Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Hallo

Ik wil de kleppen laten controleren van de falco. Geen idee of het eerder is gedaan. Zie op de deksels wel vloeibare pakking. Motor heeft nu 55000 gelopen. Motor loopt en start verder netjes maar misschien uit voorzorg wel handig? Hebben een idee wat de kosten gemiddeld zijn om dit te laten doen?
Heb het bij mijn Futura laten doen en dat was met wat andere dingen meer dan 1000 euro en het bleek nauwelijks nodig. Er gaat best wat werk in zitten.
 
Mijn Falco heeft sinds een tijdje dat bij gebruik de voorrem steeds 'zachter' wordt. Even ontluchten boven bij de remcilinder lost het tijdelijk op. Weet iemand wat hiervan de oorzaak is en weet iemand of je de remcilinder 1op 1 kan uitwisselen met die van een Futura? Die laatste heeft een Aprilia pomp ipv brembo, maar remt wat mij betreft heel prima en heeft niet zo'n lelijk los reservoir.
Aprilia maakt geen rem- of koppelingspompen. Het hele systeem is van Brembo op alle fietsen. Denk dat die ergens lucht trekt maar dat kan overal zitten. In de o-ringen rond de remzuigers, de o-ringen die in de remklauw zitten en de 2 helften aan elkaar aansluit, de koperringen van de leidingen, de leidingen zelf of inderdaad de master/rempomp aan je stuur. Als je echt een upgrade van je rempomp wilt hebben, heb ik nog een Brembo Radiale Masterpomp liggen van een 2de generatie RSV 1000 R. Naar zo een Futura ding zou ik niet gaan.
≥ Brembo radiale rempomp — Onderdelen | Merk-onafhankelijk — Marktplaats
 
Dat zijn een hoop potentiële plekken. Maar er lekt geen remvloeistof. Is de rempomp niet de enige plek waar een onderdruk kan ontstaan?
 
Dat zijn een hoop potentiële plekken. Maar er lekt geen remvloeistof. Is de rempomp niet de enige plek waar een onderdruk kan ontstaan?
Aangezien lucht veel "dunner" is dan remvloeistof hoeft die dus ook niet te lekken om toch lucht in het systeem te krijgen. Lucht kan immers door een veel kleiner gaatje.
 
Mensen ik heb een probleem. De hele week start de motor goed. Nu wilde ik hem vanmorgen starten en hij sloeg gelijk af en wilde niet meer aan. Zie foto. Zag wel een draadje los bij de zijstandaard iemand een idee
 

Bijlagen

  • 20220430_132350.mp4
    6,8 MB
  • FB_IMG_1651310664911.jpg
    FB_IMG_1651310664911.jpg
    104,6 KB · Weergaven: 27
Mensen ik heb een probleem. De hele week start de motor goed. Nu wilde ik hem vanmorgen starten en hij sloeg gelijk af en wilde niet meer aan. Zie foto. Zag wel een draadje los bij de zijstandaard iemand een idee
De zijstandaard onderbreekt je ontsteking en is vaak een oorzaak van niet startende Aprilias. Ik heb de sensor 6 jaar geleden al tussenuit gehaald en de stekker doorgelust. Sindsdien, 0 problemen meer.
 
Thanks! Hoe heb je dat precies gelust?
Ik bem er denk ik uit. Mijn grondkabel is gesmolten, lag tegen de uitlaat aan. en binnenste draad zag ik liggen. Kabel opnieuw geplaatst en nu starten en lopen. Geen idee hoe dat kan. Zal er dan spanning ergens verdwijnen ofzo
 

Bijlagen

  • 20220430_205649.mp4
    16,6 MB
De eeuwige vraag van noobs bij een Falco is; hoe verwijder je de restrictie. Mijn vraag is; wat maakt het eigenlijk uit? Heeft iemand hier ooit dyno data ofzo van gezien? Meer pk's, soepeler gasrespons, is alleen nuttig met ander filter en uitlaat? Iemand met meer dan alleen een gevoel?
 
De eeuwige vraag van noobs bij een Falco is; hoe verwijder je de restrictie. Mijn vraag is; wat maakt het eigenlijk uit? Heeft iemand hier ooit dyno data ofzo van gezien? Meer pk's, soepeler gasrespons, is alleen nuttig met ander filter en uitlaat? Iemand met meer dan alleen een gevoel?
restrictie is simpel plaatje luchtfilter weghalen en draad door knippen bij de ECU . Informatie hoe staat op aprilia riders forum.
Daarnaast om er alles uit te halen tunen door bv Roke motoren en ism andere dempers bijvoorbeeld bos deze afstellen met een andere Eprom waarbij je de trimmers af kunt stellen op de ECU + sport lucht filter bv BMC sportfilter. Ook irridium bougies werkt beter voordeel is 2x zo lang mee en (bij mij) geen bokkerigheid meer te ontdekken. Standaard Eprom kun je niets met de trimmers , De motorfiets zal beter oppakken, zuiniger en max vermogen pakken. Ook is de dip er zo goed als eruit in het toerenverloop. Origineel zuipt tie nogal is bokkerig en een dip + vermogen is terug getuned tov RSV mille . Verder een betere achterveer die meer instelbaar is voor een betere wegligging vooral in bochten.
 
restrictie is simpel plaatje luchtfilter weghalen en draad door knippen bij de ECU . Informatie hoe staat op aprilia riders forum.
Daarnaast om er alles uit te halen tunen door bv Roke motoren en ism andere dempers bijvoorbeeld bos deze afstellen met een andere Eprom waarbij je de trimmers af kunt stellen op de ECU + sport lucht filter bv BMC sportfilter. Ook irridium bougies werkt beter voordeel is 2x zo lang mee en (bij mij) geen bokkerigheid meer te ontdekken. Standaard Eprom kun je niets met de trimmers , De motorfiets zal beter oppakken, zuiniger en max vermogen pakken. Ook is de dip er zo goed als eruit in het toerenverloop. Origineel zuipt tie nogal is bokkerig en een dip + vermogen is terug getuned tov RSV mille . Verder een betere achterveer die meer instelbaar is voor een betere wegligging vooral in bochten.
Dank, maar dat was eigenlijk niet mijn vraag. De mods zijn bij de mijne al lang uitgevoerd.
Ik ben vooral op zoek naar een voor / na vergelijk op de dyno.
 
Ook irridium bougies werkt beter voordeel is 2x zo lang mee en (bij mij) geen bokkerigheid meer te ontdekken.
Was ook mijn idee dat die beter zijn, maar ben vandaag bij Roke en daar werd een rsv afgesteld met nieuwe irridium bougies en de monteur kwam melden dat hij hem niet optimaal kreeg afgesteld met die bougies en adviseerde normale bougies die volgens zeggen net een wat betere vonk geven wat even later ook wel bleek, betrof een rsv 1000, 2001 model.
 
Nou, ik zeg helaas vaarwel tegen deze prachtige gemeenschap. Ik heb de Falco ingeruild tegen een modern monstertje!

20221226_144311.jpg


Ik heb nog de standaard uitlaten van de Falco liggen dus mocht iemand die nog hebben, 5 tientjes kunnen ze weg.

Veel plezier nog in deze groep!
 
Nou, ik zeg helaas vaarwel tegen deze prachtige gemeenschap. Ik heb de Falco ingeruild tegen een modern monstertje!

Bekijk bijlage 1834535

Ik heb nog de standaard uitlaten van de Falco liggen dus mocht iemand die nog hebben, 5 tientjes kunnen ze weg.

Veel plezier nog in deze groep!
Vaarwel 🙂 ik heb mijn falco nog voor erbij (lees kreeg er geen drol voor) rijd meer met de ktm.1190
 
Nou, ik zeg helaas vaarwel tegen deze prachtige gemeenschap. Ik heb de Falco ingeruild tegen een modern monstertje!

Bekijk bijlage 1834535

Ik heb nog de standaard uitlaten van de Falco liggen dus mocht iemand die nog hebben, 5 tientjes kunnen ze weg.

Veel plezier nog in deze groep!
Gefeliciteerd met je nieuwe. Ik ben benieuwd hoe oud en nieuw zich vergelijken. ( Als dat kan. Als ik op de Falco rijdt vraag ik me altijd af wat ik nog meer zou wensen. Maar waarschijnlijk komt dat omdat ik zelden een moderne bike rijdt :) )
 
Gefeliciteerd met je nieuwe. Ik ben benieuwd hoe oud en nieuw zich vergelijken. ( Als dat kan. Als ik op de Falco rijdt vraag ik me altijd af wat ik nog meer zou wensen. Maar waarschijnlijk komt dat omdat ik zelden een moderne bike rijdt :) )
Oh maar dat kan ik je vertellen. Ik was de Falco al na ongeveer 100 meter compleet vergeten.

Ja, ik was heel erg gek met de Falco, dusdanig dat ik hem vanuit Amerika hierheen verscheepte en er ongeveer 45k kilometer mee heb gemaakt met prachtige toeren en duizenden euros erin heb gestoken in iets meer dan 7 jaar.

Maar .... je kan op geen enkele manier een fiets wat in plus/min 1998 ontwikkeld is vergelijken met een state-of-the-art BMW uit 2017. Alles zit beter, voelt beter, gaat beter, de handling is 10x beter, de remmen wel 100x beter (met 1 vinger), de elektronische demping per knopdruk hard of zacht zetten, op kletsnatte weg vol in de ankers grijpen en er gebeurt helemaal niks behalve dat je bijna onmiddelijk stilstaat. 165pk en 120nm (tegen 118pk en 98nm) hoeven we het niets eens over te hebben maar het gemak waarmee je door de up en down quickshifter glijd terwijl je super comfortabel zit met de handvatverwarming aan terwijl de tripcomputer zegt dat je nog ongeveer 180km ver komt op deze tank en je 5.6 liter op 100km verbruikt. Technologie staat niet stil en ja, je kan alles helemaal uit schakelen maar dat doe je met de auto ook niet.

Ja, het kost wat maar je krijgt er zoveel voor terug. Character is mooi en de Rotax klinkt en is prachtig maar de BMW rijd in zijn 5 vanuit 2000 toeren gewoon weg, geen schokken of hakken maar vooruitgang en vanaf 6000 toeren trekt die je arm uit de kom.
 
Have fun met de BMW, dat komt vast goed zo te lezen. Voor de overblijvers: ik overweeg een superbike stuur ombouw maar zagen in de originele kuip kan ik niet over mijn hart verkrijgen... Heeft iemand een aangepaste topkuip liggen? Het liefst in het zwart.

Toevoeging: een schadekuip of een andere kleur is ook een optie. Mag in pb.
 
Laatst bewerkt:
Hallo beste mensen,
Ik wil even een paar aanpassingen met jullie delen.
Ik heb de koppelingshendel nu eindelijk naar mijn zin aangepast. Het pennetje er even uithalen ging in eerste instantie niet zo makkelijk. Ik dacht dan slijp ik hem er wel af. Maar tijdens het slijpen (warmte!) viel het pennetje er uit! Dus daarna de hendel naar mijn zin af kunnen stellen, met als bonus een makkelijker te bedienen richtingaanwijzer.
Tevens een e-prom van Frank Hazel uit Goes (FH T in Goes op Marktplaats) geplaatst. Wat loopt de motor lekker! En de benzine (V-Power) was al 7 maanden oud! Start de 1e keer perfect als hij koud is en bokt niet meer, geweldig.
Die e-prom is een aanrader en kost maar 55 Euro. En je krijgt er een goede beschrijving bij. Een leek kan het werk doen. Groetjes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan