Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Hallo

Mijn versnellingspook heeft speling. Volgens mij is het lager niet meer goed. Ik kan hem igg niet aandraaien. Iemand een oplossing?
Ik heb exact hetzelfde. Ik heb een hele dunne ring ertussen gezet, net als die ene die er al zit. Is ook maar een noodoplossing. Denk dat we of een nieuwe moeten zoeken of de bus er nieuw in moeten zetten. Dus als je iemand met een draaibank kent? :)
 
ja of je moet een hevel gebruiken van een mille maar dan moet je omgekeerd schakelen.
Een nieuwe is lastig te vinden helaas:(
Heb je de ring naast die andere ring geplaatst of op een andere plek.
 
ja of je moet een hevel gebruiken van een mille maar dan moet je omgekeerd schakelen.
Een nieuwe is lastig te vinden helaas:(
Heb je de ring naast die andere ring geplaatst of op een andere plek.
Ik he de ring aan de andere kant geplaatst, dus links van de plaat. Je kan hem waarschijnlijk niet helemaal 100% vastdraaien hierdoor, ik heb een langere bout genomen en wat loctite erop, zit prima.
 
Hallo Falcuono, hier heb ik de beloofde foto's met de originele uitlaten. Zoals eerder gezegd, komen er ook nog Bos-uitlaten op.
Die foto's komen over ongeveer een maand.
 

Bijlagen

  • IMGP3037 - kopie.JPG
    IMGP3037 - kopie.JPG
    139,2 KB · Weergaven: 35
  • IMGP3043 - kopie.JPG
    IMGP3043 - kopie.JPG
    132,5 KB · Weergaven: 36
  • IMGP3049 - kopie.JPG
    IMGP3049 - kopie.JPG
    141,3 KB · Weergaven: 32
Ziet er als nieuw uit zeg.
Standaard uitlaten vindt ik okay behalve de scheve uitlaat tuitjes.
Mijne was bijna niks standaard meer aan :)
Mis hem nog wel eens, lekker simpele motor maar veel bekijks.
 
Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met m'n Falco namelijk, de startkoppeling is aan vervanging toe. Nou heb ik dus hier en daar iets over KTM/BMW startkoppelingen gelezen die aanzienlijk goedkoper moeten zijn. Heeft iemand hier ervaring mee en zo ja waar te bestellen?
 
Hi Timon,

Bedankt voor je linkje!

Hij ratelt inderdaad bij het starten waardoor ik hem nu dus ook niet gestart krijg. Ik zou nog de accu even aan de lader kunnen hangen maar ik verwacht niet dat het verschil gaat maken aangezien die pas enkele dagen stil stond.
 
Startkoppeling vervangen stelt niet zo heel veel voor. Je moet een nieuwe pakking halen voor het deksel en een fatsoenlijke manier hebben om het vliegwiel eraf te trekken.Spullen die je nodig hebt zijn een heatgun of brander, hittebestendige loctite, vliegwieltrekker (of een stalen plaat met 3 stuks draadeind en een 14mm dop })), en de startkoppeling. Die van KTM/BMW passen maar je moet alle tonnetjes omdraaien omdat die motoren de andere kant op draaien.

Ik heb mijne besteld bij ap-workshops in engeland. hier:
Sprag Clutch Bearing RSV, Tuono, Falco, Caponord, Futura - AP0659110

Let wel goed op en controlleer het grote tandwiel waar de startkoppeling in zit! Als die naar de knoppe is helpt het vervangen van alleen de startkoppeling nog niks. Dat is deze:
Aprilia Sprag Clutch Inner AP0634598
 
Bedankt voor de info! Het ziet er inderdaad niet super ingewikkeld uit.
Ik vervang het tandwiel voor de zekerheid. Kan geen kwaad en als ik er toch al ben. :P

Ik laat het hier nog wel even weten hoe het afgelopen is!
 
Belangrijkste is het midden van het vliegwiel goed heetstoken. Daar zit loctite op die pas bij 250 graden loslaat. Die moet je bij montage er ook weer op doen. Iets van een dik handdoek vlak onder het vliegwiel leggen want je wilt hem niet vastpakken als ie eraf komt.
 
Hier nog wat foto updates van de mijne. Vorig jaar alles eraf gehaald, door een maat in de spuiterij de originele lak laten meten en alles overnieuw gespoten, met nieuwe stickers onder de blanke lak. Spatbord en zijpanelen in hoogglans zwart.

Laatste foto met de zelfgemaakte kofferhouder. 2 c-bow platen met 4mm stalen strips, goed gemeten en gebogen, gezaagd, geboord en dan zwart laten poedercoaten. Zit als een huis en goed tot 200+. })})

20210427_123003.jpg

20210427_123041.jpg
20210427_123058.jpg

20210808_092622.jpg
 
Voor de geinteresseerde, ik heb een advertentie met enkele Falco onderdelen. Een rood spatbord en enkele motor- en versnellingsbak delen. Wellicht leuk om er iets grappigs van te maken, of als reserve onderdelen. Helaas ben ik niet in de gelegenheid om hier wat mee te doen.
 
Hier nog wat foto updates van de mijne. Vorig jaar alles eraf gehaald, door een maat in de spuiterij de originele lak laten meten en alles overnieuw gespoten, met nieuwe stickers onder de blanke lak. Spatbord en zijpanelen in hoogglans zwart.

Laatste foto met de zelfgemaakte kofferhouder. 2 c-bow platen met 4mm stalen strips, goed gemeten en gebogen, gezaagd, geboord en dan zwart laten poedercoaten. Zit als een huis en goed tot 200+. })})

Bekijk bijlage 1748801
Bekijk bijlage 1748803Bekijk bijlage 1748802
Bekijk bijlage 1748804
Zie een firestorm op de foto, heb je er al eens op gereden en wat is het verschil naar jouw idee? Ga ervan uit dat de firestorm redelijk origineel is btw.
 
Zie een firestorm op de foto, heb je er al eens op gereden en wat is het verschil naar jouw idee? Ga ervan uit dat de firestorm redelijk origineel is btw.
Die VTR is van een maat, wij zijn samen bijna heel europa door op de brommers. Op die VTR heb ik regelmatig gereden. Aan de ene kant lijkt die best op de Falco, qua vermogen doen ze elkaar bijna niks maar als je een keer op toeren bent trek je wel weg. Overal is toch net wat meer toer dan de Falco, die is meer sport dan toer. Op de VTR zit je meer rechtop en de hele motor voelt kleiner aan. De motor zelf is wel veel meer Honda dus loopt veel rustiger en stiller en ook geen bokkend gedrag onderin de toeren. De remmen zijn wel extreem slecht als je van die Brembos van de Aprilia af komt.
 
Vond de falco wat langere versnellingen hebben, een stuk zwaarder aanvoelen maar wel meer volwassen. Meer motor tussen je benen zeg maar. Ook wat bokkiger, wellicht moest ik de falco hoger in de toeren rijden. De falco zie je niet vaak, maar ze zijn meer "af" dan de firestorm. Vond de zitpositie ook wat ruimer, niet echt sportiever. Kan zijn dat de vtr van een later bouwjaar is(dan de eerste modellen) , waardoor er iets hogere clipons gemonteerd zijn fabriek af. Maar dan nog, smaken verschillen.
 
Vond de falco wat langere versnellingen hebben, een stuk zwaarder aanvoelen maar wel meer volwassen. Meer motor tussen je benen zeg maar. Ook wat bokkiger, wellicht moest ik de falco hoger in de toeren rijden. De falco zie je niet vaak, maar ze zijn meer "af" dan de firestorm. Vond de zitpositie ook wat ruimer, niet echt sportiever. Kan zijn dat de vtr van een later bouwjaar is(dan de eerste modellen) , waardoor er iets hogere clipons gemonteerd zijn fabriek af. Maar dan nog, smaken verschillen.
Klopt, daarom doen ook veel Falco mensen andere vertanding erop. Kleiner voor of groter achter om de versnellingen wat korter te maken.
 
Hallo

Ik wil de kleppen laten controleren van de falco. Geen idee of het eerder is gedaan. Zie op de deksels wel vloeibare pakking. Motor heeft nu 55000 gelopen. Motor loopt en start verder netjes maar misschien uit voorzorg wel handig? Hebben een idee wat de kosten gemiddeld zijn om dit te laten doen?
 
Ik wil mijn originele spiegels weer monteren. Heeft er iemand een foto voor mij hoe de bevestiging zit aan de bestuurders kant (dus boven het dashboard). Ik denk te weten in welke volgorde ik de onderdelen moet monteren, maar een bevestiging kan geen kwaad.

Update. Heb het al gevonden in de user manual 🙂
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220421-085048_Drive.jpg
    Screenshot_20220421-085048_Drive.jpg
    83,2 KB · Weergaven: 7
Mijn Falco heeft sinds een tijdje dat bij gebruik de voorrem steeds 'zachter' wordt. Even ontluchten boven bij de remcilinder lost het tijdelijk op. Weet iemand wat hiervan de oorzaak is en weet iemand of je de remcilinder 1op 1 kan uitwisselen met die van een Futura? Die laatste heeft een Aprilia pomp ipv brembo, maar remt wat mij betreft heel prima en heeft niet zo'n lelijk los reservoir.
 
Terug
Bovenaan Onderaan