Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Is het al gelukt? Als je pech hebt zitten die dingen moervast. Ik heb een poelietrekker helemaal aan gort getrokken. Heb zelf een trekker gebouwd met een dikke stalen plaat en 3x een draadeind. Dan echt goed heetstoken anders komt die loctite niet los.

Het is een conische verbinding met loctite, dus goed heet stoken om de loctite te lossen en daarna laten schrikken met een hamer op die vrachtwagenbout (of iets van die strekking). Een poulietrekker laat niks schrikken dus lijkt me niet de tool voor deze job eigenlijk. Misschien met een trekker de boel op spanning zetten en dan laten schrikken...
 
Het is een conische verbinding met loctite, dus goed heet stoken om de loctite te lossen en daarna laten schrikken met een hamer op die vrachtwagenbout (of iets van die strekking). Een poulietrekker laat niks schrikken dus lijkt me niet de tool voor deze job eigenlijk. Misschien met een trekker de boel op spanning zetten en dan laten schrikken...

Echt schrikken hoefde niet bij mij. Via de poelietrekker goed op spanning zetten en tijdens het heet stoken plopte die ineens vanaf. Was maar goed dat er een handdoek onder lag. :D
 
Gaat ook erg goed met
soldeerbrander.jpg
 
Verkocht!
De topkuip en het raampje is aangepast voor het plaatsen van een superbikestuur.
Vraagprijs voor de complete neus 150 piek, incl klein spul (geen gewei!)
Kuip met raam 100
Koplamp los 50

Verkocht!
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen week met de falco het zwarte woud in geweest, aanrader voor wie dat overweegt! Op de laatste dag wel een trillende en later schuddende topkuip. Blijkt dat het kuipframe aan beide kanten is ingescheurd bij de bevestiging op het frame... Nog nooit eerder gehoord of gezien. Paar slechte wegen gehad maar uiteraard kalm aan gedaan. Ik tast in het duister. Iemand advies over het repareren van dit frame en met welk materiaal ik te maken heb? Aluminium laat zich lastig lassen begreep ik, dan zal het een tweedehands frame'pje moeten worden...
 
Afgelopen week met de falco het zwarte woud in geweest, aanrader voor wie dat overweegt! Op de laatste dag wel een trillende en later schuddende topkuip. Blijkt dat het kuipframe aan beide kanten is ingescheurd bij de bevestiging op het frame... Nog nooit eerder gehoord of gezien. Paar slechte wegen gehad maar uiteraard kalm aan gedaan. Ik tast in het duister. Iemand advies over het repareren van dit frame en met welk materiaal ik te maken heb? Aluminium laat zich lastig lassen begreep ik, dan zal het een tweedehands frame'pje moeten worden...

Ik heb er wel eens van gehoord ja dat die frames inscheuren. Maar Aluminium laat zich uitstekend lassen, je moet alleen een TIG apparaat op wisselstroom hebben. Dus iemand zoeken die er een heeft. :)
 
Afgelopen week met de falco het zwarte woud in geweest, aanrader voor wie dat overweegt! Op de laatste dag wel een trillende en later schuddende topkuip. Blijkt dat het kuipframe aan beide kanten is ingescheurd bij de bevestiging op het frame... Nog nooit eerder gehoord of gezien. Paar slechte wegen gehad maar uiteraard kalm aan gedaan. Ik tast in het duister. Iemand advies over het repareren van dit frame en met welk materiaal ik te maken heb? Aluminium laat zich lastig lassen begreep ik, dan zal het een tweedehands frame'pje moeten worden...
Hallo las toevallig je bericht.
Ik heb nog een tweedehands topkuipframe liggen, waarvan ik niet weet of ie helemaal oke is maar je mag em hebben ligt in de weg. Doe maar ff pb als je interesse hebt.
Gr
 
Hoi! Ik heb een vraagje. Sinds kort maakt mijn Falco stationair ineens veel meer toeren dan normaal. Zo rond de 2000tpm. Volgens mij was dat hiervoor eerder rond de 1000tpm. De "choke" is het niet, maar het voelt wel alsof die in gebruik is. Ik weet dat er rechts bij het zadel een draaiknopje zit om te toeren te corrigeren maar dat doet niet zoveel. Ik lijk ook oneindig te kunnen draaien? Toeren gaan wel iets omlaag maar de naald gaat dan heel nerveus tussen de 1750/2000tpm bewegen.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Als bonus een foto van een paar weken geleden 👍🏻

20200902-201014-01-01.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi! Ik heb een vraagje. Sinds kort maakt mijn Falco stationair ineens veel meer toeren dan normaal. Zo rond de 2000tpm. Volgens mij was dat hiervoor eerder rond de 1000tpm. De "choke" is het niet, maar het voelt wel alsof die in gebruik is. Ik weet dat er rechts bij het zadel een draaiknopje zit om te toeren te corrigeren maar dat doet niet zoveel. Ik lijk ook oneindig te kunnen draaien? Toeren gaan wel iets omlaag maar de naald gaat dan heel nerveus tussen de 1750/2000tpm bewegen.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Alle vacuum slangen nakijken, kijken of je TPS nog op zijn plek zit, kijken of de koude starthendel en de gasklep draaiknop rechts goed zitten op de gasklep. De koude start en de gasklep knop rechts zitten allebei aan de voorkant van de gasklep maar er zit rechts op de gasklep een schroefje waarmee je het daadwerkelijke stationair toerental instelt. Die knop rechts is alleen om het toerental een beetje aan te heffen om minder motorrem te krijgen en heeft niks met stationair te maken.
 
Klinkt allemaal erg ingewikkeld. Tenminste voor mij 😅. Binnenkort sowieso even een onderhoudsbeurt/check inplannen bij @Zot , hopelijk kan hij me helpen. Is het verstandig om er nog mee door te rijden trouwens?
 
Klinkt allemaal erg ingewikkeld. Tenminste voor mij 😅. Binnenkort sowieso even een onderhoudsbeurt/check inplannen bij @Zot , hopelijk kan hij me helpen. Is het verstandig om er nog mee door te rijden trouwens?

Valt reuze mee hoor, is allemaal vrij simpel en via kabels bedient. Tank omhoog, airbox eraf en dan zie je alle kabels gewoon lopen. Als je nu aan de gasklep knop of de koude start draait zie je precies wat er beweegt en krijg je een idee dat die 2 dingen eigenlijk alleen maar de gasklep iets bewegen, net als je gashendel. Mocht er iets vast zitten of teveel bewegen zie je dat meteen. Daar waar de gasklep knop rechts binnenkomt op de gasklep zelf zie je ook dat kleine schroefje zitten voor het stationair toerental. :)
 
Vandaag gewoon 2(!) Falco's gezien, beide in de mooie chery rode kleur van mijn oude. Eentje op de A1 met volle bepakking, de ander op de Veluwe.
 
Ik heb vrijdag een mooie 260km gereden, langs de Waal richting Utrecht, erg mooi. Kwam er alleen achter dat mijn scottoiler te ver open was gedraaid... bijna leeg gelopen en alles onder de olie. Goed excuus om eens goed schoon te maken.
 

Bijlagen

  • 3F20FCDA-BF21-4666-8EA0-20D10359529C.jpeg
    3F20FCDA-BF21-4666-8EA0-20D10359529C.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 9
  • D3B48CB2-E171-4D78-9D46-6F98E2AB4A97.jpeg
    D3B48CB2-E171-4D78-9D46-6F98E2AB4A97.jpeg
    485,4 KB · Weergaven: 10
Kan ik iemand blij maken met deze workshop manual? Het is maar een gebonden kopie, goed gebruikt en her en der wat plakkerige bladzijden. Jullie kennen het wel...

Voor een donatie aan het goede doel stuur ik 'm jouw kant op:


Stuur maar een PB-tje.
 
Hoi allemaal

Ik wil misschien een aprilia falco of rsv mille kopen. Nu ben ik deze tegengekomen die ik erg mooi vind. Wat vinden jullie ervan?

 
Hij is origineel zo te zien dus ook met die stofzuiger geluid dempers .'(
Om sportdempers erop te zetten kost het veel geld en er zal een andere Eprom erin moeten en dit alles goed af te stellen
zodat je de ware Falco en zijn geluid kunt bewonderen .

Bij rouvoet motoren staat een zwarte te koop die ik gezien heb en er zeer gaaf bijstaat met alle opties die je wilt hebben bij zo`n beest.
De originele spullen worden er bij geleverd.
Hij is erg betrouwbaar en koop altijd mijn motoren daar zo ook mijn Falco.

Te koop aangeboden: Aprilia SL 1000 Falco 2001 Prijs: 2500.- bij Rouvoet Motoren Hilversum
www.rouvoetmotoren.nl


Maar je moet gaan wat jouw goed dunkt .
De blokken zijn idd bullitproof , dat is Oosterijkse kwaliteit rotax.


Succes met je keuze
 
Thanks! Sportdempers interesseren mij eigenlijk niet meer. Dus dat issue gaat voor mij niet echt op wil.hem ook origineel laten. Is de onderdelenvoorziening van aprilia voor dit model nog goed?
 
Dan moet je gaan voor de rode ;).

Onderdelen zijn volop te krijgen maar rete duur .

Italiaans = duur

Overigens kunnen deze blokken zeer hoge km standen aan en kleppen stellen komt haast niet voor , ze verlopen nauwelijks.
Mijn inziens gaat er niet veel kapot dus wat overblijft zijn slijtage onderdelen die kun je vrijwel overal verkrijgen.

Aandacht puntje is een beter startrelais (standaard 50 amp) moet worden 150 amp .
Iets grotere accu dan standaard en zorgen dat deze altijd vol opgeladen is .
Dit om te voorkomen dat je startkoppeling het begeeft.

Verder stekkers laadcircuit in de gaten houden , bruine achter de zijkap en witte bij het motorblok.
Deze willen nogal eens inbranden .
Maar dat geldt ook voor vele Japanse motoren.

Verder lekker genieten !
 
Laatst bewerkt:
Je kan op enorm veel plaatsen e5 tanken, ik kom dus niet zovaak tegen dat ik er e10 in moet gooien. kan het echt niet anders wil ik onderweg nog wel eens e10 tanken maar dan is het meer bijvullen en tank ik hem eenmaal (bijna) thuis weer af met e5.
 
Terug
Bovenaan Onderaan