Aprilia SL1000 Falco --> deeltje 4

Iedereen bedankt voor de hulp. Als het goed is kan ik me na zaterdag de 29e (ja dat duurt lang...) ook voegen aan het rijtje.
Iemand nog extra tips om op te letten (naast het standaard werk en de specifieke zaken zoals startgeluiden en de bruine stekker).
 
Hey Erwin heb jij misschien een foto van je motor van de zijkant. Zit te twijfelen of ik ook de Leo stickers op mn uitlaten zal doen
 
Iedereen bedankt voor de hulp. Als het goed is kan ik me na zaterdag de 29e (ja dat duurt lang...) ook voegen aan het rijtje.
Iemand nog extra tips om op te letten (naast het standaard werk en de specifieke zaken zoals startgeluiden en de bruine stekker).
De slippende koppeling. De V-Twin heeft behoorlijk wat koppel waardoor het een slippende koppeling een "standaard" probleem is geworden bij de Falco. Juiste olie kan dit al verhelpen/minimaliseren.

Probeer met je test rit eens vanaf 100km/h het gas vol open te draaien in de 6e versnelling, slipt ie niet is het een goed teken maar nog garantie. Die van mij slipt heel af en toe (omdat ik het niet zo vaak doe) als ik vol gas doortrek en met hoge toeren en vol gas van de 5 naar de 6 schakel. Aangezien ik dan (ver) boven de 200km/h rij en dat niet vaak gebeurt maak ik me daar niet heel druk om. :P
 
Ik dacht dat het probleem van de koppeling was verholpen na 2001?

Ja dat is dat randje bij de koppeling wat je ook kan wegdraaien oid.
Maar dan nog, ik heb ook olie gewisseld en nu ook soms een slippende koppeling. Dan moet je switchen naar eni of motul meen ik. Daarnaast kunnen die platen opgeschuurd worden en kan evt. het palletje bij de koppelingshendel gesteld worden.
Als je er op zoekt vind je echt heel veel artikelen over de diverse fora.

Ik heb het ook rond de 8000 toeren als ineens vol gas geeft. Maar ik rijd geen circuits en vol gas gaat ook zo hard :) dus heb er niet zo'n last van :)
 
Laatst bewerkt:
Onderstaande haal ik uit Aprilia SL1000 Falco, deeltje 2!

Dingen om op te letten, zwakke punten:

Over het algemeen een zeer betrouwbare fiets. De eerste jaargang heeft wat kinderziektes. deze is geleverd tot halverwege 2001 en daar moeten een tweetal modificaties aan gedaan worden.

1. Stukje retourslang naar het oliereservoir kan scheuren doordat ze ooit de buitenste laag van de rol gebruikt hebben tijdens montage van die serie. Dit betreft maar enkele fietsen en hier is een terugroepactie voor geweest.
Kans dat je nu nog een fiets treft met een rotte olieslang is nihil.

2. Koppelingshuis van de 1e lichting was "overengineert". d.w.z. er zit een schuin randje aan de binnenzijde van de drukplaat om aangrijpen van de platen soepeler te laten plaats vinden. gevolg hiervan is overmatige slijtage aan de binnenzijde van de platen en een slippende koppeling elke 8000 a 9000 km. Dit probleem treed op bij falco's tot en met motor nr . 689953 (of lager dus). en is op 2 manieren op te lossen.
- schuine randje af laten draaien, evt. extra stalen plaat aan je koppelingsset toevoegen (modificatie wordt door veel bedrijven gedaan, M2000, Roke, enz)
- drukplaat vervangen (part nr. #0259517, +/- 75 euro)

Een algemeen aandachtspunt voor alle aprilia's is het bedradingsharnas. of je nu een mille, futura, falco of caponord hebt. het komt regelmatig voor dat de bruine connectoren bij de spanningsregelaar en tussen de V van het blok (maar ook een witte achter in het kontje) doorsmelten door overgangsweerstanden. Deze overgangsweerstanden zijn ook een oorzaak van een (te) lage laadspanning (altijd meten op de accu zelf, niet met de dash), waardoor de accu niet goed bijlaad en sulfateert. hierdoor start je motor niet (soepel) en overlijd je accu sneller. Dit komt dus niet alleen met de oudere appies voor, maar heb ik bijvoorbeeld ook met mijn Mille uit 2005...
er zijn voldoende topics over te vinden in de amerikaanse fora, hoe dit te solderen en op te lossen. ook hier is geen terugroepactie van door aprilia. Dit is overigens ook de hoofd oorzaak van het bekende probleem dat je bij het starten alleen een "klik" van het relais hoort, en het dasboard zichzelf reset.

Als laatste zijn er soms wat problemen met enkele rotaxblokken van mille en de falco. ook hier gaat het weer om de eerste generatie en gaat het om een handvol blokken. Hiervan wil een schroef lostrillen in het dynamohuis, deze schroef gaat ergens tussen het vliegwiel zitten en draait alles aan gort. een zeer kostbare reparatie. Ik heb hierover echter nog maar een keer of 5 wat gelezen, bij mensen over de gehele wereld. (tegenover de tienduizenden aprilia blokken die in die tijd geleverd zijn). Dus eigenlijk niets om zorgen over te maken.

Klein extra aandachtspuntje:
als je de falco wast met de tuinslang, kan een luchttemperatuurssensor in de inlaat vochtig worden. Als je gaat rijden na het wassen geeft dit een error (EFI) melding. Hier kun je mee doorrijden. na een 20 minuten rijden is de sensor opgedroogt en is de melding weg. 't is dan ook aan te bevelen om met wassen de motor alleen zachtjes af te sproeien en de straal niet tussen het frame en het blok, of voor in de inlaten te richten.


Edit (en note to self): Lees de voorgaande deeltjes rustig maar niet te angstvallig door. Welk merk of type het ook is, er zijn altijd (opstart) problemen. De eerste keer dat ik las welke mogelijke kwaaltjes mijn Falco heel misschien kon hebben, schrok ik me rot. Toen kwam ik erachter dat er aan elk merk en elk type wel iets kan mankeren. Zoek op Honde/CBR en dan vindt je dat de electronica k*t is, etc. etc.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je bij een proefrit bovenstaande punten goed in acht moet nemen en eventueel kun je het motornummer even opzoeken, weet je meteen of je een slippende koppeling kunt verwachten of even vragen of dat verholpen is :Y
 
Laatst bewerkt:
Heb toevallig met de dealer (Roke) gebeld, en daar stond keurig dat ze daar de koppeling hebben aangepast/vernieuwd bij 29.000km...

Desalniettemin ga ik zeker de koppeling in 6 testen..

Wil overigens als eerste "upgrade" langs StanleyBobly(van het forum) voor de aanpassing van laad- en startcircuit. Meer mensen hier dat gedaan?

Wat het verhaal nog spannender maakt, zaterdag de 29e motor op halen, als alles klopt, en vrijdag de 4e voor lang weekend weg op...je raad het al....de falco.
 
Laatst bewerkt:
Heb toevallig met de dealer (Roke) gebeld, en daar stond keurig dat ze daar de koppeling hebben aangepast/vernieuwd bij 29.000km...

Desalniettemin ga ik zeker de koppeling in 6 testen..

Wil overigens als eerste "upgrade" langs StanleyBobly(van het forum) voor de aanpassing van laad- en startcircuit. Meer mensen hier dat gedaan?

Wat het verhaal nog spannender maakt, zaterdag de 29e motor op halen, als alles klopt, en vrijdag de 4e voor lang weekend weg op...je raad het al....de falco.
Helemaal top! Uit de berichten die ik hier op het forum lees lijkt Roke mij een dealer die je daar wel in kunt vertrouwen.

Spannend! De 29ste is helemaal niet zover meer weg (wel als je dr op moet wachten natuurlijk :P :9~ )

Tip voor het weekend weg: Ga van te voren veel kilometers maken om alvast een juiste zithouding aan te wennen.
 
Heb toevallig met de dealer (Roke) gebeld, en daar stond keurig dat ze daar de koppeling hebben aangepast/vernieuwd bij 29.000km...

Desalniettemin ga ik zeker de koppeling in 6 testen..

Wil overigens als eerste "upgrade" langs StanleyBobly(van het forum) voor de aanpassing van laad- en startcircuit. Meer mensen hier dat gedaan?

Wat het verhaal nog spannender maakt, zaterdag de 29e motor op halen, als alles klopt, en vrijdag de 4e voor lang weekend weg op...je raad het al....de falco.

Ik heb die wiremod tijd terug gedaan. Vrij simpel en het scheelt veel spanning ! Start ook veel soepeler nu en het voorkomt mogelijke issues met de bedrading.
 
Helemaal top! Uit de berichten die ik hier op het forum lees lijkt Roke mij een dealer die je daar wel in kunt vertrouwen.

Spannend! De 29ste is helemaal niet zover meer weg (wel als je dr op moet wachten natuurlijk :P :9~ )

Tip voor het weekend weg: Ga van te voren veel kilometers maken om alvast een juiste zithouding aan te wennen.

Klopt....gelukkig zijn mijn andere sporten racefietsen en mountainbiken dus ben ik qua zithouding wel wat gewend...Bovendien was mijn vorige motor een duc supersport 750...

Weekje wachten is inderdaad moeilijk, gelukkig is de schuld aan mij. Ik moet zo nodig een weekend in een audi a5 cabrio door de eiffel touren (is geen straf).
 
Wat houdt dat precies in dan? Ben d'r helemaal niet bekend mee :?

Wat het inhoud is de stekkers van in de bruine stekker voorzien van extra tin voor betere geleiding. Daarnaast kan je dan een tak naar de accu leiden.
Dat voorkomt het smelten van die gele draden (die erg hard worden of door smelten) en zorgt ook voor betere geleiding. Je laadspanning gaat fors omhoog en je hebt niet zo snel meer die dashboard resets.
 
Net contact gehad met motor oost. Ze zouden me gisteren eigenlijk bellen dus vandaag zelf maar eens gebeld. Was volgens hun waarschijnlijk de temp. sensor |( En ze hadden dus een nieuwe besteld om het te proberen. Ik ben benieuwd, ook naar de kosten trouwens
 
De bout uit de dynamo lopen zijn er veel meer!
Mijne vond dat het bij 65.000km een mooi moment was...
Als je je falco langer wilt houden : even howto googelen of volgende beurt vragen, of beetje hoop hebben.
 
Wat het inhoud is de stekkers van in de bruine stekker voorzien van extra tin voor betere geleiding. Daarnaast kan je dan een tak naar de accu leiden.
Dat voorkomt het smelten van die gele draden (die erg hard worden of door smelten) en zorgt ook voor betere geleiding. Je laadspanning gaat fors omhoog en je hebt niet zo snel meer die dashboard resets.
Waar kan ik die stekkers vinden? En dan voornamelijk de gele draden die mogelijk smelten... Ik heb namelijk sinds kort vage problemen met mijn electra en ben een beetje bang dat dat het misschien is. Mijn achterlicht (alleen de linker) doet het niet, knippers links ook niet en sinds kort heeft mijn km-teller opstart problemen, soms doet ie het direct, een andere keer na 100 meter en soms pas na 5 kilometer :?

Als deze draden al gesmolten zijn, zou ik dit dan als leek kunnen vervangen of moet ie er voor weg gebracht worden?
 
Hey Erwin heb jij misschien een foto van je motor van de zijkant. Zit te twijfelen of ik ook de Leo stickers op mn uitlaten zal doen

U vraagt wij draaien:

2012-06-17%252012.28.44.jpg


2012-06-11%252020.23.21.jpg


Kleurt goed bij de kentekenplaat :j Het is overigens een plaatje (met reliëf enzo), geen sticker.
 
De bout uit de dynamo lopen zijn er veel meer!
Mijne vond dat het bij 65.000km een mooi moment was...
Als je je falco langer wilt houden : even howto googelen of volgende beurt vragen, of beetje hoop hebben.


N.a.v. jouw bericht en foto's (toch?) destijds heb ik dat bij 61.000 km ook gecontroleerd, en bij de mijne was er al eens aan geknutseld (samen met startkoppeling vervangen waarschijnlijk).

Maar dit is zeker de moeite waard om te checken inderdaad. Checken kost niets en de schade is groot...
 
Mooi Edwin ga er maar eens een setje van bestellen. Zo dat mensen weten waar die herrie vandaan komt :D
 
Mijn motor vandaag opgehaald bij. Motor oost. Bleek idd de temp. Sensor te zijn uit voorzorg zijn ze alletwee vervangen was dus 195 euro lichter. -O-
 
Waar kan ik die stekkers vinden? En dan voornamelijk de gele draden die mogelijk smelten... Ik heb namelijk sinds kort vage problemen met mijn electra en ben een beetje bang dat dat het misschien is. Mijn achterlicht (alleen de linker) doet het niet, knippers links ook niet en sinds kort heeft mijn km-teller opstart problemen, soms doet ie het direct, een andere keer na 100 meter en soms pas na 5 kilometer :?

Als deze draden al gesmolten zijn, zou ik dit dan als leek kunnen vervangen of moet ie er voor weg gebracht worden?

Die stekker en draden vind je onder de kap van de buddy seat.
Zie hier : Hadeler.net
En hier : Wire mod instructions for Dummies, Like ME!!

Het komt er op neer dat je de metalen stekker lipjes opnieuw aan de kabels soldeert en eventueel aan de accu verbind met een extra zekering.

Die overige electra problemen klinken mij niet bekend. Maar het kan goed zijn dat eea beter functioneert na die aanpasssing.
 
N.a.v. jouw bericht en foto's (toch?) destijds heb ik dat bij 61.000 km ook gecontroleerd, en bij de mijne was er al eens aan geknutseld (samen met startkoppeling vervangen waarschijnlijk).

Maar dit is zeker de moeite waard om te checken inderdaad. Checken kost niets en de schade is groot...

He Erwin,
Dat checken kost zowieso olie en een pakking toch ?
Zijn het die 4 bouten waarmee het vliegwiel vast zit ? (http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?23616-Warning-Check-the-bolts-on-the-flywheel)
 
Overigens vandaag bezig geweest om mijn koppeling beter te krijgen. Als ik van de vrij in de 1 schakel tikt die behoorlijk hard, alsof er nog wat koppeling is.
Heb de clutch slave cylinder gedemonteerd, scheef gehouden en geprobeerd te ontluchten. Wat een drama, had ineens geen weerstand meer en dat hele ding zat vol lucht. (heb geen vacuum set).
Uiteindelijk toch iets verbeterd gekregen, er zat dus toch wat lucht nog in de leiding of in de cylinder.

Hij tikt nu nog wel iets maar weer minder als eerst. Hoe is dat bij jullie ?
 
Mijn motor vandaag opgehaald bij. Motor oost. Bleek idd de temp. Sensor te zijn uit voorzorg zijn ze alletwee vervangen was dus 195 euro lichter. -O-
 
He Erwin,
Dat checken kost zowieso olie en een pakking toch ?
Zijn het die 4 bouten waarmee het vliegwiel vast zit ? (http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?23616-Warning-Check-the-bolts-on-the-flywheel)


Pakking... zou je kunnen hergebruiken, maar ik heb inderdaad een nieuwe geplaatst. Ook omdat de pakking bij mij al kapot was en ik een hele lichte lekkage had uit de pakking.
Als je dit even checkt tijdens de olieservice, heb je geen additionele kosten voor olie.

Correct me if I am wrong, maar ik meende dat het gaat om de bouten waarmee de spoel vastzit aan de binnenkant van het deksel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan