Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Uuum, hoe bedoel je geluidskeuringen?
Die van mij heeft db-killes erin, goed te doen hoor qua geluid
 
Dat vraag ik me ook af. Ik weet niks van eventuele geluidskeuringen. De politie kan te allen tijde een meeting doen als ze dat willen, daar zijn gewoon regels voor. Die regels bestaan al decennia.
 
Ik rij zonder killers en geniet van de bulderende roffel uit de dempers .
In Rotterdam zijn proefcamera`s geplaatst die ook DB meten een paar maten met ZZR1400 met Akrapovics hebben al een bekeuring gehad wegens Db overschrijding .
  • Overschrijding geluidsniveau - tot 4 db (A) € 280.00 (Daar wordt je NIET blij van 😩)
Ook Amsterdam, Arnhem, Nijmegen, Dordrecht en Utrecht kijken of ze een 'patserbakmicrofoon' of 'lawaaiflitser' gaan introduceren. De proef in Rotterdam loopt nu af, de gemeente gaat de resultaten bekijken.


Vandaar dat ik originele dempers heb aangeschaft mocht het gebeuren.
De prijs van originele dempers vliegen dan omhoog .
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik ben van plan deze winter de startkoppeling te vervangen van de falco. De onderdelen heb ik al besteld (startkoppeling, tandwiel en voor de zekerheid ook het relais van 150 watt), alleen vind de tools van aprilia wat prijzig voor eenmalig gebruik. Nu heb ik al gevonden dat de vliegwieltrekker m22x1,5 is dus deze kan ik zelf fabriceren. Maar nu ben ik nog op zoek naar het boutje voor de krukas te blokkeren, kan iemand mij vertellen wat hier de maten van zijn? Als ik zo op de foto's afga M6/M8 met een pennetje aan het uiteinde gedraaid.
Mocht iemand die deze nog toevallig hebben liggen en willen uitlenen of verkopen voor een schappelijke prijs of een andere manier om de krukas te blokkeren weet mag natuurlijk ook...
Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik ben van plan deze winter de startkoppeling te vervangen van de falco. De onderdelen heb ik al besteld (startkoppeling, tandwiel en voor de zekerheid ook het relais van 150 watt), alleen vind de tools van aprilia wat prijzig voor eenmalig gebruik. Nu heb ik al gevonden dat de vliegwieltrekker m22x1,5 is dus deze kan ik zelf fabriceren. Maar nu ben ik nog op zoek naar het boutje voor de krukas te blokkeren, kan iemand mij vertellen wat hier de maten van zijn? Als ik zo op de foto's afga M6/M8 met een pennetje aan het uiteinde gedraaid.
Mocht iemand die deze nog toevallig hebben liggen en willen uitlenen of verkopen voor een schappelijke prijs of een andere manier om de krukas te blokkeren weet mag natuurlijk ook...
Alvast bedankt.
Heb ik gedaan met een stuk draadeind M8. Stomp puntje aan slijpen en handvast zetten. Volgens mij kan je er ook een bout in draaien M22x1,5 om het vliegwiel los te draaien, zelfs wat tikken met een hamer als je 'm goed heet hebt gestookt.
 
Dus toch gewoon m8. Moet dat nog 12.9 ofzo zijn? Of is standaard 8.8 sterk genoeg? Voor het vliegwiel was ik inderdaad van plan een bout te kopen en het uiteinde wat af te draaien zoals de originele tool.
 
Hoi,

Ik ben van plan deze winter de startkoppeling te vervangen van de falco. De onderdelen heb ik al besteld (startkoppeling, tandwiel en voor de zekerheid ook het relais van 150 watt), alleen vind de tools van aprilia wat prijzig voor eenmalig gebruik. Nu heb ik al gevonden dat de vliegwieltrekker m22x1,5 is dus deze kan ik zelf fabriceren. Maar nu ben ik nog op zoek naar het boutje voor de krukas te blokkeren, kan iemand mij vertellen wat hier de maten van zijn? Als ik zo op de foto's afga M6/M8 met een pennetje aan het uiteinde gedraaid.
Mocht iemand die deze nog toevallig hebben liggen en willen uitlenen of verkopen voor een schappelijke prijs of een andere manier om de krukas te blokkeren weet mag natuurlijk ook...
Alvast bedankt.

Ik heb het makkelijker gedaan. Ik heb een stalen plaat van 2 cm dik met 3 gaten erin. Daar heb ik 3 draadeinden door gestoken die in de 3 gaten van het vliegwiel passen. In het midden van de stalen plaat heb ik een dop gebruikt, ik dacht 17mm. Door de 3 draadeinden met moeren gelijkmatig op spanning te zetten en dan de hete lucht föhn op het vliegwiel te zetten sprong die er na een tijdje vanzelf af als de gebruikte loctite de 200+ graden bereikt.

Doordat ik 3 draadeinden heb gebruikt wordt de spanning gelijkmatiger verdeeld en heb je niet de kans om de schroefdraad in je vliegwiel kapot te maken. Ik zal even kijken of ik ergens nog fotos heb. Die stalen plaat met de draadeinden mag je zo van me lenen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Royz
@OpperSnokker bedankt voor de tip en het aanbod, maar volgens mij woon je niet echt bij mij in de buurt en heb toevallig vandaag een trekker na laten maken. Dit koste mij ook niks. Mocht het niet lukken dan hou ik jou tip in mijn achterhoofd.
Heb geprobeerd een foto van de trekker toe te voegen maar lukt niet echt niet mobiel...
 
IMG-20201124-WA0016.jpg

In een nieuw bericht kreeg ik de foto wel ingevoegd...
 
@OpperSnokker bedankt voor de tip en het aanbod, maar volgens mij woon je niet echt bij mij in de buurt en heb toevallig vandaag een trekker na laten maken. Dit koste mij ook niks. Mocht het niet lukken dan hou ik jou tip in mijn achterhoofd.
Heb geprobeerd een foto van de trekker toe te voegen maar lukt niet echt niet mobiel...

Bekijk bijlage 1567979
In een nieuw bericht kreeg ik de foto wel ingevoegd...

Zorg dat je de vliegwieltrekker niet teveel op spanning zet! Ik heb een trekker zo omzeep geholpen voordat ik het met die stalen plaat deed. Goed en gelijkmatig heet stoken op de as van het vliegwiel is belangrijk en leg er een paar handdoeken onder voor het geval dat het vliegwiel er in een keer afplopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Royz
Hoi, nieuw hier met de Falco ( heb al een aantal jaren een Futura) en ik vraag me af, zijn de bougiekabels los te halen van de bobine? Op ebay zie ik de 2e hands als combi, maar ik wil eigenlijk alleen de kabels vervangen i.v.m. één die los is geschoten bij de plug op de bougie.
 
Ja de bougie kabels zijn los te halen deze zitten gedraaid op een schroefverbinding van de bobine.
Er is hiervoor een topic over vervangen bougie kabels .
 
Laatst bewerkt:
Vandaag was ik bezig met de falco . Had nieuwe bougie kabels gekocht en deze erop gezet.
Motor gestart en ze liep prima , gaf gas ........? sloeg bijna af maar herpakte zich .
Weer gas en bam af slaan , startte weer direct en bij gas geven toeren weer dik naar beneden onder stationair en weer afslaan.
Godver .......... bij de oude kabels deed ze het prima ,.
Weer alles open en kijken of er soms iets los zit van 1 van de bougie kabels.
Eentje blijkbaar niet goed aangedraaid op de bobine, eentje zat los.
Weer alles in elkaar gezet en starten .
Motor liep direct weer , maar bij gas geven weer toeren onder stationair en net niet afslaan .
Er zit iets niet ok . Rommelen aan de draadboom op het blok en in ene bam uit de motor.
Weer starten liep direct weer rommelen en weer uit.
Draadboom iets verlegd en starten .
Ze liep weer ok ook bij gas geven .
Er zit blijkbaar dus ergens een slecht contact maar er zitten zoveel dunnen draadjes op verschillende sensoren.
Welke sensor zou dit gedrag kunnen veroorzaken? In ene afslaan?
Iemand dit ook eens gehad ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zoiets bij de Futura wel gehad, toen was het de bedrading van de brandstofpomp. Maar de andere symptomen kan ik daar zo niet mee verklaren.
 
Gistermiddag toch ff bezig geweest, dit soort problemen is vaak shit om te vinden.
Om zo de weg op te gaan en ergens stil te komen staan is niet fijn.
Wat ik op het oog zag, is dat de draadboom op het blok vast zat met een zwarte Tie- wrap om de klem van de inlaat voorste cilinder .
De best wel scherpe hoeken van die klem drukte door de afscherming heen in de boom zo te zien. Heb er een stukje rubber tussen gezet .
Hopelijk was dit het probleem aangezien de motor goed loopt en ik aan de boom kan rommelen zonder dat hij minder loopt of afslaat.
 
Goedenavond!

Ik ben sinds een aantal dagen de nieuwe eigenaar van deze Falco uit 2005
ik vroeg mij af of iemand deze motor herkend? Ik zie dat er al een aantal aanpassingen zijn gedaan namelijk!
En ik zou graag weten wat de verdere geschiedenis is van deze fiets! En wat er voor de rest wellicht aan de Eprom o.i.d gedaan is..
Heeft er iemand een idee waar ik evt met afstellen terecht zou kunnen?
Het liefst in het oosten van het land!

Groeten Yannick

IMG_20201231_180923_599.jpg
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond!

Ik ben sinds een aantal dagen de nieuwe eigenaar van deze Falco uit 2005
ik vroeg mij af of iemand deze motor herkend? Ik zie dat er al een aantal aanpassingen zijn gedaan namelijk!
En ik zou graag weten wat de verdere geschiedenis is van deze fiets! En wat er voor de rest wellicht aan de Eprom o.i.d gedaan is..
Heeft er iemand een idee waar ik evt met afstellen terecht zou kunnen?
Het liefst in het oosten van het land!

Groeten Yannick

Bekijk bijlage 1580729
Eprom kun je vrij makkelijk zelf checken. Even de ECU uit de motor halen (grote stalen trommel achter de accu) en daarvan de deksel open schroeven. Dan zie je chip zo zitten.

Afstellen zou ik bij HdeB in Speen doen in jouw geval 🙂

EDIT: en uiteraard gefeliciteerd met je toffe nieuwe Falco! 💪
 
Eprom kun je vrij makkelijk zelf checken. Even de ECU uit de motor halen (grote stalen trommel achter de accu) en daarvan de deksel open schroeven. Dan zie je chip zo zitten.

Afstellen zou ik bij HdeB in Speen doen in jouw geval 🙂

EDIT: en uiteraard gefeliciteerd met je toffe nieuwe Falco! 💪
Top thnx!

Ik zie alleen dat Roke 3 minuten verder rijden is..
Zit er dan nog verschil in?
 
Ik heb alleen ervaring met Roké in Mijdrecht, maar dat is een fijne zaak. Bracht ik de mijne heen destijds. Zij kunnen ook zelf een custom map voor je eprom maken als het goed is.
 
Als het om een andere eprom gaat dan is wat mij betreft een Gabro eprom de beste keuze. Heeft mijn gen-1 Tuono destijds getransformeerd in een woest beest (in de goede zin van het woord). Je moet er een beetje moeite voor toen (bestellen in Italië) maar het is het wachten waard.

Wat betreft het afstellen (wat mij betreft altijd doen, rijdt veel fijner, vooral bij lage toeren) zou ik toch HdeB aanraden. Zelf geen evaring mee, maar het schijnt echt een ouderwetse vakman te zijn. Roké is zeker een prima tent, maar ik ben daar ik een keer minder tevreden geweest na een afstel beurt. En dat vlak voor een vakantietrip (eigen strakke planning natuurlijk), daar was ik toen minder happy mee.
 
@MooMoo Nice 😎👍🏻

Ik heb een vraagje over onderhoudskosten omdat ik zelf echt geen idee heb of het een normale prijs is of niet.

Donderdag wordt mijn motor (gratis) opgehaald door Roke voor wat onderhoud. Problemen die ik heb en die (hopelijk) worden opgelost:
- Te hoge toeren stationair (1700-2000tpm)
- Linker ventilator slaat niet aan bij 95 graden
- Verstopping waterafvoer in tankdop

Nu heb ik de volgende reactie en offerte ontvangen van Roke om de problemen te verhelpen, vermoedelijk met kleppen stellen:

===
Als we de kleppen stellen wordt ook het gas klephuis schoon gemaakt bougie vervangen luchtfilter vervangen en de motor af gesteld en dan zijn je problemen waarschijnlijk ook opgelost. En dan moeten we nog even naar het koelings probleem kijken.

Ik ga er vanuit dat het simpel is op te lossen. Alles bij elkaar denk ik ongeveer tussen 600 en 800 euro aan kosten.
= = =

Alternatief was eerst onderzoek te laten doen met de mogelijke conclusie dat bovenstaande alsnog moet gebeuren en daarbovenop dan ook nog die extra onderzoekskosten kwijt ben.

Is dit een eerlijke prijs? Ik lees veel goeie verhalen over Roke dus ik ga er vanuit dat het goed zit. Maar een seconde opinion kan geen kwijt 🙂?
 
Terug
Bovenaan Onderaan