt onder. De KTM heeft allerlei elektronica zoals ABS, traction control en van alles meer, en ja, dat zijn op drijfnatte bergpassen wel zaken die nice-to-have zijn. Ik heb nog niet vaak met zoveel vertrouwen in dat soort drijfnatte omstandigheden gereden.
 

Bijlagen

  • 20190608_184329.jpg
    20190608_184329.jpg
    289,3 KB · Weergaven: 10
  • Screenshot_20190610-213907_Gallery.jpg
    Screenshot_20190610-213907_Gallery.jpg
    68,5 KB · Weergaven: 7
  • regen.jpg
    regen.jpg
    60,2 KB · Weergaven: 8
Wat ik ook heb geleerd van de KTM, is dat complete leegte voor m'n neus voor mij de lol wel erg vergroot. Het niet hebben van een kuip geeft mij meer beleving en zorgt er op één of andere manier voor dat ik met meer gemak korter draai (scherpe hairpins b.v.). Dus: mijn Falco gaat worden omgebouwd naar naked (ik had al een breed stuur en aangepaste topkuip). Ik zal hier wat vorderingen bijhouden. Zo staat ze er nu bij:
 

Bijlagen

  • 20190619_215113 (1).jpg
    20190619_215113 (1).jpg
    213,2 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Dan nog een vraag: Heeft één van jullie wellicht nog een gewei (topkuipsteun) liggen? Mag krom zijn! ik heb 'm alleen nodig voor de stuurdemper namelijk.
 
Dan nog een vraag: Heeft één van jullie wellicht nog een gewei (topkuipsteun) liggen? Mag krom zijn! ik heb 'm alleen nodig voor de stuurdemper namelijk.

Ik heb een iet wat kromme, welke ik nog moet vervangen voor een rechte (Deze heb ik al in huis). Wanneer wil je er mee bezig?

En wat betreft je spanners, dat zijn die stifjes van €90? Zijn die makkelijk te vervangen met de motor ingebouwd?
 
Ik heb een iet wat kromme, welke ik nog moet vervangen voor een rechte (Deze heb ik al in huis). Wanneer wil je er mee bezig?

Dank voor je reactie.
Ik wil er vrij vlot mee aan de slag. Ik ben nogal ongeduldig :) (en nu kan ik niet rijden ivm alle loshangende zooi).
Ik heb ook een reactie uit een verkooptopic. Mocht dat niks worden, kom ik ff bij je terug.

En wat betreft je spanners, dat zijn die stifjes van €90? Zijn die makkelijk te vervangen met de motor ingebouwd?

Hoi Paul. Dat zijn idd die stiftjes. Die zijn helaas niet erg makkelijk te vervangen met de motor ingebouwd. Je komt er enorm bagger bij met gereedschap en er moest aardig wat kracht op om ze te lossen. In mijn geval ging het zeker niet, omdat tijdens het kleppenstellen (dan moeten ze eigenlijk los) het mij al niet lukte om die inbusdop te lossen en ik die dop beschadigd had... Ik heb het met een luchtsteutel gedaan uiteindelijk (blok eruit).

Ik heb ze overigens besteld bij Can-Am (Quadwinkel.nl). Stuk goeiekoperder dan AP. Zie topic in techniek: Aprilia (rotax) NAKS
 

Bijlagen

  • VID-20190602-WA0005_1.gif
    VID-20190602-WA0005_1.gif
    618,3 KB · Weergaven: 8
  • 20190602_165205.jpg
    20190602_165205.jpg
    66,6 KB · Weergaven: 12
Als we toch al aan het customizen zijn, deze vraag nog. Ik zie af en toe de RSV 2004-2008 Spiegels met geintegreerd knipperlicht gemonteerd op een Falco langskomen. Is dat een directe bolt-on of heb je daar een verloopje voor nodig? Zoals op deze dus ...

1403208
 
Ik moet zeggen dat ze iig goed staan op een Falco! Dit in tegenstelling tot een gen1 Mille, daar hoort get niet op, vind ik.
 
Ik moet zeggen dat ze iig goed staan op een Falco! Dit in tegenstelling tot een gen1 Mille, daar hoort get niet op, vind ik.

Die standard ronde bolletjes knippers kunnen echt niet meer, wat lellek. Heb al LED voor de achterkant en wil deze RSV variant op de voorkant.
 
staat inderdaad mooi, maar de voet van de spiegel is wel wat anders. Een directe (5 min) bolt-on is het dacht ik niet, maar kan me niet voorstellen dat het heel ingewikkeld is. Er zit i.i.g. een gat in het gewei (waar de draad doorheen kan). Originele spiegels hebben een 60mm gat-gat afstand, misschien kun je ergens vinden wat dat voor deze nieuwere is.
 
staat inderdaad mooi, maar de voet van de spiegel is wel wat anders. Een directe (5 min) bolt-on is het dacht ik niet, maar kan me niet voorstellen dat het heel ingewikkeld is. Er zit i.i.g. een gat in het gewei (waar de draad doorheen kan). Originele spiegels hebben een 60mm gat-gat afstand, misschien kun je ergens vinden wat dat voor deze nieuwere is.

Heb net een maatje gewhatsapped, die heeft een 2007 factory. We gaan kijken wat precies het verschil is en wat de afstanden zijn. Ik zal berichten!
 
Paar zijkapjes gescoord om aan te passen en een spatbord ivm de kleur.
Met hete lucht verwarmd en vervolgens gevormd. Daarna.in de hoek "gelast" en vervolgens geschuurd en geprimerd (PP primer) en gespoten. Niet perfect, wel goed genoeg en ik ben erg blij met de vorm.
 

Bijlagen

  • 20190621_202321.jpg
    20190621_202321.jpg
    154,8 KB · Weergaven: 13
  • 20190621_211641.jpg
    20190621_211641.jpg
    289,6 KB · Weergaven: 11
  • 20190621_211656.jpg
    20190621_211656.jpg
    203,6 KB · Weergaven: 15
Na 10 jaar in bezit en inmiddels 75.000 op de teller, waarvan ik er ca. 40.000 zelf heb gereden, gaat het bij mij regelmatig kriebelen om eens een keer iets anders te hebben dan de Falco. Daarbij, zoals ik hier al kort had gedeeld, in Noorwegen werd mijn geweldige motorvakantie onderbroken door een technisch mankement, en werd de relatie tussen mij en mijn italiaanse diva enigszins op de proef gesteld.

Echter, iedere keer is de conclusie weer dat de Falco zoveel kwaliteiten heeft (en qua karakter zo goed past bij wat ik zoek) dat ik luttele duizenden euro's kan uitgeven aan iets anders, maar dan waarschijnlijk niet een evenredig veel leukere, snellere of betere motor heb. Dus, iedere keer schuif ik dat idee voor me uit. Dit seizoen wederom.

Het werd daarom tijd voor eens echt groot onderhoud, en inmiddels heb ik dat klaar:
- Nieuwe distributiespanners (beide waren compleet lek en mijn timing verliep daardoor enorm - startproblemen).
- Injectoren getest en gereinigd door een specialist
- Bijna alle lagers zijn vervangen (alleen het hoofdlager van de achterbrug niet, wellicht komt er een RSV brug in de winter)
- Alles van binnen en buiten schoongemaakt (hard nodig)
- Nieuwe bougiekabels (magnecore) en bougies, filters, etc. etc.
- en nog veel meer. Laat ik het zo zeggen, ik ken haar nu écht van binnen en van buiten.

Zo hing ze er 2 weken geleden nog bij:
Lekker bezig!!!
Ik ken je twijfels om hem wel of niet weg te doen.... elke x conclusie: zoveel karakter doe je (nog) niet weg.
 
Vraagje... mijn koppeling lijkt zn beste tijd te hebben gehad. Is deze te reviseren of waar is een gebruikte op de kop te tikken?
 
@Erwin83 wat doe je met je kuiprruit nu je er een naked van gemaakt hebt?
Ik wil die van mij nig en x vervangen... zit “weer” in en wil eigenlijk een dubble bubble..
 
Vraagje... mijn koppeling lijkt zn beste tijd te hebben gehad. Is deze te reviseren of waar is een gebruikte op de kop te tikken?

Ik zou eerst eens de stack eruit halen en bekijken. Als de frictieplaten nog ok zijn (dikte), even de metalen platen licht maar vrij grof opschuren (op een plaatje glas b.v.) en de boel terug zetten. De juiste olie doet ook wonderen. Ik had b.v veel slip met Kroon olie, en gebruik dus alleen nog Motul.

Mocht je toch gaan vervangen heb ik veel goeds gehoord en gelezen over een Barnett koppeling. Die zijn verstevigd.
 
@Erwin83 wat doe je met je kuiprruit nu je er een naked van gemaakt hebt?
Ik wil die van mij nig en x vervangen... zit “weer” in en wil eigenlijk een dubble bubble..

Ik leg alle "originele" kuipdelen op de plank. Voorlopig.
Ik heb ooit een puig ruitje gekocht met een flip-up (niet echt een dubbel bubbel). Beviel me totaal niet, kreeg veel turbulentie rond de helm.
Die heb ik uiteindelijk verzaagd samen met de topkuip ivm superbike stuur ombouw.
 
Terug
Bovenaan Onderaan